220. آیه
قالَ سَلامٌ عَلَیْکَ سَأَسْتَغْفِرُ لَکَ رَبِّی إِنَّهُ کانَ بی حَفِیًّا
(ابراهیم) گفت:
سلام بر تو، من به زودی برایت از پروردگارم تقاضای عفو میکنم، چرا که او نسبت به من مهربان است. (47 / مریم)
شرح آیه از تفسیر نمونه
این سلام ممکن است تودیع و خداحافظی باشد که با گفتن آن و چند جمله بعد، ابراهیم، «آزر» را ترک گفت. در واقع، ابراهیم در مقابل خشونت و تهدید آزر، مقابله به ضد نمود، وعده استغفار و تقاضای بخشش پروردگار به او داد. در اینجا سؤالی مطرح میشود که چرا ابراهیم به او وعده استغفار داد، با این که میدانیم آزر، هرگز ایمان نیاورد و استغفار برای مشرکان، طبق صریح آیه 113 سوره توبه ممنوع است که این چنین است:
از آنجا که مسلمانان آگاه و آشنا به قرآن، در آیات این کتاب آسمانی خوانده بودند که ابراهیم برای (عمویش) آزر استغفار کرد، فورا این سؤال ممکن بود در ذهن آنها پدیدار آید که مگر آزر مشرک نبود؟ اگر این کار ممنوع است چرا این پیامبر بزرگ خدا آن را انجام داد؟! لذا در آیه 113 و 114 سوره توبه به پاسخ این سؤال پرداخته است و میگوید:
«استغفار ابراهیم برای پدرش (عمویش آزر) به خاطر وعدهای بود که به او داد، اما هنگامی که برای او آشکار شد که وی دشمن خدا است از او بیزاری جست و برایش استغفار نکرد» «وَ ما کانَ اسْتِغْفارُ إِبْراهیمَ لِأَبیهِ إِلاَّ عَنْ مَوْعِدَةٍ وَعَدَها إِیَّاهُ فَلَمَّا تَبَیَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ»
شرح آیه از تفسیر مجمعالبیان
«حَفِیّ»: پرمهر و لطفی که همه نعمتها را به بندگان ارزانی میدارد.
امّا ابراهیم در برابر آن تندی و خشونت بسیار «آزر» با منطق قانع کننده و مهر بسیار به او نزدیک شد و گفت:
سلام بر تو باد!
قالَ سَلامٌ عَلَیْکَ
به باور «جُبّائی» و «ابو مُسْلم»، این درود و سلام، نشان فراق و خداحافظی است.
امّا به باور پارهای، درود و سلام احترام و نیکی است و منظور این است که:
پدر جان! با اینکه من درست میگویم و شما خوب نمیاندیشی، با این وصف به منظور ادای حقوق پدری و بزرگی به گفتارت بها میدهم و تو را نافرمانی نمیکنم و از نزدت میروم، چشم خداحافظ.
آنگاه افزود: سَأَسْتَغْفِرُ لَکَ رَبِّی
من به زودی از پروردگارم برای تو آمرزش و هدایت خواهم خواست …
در تفسیر این جمله دیدگاهها متفاوت است:
1 به باور پارهای «ابراهیم» به حکم خرد و اندیشه خویش و تشویق او به تفکّر، به او نوید آمرزش خواستن از بارگاه خدا داد، چرا که تا آن زمان پیامی از سوی خدا در مورد زشتی و نادرستی آمرزش خواهی برای کافران دریافت نداشته بود.
2 امّا به باور «جُبّائی» منظور این است که اگر پرستشهای ذلتبار را وانهی، من نیز برای تو از بارگاه پروردگارم آمرزش خواهم خواست.
3 و از دیدگاه «اَصَمّ» منظور این است که:
اگر دست از شرک برداری و به راه توحیدگرایی گام سپاری، از پروردگارم خواهم خواست که در دنیا گرفتار عذاب نگردی.
إِنَّهُ کانَ بی حَفِیًّا.
به باور «ابن عبّاس» و «مُقاتِل»، منظور این است که:
چرا که خدا نسبت به من هماره پرمهر است.
امّا به باور پارهای، خدا هماره به من نیکی نموده و نیکی خواهد نمود.
و به باور پارهای دیگر منظور این است که:
چرا که خدا به گفتگوی من و تو آگاه و داناست.