شرح دعای روز بیست و یکم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)

شرح دعای روزهای ماه مبارک رمضان از آیت الله مجتهدی تهرانی
شرح دعای روز بیست و یکم ماه رمضان , شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان
شرح دعای روز بیست و یکم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی رحمه الله به ضمیمه فایل صوتی و متن آن تقدیم شما عزیزان روزه دار می گردد... (اللهم عجل لولیک الفرج)

شرح دعای روز بیست و یکم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)

شرح دعای روز بیست و یکم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (رحمة الله علیه) به ضمیمه فایل های صوتی و تصویری و متن آن تقدیم حضورتان می گردد...

برای دسترسی به «شرح دعای سایر روزها» اینجا کلیک کنید

شرح دعای روز بیست و یکم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)

⮋ فیلم شرح دعای روز بیست و یکم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی ⮋

◆ متن و ترجمه دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان:

أللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ إِلَی مَرْضاتِكَ دَلِیلاً وَ لاتَجْعَلْ لِلشَّیْطانِ فیهِ عَلَیَّ سَبِیلاً وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ لِی مَنْزِلاً وَ مَقِیلاً یَا قَاضِیَ حَوَائِج الطالِبین؛[1]

خدایا! در این روز مرا به‌سوی رضا و خشنودی خود راهنمایی کن و شیطان را بر من مسلط مگردان و بهشت را منزل و مقامم قرار ده. ای برآرندۀ حاجات طالبان!

شرح دعای روز بیست و یکم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)

 اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ إِلَی مَرْضَاتِکَ دَلِیلاً؛

خدایا یک راهی برای من پیدا بشود که تو از من راضی بشوی؛

 در حدیث آمده است که اگر می‌خواهید بدانید که آیا خدا از شما راضی هست یا نه؟ به خودت نگاه کن ببین که آیا از خدا راضی هستی یا نه؟ اگر تو از خدا راضی هستی، خدا هم از تو راضی هست و اگر راضی نیستی و ته دلت اعتراض داری که چرا فلانی دارد و من ندارم، بدان که خدا هم از تو راضی نیست. غالب ما در زندگی این طور هستیم که می گوئیم چرا خدا به من مال و اموال و... نداده و به فلانی داده است؟!

ریشه غیبت حسادت است:

در روایت آمده است که «أَنْتُمْ كَالْمَرْضَى وَ رَبُّ اَلْعَالَمِينَ كَالطَّبِيبِ»[2] شما مثل مریض هستید و خدا هم مثل طبیب است. الان در بیمارستان‌ها در یک اتاق ده نفر یا بیشتر بستری هستند و طبیب به هر یک دستورالعمل خاص او را می‌دهد و هر مریضی برنامه غذایی خاصی دارد، بعضی از مریض‌ها هم برنامه پرهیز از غذاهای خاص را از طرف دکتر دریافت می‌کنند، اگر طبیب گفت: به آقای فلانی فلان غذای خاص را ندهید، آیا مریض با دکتر گلاویز می‌شود و شکایت می‌کند که چرا من نباید غذای موردعلاقه‌ام را بخورم؟ یا اطاعت می‌کند و تشکر؟ اگر عاقل باشد از دکتر تشکر می‌کند و هیچ چون‌وچرایی نمی‌کند، نسبت ما هم به خدا مثل همان طبیب و مریض هست و ما هم باید از خدا تشکر کنیم به‌خاطر خیلی از نداده‌ها، اگر می‌بینم که باجناق و فامیلم مال و اموال فراوان دارند و من ندارم خداوند مصلحت من را می‌خواسته است، اگر از خدا راضی شدی خدا هم از تو راضی می‌شود و اگر راضی نشدی شروع به غیبت از فامیل و آشنا می‌کنی که اگر فلانی مال و اموال دارد از راه حرام به دست آورده است و بدانیم که منشأ غیبت حسادت است و تا ریشه حسادت به‌واسطه راضی بودن از خدا قطع نشود این حال وجود خواهد داشت.

روزه اسب آسیابی:

باید سعی کنیم حسادت را از دل بیرون کنیم و روزه ما روزه خواص باشد که چشم و مو و پوست و همه اعضاء و جوارح در حال روزه باشند،[3] کسانی که روزه می‌گیرند و فقط به نخوردن و نیاشامیدن اکتفا می‌کنند، مثل اسب آسیاب هستند که هر چه راه می‌روند باز هم سر جای اولشان هستند.

فقط دور خود نگردیم:

 آقایی نقل می‌کرد؛ سال‌ها قبل در مشهد کاروان سرایی بود و آسیابانی، آسیابان بر گردن اسب خود زنگوله‌ای آویزان کرده و بود خیلی سروصدا هم داشت. به او گفتم چرا این را بسته‌ای و اعصاب مردم را به هم می‌ریزد. ایشان گفت: این را بسته‌ام که اگر حیوان ایستاد متوجه بشوم گفتم: اگر ایستاد بود و گردنش را تکان داد و تو از کجا متوجه می‌شوی که او دارد کار می‌کند یا گردنش را تکان می‌دهد؟ گفت: تو را به خدا این پدرسوختگی‌ها را به این حیوان یاد ندهید.

 اسب عصاری و آسیاب از صبح تا غروب حرکت می‌کند و آخر شب که نگاه می‌کند می‌بیند که سر جای اولش هست و فقط دور خود گشته است. روزه‌ای که فقط صرف نخوردن و نیاشامیدن است و چشم و گوش روزه‌دار نیستند، مثل حرکت همین اسب آسیاب هست و از روزه هیچ بهره‌ای جز گرسنگی و تشنگی نمی‌برد و در جا می‌زند و اول ماه و آخر ماه رمضان هیچ تفاوتی نکرده است

در حدیث آمده است؛ کسانی که جاهل هستند، و روزه حقیقی نمی‌گیرند و عبادت خالص انجام نمی‌دهند مثل «حِمَارِ اَلطَّاحُونَةِ» یعنی «الاغ آسیاب» هستند.[4]

وفاداری را یاد بگیریم:

در حدیث آمده است که سگ ده خصلت خوب دارد، یک صفت او این است که از صاحبش راضی است، هر چه به او بدهند گله نمی‌کند و راضی است؛ وفا دارد و صاحب خودش را رها نمی‌کند.[5] ولی ما اگر دومرتبه دعا بکنیم و مستجاب نشود در خانه خدا را رها می‌کنیم؛ این صفات خوب را یاد بگیریم

حکایت:

شیخ عباس قمی (رحمه‌الله) در کتاب سیر المنازل، مقامات العلیه داستانی نقل می‌کند:[6]

عابدی بود که در کوه‌های لبنان عبادت می‌کرد و هر شب از عالم غیب برای او افطاری آماد می‌شد، تا این که شبی برای او افطاری نیامد و این شخص عابد از کوه پایین آمد و در خانه گبری رفت و در آن جا هم سگی زندگی می‌کرد؛ عابد از گبر تقاضای نان نمود و آن گبر کافر سه قرص نان به او داد، سگ به دنبال عابد آمد و عابد یکی از سه قرص نان را به او داد، ولی باز هم سگ به دنبال عابد می‌آمد و ناچار قرص دوم نان را هم به سگ داد، ولی باز هم سگ به دنبال عابد می‌آمد و بالاخره عابد عصبانی شد و گفت: تو چقدر بی‌حیا هستی؟! من از صاحب تو سه قرص نان گرفته‌ام و دو تای آن را به تو داده‌ام؛ ولی باز هم تو مرا رها نمی‌کنی؟! سگ به صدا درآمد و گفت: تو بی‌حیا هستی، من سال‌ها بر در خانه این گبر بوده‌ام و خیلی وقت‌ها به من غذا نداد، ولی با وجود این او را رها نکردم؛ ولی تو یک شب بی‌غذا ماندی از پای کوه آمدی در خانه گبر، صفت خوب دیگر سگ این است که در شب کم می‌خوابد «لایَنامُ بِاللیل اِلَّا قلیل»

شرح دعای روز بیست و یکم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)

وَ لاَ تَجْعَلْ لِلشَّیْطَانِ فِیهِ عَلَیَّ سَبِیلاً؛

خدایا کاری کن که شیطان در ماه رمضان و بعد از آن به من راه پیدا نکند؛

حالا اگر بخواهیم شیطان به ما راه پیدا نکند چه باید کرد

راه‌های دفع شیطان:

 در حدیث آمده است، سه طایفه‌اند که شیطان با ایشان کار ندارد «ثَلَاثَةٌ مَعْصُومُونَ مِنْ إِبْلِیسَ وَ جُنُودِهِ» یکی «الذَّاکِرُونَ لِلَّهِ» کسی که یاد خدا باشد و دیگری «الْمُسْتَغْفِرُونَ بِالْأَسْحَارِ» کسانی که در سحرها استغفار می‌کنند و سوم «الْبَاکُونَ لِلَّهِ» کسی که از خوف خدا گریه می‌کند. شیطان با او کاری ندارد.[7]

شرح دعای روز بیست و یکم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)

وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ لِی مَنْزِلاً وَ مَقِیلاً؛

خدایا بهشت را منزل من قرار بده و آسایشگاه ما را بهشت قرار بده؛ اگر باایمان از دنیا بروید شفاعت شامل حالتان می‌شود و اهل بهشت می‌شوید.

شرح دعای روز بیست و یکم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)

یَا قَاضِیَ حَوَائِجِ الطَّالِبِین.

ای خدایی که حوائج طالبین را برآورده می‌کنی.

شرح دعای روز بیست و یکم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)

پی‌نوشت:


[1]بحارالأنوار، ج: ۹۵، ص: ۱۵۹.

اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ إِلَی مَرْضَاتِکَ دَلِیلًا وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّیْطَانِ فِیهِ عَلَیَّ سَبِیلًا وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ مَنْزِلًا لِی وَ مَقِیلًا یَا قَاضِیَ حَوَائِجِ الطَّالِبِینَ.

[2] مستدرک‌الوسائل ج: ۳ ص: ۱۷۷؛ إرشاد القلوب، جلد ۱، صفحه ۱۵۳.

وَ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى‌اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: يَا عِبَادَ اَللَّهِ أَنْتُمْ كَالْمَرْضَى وَ رَبُّ اَلْعَالَمِينَ كَالطَّبِيبِ فَصَلاَحُ اَلْمَرْضَى فِيمَا يَعْمَلُهُ اَلطَّبِيبُ وَ يُدَبِّرُهُ لاَ فِيمَا يَشْتَهِيهِ وَ يَقْتَرِحُهُ أَلاَ فَسَلِّمُوا اَللَّهَ أُمُورَكُمْ تَكُونُوا مِنَ اَلْفَائِزِينَ.

ترجمه: و حضرت رسول صلّی‌اللّٰه علیه و آله فرمود: ای بندگان خدا شما مانند بیمارانید و پروردگار عالمین مثل دکتر است پس صلاح مریض در دست طبیب است که هر چه دربارۀ بیمار پیش‌بینی کند در آنچه که میل مریض نمی‌کشد آگاه باشید امر خدا را به خدا واگذارید تا بهره‌مند شوید. [إرشاد القلوب/ ترجمه رضایی، ج ۱، ص ۳۶۵.]

[3] رک: کافی ج: ۴ ص: ۸۷.

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ [علیه‌السلام] إِذَا صُمْتَ فَلْیَصُمْ سَمْعُکَ وَ بَصَرُکَ وَ شَعْرُکَ وَ جِلْدُکَ وَ عَدَّدَ أَشْیَاءَ غَیْرَ هَذَا وَ قَالَ لَا یَکُونُ یَوْمُ صَوْمِکَ کَیَوْمِ فِطْرِکَ.

[4] غرر الحکم و درر الکلم، جلد ۱، صفحه ۱۱۶.

«اَلْمُتَعَبِّدُ بِغَيْرِ عِلْمٍ كَحِمَارِ اَلطَّاحُونَةِ يَدُورُ وَ لاَ يَبْرَحُ مِنْ مَكَانِهِ.»

عبادت‌کننده بی‌علم و دانش مثل الاغ آسیاست که می‌گردد و بیرون نمی‌رود از جای خود یعنی او را به سبب عبادت ترّقی حاصل نشود و مرتبه او بلند نگردد به خلاف کسی که با علم و دانش عبادت کند؛ زیرا که به سبب عبادت از جای خود بیرون رود و مرتبه او بلند گردد.

[5] الخامس: إن ضربه صاحبه مأة جلدة لا یترک بابه و هو من علامات المریدین؛ پنجم: آن که اگر صد تازیانه از صاحب خود بخورد در خانه او را رها نمی‌کند و این صفت مریدان است. [نشان از بی‌نشانها، چاپ هجدهم، ج اول، ص ۳۱۰.] – (این روایت از قول امیرالمؤمنین علیه‌السلام در لئالی الاخبار، ج ۵، ص ۳۸۷- ۳۸۸ بدون سند ذکر شده است.)

[6] کشکول شیخ بهایی، ج ۱، ص ۲۱۹.

عابدی در کوه لبنان بد مقیم
در بن غاری چو اصحاب رقیم
روی دل از غیر حق برتافته
گنج عزت را ز عزلت یافته
روزها می‌بود مشغول صیام
یک ته نان می‌رسیدش وقت شام
نصف آن شامش بدو نصفی سحور
وز قناعت داشت در دل صد سرور
بر همین منوال حالش می‌گذشت
نآمدی از کوه هرگز سوی دشت
از قضا یک شب نیامد آن رغیف
شد ز جوع آن پارسا زار و نحیف
کرد مغرب را ادا وانگه عشا
دل پر از وسواس و در فکر عشا
بس که بود از بهر قوتش اضطراب
نه عبادت کرد عابد شب نه خواب
صبح چون شد زان مقام دلپذیر
بهر قوتی آمد آن عابد به زیر
بود یک قریه به قرب آن جبل
اهل آن قریه همه کبر و دغل
عابد آمد بر در گبری ستاد
گبر او را یک دو نان جو بداد
عابد آن نان بستد و شکرش بگفت
و ز وصول طعمه‌اش خاطر شگفت
کرد آهنگ مقام خود دلیر
تا کند افطار بر خبز شعیر
در سرای گبر بد گرگین سگی
مانده از جوع استخوانی و رگی
پیش او گر خط پرگاری کشی
شکل نان بیند بمیرد از خوشی
بر زبان گر بگذرد لفظ خبر
خبز پندارد رود هوشش ز سر
کلب در دنبال عابد پو گرفت
از پی او رفت و رخت او گرفت
زان دو نان عابد یکی پیشش فکند
پس روان شد تا نیابد زو گزند
سگ بخورد آن نان و از پی آمدش
تا مگر بار دیگر آزاردش
عابد آن نان دگر دادش روان
تا که باشد از عذابش در امان
کلب آن نان دگر را نیز خورد
پس روان گردید از دنبال مرد
همچو سایه از پی او می‌دوید
عف و عف می‌کرد و رختش می‌درید
گفت عابد چون بدید این ماجرا
من سگی چون تو ندیدم بی‌حیا!
صاحبت غیر دو نان جو نداد
وان دو را خود بستدی ای کج‌نهاد
دیگرم از پی دویدن بهر چیست
وین همه رختم دریدن بهر چیست؟
سگ به نطق آمد که ای صاحب‌کمال
بی‌حیا من نیستم چشمت بمال
هست از وقتی که من بودم صغیر
مسکنم ویرانه این گبر پیر
گوسفندش را شبانی می‌کنم
خانه‌اش را پاسبانی می‌کنم
که به من از لطف نانی می‌دهد
گاه مشت استخوانی می‌دهد
گاه از یادش رود اطعام من
در مجاعت تلخ گردد کام من
روزگاری بگذرد کاین ناتوان
نه زنان یا بدنشان نه ز استخوان
گاه هم باشد که این گبر کهن
نان نیابد بهر خود نه بهر من
چون‌که بر درگاه او پرورده‌ام
رو به درگاه دیگر ناورده ام
هست کارم بر در این پیر گبر
گاه شکر نعمت او گاه صبر
تو که نامد یک شبی نانت به دست
در بنای صبر تو آمد شکست
از در رزاق رو برتافتی
بر در گبری روان بشتافتی
بهر نانی دوست را بگذاشتی
کرده با دشمن او آشتی
خود بده انصاف ای مرد گزین
بی‌حیا ترکی است من یا تو ببین؟
مرد عابد زین سخن مدهوش شد
دست خود بر سر زد و بی‌هوش شد
ای سگ نفس بهائی یادگیر
این قناعت از سگ آن گبر پیر
بر تو گر از صبر نگشاید دری
از سگ گرگین گبران کمتری

[7] مستدرک‌الوسائل، ج: ۱۲، ص: ۱۴۷.

الدَّیْلَمِیُّ فِی الْإِرْشَادِ، عَنْ رَسُولِ اللهِ [صلی‌الله علیه و آله] أَنَّهُ قَالَ ثَلَاثَةٌ مَعْصُومُونَ مِنْ إِبْلِیسَ وَ جُنُودِهِ الذَّاکِرُونَ لِلَّهِ وَ الْبَاکُونَ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَغْفِرُونَ بِالْأَسْحَارِ.

دعای روز بیست و یکم ماه رمضان , دعای روز 21 ماه رمضان , شرح دعای روز بیست و یکم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی

شرح دعای روز بیست و یکم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)

مطالب مرتبط و پیشنهادی :
⮜ ویژه نامه شب و روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان
⮜ مجموعه استیکر ماه رمضان (ایام و مناسبتها)
⮜ دعاهای تصویری روزانه ماه مبارک رمضان
⮜ ویژه نامه پیام ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان
⮜ شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان توسط مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) + صوت

کلمات کلیدی: 
Share