اولین مناظره انتخابات ریاست‌ جمهوری - 28 خرداد 1403 - بخش دوم

دریافت ویدئو
بخش دوم اولین مناظره انتخابات ریاست‌ جمهوری 6 کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی در 28 خرداد 1403

اولین مناظره انتخابات ریاست‌ جمهوری - بخش دوم در 28 خرداد 1403

28 خرداد 1403 اولین مناظره 6 کاندیدای  چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با موضوع اقتصادی آغاز شد.

سایر بخشهای مناظرات انتخابات ریاست‌ جمهوری 1403

امیرحسین قاضی‌ زاده‌ هاشمی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان و مصطفی پور محمدی 6 کاندیدای تایید صلاحیت شده هستند که در این مناظره شرکت کرده‌اند.

هر نامزد ریاست جمهوری، در برنامه مناظره‌ های انتخاباتی، فرصت 1050 دقیقه‌ ای برای تبلیغات خواهد داشت.

سوالات مطرح شده توسط کارشناسان به شرح زیر است:

  • دولت شما برنامه هفتم را قبول دارد یا باید اصلاح شود؟
  • چگونه نرخ رشد 8 درصد را فراهم می کنید؟
  • برنامه برای جلب سرمایه گذاری خارجی و هدایت آن در چهارچوب قانون مصوب مجلس چیست؟
  • چه برنامه ای برای تهیه سند راهبردی توسعه کشور دارید؟
  • برنامه شما برای ارتقای کسب و کار چیست؟
  • چه برنامه ای برای پیمان سپاری ارزی دارید؟

 اولین مناظره 6 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری 1403 - 28 خرداد 

 

پاسخ نامزدهای انتخابات به سؤالات بخش دوم؛
 

قاضی‌زاده هاشمی: اشکال سهام عدالت این بود که دولت مدیریت آن را حفظ کرد

خصوصی‌سازی باید رقابتی و شفاف باشد که ابزار آن بورس است.

دولت یک پایهٔ اصلیِ سرمایه‌گذاری است اما نباید تصدی‌گری کند.

دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند؛ بخش خصوصی شریک راهبردیِ دولت است و دولت باید از توسعهٔ آن استقبال کند.

قالیباف: بهره‌وری ارجحیت به سرمایه‌گذاری دارد

برای رشد هشت درصد سرمایه گذاری و بهره وری داریم. از نظر من بهره وری از سرمایه گذاری ارجح است. چون بهره وری این فرصت را می دهد که ظرفیتهای موجود را حفظ کنیم و این بسترسازی میکند برای سرمایه  گذاری آینده.

الان بخش عمده ای دارد هدر می رود. پزشکیان به درستی فرمود ارز نداریم برای خودروی دست دوم خارجی ولی سال گذشته ۸ میلیارد دلار در خودرو ارز داریم ولی چه ماشینی دراوردیم؟ دولت ناراحت مردم ناراحت!  درست کردن این می شود بهره وری.

نقدینگی که دست مردم است، به کیفیتش توجه داریم نه به کمیتش. میتواند بیشتر هم باشد. ولی نقدینگی که الان بیش از هزار همت است، از کمان برنامه ریزی خارج شده است.

در برنامه هفتم که تصویب شده در ماده هشت، دولت موظف شده در همین سال ۱۴۰۳ یکی از بانکهای تخصصی را تبدیل به بانک تخصصی کند و منابع آنجا برای پروژه های زیرساختی برود.

در ال پی جی آنچه در مدار خزانه اداره می شد ۲۷ همت بود، مجلس یازدهم پیگیری کرد، شد ۱۸۰ همت.
 
در یارانه ها، سه و نیم برابر الان داریم هدر می دهیم. یعنی هزار و دویست و شصت همت یعنی پنجاه درصد.

تحریم بله اثر دارد اما بنده معتقدم همه دستگاه های دولتی یک طرف، دستگاه دیپلماسی یک طرف. باید برای رفع تحریم تلاش کند. طرح مشخصی داریم که قدم به قدم می شود دنبال کرد.

پزشکیان: چرا به کسی که ضرر می‌زند باید مدیریت دهیم؟

اگر تصمیمات ما وضع مردم را بدتر کرد چه کسی پاسخگوست؟ برای این سوال پاسخهای مختلفی در دنیا مطرح است.

پول را بر اساس نتایج کار پرداخت کنیم ولی الان اینطور نیست. به نتیجه کاری نداریم؛ به کسی که وضعیت را بدتر می کند فوق العاده مدیریت می دهیم.

خصوصی سازی یکی دیگر از اصول است. این را هم کسی میتواند بکند که توان علمی داشته باشد. وگرنه دوست و هم حزبی و هم جناحی خود را بگذاریم همین می شود که ۴۰ ساله افتاده است. دولتها در این روند این مشکل را داشتند.

از تجربیات بین المللی استفاده کنیم. عزیزان بگویند این حرفها که میگویند کدام رفرنس علمی هم گفته؟ کدام کشور از این راه رفته است؟ چند درصد کارشناسان ما این حرفها را قبول دارند؟

آن کسی که با اندیشه دیگران مشورت می کند نجات می یابد ولی کسی که بگوید فقط من اینکار را می کنم هلاک می شود.

در مراجعه به پزشک دنبال پزشک کارشناس می گردید نه پزشک هم جناح خودتان.

شما بهترین روش را طراحی کنید اگر بدهی دست کسی که کارشناس این قصه نیست خرابش می کند. 

جلیلی: آقای پورمحمدی گفت چرا برنامه ششم اجرا نشد؟ چون آن دولت اعتقادی به آن برنامه نداشت

بحثهای خوبی مطرح شد و کمک می کند به انتخاب مردم. مهم است چه رویکردی می خواهد کشور را اداره کند. آقای پورمحمدی گفت چرا برنامه ششم اجرا نشد؟ چون آن دولت اعتقادی به آن برنامه نداشت. اولین بار بود که دولت گفت من برنامه نمی نویسم! مجلس نوشت. دولتی بود که بیان میکرد و نامه نوشت به مجمع که اگر فلان توافق امضا نشود حقوق اسفند ۹۷ را نمیتوانیم بدهیم! هنوز هم امضا نشده و الان سال ۱۴۰۳ است.
اما رویکرد دیگر رویکرد شهید رئیسی است که خیلی از کارهایی که آنها میگفتند انجام نمی شود را انجام داد.

سوالاتی که کارشناس گفتند فرع بر یک اصل است. اگر دولت شناخت نداشته باشد چه بخش خصوصی باشد چه بخش دولتی یا چه بین اینها، او سواستفاده خود را می کند و ناکارآمدی بروز می یابد.

یک وقت شما با هوشیاری کار می کنید و میدانید واگذاری برای چیست و بهره وری را دنبال می کنید و برای درآمد اندک و راحت کردن خود اینکار را نمیکنید. یک کارخانه در لرستان رفتم ۱۲۰۰ کارگر داشته ولی جوری واگذار شده بود که چون اهلیت نداشتند خریداران الان فقط چند نگهبان آنجا بود.

به آذرآب رفتیم می گفتند ۳۰۰۰ تن تولیدش بوده ولی بعد واگذاری رسید به ۷۰ تن.  در هپکو هم مشابه همین رخ داد. این برای دولتی است که نداند چه کار می کند ولو شکل ظاهرش درست باشد.

اینجاست که انتخاب اهمیت می یابد. اینجا باید بدانی کسی انتخاب شود که بداند از فرصتها چطور باید استفاده شود. موضوع اهلیت در واگذاری مهم است فقط سرمایه مهم نیست. ممکن است مقاصد دیگری داشته باشد.

دولت مقتدر دولت مشرف به مسائل و دولت آگاه باید بداند آنچه که میگذرد چیست؟ اگر بانک خصوصی بیاید خلق سرمایه کند و تورم کشور بالا برود آنجا باید حتما بررسی جدی شود.

زاکانی: در دولت آقای روحانی ۱۰۴ درصد رشد نقدینگی داشتیم

امام یک حکم شرعی دارند که آنجا که مردم میتوانند کار کردند حرام است دولت وارد شود. 

دولت الان رقیب و مقابل مردم است؛ دولت باید چالاک و فکور و حامی و تسهیل گر و ناظر و مکمل باشد. اینها دولت مقتدر را ایجاد می کند که مقابل مردم نیست و خدمتگذاری می کند. اینجا نیازمند متناسب سازی هستیم.

آقای قالیباف گفتند بحث قانون برای نقدینگی را. اما نقدینگی اینطور نیست که با قانون برود جایی.  ما رعایت نمیکنیم می رود در طلا و ارز و دلار.  اینجا قانونگذاری درست نیست بسترسازی مهمتر است. درباره آقای پزشکیان هم خوب است تجربه ترکیه را دنبال کنند.

بخش خصوصی را باید باور کرد. موتور محرکه اقتصاد باید بخش خصوصی باشد و همه و بویژه بخش محروم باید مشارکت داشته باشند.

اصل ۴۳ می گوید باید بستر کار برای مردم فراهم شود. فناوریها میتوانند کارکرد جدی داشته باشند برای ما. موضوع نقدینگی که مطرح شد، فاجعه ای که دهه ۹۰ توسط دولت روحانی انجام شد باعث شد ۱۰۱ درصد رشد نقدینگی داشته باشیم. اما در دولت آقای رئیسی ۲۳ درصد شد. این افتخاری بود برای دولت آقای رئیسی.

چرا عده ای هستیم که دقت نمیکنیم عده ای دارند با مردم میجنگند. عده ای دارند با فساد اقتصادی سفره مردم را تنگ تر می کنند. در این ۲ سال گذشته ۱۳۰ هزار میلیارد تومان را به شهرداری تهران برگرداندیم.

امکانات زیاد است؛ تحریم را باید در داخل خنثی کرد و دیپلماسی برود اساس و بنیان آن را تغییر دهد. تا وقتی تحریم را خنثی نکردیم در کرونا، به ما واکسن ندادند. علم اقتصاد درباره درستی و غلطی سیاستها ساکت است. تشخیص این بر عهده سیاستمدار است.

 پورمحمدی: با کارشناسی که به فکر مهاجرت است نمی‌‌شود بهره‌وری ایجاد کرد

با توان ملی و کارشناسی که داریم میتوانیم مشکلات را حل کنیم. تصمیمات باید با پشتوانه کارشناسی باشد. بلندپروازی بدون پشتوانه جواب نمیدهد.

ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادی است در هر جامعه ای. اولین گام در این زمینه کنترل تورم است.تورم پنجاه ساله ما ۲۰ درصد است(متوسط). تورم این سالهای اخیر بالای ۴۰ درصد است. در دریای مواج تورم میشود ثبات اقتصادی درست کرد؟

ناترازی بانکها را میتوان عبور کرد؟ بخش بزرگی از نقدینگی ها قفل شده. یا سیاستهای تکلیفی دولت است یا بنگاه داری اینهاست یا مسائل دیگر. باید از شوکهای ارزی جلوگیری کرد. بدون اینها نمیشود اقتصاد موفق و هشت درصدی را اجرا کرد. 

بهره وری را حتما قبول دارم اما با مدیرانی که شعار نمیدهند و پشتوانه تخصصی دارند. پیشینه شان این را باید نشان دهد. پروژه ها را گران تمام نکردند و حاشیه هایشان مشکل دار نشدند. باید مردم اعتماد کنند که میتوانیم کاری کنیم.

بهره وری را با کدام کارشناس بیشتر کنیم؟ کارشناسی که زندگی اش گیر است و میخواهد مهاجرت کند؟ باید بدنه اجتماعی به ما اعتماد کند و همراهی کند و همدلی نشان دهد.

با جهان خارج شوخی نکنیم؛ از قدرت دیپماسی با توان ملی مان استفاده کنیم. هر روز که تحریم داخلی خود را افزایش میدهیم میتوانیم تحریم خارجی را حل کنیم؟ نگاهمان به مسائل بین المللی را باید تغییر بدهیم.

قاضی‌زاده: به تجارب مثبت و شکست خورده جهانی قائلم

به تجربه جهانی قائلیم اما هم تجارب مثبت و هم تجارب شکست خورده. یک نمونه از اینکه کشور در حال توسعه نسخه بانک جهانی را رعایت کرده است و توانسته اقتصاد خود را نجات دهد، نشان دهید؟

برخی نسخه ها بانک جهانی مفهومی به اسم‌انسان و انسانیت را قبول ندارد. برخی مطالبی که دوستان می‌گویند با حقایق جامعه ما متفاوت است.

اگر نمی‌توانید برنامه هفتم را رعایت کنید و خیلی سخت می‌دانید اصلا چرا کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری شده‌اید؟

اینکه نامزدی از الان بگویید با این بخش مشکل دارم از همین الان دبه کند، وقتی به مواجهه با مردم برسد هزار بهانه می آورد.

دولت نباید با مردم رقابت کند، این مخالف سیاست راهبردی است. بهره وری و‌ بنگاه‌های دولت تا انتصابات سیاسی از ان‌جمع نشود، حل نخواهد شد.

مردم بهتر از هر کسی اقتصاد را رعایت می‌کنند، همان جوان ۱۶ یا ۱۷ ساله که جنگ را اداره کردند می‌توانند اقتصاد را اداره کنند.

قالیباف: انتخابات در زندگی مردم نقش مهم دارد

اگر خود تحریمی را حذف نکنیم، نمی توانیم تحریم بین المللی را حل کنیم

یکی از مهم ترین موضوعات در تورم انضباط مالی در دولت است

ما آمدیم حساب های دولتی را که بیش از 250 هزار حساب بود، تحت عنوان حساب خزانه دولتی بردیم.

گفتیم که پول به جای نقدی، باید به صورت نقدی تخصیص داده شود.

یکی از مهم ترین موضوعات در تورم انضباط مالی در دولت است

تنها ال سی که بدون پیش پرداخت از سوی چین انجام شد، در دوره ما در شهرداری انجام شد

دولت دوازدهم مصوبات مجلس را به درستی اجرا نمی کرد

بین 18 تا 22 میلیارد دلار ارز در کشورهایی وجود دارد که می توانیم از ظرفیت آن استفاده کنیم

پزشکیان: تنهایی کاندیدایی پس از ثبت نام بودم که گفتم سیاست‌های قانون برنامه هفتم را اجرا خواهم کرد/ حالا به من می گویند برنامه نداری

آقای دکتر مگر نمی‌گفت سه روزه مشکل بورس را حل می‌کنم! همه یک جا بودند پس چرا حل نکردند؟

یکی می گفت با یک میلیون تومان شغل ایجاد می کنم اما این حرف توهین بود.

زاکانی می‌گوید ترکیه شکست خورده است، برود جاده‌ها و مغازه‌های آنجا را ببیند و با ایران مقایسه کند.

 زاکانی: فرمایشات آقای پزشکیان مثل این است که بگوییم سلامت چیز خوبی است، همین

در همان دو هفته اول شهرداری تنش مالی را از بین بردیم.

درآمد شهرداری را از طریق صحیح رشد غیرقابل تصور دادیم. 

باید شفافیت و نظارت مردم بر خودمان را بپذیریم 

در جمع‌سپاری مالی ۹ هزار میلیارد پروژه ناتمام داریم که می‌توانیم مردم را در آنها مشارکت دهیم 

نقدینگی را باید در مسیر درست ببریم 

آقای پورمحمدی اگر دست‌مان را به پای خودمان نگیریم دشمن به ما رحم نخواهد کرد 

میدان وقتی موفق بود دیپلماسی موفق می‌شود 

در همان دولتی که شما هم تشریف داشتید دیپلماسی التماسی بود

پورمحمدی: باید تجربه‌های قبلی را معیار قرار دهیم

به حضور در دولت‌های مختلف افتخار می‌کنم و تلاش کردم مشکلات مردم حل شود.

فضاسازی‌ها در تصمیمات ما اثر می‌گذارد. با اختلاف و دعوا مشکلات حل نمی‌شود.

من افتخار می‎‌کنم که هر دولتی که به من درخواست داده بروم و برای مردم کار کنم.

باید تجربه‌های قبلی را معیار قرار دهیم. بحث دیپلماسی و تحریم داخلی که مکمل تحریم خارجی است باید حل شود.

همین الان در همین جلسه هم وفاق نداریم. با این وضعیت می‌توان اوضاع بین‌‌المللی را درست کرد؟ 

Share