علوم غریبه چیست؟ (کتب ممنوعه علوم غربیه)
علوم غریبه شاخه ای از علوم در دوران قدیم است که شامل مواردی از جمله متافیزیک می شود. کیمیا، فالگیری، حرز و... از شاخه های علوم غریبه اند.
علوم غریبه چیست؟
در ایام قدیم علوم مختلف را در دو دسته تقسیم بندی می کردند: علوم جلیه و علوم خفیه.
- علوم جلیه یا علوم طبیعی همان اطلاعات مربوط به رشته هایی همچون پزشکی، منطق، هندسه و... بود که در کتاب ها نوشته می شد و در مکتب های آن زمان نیز تدریس می شد.
- علوم خفیه یا علوم غریبه به نیروهای مافوق طبیعت می پرداخت و اسرار و رموز آن همواره بین صاحبانش مخفی می ماند.
بنیانگذار علوم غریبه کیست؟
در منابع زیادی از جمله کتاب های «الفهرست» و «تاریخ الحکما» از «بلیناس حکیم»به عنوان بنیانگذار علوم غریبه یاد شده است.آپولونیوس تیاناتی که به بلیناس جادوگر هم مشهور است فیلسوف، معجزه گر و از دانشمندان علوم غریبه است که در سده اول میلادی می زیسته است.
اگر کتب تاریخی را ورق بزنید خواهید دید که «اوستین» کیمیاگر دوران هخامنشی اولین فردی بوده است که درباره جادو نوشته است. در میان دانشمندان ایرانی هم ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی و شیخ بهایی در مورد علوم غریبه آثاری را نگاشته اند.
شاخه های علوم غریبه
در کتب شیعه علوم غریبه به 34 شاخه تقسیم می شود:
1. کیمیا یا علم اکسیر(تلاش در تبدیل کانی ها و فلزات)
2. لیمیا یا علم طلسمات (تبدیل قوای فاعل به مفعول و بالعکس)
3. هیمیا علم تسخیرات (احوال ستارگان و حیوانات مرتبط با آن ها)
4. سیمیا یا علم خیالات (راز و رمز اعداد و تصرف موجودات خیالی)
5. ریمیا یا علم شعبدات و تردستی
(به این پنج شاخه خمسه محتجبه می گویند)
6. خواص اسماءالله
7. خواص آیات و سوره ها
8. خواص ادعیه
9. خواص اوراد و اذکار و ختومات
10. خواص تعاویض و رُقی
11. خواص حروف و جملات و اشکال
12. خواص اشیا
13. خواص طبع ها
14. خواص سنگ ها
15. حرز یا تعویذ (استفاده از وردها و ذکرهای نوشته شده ای برای در امان ماندن از جنیان)
16. عدد شناسی یا علم الاعداد (تفسیر اعداد به وسیله اعداد)
17. جفر یا علم الحروف
18. علم اوفاق
19. تفأل یا فالگیری
20. استخاره
21. علم الاعضا
22. علم الاکتاف
23. وهم و دم
24. قیافه شناسی
25. کف بینی
26. ستاره بینی
27. ملاحم
28. تعبیر خواب
29. هیژنوتیزم
30. مانیه تیزم
31. تلقین به نفس
32. تله پاتی
33. تخلیه روح
34. روشن بینی
علوم غریبه از دیدگاه علامه طباطبایی رحمه الله
علامه طباطبایی رحمه الله در کتاب تفسیر المیزان در شرح آیات 102 و 103 سوره بقره که مربوط به داستان هاروت و ماروت است درباره علوم غریبه چنین می گوید:
«تجربه شخصی ما و حكایات شنیده شده شكی در وقوع كارهای خارق عادت باقی نمی گذارد. كمتر كسی است (از ما) كه كار خارق عادت ندیده یا نشنیده باشد. همه ما كم یا زیاد از این گونه كارها دیده و شنیده ایم. اگر دقت كنیم، اكثر این كارها، به اسباب عادی طبیعی باز می گردد و سه گونه است:
الف. كارهای خارق عادتی كه صاحبانش بر اثر تمرین و عادت بر آنها قدرت یافته اند، مانند خوردن زهر، حمل اجسام سنگین و راه رفتن بر روی طناب در هوا.
ب. كارهای خارق عادتی كه علتش بر مردم مجهول است، مثل اینكه کسی ماده ای به خود بمالد كه مانع آتش باشد و سپس وارد آتش شود یا نوشته ای نامرئی كه در برابر آتش ظاهر می شود.
ج. كارهای خارق عادتی كه با حركات سریع انجام می شود، مانند كارهای شعبده بازها.
همه این انواع سه گانه دارای اسباب و علل طبیعی و عادی هستند كه ما نمی فهمیم یا نمی توانیم، زیرا تمرین نكرده ایم. اما همه كارهای خارق عادت چنین نیستند؛ یعنی همه مستند به اسباب طبیعی عادی نیستند، بلكه بعضی واقعا خارق عادت است. مانند خبر دادن از غیب و به خصوص آینده و نیز تأثیرگذاری در دوستی ها و دشمنی ها و گره زدن ها و گره گشایی ها و بیمار ساختن یا خواباندن اشخاص و احضار ارواح یا حركت دادن اجسام با اراده كه این كارها از اصحاب ریاضت، دیده شده و قابل انكار هم نیست.
بعضی را خود دیده ایم و برخی را كسانی كه سخن شان قابل تشكیك نیست، نقل كرده اند و هم اینك مرتاضان فراوانی در ایران و هند و دیگر كشورها هستند كه از این كارها می كنند.
اگر خوب در ریاضات این گروه و تجربه های عملی شان با همه تنوعی كه دارند دقت كنیم، باید بگوییم این كارها همه مستند به «قوه اراده» و «ایمان به تأثیر» است. البته اراده تابع علم و اعتقاد است. این اراده تأثیرگذار گاه همیشه هست و گاه در ظرف شرایط خاصی پیدا می شود. شرایط خاص مثلاً در جای خاصی با مركّب خاصی مطلب خاصی نوشته شود كه در تأثیرگذاری در دوستی ها و دشمنی ها چنین است، یا ورد خاصّی (عوذه) خوانده شود و... . همه این شرایط برای پیدا شدن آن اراده تأثیرگذار است، زیرا علم اگر یقینی باشد، برای حواس آدمی مشاهده متعلقش را به ارمغان می آورد و صحت این ادعا قابل آزمون است.
کافی است به خود تلقین كنید كه چیزی یا شخصی در جایی حاضر است. به این صورت كه جز این مطلب به چیزی نیندیشید و هیچ شكی هم به خود راه ندهید. در این صورت آن شیء یا شخص را آن چنان كه در نظر داشتید، در برابرتان حاضر می بینید. چنانكه بعضی پزشكان هم امراض خطرناك را با تلقین سلامتی به مریض درمان كرده اند. حال اگر اراده قوی شود، می تواند در دیگری همین اثر را بگذارد. بدون شرط یا در ظرف شرایط خاص.
دیدگاهها
علوم. غريبه رادوست دارم
اين علم رادوست دارم
شکی نیست که علومی وجود دارند که ربطی به حواس یا عقل بشری ندارند بلکه اموری ما ورایی آمد و در اراده خداوند میباشد البته باید دارای قوانین و فواید خاص خودشان اجرا شوند بارها این مسایل را تجربه کردم چه با حروف ابجد سوالاتی داشتم مربوط به حادثه ای که هنوز کسی از آن اطلاع نداشته و با طرح سوال و شیوه خاصی که در جفر و ابجد هست جواب آنرا بدست آوردم و بعد اطلاع رسانی شده از طریق ماهواره ها و اخبار یا خیلی از آموزانی که مثنوی میخواهد صد خروار کاغذ شواهد عینی و مدرک کافی هم دارم بی چون و چرا هیچکس قدرت علمی بر رد آنها ندارد و بنده هم نویسنده نیستم که بخواهم آنها را یک بیک بنویسم و ادعا هم میکنم کسی قادر به تجزیه و تحلیل مادی آنها را نخواهد داشت از امور غیر طبیعی و اسرار ی هستد که فقط میتوان آنها را براحتی اثبات کرد از خداوند متعال میخواهم مظلومین از دست ظالمین نجات و فرج امام زمان عزیز را به سلامت بدارد و ظهورش را تعجیل و رهبری و ولایت و پرچمی که در دست ایشان است بزودی زود به حضرت صاحب ملحق نماید ولاتخافو و لاتحزنو آکنتم مومنین خدایا دعای خیر صالحین را شامل حال این بفرما