ویژگی های ممتاز حضرت خدیجه «سلام الله علیها» از منظر آیت الله مکارم شیرازی
ویژگی های ممتاز حضرت خدیجه «سلام الله علیها» || خدیجه؛ اولین زن مسلمان/ سلام جبرییل بر حضرت خدیجه/ اموال حضرت خدیجه؛ پشتیبان مالی دین/ خدیجه؛ آرام جان پیامبر/ حضرت خدیجه؛ محبوبه پیامبر/ ...و کجاست مثل خدیجه/ بانوی بهشتی/ حضرت خدیجه؛ مادر امامت است
پیشنهادی: ویژه نامه فرزانه قریش (وفات حضرت خدیجه علیهاالسلام)
ویژگی های ممتاز حضرت خدیجه «سلام الله علیها»
دهم رمضان سالروز رحلت حضرت خدیجه سلام الله علیها همسر وفادار پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله و نخستین بانوی مسلمان است که نقش و جایگاهش در سخت ترین دوران تاریخ اسلام بر کسی پوشیده نیست؛ به نحو.ی که می توان آن حضرت را بزرگ ترین و فداکارترین و با فضیلت ترین زنان اسلام دانست.[تفسیر نمونه؛ ج 17؛ ص303]
اهمیت این مسأله از آن جهت است که بعضی ها در مقایسه زنان پیغمبر با یکدیگر در اشتباه هستند درحالی که حضرت خدیجه سلام الله علیها برترین زن پیامبر بود چرا که ویژگی های بارزی که حضرت خدیجه سلام الله علیها داشت هیچ یک از زنان پیغمبر نداشتند.[بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم؛ شبستان امام خمینی رحمه الله علیه؛ حرم مطهر کریمه اهل بیت(علیهم السلام)؛9/5/1391]
بر این اساس، تبیین ویژگی ها و فضایل آن بانوى بزرگ اسلام، مى تواند بیش از پیش این مهم را تبیین کرده و از سوی دیگر لزوم الگو پذیری زنانِ عصر حاضر از آن حضرت را اثبات نماید.[کلیات مفاتیح نوین؛ ص618]
❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁
خدیجه؛ اولین زن مسلمان
این بحث مهمى است که «اول من آمن» (نخستین کسى که به پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله ایمان آورد و دست بیعت در دست او گذاشت) که بود؟تمام امت اسلامى متفق اند که از میان زنان، خدیجه کبرى علیها السلام نخستین نفر بود که تصدیق پیامبر اکرم علیهم السلام کرد، و با او بیعت نمود؛ و با او نماز خواند و رکوع و سجود بجا آورد.[پیام قرآن؛ ج 9؛ ص324]
آری در آن روزى که اسلام غریب بود و پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله یکّه و تنها بود فقط «خدیجه» همسر با وفایش به او ایمان آورده بود، حال آنکه اظهار اسلام در برابر مشرکان متعصّب بسیار خطرناک بود[پیام امام امیر المومنین علیه السلام؛ ج 5؛ ص423]، لذا آن حضرت در پیشرفت اسلام، به عنوان پیشگام ترین پیشگامان شرکت داشته ، و براى پیشرفت اسلام و اجراى حق و عدالت، بزرگ ترین فداکارى ها را به منصۀ ظهور رسانده است.[ترجمه گویا و شرح فشرده اى بر نهج البلاغه؛ متن وترجمه(ج 1)؛ ص390]
در این میان، روایات فراوانى وارد شده که طبق این روایات اوّلین نفر از زنان که به اسلام گروید، حضرت خدیجه علیها السلام بوده است.[آیات ولایت در قرآن؛ ص357]
این مطلب در میان تمام دانشمندان اسلامى از شیعه و سنّى از واضحات محسوب مى شود. چندین نفر از علماى اهل سنّت نسبت به مطلب فوق ادّعاى اجماع کرده اند؛ از جمله ابن عبد البر، از دانشمندان معروف اهل سنّت مى گوید:«اتّفقوا على ان خدیجة اوّل من آمن باللَّه و رسوله و صدّقته فیما جاء به، ثم علىٌّ بعدها؛[الاستیعاب؛ ج 2؛ ص 457،( به نقل از الغدیر؛ ج 3؛ ص 238)] دانشمندان مسلمان اتّفاق نظر دارند که (از زنان) خدیجه اوّلین کسى بود که به خداوند و پیامبرش ایمان آورد و دین اسلام را تصدیق نمود و پس از او (از مردان) على (اوّلین کسى بود که) ایمان آورد».[آیات ولایت در قرآن؛ ص357]
هم چنین ابو احمد جرجانى شافعى، در کتاب الکامل فى الرجال از مالک بن الحوریث نقل مى کند که مى گوید: «کانَ عَلِىٌّ اوَّلَ مَنْ اسْلَمَ مِنَ الرِّجالِ وَخَدیجَةُ اوَّلَ مَنْ اسْلَمَ مِنَ النِّساءِ؛ على علیه السلام نخستین کسى از مردان بود که اسلام آورد و خدیجه نخستین کسى از زنان بود که ایمان آورد».[الکامل فى الرجال؛ ج 6؛ ص 2378]،[پیام قرآن؛ ج 9؛ ص328]
❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁
سلام جبرییل بر حضرت خدیجه سلام الله علیها
از راویانی که مورد تایید شیعه و سنی است روایت ابوسعید خدری از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله است که می گوید: رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: وقتی که در شب معراج، جبرئیل مرا به سوی آسمان ها برد و سیر داد، هنگام مراجعت به جبرئیل گفتم: «آیا حاجتی داری؟» جبرئیل گفت: «حاجت من این است که سلام خدا و سلام مرا به خدیجه سلام الله علیها برسانی.»[بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم؛ شبستان امام خمینی رحمه الله علیه؛ حرم مطهر کریمه اهل بیت(علیهم السلام)؛9/5/1391]
پیامبر صلی الله علیه وآله وقتی که به زمین رسید، سلام خدا و جبرئیل را به خدیجه سلام الله علیها ابلاغ کرد، خدیجه سلام الله علیها گفت:«ان الله هو السلام، و منه السلام، و الیه السلام، و علی جبرئیل السلام؛ همانا ذات پاک خدا سلام است، و از او است سلام، و سلام به سوی او باز گردد و بر جبرئیل سلام باد.»[کشف الغمه؛ ج 2؛ ص 133، بحار؛ ج 16؛ ص 7؛ ج 18؛ ص 385] که این روایت بیانگر مقام بالای این بانو است.[بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم؛ شبستان امام خمینی رحمه الله علیه؛ حرم مطهر کریمه اهل بیت(علیهم السلام)؛9/5/1391]
❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁
اموال حضرت خدیجه سلام الله علیها؛ پشتیبان مالی دین
در همه دنیا معمول است هر گاه بخواهند شخص بزرگ، یا کشورى را منزوى کنند او را در محاصره اقتصادى قرار مى دهند که در تاریخ اسلام در داستان «شعب ابوطالب» و محاصره شدید اقتصادى مسلمین از سوى مشرکان قریش آمده است.[زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان؛ ص112] لیکن اموال خدیجه (علیها السلام) پشتوانه اى براى پیشرفت اسلام در آغاز نبوّت پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) بود.[آیات ولایت در قرآن؛ ص357]
لذا به بیان قرآن کریم، مال و ثروت ابزار خوبى براى دستیابى به نیکی ها و خوبى هاست و شاید به همین دلیل در کلام وحی آمده است: «... انْ تَرَکَ خَیْراً الوَصیَّةُ»[سوره بقره؛ آیۀ 180] مفسّرین «خیر» را در این آیه به مال و ثروت تفسیر کرده اند. همانند حضرت خدیجه علیها السلام که همه ثروت خود را براى تبلیغ اسلام در اختیار پیامبر صلى الله علیه وآله قرار داد.[مثالهاى زیباى قرآن؛ ج 1؛ ص83]
و یا خداوند در فراز قرآنی دیگر مى فرماید:«و وجدک عائلا فاغنى؛[سورۀ ضحی؛ آیۀ 8] و تو را فقیر یافت و بى نیاز کرد»؛ واژه «عائلًا» به معناى عیالمند و خانوار پرجمعیّت است، و از آنجا که معمولًا افراد عائله مند فقیر و تهى دستند، و به تعبیر دیگر عائله مندى و فقر لازم و ملزومند، بدین جهت در اینجا به فقر و ندارى تفسیر شده است.[سوگندهاى پر بار قرآن؛ ص413]
خداوند فقر و تهیدستى پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله را در قبل از بعثت با ثروت حضرت خدیجه علیها السلام، و پس از بعثت و رونق گرفتن اسلام با غنائم جنگى، مرتفع ساخت.[سوگندهاى پر بار قرآن؛ ص413]
آری از جمله افتخارات این بانوی بزرگوار این است که تمام دارایی و وجود خود را برای اسلام و در حمایت پیامبر صلی الله علیه وآله بکار گرفت.[بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم؛ شبستان امام خمینی رحمه الله علیه؛ حرم مطهر کریمه اهل بیت(علیهم السلام)؛9/5/1391]
❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁
خدیجه سلام الله علیها؛ آرام جان پیامبر
حضرت خدیجه خدیجه سلام الله علیها تنها زنی است که در دوران سخت و طوفانی یعنی 15 سال قبل از اسلام و 10 سال پس از اسلام یار و همراه حضرت محمد صلی الله علیه وآله بود.[بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم؛ شبستان امام خمینی رحمه الله علیه؛ حرم مطهر کریمه اهل بیت(علیهم السلام)؛9/5/1391]
هیچ یک از زنان رسول خدا این دوران را درک نکردند و تنها ایشان مقاومت و در مقابل تمام مشکلات ایستادگی کرد.[زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان؛ ص29]
در تبیین این مهم باید گفت در آن روزگار که مسلمانان دوران آمادگى خود را در مکه مى گذراندند، محیط زندگى آنان سخت طوفانى و شرایط فوق العاده بحرانى بود.[زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان؛ ص29]
آغاز اسلام بود، مسلمانان در اقلیّت قرار داشتند، وتمام قدرت و نیرو و حاکمیت و ثروت در دست دشمنان بى رحم و بى منطق اسلام بود و هر کارى مى خواستند، مى کردند.[زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان؛ ص29]
آزارى نبود که بر سر مسلمانان نیاوردند، و جسارت و توهینى نبود که نسبت به مقام شامخ پیامبر صلى الله علیه وآله روا ندارند.[زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان؛ ص29]
این اذیت ها از سوی مشرکان در حالی بود که پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله همواره مشرکان مکّه را با بیان شیرین و دلایل روشن به اسلام فرا مى خواند، و آنها هم مرتّب حضرت را تهدید و آزار و اذیّت مى کردند، به گونه اى که یکى از کارهاى همیشگى حضرت [قهرمان توحید، شرح و تفسیر آیات مربوط به حضرت ابراهیم (علیه السلام)؛ ص57] خدیجه پس از بازگشت پیامبر صلى الله علیه وآله به منزل، بستن زخم هاى ناشى از پرتاب سنگ و چوب توسّط مشرکان بود.[قهرمان توحید، شرح و تفسیر آیات مربوط به حضرت ابراهیم (علیه السلام)؛ ص 58]
آری حضرت «خدیجه» بر زخم هاى قلب و جسم پیامبر (صلى الله علیه وآله) مرهم مى نهاد، و غبار غم و اندوه را با فداکاری هایش، با محبّت و صفایش، با همدردى و دلسوزى اش، از قلب مبارک پیامبر مى زدود.[زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان، ص 30]
هم چنین وقتی مسلمانان مکّه به شعب ابیطالب تبعید شدند، جایى که مسلمانان نه سرپناهى داشتند، و نه موادّ غذایى کافى در اختیارشان بود، و نه ارتباطى با مکّه و اهل آن داشتند. در آن جا بود که حتّى شخصیّت ثروتمندى همچون خدیجه به مانند دیگران غذاى کافى براى خوردن نداشت. تابش مستقیم نور آفتاب در سرزمین عربستان که نزدیک خط استواست باعث مى شد که پوست صورت برخى مسلمانان کنده شود! حضرت خدیجه سلام الله علیها نیز به همراه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و دیگر مسلمانان سه سال در آن منطقه با تمام فشارها و سختى ها و کم ترین امکانات سوختند و ساختند، امّا اجازه ندادند شعله چراغ اسلام خاموش شود.[داستان یاران: مجموعه بحث هاى تفسیرى حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى (مدظله)؛ ص80]
اینگونه است که وقتی حضرت خدیجه سلام الله علیها و حضرت ابوطالب علیه السلام، این دو یار وفادار، و دو شخصیت بزرگ و انسان هاى ایثارگر، وقتی در سال دهم بعث به فاصله کمى چشم از جهان پوشیدند، پیغمبر صلى الله علیه وآله را در مرگ خود عزادار ساختند، و رسول خدا (صلى الله علیه وآله) از این نظر تنها ماند.[زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان، ص: 30]
شدت اندوه آن حضرت در سوگ این دو شخصیت که به حق هر کدام سهم قابل ملاحظه اى در پیشرفت اسلام داشتند از این جا روشن مى شود که آن سال را «عام الحزن» یعنى «سال غم و اندوه» نام نهادند.[زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان، ص: 30]
❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁
حضرت خدیجه؛ محبوبه پیامبر صلی الله علیه وآله
در زندگى پیامبراکرم صلى الله علیه وآله و امامان علیهم السلام موارد متعدّدى دیده مى شود که از افراد نیکوکار قدردانى و تشکّر مى کردند[گفتار معصومین(علیهم السلام)؛ ج 1؛ ص74] از جمله امتیازات آن بانوی بزرگوار این است که تنها زنی بودند که پیامبر صلی الله علیه وآله بعد از وفاتش دائما به یاد وی بود.[بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم؛ شبستان امام خمینی رحمه الله علیه؛ حرم مطهر کریمه اهل بیت(علیهم السلام)؛9/5/1391]
از جمله پیامبراکرم صلى الله علیه وآله به پاس خدمات حضرت خدیجه علیها السلام همواره از او یاد مى کرد و از خدمت هاى او قدردانى و تشکّر مى نمود و بر او درود مى فرستاد و از درگاه خدا براى او طلب آمرزش مى نمود و مى فرمود: خدیجه وقتى به من پیوست که همه از من دور مى شدند. او در راه اسلام، هرگز مرا تنها نگذاشت و همواره از من حمایت نمود. خدا او را رحمت کند.[بحارالانوار؛ ج 16؛ ص 12، اسدالغابة؛ ج 5؛ ص 438]،[گفتار معصومین(علیهم السلام)، ج 1، ص: 75]
آن حضرت پس از وفات خدیجه سلام الله علیها و در دوران سکونت در مدینه، چنان از یاد خدیجه سلام الله علیها خشنود می شد که هنگام ذبح گوسفند، حتماً خود را مقید می دانست سهمی از گوشت را برای دوستان خدیجه سلام الله علیها بفرستد و در توجیه آن چنین می گفت که: «انی لاحبّ حبیبها؛ من دوستان [خدیجه ] را نیز دوست دارم.[الاصابة؛ ج 8؛ ص 103]
محبت پیامبر صلی الله علیه وآله به خدیجه سلام الله علیها چنان بود که برخی از زنان آن حضرت همچون عایشه اعتراض نموده و می گفت: «چرا این قدر یاد خدیجه سلام الله علیها می کنی؟ مگر او پیر زنی نبود که خدا بهتر از او را نصیب تو کرده است؟ این سخن به قدرى بر پیامبر ناگوار آمد که از شدت غضب مو بر تنش راست شد و فرمود:به خدا سوگند که هرگز همسرى بهتر از او نداشتم، او زمانى ایمان آورد که مردم کافر بودند و زمانى اموالش را در اختیار من گذاشت که مردم همه از من بریده بودند![«استیعاب» و«صحیح بخارى» و«مسلم»( طبق نقل المراجعات؛ ص 229؛ ن 72)]،[تفسیر نمونه؛ ج 17؛ ص303]
❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁
...و کجاست مثل خدیجه
پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) در مراسم جشن عروسی حضرت علی علیه السلام وحضرت زهرا سلام الله علیها بیش از پیش به مقام و منزلت حضرت خدیجه سلام الله علیها اشاره نمود.[زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان؛ ص41]
«امّ سلمه» و «امّ ایمن» که دو زن با شخصیت در اسلام بودند و علاقه بسیارى به بانوى بزرگ فاطمه زهرا علیها السلام داشتند خدمت پیامبر صلى الله علیه وآله آمدند و چنین گفتند: اى پیامبر گرامى خدا! راستى اگر خدیجه زنده بود با تشکیل مراسم جشن عروسى فاطمه چشمانش روشن مى شد، چنین نیست؟[زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان؛ ص 42]
رسول خدا صلى الله علیه وآله از شنیدن نام آن بانوى فداکار، اشک در چشمانش حلقه زد، و به یاد آن همه مهربانى ها و ایثارگرى هاى خدیجه افتاد و فرمود: کجا مانند خدیجه زنى پیدا مى شود؟ آن روز که همه مردم مرا تکذیب کردند، او مرا تصدیق نمود و تمام ثروت و زندگى خود را براى نشر آیین خداوند در اختیار من گذارد. او همان بانویى بود که خداوند به من دستور داد به او مژده دهم که قصرى از زمرّد در بهشت برین به او عنایت خواهد فرمود.[زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان؛ ص 42]
❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁
بانوی بهشتی
در روایتى از رسول خدا (صلى الله علیه وآله) مى خوانیم:«افضل نساء اهل الجنة خدیجة بنت خویلد، و فاطمة بنت محمد (صلى الله علیه وآله)، و مریم بنت عمران، و آسیه بنت مزاحم، امرأة فرعون!؛ برترین زنان اهل بهشت چهار نفرند«خدیجه» دختر خویلد و« فاطمه» دختر محمد صلی الله علیه وآله و«مریم» دختر عمران و« آسیه «دختر مزاحم همسر فرعون»[«در المنثور»؛ ج 6؛ ص 246]
❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁
سخن آخر:(حضرت خدیجه سلام الله علیها؛ مادر امامت است)
توضیح این که پیغمبر اکرم صلى الله علیه وآله دو فرزند پسر از بانوى اسلام «خدیجه» داشت:یکى «قاسم» و دیگرى «طاهر» که او را «عبداللَّه» نیز مى نامیدند، و هر دو در «مکّه» از دنیا رفتند، و پیغمبر اکرم صلى الله علیه وآله فاقد فرزند پسر شد، این موضوع زبان بدخواهان «قریش» را گشود، و کلمه «ابتر» را براى حضرتش انتخاب کردند.[پیغمبر اکرم صلى الله علیه وآله صاحب فرزند ذکور دیگرى به نام« ابراهیم» از« ماریه قبطیه» در« مدینه» در سال هشتم هجرت شد، ولى اتفاقاً او نیز قبل از آن که به دو سالگى برسد چشم از دنیا پوشید و وفات او قلب پیامبر صلى الله علیه وآله را آزرد]،[شان نزول آیات قرآن، ص 519]
آنها طبق سنت خود، براى فرزند پسر اهمیت فوق العاده اى قائل بودند، او را تداوم بخش برنامه هاى پدر مى شمردند، بعد از این ماجرا، آنها فکر مى کردند با رحلت پیغمبر اکرم صلى الله علیه وآله برنامه هاى او به خاطر نداشتن فرزند ذکور، تعطیل خواهد شد و خوشحال بودند.[تفسیر نمونه؛ ج 27؛ ص369]
لیکن در روایتى که اهل سنّت و شیعه هر دو بر آن تأکید دارند مى خوانیم: پیامبر صلى الله علیه وآله در شب معراج از بهشت عبور مى کرد، جبرئیل از میوه درخت طوبى به آن حضرت داد، و هنگامى که پیامبر صلى الله علیه وآله به زمین بازگشت، نطفه فاطمه زهرا علیها السلام از عصارۀ آن میوه بهشتى در رحم خدیجه سلام الله علیها منعقد شد.[زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان؛ ص20]
لذا در حدیث مى خوانیم که پیامبر صلى الله علیه وآله فاطمه علیها السلام را بسیار مى بوسید، روزى همسرش عایشه بر این کار خرده گرفت که چرا این همه دخترت را مى بوسى؟[زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان؛ ص20]
پیامبر صلى الله علیه وآله در جواب فرمود: «من هر زمان فاطمه را مى بوسم، بوى بهشت برین را از او استشمام مى کنم».[این حدیث را با مختصر تفاوتى« سیوطى» در« درّ المنثور» و«طبرى» در« ذخائر العقبى» و«علىّ بن ابراهیم» در تفسیر خود نقل کرده اند. گرچه معروف است که معراج در سال هاى آخر توقف پیامبر(صلى الله علیه وآله) در مکه بوده، ولى بطورى که از بعضى روایات استفاده مى شود معراج مکرر اتفاق افتاده است، بنابراین منافاتى با تولّد بانوى اسلام در سال پنجم بعثت ندارد]،[زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان؛ ص20]
و به این ترتیب این مولود بزرگ ازعصاره پاک میوه هاى بهشتى و از پدرى همچون پیامبر صلى الله علیه وآله، و مادر ایثارگر و فداکارى همچون «خدیجه» در روز بیستم جمادى الثانى گام به این دنیا نهاد، و طعن و سرزنش هاى مخالفین که پیامبر را بدون «نسل جانشین» مى پنداشتند، همگى نقش بر آب شد، و به مضمون سوره «کوثر» فاطمه زهرا چشمه جوشان براى ادامه دودمان پیامبر و ائمه هدى و خیر فراوان در طول قرون و اعصار تا روز قیامت شد.[زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان؛ ص 21]
از آنجا که نسل پیامبر صلی الله علیه وآله از حضرت زهرا سلام الله علیها است و ایشان نیز دختر حضرت خدیجه سلام الله علیها و در دامان پاک وی پرورش یافته است؛ لذا خدیجه سلام الله علیها در یک کلام مادر امامت محسوب می شود.[زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان؛ ص 21]
این مدّعا موید کلام نورانی پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله است که در روایتی به صراحت ایشان را «ظرف امامت» نامید؛ روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله بر فاطمه علیهاالسلام وارد شد و او را آشفته و بی قرار یافت. به فاطمه علیهاالسلام فرمود: «چرا نگرانی؟» فرمود: «عایشه بر مادرم فخر می فروشد و می گوید با مردی پیش از شما آشنا نبوده است، حال آنکه مادر من در میان سالی با شما ازدواج کرده است.» رسول خدا صلی الله علیه وآله رو به فاطمه علیهاالسلام کرد و فرمود: «بدان که مادر تو «ظرف امامت» و محل پیشوایی امت من است».[بحارالانوار، ج 43، ص 43]،[زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان؛ ص21]