طرح درس عقاید - جایگاه جاوید ویژه ابتدایی

انجمن‌ها: 

طرح درس عقاید - جایگاه جاوید ویژه ابتدایی

از سری طرح درس های ره توشه دانش آموزی تابستان 82 ، طرح درس عقاید - جایگاه جاوید با هدف آشنایی با معاد ، برای استفاده در تبلیغ های دانش آموزی تقدیم می گردد

طرح درس عقاید - جایگاه جاوید ویژه ابتدایی

نام درس: جایگاه جاوید

موضوع: عقاید

هدف کلی: دانش آموزان در این درس با معاد آشنا می شوند.

اهداف جزیی: دانش آموزان در این درس با موارد زیر آشنا می شوند:

1. معنی و مفهوم معاد؛
2. آثار معاد در دنیا؛
3. آثار دوستی اهل بیت علیه السلام در آخرت.

هدف رفتاری: از دانش آموزان انتظار می رود در پایان درس بتوانند به وسیله دوستی اهل بیت علیهم السلام و عمل به دستورات آن ها در قیامت از افراد بهشتی باشند.

روش های مناسب تدریس: توضیحی، فعال: (پرسش و پاسخ، بازی با کلمات، جمله سازی، داستان و...)

رسانه های آموزشی: تابلو ( تخته و گچ) 

 

جایگاه جاوید

سلام! سلام به شما بچه های خوب و زرنگ. برنامه را با یاد و نام خدا شروع می کنم.

خدایی که به ما عقل وهوش داده، خدایی که این همه زیبایی و قشنگی در زمین و آسمان آفریده است، مانند ستارگان در دل شب، جنگل های سرسبز و زیبا و... . خوب بچه های مهربان! می دانید درس ما درباره چیست؟

بگذارید شما را راهنمایی کنم و با کمک هم جواب را پیدا کنیم. خوب ببینم شما گُل ها که حروف الفبا را بلد هستید، بگویید: حرف دهم از الفبای فارسی چیست؟ آفرین د

حالا اگر به اول آن یک حرف ب اضافه کنیم، چه می شود؟ بَد، یعنی زشت. بچه ها! اگر اول آن یک الف بگذاریم چی؟ ابد، یعنی همیشه

حالا حرف ع را اضافه می کنیم چه می شود؟ عابد، یعنی عبادت کننده، کسی که خدا را پرستش می کند. اگر حرف باء را کم کنیم، چی می شود؟ عاد

عاد نام قوم حضرت هود است. حالا حرف میم به اول آن اضافه می کنیم چه می شود؟ معاد از اصول دین است، یا از فروع دین؟ احسنت از اصول دین درس ما درباره معاد است.

یک سؤال: شما وقتی خوابتان می آید چه کار می کنید؟ آیا می شود جلوی خواب را گرفت که نخوابیم و بیدار بمانیم؟

حالا به این کلام لقمان حکیم توجه کنید. او به فرزندش گفت: «فرزندم! اگر در مردن شک داری خواب را از خود دور کن، لکن تو هرگز به این کار قادر نخواهی بود. اگر در برانگیخته شدن در قیامت تردید داری، بیداری را از خود دور کن، لکن تو هرگز قادر به این کار نیستی. زیرا اگر در این مطلب درست فکر کنی، درمی یابی که جانت به دست دیگری است. خواب به منزله مرگ است و بیداری بعد از خواب، مانند برانگیخته شدن بعد از مرگ است.»

آیا شما هم می توانید مثالی از طبیعت بزنید که معاد را برساند؟ در فصل زمستان وقتی به زمین نگاه می کنی، بر اثر سرمای زیاد گیاهان از بین می روند. اما در فصل بهار گیاهان رشد می کنند و زمین های خشکیده و افسرده سرسبز و خرم می گردند.

انسان ها هم بعد از مردن به قدرت خداوند بزرگ جان می گیرند واز زیر خاک ها بیدار می شوند و به اعمال خوب و بد آنان از طرف خدا رسیدگی می گردد. به این امر معاد می گویند. حالا روی تابلو چند تصویر می کشم. درون آن حروف پراکنده ای است که شما باید حدس بزنید چه کلمه ای را نوشته ام. برای همین از دو نفر می خواهم بیایند و کلمه ها را به دست آورند. 

با تشکر از شما دو نفر که کلمه ها را به دست آوردید 6. آیا می توانید با کلمه ها جمله ای بسازید؟

بله، کسی که معتقد به معاد باشد، کارهای خوب و عمل صالح انجام می دهد و از گناه دوری می کند. احسنت، حالا نوبت نفر بعدی است که جمله بسازد.

اعتقاد به آخرت موجب رشد ایمان و تربیت انسان ها می شود. حالا من می خواهم این گل ها را پرپر کنم. برای چی؟ برای این که قرار است شما کارهای بدی را بگویید و من درون برگ های پرپر بنویسم.

دروغ گفتن خوب است، یا بد؟ بد تنبلی خوب است، یا بد؟ بد

بی ادبی خوب است، یا بد؟ بد اذیت خوب است، یا بد؟ بد

خوب این گل ها زشت و بدقیافه شدند، اما حالا شما کارهای خوب و پسندیده ای را بگویید که هر کس انجام دهد، وارد بهشت می شود7. نماز، احترام، درس خواندن، کمک به دیگران و... .

به به! شما دارید با این کارتان یک گلستان درست می کنید. نام این گلستان چیست؟ بله، بهشت. همان بهشتی که خداوند از آن در قرآن بسیار سخن گفته است.

چه کسی می داند بهشت چگونه جایی است؟ یکی از دوستان بیاید و آیاتی از سوره دخان را بخواند تا من توضیح بدهم.

با تشکر از این دوست گرامی! خداوند می فرماید: «روز قیامت کسانی که خداترس بودند در امنیت هستند و در باغ ها و کنار چشمه ها و نهرها در بهشت استراحت می نمایند و بر تنشان لباس حریر می باشد و روبه روی هم بر تخت ها تکیه زده اند8.» 
بچه های عزیز! ایمان به معاد و انجام کارهای خوب موجب می شود که انسان ها به بهشت بروند. باید این را هم بدانیم که غیر از این ها، کاری است که کلید ورود به بهشت است.

راستی کاری که انسان ها را به بهشت می رساند چیست؟ برای رسیدن به آن کار به سؤال های من پاسخ دهید:

1. برادر مادر را چه می گویند؟ دایی د ی

2. حرف سی ام از الفبای فارسی چیست؟ واو و و

3. وقت و هنگام را چه می گویند؟ ساعت س ت

4. به خواندن قرآن چه می گویند؟ قرائت ق ت

5. دوست و رفیق کیست؟ یار ی ر

6. نیرومند به چه معنا است؟ توانا ت ا

7. به هدایت کننده و رهنما چه می گویند؟ هادی هـ ی

8. به زمین پر درخت چه می گویند؟ جنگل ج ل

9. نام دیگر پدر چیست؟ بابا ب ا

10. نام پرنده ای که سخن گو است، چیست؟ طوطی ط ی

11. به پشیمانی از گناه چه می گویند؟ توبه ت ه

حالا حرف اول از کلمه اول و حرف آخر از کلمه دوم و به همین ترتیب به طور زیگزاگ حرف ها را به هم متصل نمایید.

چه کلمه ای به دست آمد؟ دوستی اهل بیت.

به امید این که شما از دوستان اهل بیت باشید به یک داستان گوش کنید. روزی یکی از یاران پیامبر(صلی الله علیه وآله) به نام ثوبان که نسبت به حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) محبت و علاقه شدیدی داشت، با حال پریشان خدمت حضرت رسید. پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) از ناراحتی او سؤال کرد. او در جواب عرض کرد: «یا رسول الله! زمانی که شما را نمی بینم ناراحت می شوم. امروز در این فکر فرو رفته بودم که فردای قیامت اگر من اهل بهشت باشم به طور حتم در جایگاه شما نخواهم بود. بنابراین شما را هرگز نخواهم دید. اگر اهل بهشت هم نباشم، تکلیفم روشن است. بنابراین در هر دو حالت از درک حضور شما محروم خواهم شد. چرا افسرده نباشم؟» این آیه9 نازل شد: «انسان هایی که در دنیا از خدا و پیامبرش اطاعت کنند در بهشت همنشین پیامبران خواهند بود.»

سپس پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: «به خدا سوگند ایمان مسلمان کامل نمی شود، مگر این که مرا از خود و پدر و مادرش و همه بستگان بیش تر دوست بدارد و در برابر گفته من تسلیم باشد10.»

خدایا ما را با اهل بیت (علیهم السلام) آشنا بگردان!

خدایا ما را از دوستان اهل بیت(علیهم السلام) قرار بده! خدایا در قیامت ما را از بهشتی ها قرار بده!

آمین

 

طرح درس با امام زمان ابتدایی

طرح درس توحید برای ابتدایی توحید برای ابتدایی

طرح درس خداشناسی - در جستجوی خدا ویژه ابتدایی

طرح درس صفات خدا ویژه ابتدایی

طرح درس عقاید - کتاب خواندنی ویژه ابتدایی

Share