طرح درس صفات خدا ویژه ابتدایی
طرح درس صفات خدا ویژه ابتدایی
در این نوشتار طرح درسی عالی برای بچه ها قابل اجرا در مدارس و مسجد و کانون و محافل مذهبی، تحت عنوان صفات خدا درج می گردد.
صفات خدا
1 توحید : ( خدا یکی است)
بچه ها! یک ضرب المثل بگویید که کلمات آش و آشپز در آن باشد.
آشپز که دو تا شد آش یا شور می شود یا یا بی نمک. چه کسی می تواند آن را معنا کند؟ (مربی از بچه ها می خواهند تا معنی آنرا بیان کنند)
اگر اتومبیل دو راننده داشته باشد که در دست هر کدام یک فرمان باشد و زیر پای هر کدام هم گاز و ترمز باشد، فکر می کنید چه اتفاقی می افتد؟ (مربی از بچه ها می خواهد جواب دهند)
معلوم است که از اتومبیل کسی جان سالم بدر نمی برد. چون یکی می خواهد تند براند و دیگری کند. یکی می خواهد از این سمت حرکت کند و دیگری از آن سمت و ...
آیا تا بحال فکر کرده اید که اگر این جهان پهناور به جای یک خدا، دو خدا یا بیشتر داشت چه می شد؟ بله! دیگر از این نظم خبری نبود. الان تمام کارهای دنیا روی یک نظم و قانون دقیق است. پیدایش شب و روز، روییدن گیاهان، رشد کردن موجودات و ...
اما اگر خدا شریک داشت، خدا اراده می کرد که ساعت 5 آفتاب طلوع کند، ولی شریک او می گفت: نه، خورشید باید ساعت 10 طلوع کند. آن وقت نظم بهم می خورد و ما باید یک روز قبل از ساعت 5 نماز می خواندیم روز دیگر قبل از ساعت 10 و تمام زندگی ما به هم می خورد.
از این نظم موجود در جهان می فهمیم که این جهان فقط یک ناظم دارد و خداوند هیچگونه شریکی ندارد.[مربی دو نفر از بچه ها را صدا کند و از آنها بخواهد که با هم یک گچ را گرفته و مطالبی را که او می گوید روی تخته بنویسند یا یک نقاشی بکشند. بدیهی است که خیلی بد خط تر از وقتی که به تنهایی می نویسند خواهند نوشت از اینجا نتیجه بگیرد که این همه زیبایی موجود در جهان ضمناً باید نقاش واحدی داشته باشد.)]
خدا دیده نمی شود:
همة ما دوست داریم خدا را ببینیم؛ اما خدا دیده نمی شود. چون جسم نیست تا دیده شود. خیلی از چیزها هستند که دیده نمی شوند[مربی می تواند آهن ربا، سیم برق و فاز متر و وسائل دیگری به سر کلاس ببرد، و نامرئی بودن نیروی آهن ربا ـ جریان الکتریسیته را توضیح دهد]؛ مثل : نیروی آهن ربا.
شما آهن ربا را می بینید اما نیروی آن را نمی بینید. به همین خاطر اگر دو قطعه آهن را که یکی آهن رباست و دیگری آهن ربا نیست، درکنار هم بگذارید، تا امتحان نکنید نمی توانید بفهمید کدامیک آهن رباست. یا مثلاً جریان برق قابل دیدن نیست. به همین خاطر اگر به سیم برق نگاه کنید نمی توانید بفهمید که در آن برق وجود دارد یا نه، باید با فازمتر امتحان کنید. (یا کلید برق را بزنید.)
درد قابل دیدن نیست، عقل را نمی شود دید، جاذبة زمین را نمی شود دید؛ بلکه باید آنها را از نشانه هایشان شناخت.
خدا را نمی شود دید و باید او را ازراه نشانه هایش شناخت.
داستان
خدا دیده نمی شود:
روزی یک معلم کافر در کلاس درس رو به بچه ها کرد و گفت: بچه ها این کتاب را می بینید؟
بچه ها: بله.
معلم: پس این کتاب وجود دارد! بعد گفت: آیا این مداد را می بینید؟
بچه ها: بله.
معلم: پس این مداد وجود دارد! بعد گفت آیا این میز را می بینید؟
بچه ها: بله معلم: پس وجود دارد.
معلم: بچه ها، خدا را می بینید؟
بچه ها: نخیر. معلم: پس وجود ندارد.
در همین لحظه یک دانش آموز مؤمن و دانا از جای خود برخاست و گفت: بچه ها شما عقل معلم را می بینید؟
بچه ها: نخیر . دانش آموز گفت: پس معلم عقل ندارد.
معلم شرمنده شد و سرش را به زیر انداخت. بعد از مدتی سرش را بلند کرده و گفت: بچه ها ببخشید. من اشتباه کردم. خدا وجود دارد، ولی دیده نمی شود. خیلی چیزها هستند که وجود دارند، ولی دیده نمی شوند. مثل عقل، و باید آنها را از راه نشانه هایشان شناخت.[مربی می تواند این دو داستان را به صورت تئاتر به وسیله بچه ها اجرا کند ونتیجه بگیرد]
خدا در همه جاست.
شخصی از کودکی پرسید: اگر گفتی خدا کجاست، یک اشرفی بتو خواهم داد.
آن طفل درجواب گفت: اگر گفتی خدا در کجا نیست، من دو اشرفی به شما خواهم داد.[نمونه معارف اسلام، ج 3، ص 249]
داستان
مرد دانایی، از راهی عبور می کرد، دو نفر را در حال نزاع دید، پرسید: چه اتفاقی افتاده است؟ یکی از آنها گفت: این شخص می گوید خدایی را که با چشم دیده نمی شود قبول ندارم.
آن مرد دانا کلوخی برداشته و به کمر منکر خدا زد. فریاد آخ آخ او بلند شد و اعتراض کرد، چرا می زنی، کمرم را شکستی خیلی درد می کند و...
مرد دانا در جواب گفت: من دردی را که دیده نمی شود قبول ندارم.
آن شخص با این عمل متوجه شد که خیلی از چیزها وجود دارند ولی دیده نمی شوند. مثل همین درد که دیده نمی شود، ولی وجود دارد و از آثارش به وجودش پی می بریم.
خدا هم وجود دارد ولی دیده نمی شود.[نظیر این داستان بین ابوحنیفه و بهلول اتفاق افتاده است]
خدا مهربان است:
اگر شما یک نقاشی زیبا بکشید، یا یک کاردستی بسازید، آن را دوست ندارید؟ اگر عکسی از یک منظرة زیبا بگیرید به آن علاقه نخواهید داشت؟ چرا؟
بله، انسان وقتی چیزی را می سازد؛ یا اثری را به وجود می آورد؛ آن را دوست دارد. چون این اثر به او ارتباط دارد.
خداوند هم چون همه چیز را خودش خلق کرده است. بنابراین همه را دوست دارد. انسانها را، گلها، ... و حتی حیوانات را.
مخصوصاً خداوند بچه ها را خیلی دوست دارد. زیرا بچه ها پاک و بی گناهند. پیامبران وقتی می خواستند برای باران دعا کنند دستور می دادند تا مردم بچه هایشان را هم برای دعا کردن بیاورند. زیرا خداوند بچه ها را دوست دارد و دعای آنها را قبول می کند.[روز قبل مربی از بچه ها بخواهد که کاردستی یا مجسمه یا نقاشی درست کرده بیاورند. بعد از بچه هایی که کارشان زیباتر است بپرسد، آیا دوست دارند که من کار او را خراب کنم یا نقاشی اش را پاره کنم؟ مسلماً جواب می دهند: نه ، در اینجا نتیجه گیری کند لطف خدا به بندگانش را]
مهربانی و لطف خداوند (داستان)
مرد صیادی از میان جنگلی می گذشت؛ ناگاه گنجشکی را دید که روی درخت نشسته ولی اضطراب بی اندازه ای دارد، و جیک جیک می کند. مرد صیّاد خوب دقت کرد، دید، آن حیوان هر چند ثانیه می رود و بر می گردد و یک برگ را به طرف آشیانه آورده تا اینکه دور تا دور لانه خود را با آن برگهای مخصوص پر نمود و خودش روی شاخة درخت مجاور نشست ولی صیاد هنوز علت اضطراب آن حیوان را نمی داند پس از دقت و جستجوی زیاد متوجه شد مار سیاهی قصد حملة به آشیانة گنجشک را دارد و از درخت بالا می رود و گنجشک روی شاخة دیگر به انتظار نتیجه نشسته است.
در این حال صیاد دید مار به آشیانة گنجشک نزدیک شد، ولی همین که بوی برگ ها به مشام مار رسید کم کم به عقب برگشت و افتاد معلوم شد که آن برگها برای آن مار سمّ کشنده بوده است.[پند تاریخ، ج1، ص]
پرسش های که شما به عنوان تحقیق از بچه می توانید بخواهید که انجام بدهند
- اگر بیش از یک خدا داشتیم چه می شد؟
- چند چیز را که وجود دارند ولی دیده نمی شوند نام ببرید؟
- چرا خدا مهربان است؟
مطالب مرتبط:
طرح درس با امام زمان ابتدایی
طرح درس خداشناسی - در جستجوی خدا ویژه ابتدایی
افزودن دیدگاه جدید