2- احکام خلل در طواف نساء

2- احکام خلل در طواف نساء

ترک طواف نساء در چند عمره مفرده‌

623 1202- اگر شخصی چندین عمره مفرده بجای آورده باشد و در هیچ کدام طواف نساء را انجام نداده باشد، یک طواف نساء برای تمام آنها کفایت می‌کند. « (1)

 

ترک طواف نساء در عمره مفرده و احرام مجدد

624 1203- اگر کسی عمره مفرده را بدون طواف نساء به‌جا آورد، جایز است با همین حال برای عمره تمتع محرم شود و بعد از انجام عمره تمتع، طواف نساء را به‌جا آورد.(2)

 

حکم عقد و فرزنددار شدن با ترک طواف نساء

625 1197- اگر کسی طواف نساء را انجام نداده و ازدواج نموده، با فرض جهل، فرزند او حکم

1- آیة اللَّه بهجت، آیة اللَّه فاضل: بنابر احتیاط، برای هر کدام یک طواف نساء انجام دهد.
آیة اللَّه تبریزی: هر احرام، طواف نساء مستقل لازم دارد ولی احتیاط این است تا طواف عمره مفرده را انجام نداده، محرم  احرام جدید نشود.
آیة اللَّه خامنه‌ای: علی‌الظاهر واجب است برای هر عمره مفرده جداگانه طواف نساء بجا آورد، اگرچه تحلّل با طواف نساء واحد بعید نیست.
آیة اللَّه خویی، آیة اللَّهصافی: هر احرام، طواف نساء مستقل لازم دارد. مستفاد از مسأله 68 استفتائات.
آیة اللَّه سیستانی: هر احرام، طواف نساء مستقل لازم دارد بنابر احتیاط واجب.
2- آیات عظام نوری: و همچنین کسی که پس از انجام حج تمتع، طواف نساء را ترک کرده، می‌تواند برای عمره مفرده محرم شود.
آیة اللَّه تبریزی:صحّت احرام جدید، قبل از طواف نسای عمره مفرده، محلّ اشکال است.
آیة اللَّه فاضل: احتیاط آن است که تا طواف نساء عمره مفرده یا حج تمتّع را انجام نداده، برای عمره تمتّع یاعمره مفرده محرم نشود، هر چند اگر قبل از انجام طواف نساء محرم  عمره و حج شد باطل نیست، ولی پس از اتمام آن‌ها، طواف نساء را بنابر احتیاط انجام دهد.
حلال‌زاده را دارد، ولی عقد، باطل است « (1)و باید طواف نساء را انجام دهد و جهت ادامه زناشویی، باید عقد را تجدید نماید.

 

شک در انجام طواف نساء بعد از مراجعت‌

626 1198- اگر پس از مراجعت از مکه شک کند که طواف نساء حج یا عمره مفرده را بجا آورده یا نه، (2) اگر التفات  وجوب طواف نساء نداشته، باید طواف نساء را انجام دهد (3)و همچنین است درصورت التفات (4)علی الأحوط، بلکه خالی از قوت نیست.

 

ترک طواف نساء توسط نایب‌

627 1199- اگر نایبْ طواف نساء را بجا نیاورد، علاوه بر حرمت نساء بر وی، ذمه‌اش هم مشغول است و خودش باید در حیاتش انجام دهد و اگر نمی‌تواند، نایب بگیرد. (5) 628 1205- اگر بعد از شوط چهارم طواف نساء عمره مفرده، با زوجه خود مواقعه نماید- مانند طواف

1- آیةاللَّه‌بهجت: تا طواف نساء بجانیاورد زن حلال نیست ولی عقدصحیح است و فرزند حلال‌زاده است، بنا بر این اگر نتواند شخصاً طواف نساء را بجا آورد نایب بگیرد که طواف نساء و نمازش را انجام دهد.
آیة اللَّه تبریزی، آیة اللَّه خویی: ظاهراً عقدصحیح است و نیاز  تجدید ندارد، ولی مادامی که طواف نساء و نماز آن را خودش و درصورت تعذر نایبش انجام نداده جماع جایز نیست.
آیة اللَّه سیستانی: عقد اوصحیح است؛ زیرا آنچه بر حاجی پس از حلق حرام است، استمتاع است نه عقد و امّا اولاد  هر حال ملحق  او هستند.
آیة اللَّه مکارم: بنابر احتیاط واجب عقد او باطل است.
2- آیة اللَّه بهجت: اگر توانست خودش بجا آورد و الّا نایب بگیرد.
3- آیة اللَّه تبریزی، آیة اللَّه خویی: اگر شک بعد از عمل مواقعه با زوجه برایش حاصل شد،  آن اعتناننموده و بنابر انجام آن گذارد.
آیة اللَّه سیستانی: باید طواف نساء را انجام دهد و اگر معذور است یا مشقت دارد نایب بگیرد.
آیة اللَّه مکارم: بنا بر احتیاط واجب درصورت اوّل، ولی درصورت بعد طواف نساء لازم نیست.
4- آیة اللَّهصافی، آیة اللَّه گلپایگانی: ولی اگر التفات  وجوب آن داشته و شک دارد که انجام داده یا نه، بعید نیست انجام آن واجب نباشد، اگر چه احتیاط خوب است آداب و احکام حج، مسأله 915.
5- آیة اللَّه بهجت: و چنانچه قبل از تدارک فوت نماید، احتیاط این است که از ترکه‌اش قضای آن بجا آورده شود. مناسک، مسأله 425.
آیة اللَّه خویی، آیة اللَّه فاضل: درصورت عدم تدارک در زمان زنده بودنش، بنابر احتیاط باید قضای آن از ترکه او بجا آورده شود. مناسک عربی، مسأله 420.
نساء حج (1) عمل اوصحیح است و کفّاره ندارد، اگرچه مرتکب حرام شده است. (2)

 

انجام طواف نساء عمره مفرده بدون تقصیر

629 1206- در عمره مفرده انجام طواف نساء قبل از تقصیر، موجب بطلان عمره نمی‌شود، ولی باید بعد از تقصیر، طواف نساء اعاده(3) شود و بدون آن، حرمت نساء باقی است.

 

نماز طواف نساء

630 نماز طواف نساء هیچ فرقی با نماز طواف عمره ندارد مگر در نیت.

1- آیة اللَّه بهجت: اگر توانست خودش بجا آورد والّا نایب بگیرد.
2- آیة اللَّه بهجت: قبل از اتمام شوط پنجم کفّاره دارد، بنا بر احتیاط و بعد از شوط پنجم کفّاره ندارد البته این مسأله را در باره حج دارند نه عمره مفرده. مستفاد از مناسک، مسأله 222  ذیل مسأله 353 مراجعه شود.
آیة اللَّه تبریزی: چنانچه این عمل بعد از سعی بوده، عمره باطل نمی‌شود، ولی قبل از شوط پنجم کفّاره دارد، بلکه احوط کفّاره است مطلقاً.
آیة اللَّه خویی: بعد از سعی عمره باطل نمی‌شود ولی کفّاره دارد مگر این‌که شوط پنجم را بجا آورده بوده. مناسک، مسأله 223.
آیة اللَّه سیستانی: استغفار کند و کفّاره ندارد و طوافش را تمام کند ملحق مناسک، سؤال 366.
3- آیة اللَّه بهجت:  ذیل مسأله 912 مراجعه شود.
آیة اللَّه سیستانی، آیة اللَّه مکارم: بنابر احتیاط واجب.

Share