190. آیه
وَ بَرّا بِولِدَیْهِ وَ لَمْ یَکُنْ جَبّارا عَصِیّا
او نسبت به پدر و مادرش نیکوکار بود و جبار (و متکبر) و عصیانگر نبود. (14 / مریم)
وَ سَلامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَمُوتُ وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیّا
و سلام بر او آن روز که تولد یافت و آن روز که میمیرد و آن روز که زنده و برانگیخته میشود.(15 / مریم)
شرح آیه از تفسیر نمونه
شهادت حضرت یحیی
نه تنها تولد یحیی شگفتانگیز بود، مرگ او هم از پارهای جهات عجیب بود، غالب مورخان مسلمان و همچنین منابع معروف مسیحی جریان این شهادت را چنین نقل کردهاند (هر چند اندک تفاوتی در خصوصیات آن در میان آنها دیده میشود). یحیی قربانی روابط نامشروع یکی از طاغوتهای زمان خود با یکی از محارم خویش شد، به این ترتیب که «هرودیس» پادشاه هوسباز فلسطین، عاشق «هیرودیا» دختر برادر خود شد و زیبایی وی دل او را در گرو عشقی آتشین قرار داده، لذا تصمیم به ازدواج با او گرفت. این خبر به پیامبر بزرگ خدا علیهالسلام یحیی رسید، او صریحا اعلام کرد که این ازدواج نامشروع است و مخالف دستورهای تورات میباشد و من به مبارزه با چنین کاری قیام خواهم کرد. سر و صدای این مسأله در تمام شهر پیچید و به گوش آن دختر «هیرودیا» رسید، او که یحیی را بزرگترین مانع راه خویش میدید تصمیم گرفت در یک فرصت مناسب از وی انتقام گیرد و این مانع را از سر راه هوسهای خویش بردارد. ارتباط خود را با عمویش بیشتر کرد و زیبایی خود را دامی برای او قرار داد و آن چنان در وی نفوذ کرد که روزی «هیرودیس» به او گفت:
«هر آرزویی داری از من بخواه که منظورت مسلما انجام خواهد یافت». «هیرودیا» گفت:
من هیچ چیز جز سر یحیی را نمیخواهم، زیرا او نام من و تو را بر سرزبانها انداخته و همه مردم به عیبجویی ما نشستهاند، اگر میخواهی دل من آرام شود و خاطرم شاد گردد، باید این عمل را انجام دهی. «هیرودیس» که دیوانهوار به آن زن عشق میورزید، بی توجه به عاقبت این کار تسلیم شد و چیزی نگذشت که سر یحیی را نزد آن زن بدکار حاضر ساختند، اما عواقب دردناک این عمل، سرانجام دامان او را گرفت. در احادیث اسلامی میخوانیم که سالار شهیدان امام حسین میفرمود:
«از پستیهای دنیا این که سر یحیی بن زکریا را به عنوان هدیه برای زن بدکارهای از زنان بنی اسرائیل بردند». یعنی شرایط من و یحیی از این نظر نیز مشابه است، چرا که یکی از هدفهای قیام من مبارزه با اعمال ننگین طاغوت زمانم یزید است.
شرح آیه از تفسیر مجمعالبیان
در ادامه سخن در وصف آن حضرت میفرماید:
وَ بَرّاً بِوالِدَیْهِ و او را نسبت به پدر و مادرش شایسته کردار و پرمهر قرار دادیم، چرا که هماره میکوشید تا دستور آنان را فرمانبرداری کند و میکوشید تا خشنودی آنان را فراهم آورد.
وَ لَمْ یَکُنْ جَبّاراً و او هرگز زورگو نبود و نسبت به مردم تکبّر و گردنکشی نمیکرد.
«ابن عبّاس» میگوید:
منظور این است که، اذیّت و آزار او به کسی نمیرسید.
عَصِیّاً. و گناهکار و نافرمانِ بارگاه خدا نیز نبود.
و در آیه مورد بحث میفرماید:
وَ سَلامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ و درودی گرم و شایسته بر او باد روزی که زاده شد.
وَ یَوْمَ یَمُوتُ و روزی که جهان را بدرود میگوید:
وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیّاً. و روز رستاخیز که زنده و برانگیخته میگردد.
«کَلْبی» در این مورد میگوید:
منظور این است که او در این سه روز سرنوشتساز در امان خواهد بود.
و به باور پارهای دیگر منظور این است که او در دنیا از وسوسه و گمراهی شیطان و در روز مرگ از بلاهای دنیا و عذاب قبر و در روز رستاخیز از همراهی و عذاب دوزخ آسوده خواهد بود.
گفتنی است که واژه «حیّاً»، تأکیدی برای واژه «یُبْعَثُ» میباشد.
و پارهای بر آنند که حضرت «یحیی» با شهیدان راه خدا برانگیخته میگردد؛ چرا که قرآن آنان را زندگان وصف میکند.
در روایت است که:
اَوْحَشُ ما یَکُونُ الاِْنْسانُ فی ثَلاثَةِ مَواطِنَ:
یَوْمَ وُلِدَ فَیَری نَفْسَهُ خارِجاً مِمّا کانَ فیهِ،
وَ یَوْمَ یَمُوتُ فَیَری قَوْماً لَمْ یَکُنْ عایَنَهُمْ وَ اَحْکامَاً لَیْسَتْ لَهُ بِها عَهْدٌ.
وَ یَوْمَ یُبْعَثُ فَیَری نَفْسَهُ فی مَحْشَرٍ عَظیمٍ فَخَصَّ اللّهُ یَحْیی بِالْکَرامَةِ وَ السَّلامِ … (1)
ترسناکترین حالات انسان در سه حالت خواهد بود:
1 روزی که از مادر متولّد میشود و به جهان گسترده و تازه وارد میگردد.
2 و روزی که جهان را بدرود میگوید و خود را در میان کسانی که آنان را ندیده است و مقرراتی که به یاد ندارد، مینگرد.
3 و روزی که برانگیخته میشود و خود را در محشری عظیم و شرایطی وصفناپذیر و سرنوشتساز مینگرد؛ و خدا پیامبرش «یحیی» را مورد لطف قرار داده و به او در این حالات سهگانه امنیّت بخشیده است.
و پارهای نیز آوردهاند که:
سلام نخست، تبریک روز ولادت اوست و سلام دوم و سوّم نویدگر پاداش و ثواب پرشکوه برای او در سرای آخرت.