ندای خونخواهی سیدالشهداء توسط امام زمان علیه السلام
ندای خونخواهی سیدالشهداء توسط امام زمان علیه السلام
مسئله انتقام گرفتن از قاتلان و ظالمان در حق حضرت سیدالشهداء علیه السلام توسط امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و ندای خونخواهی سیدالشهداء توسط امام زمان علیه السلام از جمله مباحث مهم در مهدویت و مباحث ظهور به شمار می رود. در ادامه با ما همراه باشید.
همچنین بخوانید : تبلور مهدویت در عاشورا
قیام امام حسین علیه السلام و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دو بحث مرتبط و گره خورده با یکدیگر است که در این باب مطالب بسیاری موجود است، در این میان یکی از اصلی ترین مطالب که متصل کننده این دو عزیز به یکدیگر است، مسئله انتقام گرفتن از قاتلان و ظالمان در حق امام حسین علیه السلام توسط حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و خونخواهی و طلب خون سید الشهدا و قاتلان آن عزیز است.
در قرآن کریم آمده است: "و من قتل مظلوماً فقد جعلنا لولیه سلطاناً فلا یسرف فی القتل انه کان منصورا" و آن کس که مظلوم کشته شده، ما به ولی او حکومت دادیم که در کشتن اسراف و زیاده روی نکند، که او از جانب ما منصور و مورد حمایت است.
در ینابیع الموده در تفسیر این آیه مبارکه آمده است که این آیه در باره امام حسین علیه السلام و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نازل شده است.
از امام محمد باقر علیه السلام روایت است که آن حضرت فرمود: حسین علیه السلام مظلوم کشته شد و ما اولیاء و وارث خون او هستیم و قائم ما خون خواهی حسین علیه السلام خواهد کرد. پس هرکس که به کشتن آن حضرت راضی بوده است، به قتل می رساند تا آنجا که خواهند گفت: او در کشتار اسراف می کند.
و نقل شده است که آن حضرت فرمود: منظور از "و من قتل مظلوماً" حسین بن علی علیه السلام است که مظلوم کشته شد... و سپس فرمود: و اما منظور از اسراف در کشتار، این است که اشخاص دیگری غیر از قاتل اصلی او کشته شود و اما مقصود از "انه کان منصورا" این است که حضرت قائم، که ولی حقیقی حسین علیه السلام و مردی از دودمان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است، از دنیا نمی رود تا اینکه به پیروزی کامل برسد.
مردی از تفسیر آن آیه 33 سوره مبارکه اسراء از امام صادق علیه السلام سئوال کرد. حضرت فرمود: "منصور، قائم آل محمد است که ولی خون حسین علیه السلام است و چون ظهور نماید، اقدام به خون خواهی حسین کند و دشمنان را بکشد و اگر همه اهل زمین را به قتل برساند، اسراف نکرده است و معنای "فلایسرف فی القتل" این است که او هرگز به کاری که اسراف محسوب شود، دست نمی آلاید. سپس فرمود: به خدا سوگند که حضرت قائم، بازماندگان و ذراری کشندگان حضرت حسین علیه السلام را به واسطه کردار پدران و اجدادشان خواهد کشت.
در کتاب "عیون الاخبار" از عبدالسلام بن صالح هروی روایت کرده است که گفت: به امام رضا علیه السلام عرض کردم که نظرتان درباره این حدیث که از امام صادق علیه السلام روایت شده است، چه می باشد؟ حضرت فرمود: "درست است" گفتم: پس معنای این آیه که می فرماید "و لا تزر وازره اخری" (هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نخواهد کشید) چه می شود؟ فرمود "خداوند در تمام گفتارهایش راست و درست فرموده است، لکن فرزندان قاتلان حسین علیه السلام کسانی هستند که از کردار پدرانشان راضی هستند و به آن افتخار می کنند و هر کس که از کاری راضی باشد، مثل آن است که آن را انجام داده است و اگر کسی در شرق عالم کشته شود و دیگری در غرب عالم، به این قتل راضی و خشنود باشد، نزد خدای تعالی با قاتل شریک خواهد بود. از این رو حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف آنها را به قتل می رساند.
یالثارات الحسین شعار یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
یالثارات الحسین شعار یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ندای خونخواهی امام حسین علیه السلام است. این جمله، شعار یاوران حسین علیه السلام و شعار فرشتگانی است که کنار قبر او تا ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می مانند. نیز شعار حضرت مهدی است؛ هنگامی قیام برای انتقام خون شهدای کربلا. در قیام مختار هم این شعار مطرح بود .
زیارت ناحیه مقدسه، خونگریه و سوگنامه امام عصر علیه السلام در مصائب امام حسین علیه السلام
زیارت ناحیه مقدسه خونگریه و سوگنامه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و مرثیه بلند آن بزرگوار بر مصائب و رنج های جدش اباعبدالله الحسین علیه السلام در عاشورا است. این زیارت ترسیم و توصیف لحظه های شهادت امام حسین علیه السلام، غربت و مظلومیت اهل بیت علیه السلام، معتبرترین، مستندترین و بلندترین روضه ای است که از زبان معصوم منتقم و خونخواه سیدالشهداء به ما رسیده است.
این مرثیه از زبان کسی است که صحنه ها و لحظه های عاشورا، هر روز مقابل نگاه اوست و او از پس پرده های اشک، حنجره ای عطش زده در آزمندی خنجر قساوت و خیمه هائی در آستانه آتش و شیون را نظاره می کند. زیارت ناحیه مقدسه، گزارش عاشورا است گزارشی که در آن دقائق و صحنه های جزئی نیز توصیف شده است.
زیارت عاشورا و یاد حضرت مهدی علیه السلام
زیارت عاشورا که ازسوی امام محمد باقر علیه السلام به شیعیان و شیفتگان تعلیم داده شده، مضامین والایی دارد و در دو قسمت از آن، از خونخواهی حسین علیه السلام در رکاب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف خبر می دهد "ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد صلی الله علیه و آله و سلم" و "ان یرزقنی طلب ثاری امام هدی ظاهر ناطق بالحق منکم" مقصود از امام منصور، حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
علت نامگذاری حضرت به منصور این است که ایشان در طلب خون جدشان یاری می شود. امام باقر علیه السلام در شرح آیه شریفه، "و من قُتل مظلوما" فرمودند: "مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف منصور نامیده شد، همان طور که احمد به محمد صلی الله علیه و آله و سلم و عیسی به مسیح علیه السلام نام گذاری شده است.
مرحوم محدث نوری حکایت سید رشتی را چنین نقل می کند که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به سید دستور خواندن نافله، زیارت جامعه و زیارت عاشورا را می دهد و پس از آن می فرماید: شما چرا نافله نمی خوانید؟ نافله، نافله، نافله! شما چرا عاشورا نمی خوانید؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا! شما چرا جامعه نمی خوانید؟ جامعه، جامعه، جامعه!
گریه و سرخی آسمان در روز عاشورا و هنگام ظهور حضرت مهدی علیه السلام
پدیدار شدن سرخی در آسمان و گسترش آن در آفاق آسمان از نشانه های ظهور حضرت مهدی یاد شده است و این از آثار و نشانه های خشم خدا بر زمینیان است که نظیر آن در روز عاشورا پس از شهادت امام حسین علیه السلام پدیدار شد. ابوالعلاء در این مورد می گوید: بر افق آسمان، دو شاهد از خون مقدس علی علیه السلام و فرزندش موجود است. در روایتی آمده است: قائم قیام نمی کند، جز هنگامی که چشم دنیا در آورده شود و سرخی آسمان پدید آید که آنها اشک های خونبار حاملان عرش است که برای مردم زمین از چشم آسمان می بارد.
زراره از حضرت صادق علیه السلام روایت می کند: آن حضرت فرمود: آسمان بر حسین علیه السلام چهل روز خون گریست و زمین چهل روز گریه کرد تا اینکه سیاه و تاریک شد و خورشید چهل روز گریست و سرخ گشت و فرشتگان چهل روز گریستند و ....
شیخ ابوالقاسم جعفر بن قولویه به استناد از ابی عبدالله علیه السلام روایت کرده که: هشام بن عبدالملک از خلفای بنی امیه سوی پدر من (امام محمد باقر علیه السلام) فرستاد و او را به شام برد و از ایشان سئوال کرد که آن شبی که حضرت علی علیه السلام کشته شد مردمی که در آن شهر نبودند چگونه آگاه شدند بر قتل وی و به چه نشان دانستند؟ (بلاد دور از کوفه پیش از آنکه چاپار و پیک بتواند خبر رساند) امام محمد باقر علیه السلام فرمود: چون آن شب که امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام شهید شد هیچ سنگ از زمین برنداشتند مگر زیر آن خون تازه بود و آن شب که حسین بن علی علیه السلام شهید شد همان علامت پدیدار گشت.
شیخ ابوالقاسم جعفربن قولویه قمی از زهروی روایت کرده است که: چون حسین بن علی علیه السلام کشته شد سنگی در بیت المقدس نماند مگر زیر آن خون سرخ تازه یافتند.
خاک سپاری حضرت مهدی علیه السلام توسط امام حسین علیه السلام با 7 تکبیر
امام صادق علیه السلام می فرمایند: "چون معرفت و ایمان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در دل های مردم استقرار یافت مرگ حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف فرامی رسد. پس حضرت امام حسین علیه السلام متولی غسل و کفن و حنوط و دفن ایشان خواهد شد و هرگز غیر از وصی، وصی را تجهیز و آماده خاک سپاری نمی کند."
با هفت تکبیر بر جنازه حضرت علی علیه السلام نماز خواندند و این عمل پس از ایشان، فقط بر جنازه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف جایز است امیرالمومنین علیه السلام بر امام حسن علیه السلام وصیت کرد که "پس ازکفن و حنوط و بردن تا موضع قبر شریف، بر من نماز کن و هفت تکبیر بگو. بدان که این عمل برای احدی غیر از من، حلال نیست، مگر بر حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف که اسم او مهدی و از فرزندان برادر تو، حسین است."
عاشورا روز ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
امام باقر علیه السلام می فرمایند: "گویا قائم را می بینم که روز عاشورا، روز شنبه، بین رکن و مقام ایستاده و جبرائیل پیش روی او ندا می کند."
امام صادق علیه السلام نیز فرمود: "قائم در شب بیست و سوم ماه رمضان به نامش ندا می شود و در روز عاشورا، روزی که حسین بن علی در آن کشته شد، قیام خواهد کرد."
روز عاشورا و یاد کردن حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
امام محمدباقر علیه السلام می فرماید: یکدیگر را در روز عاشورا این گونه تعزیت دهید:
«خداوند اجر ما و شما را در مصیبت حسین علیه السلام بزرگ گرداند و ما و شما را، از کسانی قرار دهد که به همراه ولی اش، امام مهدی از آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم، طلب خون آن حضرت کرده، به خون خواهی او برخیزیم.»
روز عاشورا و عزاداری حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برای امام حسین علیه السلام
وجود مقدس حضرت مهدی علیه السلام نیز در زنده نگه داشتن یاد عاشورا می کوشد، گواه آن داستان علامه بحرالعلوم است که با آن کهولت سن و موقعیت علمی و اجتماعی، در صف سینه زنان امام حسین علیه السلام با وضعیتی خاص ظاهر می شود و وقتی از او می پرسند چرا چنین عزاداری می کنید؟ می فرماید: با رسیدن به دسته سوگواران چشمم به امام عصر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف افتاد و دیدم آن حضرت با سر و پای برهنه در میان انبوه عزاداران، در سوگ پدرش امام حسین علیه السلام با چشمانی اشک بار به سر و سینه می زند؛ به همین جهت قرار از کفم رفت و چنین به سوگواری پرداختم .
نقش زنان در هر دو قیام امام حسین علیه السلام و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
نقش زنان، در هیچ حرکتی از حرکت های اسلامی و شیعی - از صدر اسلام تاکنون - به اهمیت و برجستگی نقش زن در قیام "عاشورا" نبوده است. "عاشورا" تنها صحنه ای است که در آن "زن"، در متن قراردارد و نه حاشیه و نقش زن شیعی در آن، پررنگ و پرحضور است و شاید یکی از رمزهای جاودانگی آن همین باشد. نقش "زینب"، این شیرزن دریا دل کربلا و همسر و دختران امام حسین علیه السلام- به عنوان پیام آوران واقعه عاشورا، از جایگاه خاصی برخوردار است.
مرحوم حاج شیخ ملاسلطان علی تبریزی - که ازجمله عابدان و زاهدان بود - در عالم رؤیا خدمت امام زمان علیه السلام رسید و عرض کرد: آیا اینکه فرمودید: "فلاندبنک صباحا و مساء و لابکین لک بدل الدموع دما" صحیح است؟
فرمود: آری، صحیح، عرض کردم: آن کدام مصیبت است که به جای اشک، خون گریه می کردید؟ آیا مصیبت حضرت علی اکبر است؟ حضرت فرمود: اگر علی اکبر هم بود، در این مصیبت خون می گریست . - آیا مصیبت حضرت عباس است؟ - اگر عباس هم بود، در این مصیبت خون می گریست. - آیا مصیبت حضرت سیدالشهدا علیه السلام است؟ - اگر سیدالشهدا علیه السلام هم بود، در این مصیبت خون می گریست. - پس کدام مصیبت است؟ فرمودند : مصیبت اسیری زینب به همین خاطر است که فرموده اند: کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود...
سازش ناپذیری امام حسین علیه السلام و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
امام حسین علیه السلام در رد درخواست یزید بر بیعت، با قاطعیت می گوید: "مثلی لایبایع مثله" حضرت مهدی علیه السلام نیز با هیچ کس سر سازش ندارد. امام باقر و صادق علیه السلام می فرمایند: "لیس شانه الا السیف، او فقط شمشیر را می شناسد"، "یقتل اعداء الله حتی یرضی الله" دشمنان خدا را می کشد تا خدا راضی گردد.
طلب یاری امام حسین علیه السلام و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
فریاد استنصار مهدی علیه السلام، نیز همواره بلند است. آیا کسی هست که مهدی آل محمد را یاری کند؟ آیا کسی هست عشق مرا در دل ها زنده کند؟ و انسان های بریده از مرا، با من پیوند زند؟
می گویند با شنیدن فریاد "هل من ناصر حسینی"، گهواره علی اصغر تکان خورد! آیا با شنیدن "هل من ناصر مهدوی" نیز، دلی هست که بلرزد و با امامش عهد و پیمانی ببندد و به کمک او برخیزد؟ آن هم در این عصر وانفسا؟
او در روز ظهور خود به دیوار کعبه تکیه داده بانگ برمی دارد: "ای مردم! ما از خداوند یاری می جوییم. هرکه می خواهد ما را اجابت کند... از شما می خواهم که به حق خدا و به حق رسول خدا و به حق خودم بر شما - که حق قرابت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است- ما را کمک کنید و کسانی را که به ما ظلم می کنند، از ما بازدارید که ما را ترسانده و بر ما ظلم کرده اند. از شهر و فرزندانمان جدا کرده، بر ما ستم روا داشتند و شوریدند. اهل باطل حقمان را گرفته، بر ما افترا بستند خدا را درباره ما در نظر آورید! ما را تنها نگذاشته، خوارمان نکنید. یاریمان کنید که خداوند شما را یاری می کند.
علاوه بر موارد مذکور در القاب "ثارالله"، "وتر الموتور" و "طریدالشرید" هر دو شریکند.
با فضیلت ترین اعمال شب ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است.
شب قدر که شب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است و ملائکه و روح بر او وارد می شوند و تقدیر و مقدرات یک سال را نزد ولی مطلق می آورند یکی از اعمال آن زیارت حضرت سیدالشهداء علیه السلام است.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ماه محرم، «ویژه نامه خون خدا (امام حسین علیه السلام)» را مشاهده نمایید.
افزودن دیدگاه جدید