اشاره

درست است که بعضی صفاب مثل جود و کرم موروثی و مربوط به اصالت خانواده و سجایای اخلاقی پدران و مادران است، ولی در عین حال قابل اکتساب و ایجاد نیز هست. اگر کسی به عنوان وظیفه ی مهم دنبال آن باشد که خود را متخلق به این صفت حمیده و خوب بنماید کاری است شدنی و تدریجا روح سخاوت و ایثار در او بوجود خواهد آمد. در کلام معصوم علیه السلام تشویق و ترغیب به مسئله ی سخاوت و ایثار در قالب این بیان آمده که حوائج نزد آنها بهتر روا می شود و این گونه اشخاص بی درخواست عطا می کنند.

روحیه جوانمردی و سخاوت آنقدر پرارزش و جالب است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم خطاب به فرزند حاتم طائی یعنی عدی بن حاتم فرمود:

«دفع عن ابیک العذاب الشدید بسخاء نفسه»

خداوند تبارک و تعالی از پدر تو بخاطر جود و سخاوتی که داشت عذاب سخت را برداشت.

در اینجا توجه خانمهای با ایمان را به این نکته جلب می کنم که ایثار و سخاوت را منحصرا در اموال شخصی خویش مجاز هستند و اجازه ندارند از هزینه ای که شوهر جهت مخارج روزمره در اختیارشان گذارده حتی در راه خیر خرج و مصرف کنند. چون بقول معروف خرج که از کیسه ی مهمان بود، حاتم طائی شدن آسان بود.

بانوان خوب می دانند که رسالت آنها امانتداری و حفظ اموال شوهر است بنابراین به خود اجازه نمی دهند که بدون حساب چیزی را به کسی هدیه و تقدیم کنند. تجربه نشان داده که طبقه ی زنان هنر خاصی در کنترل وسائل خانه و زندگی دارند و اگر اراده کنند خیلی راحت می توانند جلوی اسرافها و خرج تراشی ها و مصرفهای ناموزون و غلط را بگیرند.

 

Share