اولین مناظره انتخابات ریاست‌ جمهوری - 28 خرداد 1403 - بخش اول

دریافت ویدئو
بخش اول اولین مناظره انتخابات ریاست‌ جمهوری 6 کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی در 28 خرداد 1403

اولین مناظره انتخابات ریاست‌ جمهوری - بخش اول در 28 خرداد 1403

28 خرداد 1403 اولین مناظره 6 کاندیدای  چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با موضوع اقتصادی آغاز شد.

امیرحسین قاضی‌ زاده‌ هاشمی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان و مصطفی پور محمدی 6 کاندیدای تایید صلاحیت شده هستند که در این مناظره شرکت کرده‌اند.

هر نامزد ریاست جمهوری، در برنامه مناظره‌ های انتخاباتی، فرصت 1050 دقیقه‌ ای برای تبلیغات خواهد داشت.

سوالات مطرح شده توسط کارشناسان به شرح زیر است:

  • دولت شما برنامه هفتم را قبول دارد یا باید اصلاح شود؟
  • چگونه نرخ رشد 8 درصد را فراهم می کنید؟
  • برنامه برای جلب سرمایه گذاری خارجی و هدایت آن در چهارچوب قانون مصوب مجلس چیست؟
  • چه برنامه ای برای تهیه سند راهبردی توسعه کشور دارید؟
  • برنامه شما برای ارتقای کسب و کار چیست؟
  • چه برنامه ای برای پیمان سپاری ارزی دارید؟

 اولین مناظره 6 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری 1403 - 28 خرداد 

سایر بخشهای مناظرات انتخابات ریاست‌ جمهوری 1403

پاسخ نامزدهای انتخابات به بخش اول سوالات؛

قاضی‌زاده هاشمی: مردم از وعده خسته شده‌اند/ باید و نباید کار ساده‌ای است/ باید بگوییم کاری که انجام می‌شود چگونه انجام شود؟

بنده به عنوان یکی از تیم رییسی وظیفه خود دانستم پرچم ایشان را با قدرت دست بگیرم و جلو ببرم. 

بنده جوان‌ترین فرد هستم و ۲۰ سال سابقه کار اجرایی در کشور دارم. همه عزیزان سابقه طولانی خدمت و اعلام مواضع دارند. طوری صحبت نکنیم که انگار دنیا امروز شروع شده و گذشته را نقد کنیم. باید جایگاه کار خود را ببینیم.

مردم از وعده خسته شدند. باید و نباید کار ساده‌ای است. باید بگوییم کاری که انجام میشود چگونه انجام شود. 

وقتی عمل محقق نشود مردم ناامید شده و با صندوق قهر میکنند. اگر حرف و عمل ما یکی باشد مردم به میدان می‌ایند.

برای رشد اقتصادی ۸درصد به ۲۵۰ میلیارد دلار نیازمند سرمایه گذاری هستیم. در داخل باید قانون هدفمندی به طور کامل انجام شود

قالیباف: رئیس‌جمهور باید حواسش به سفره مردم باشد

انتخابات فرصت بزرگی است در اختیار یکا یک مردم شریف ایران تا بتوانید برای خود و فرزندان و ایران عزیز تصمیم بگیرید.

رئیس جمهور بار سنگین این سمت را باید با  کمک دیگران به دوش بکشد. رئیس جمهور یکی از مهمترین وظایفش در این شرایط سخت، توجه و تحول در حوزه اقتصاد است بویژه برای خانواده های محروم و کارگران و کارمندان و پرستاران و مددجویان و آنهایی که حقوق ثابتی دارند و با تورم آسیب می بینند.

رئیس جمهور باید به گونه ای انتخاب شود و عمل کند که ضامن حل این مشکلات شود البته با کمک خود مردم. 

امروز بازنشستگان در بخش کشوری و لشگری و تامین اجتماعی و ایثارگران همه با این مشکلات روبرو هستند.

ما در دهه ۹۰ شرایط سختی گذراندیم. از جهت اقتصادی رشد متوسط سالانه یک درصد؛ نقدیندگی ما ۲۶ برابر بود. این توسعه مشکلات بود. ما دوره کرونا را گذراندیم. واقعا هم پدران و هم مادران خانواده، بخصوص زنان ایرانی ما هم کار تربیت و آموزش و حفظ بچه ها را دنبال کردند و هم مادرخرج خانه بودند و محور هزینه ها با مشکلات اقتصادی.

الان باید جبران شود. در برنامه هفتم که کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است باید اجرا شود. رئیس  جمهور هم با دقت باید حواسش به سفره مردم و رشد اقتصادی و پروژه های کلان باشد.

ما باید قفل این توقف را بشکنیم و کار دولت سیزدهم که شهید رئیسی شروع  کرد را ادامه دهیم؛, نقاط قوتش را تقویت و ضعف هایش را برطرف کنیم.

ظرفیت های کشور اینقدر هست که فقط هدردادن مستقیم سرمایه ها سه و نیم برابر یارانه های امروز است.

کارمندان و کارگران و زحمتکشان و بازنشستگان و قشر محروم! در دولت خدمت و پیشرفت همه ما با حضور و مشارکت شما اقتصاد قوی را دنبال خواهیم کرد تا دولت بتواند حقوق عزیزان را متناسب با تورم پیش ببرد و قدرت خرید را حفظ کند. تورم بعلاوه رشد اقتصادی. که رشد اقتصادی طبیعتاً باید هم سرمایه گذار بهره ببرد و هم عموم مردم

پزشکیان: نباید یک تولید کننده بدنش بلرزد که امنیت سرمایه گذاری نداشته باشد

برای هر اقدام اول یک مشکل اساسی داریم؛, اگر نتوانیم مشارکت همه گروه ها را همراه  کنیم هر چقدر هم برنامه درست بنویسیم مثل برنامه های قبل معطل می ماند و اتفاقی نمی ماند. لازمه اقتصاد خوب دوری از اختلاف و مشارکت همه و استفاده از کارشناسان از سلایق مختلف است.

برخی کارشناسان اسمشان کارشناس است ولی واقعا کارشناس نیستند.

قانون برنامه که در مجلس نوشته شد، آنچه دولت آورد تغییر کرد. 

دولتی که در آینده می‌آید باید روی برنامه جدید برنامه‌ریزی کند. از نظر علمی غیرممکن است.

دولت همراه کارشناسان باید برنامه درستی را تنظیم کند و مجددا اهداف را بازنگری  کند.

علاوه بر انسجام داخلی، امکان ندارد بدون ارتباط یا باز کردن مرزهایمان با دولتهایی که در منطقه هستند و دولتهای دنیا، بتوانیم به 8 درصد برسیم. برای رشد 8 درصدی سالانه 200 میلیارد دلار پول می خواهیم. ما باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم و چگونگی این از ملزومات این رشد هشت درصدی است.

در داخل هم تولیدکنندگان و اتاق بازرگانی را باید میدان دهیم در تصمیم سازی و فعالیت ها دستشان باز باشد.

نباید یک تولیدکننده بدنش بلرزد از این که فردا  چه بلایی میخواهد سرش بیاید و چه مشکلاتی پیش پایش می افتد.

امنیت سرمایه گذاری باید تامین شود.

جلیلی: رشد ۸ درصدی یک ضرورت است

سوالاتی که مطرح شد دو ایراد دارد. اگر چیزی می شود قانون و فصل الخطاب، در چنین مقطعی و سطحی نباید درش تردید ایجاد شود. وقتی صحبت میکنیم از رشد 8 درصد، یعنی یک ضرورت است و در قانون آمده است. بنابراین مردم باید بتوانند انتخاب کنند که این ضرورت را کدام عزیز می تواند به بهترین شکل انجام بدهد.

دوم اینکه معمولا در برنامه ها برای تحقق رشد، عوامل مختلفی هست. اینکه فقط رشد را منوط کنیم به سرمایه، نگاه ناقصی است چرا که میدانید رشد عوامل مختلفی دارد، هم سرمایه است و هم مهمتر از آن مدیریت این سرمایه. استفاده از نیروی انسانی که امروز خوشبختانه جزو فرصتهای ماست. همینطور فناوریهای مهمی که میتواند رشد دهد و به اندازه سرمایه ها کمک کند.

اگر ما می گوییم قرار است رشد هشت درصد ان شاالله داشته باشیم و این در برنامه هفتم هم آمده است، اتفاقا در اینجا حدود 47 برنامه را از دولت خواسته که تهیه کند تا از روزی که برنامه شروع می شود ارائه شود. اگر در اصلش تردید داشته باشیم رشد محقق نمیشود. اگر مطالعه نکرده باشیم و بگوییم میخواهیم بررسی کنیم کارمان عقب می افتد.

رشد 8 درصد میتواند انجام شود به شرطی که از فردای انتخابات شروع  کنید. به شرطی که بدانید باید فرصتهای کشور را بشناسید. اینکه گفتیم یک جهان فرصت، این واقعی است شما باید اینها را بشناسید. کشور فرصتهای زیادی دارد که لازمه اش یک ایران جهش است و میتواند جهش داشت.

لازمه اش این است که فکر نکنید با چند  جذب سرمایه انجام می شود. این اشتباه را قبل از انقلاب هم داشتند. از هاروارد آمدند بررسی کردند گفتند اینها فکر کردند فقط سرمایه می خواهد.

یکی از الزامات اصلی مشارکت دادن آحاد جامعه است. دولت باید بتواند هر یک از آحاد جامعه که استعداد و امکانی دارد بستر نقش آفرینی او را فراهم کند.

این کار ممکن است و با برنامه ریزی می شود اجرایی کرد.

پورمحمدی: تمام روابط اقتصادی و تجاری ما قفل شده است

ماها و کارشناسان با اعداد و ارقام آشنایی داریم اما مردم لمس می کنند و روزمره با گوشت و پوستشان مشکلات اقتصادی را درک می کنند.

وقتی با کارشناسان زیادی در  گذشته و این ایام مباحثه داشتم، با بخش خصوصی و اندیشه ورزان جوان و ... آنها یک دغدغه جدی دارند و می گویند حل مشکلات اقتصادی صرفاً راه حل اقتصادی ندارد. اقتصاد با فرهنگ و اجتماع و سیاست و امور حقوقی و مسائل بین المللی پیوستگی دارد.  نمیتواند بدون توجه به اینها راه حل اقتصادی ارائه داد. من هم عقیده ام این است.

در عرصه بین المللی نزدیک به دو دهه است با تحریم روبروییم؛ دنیا تحریم فلج کننده را تحمیل کرده و ما ساده از کنار این میگذریم! 

نقل و انتقال مالی که تمام اقتصاد ما گرفتار آن است باید حل کنیم. ما جزو لیست سیاه و جزو سه کشور هستیم. فعالان اقتصادی چه طور عمل کنند؟ از آنطرف در کشور به سفارتخانه حمله می شود و کلی تبعات دارد و به تحریمها اضافه می شود.

مسائل بین المللی مثل اوکراین و تایوان هست که هزینه می دهیم ولی سودش را بهره نمی بریم. فرصتها را شکار نمیکنیم.

اقتصاد ما اقتصاد بزرگ و جامعه ما جامعه بزرگ است. حجم صنعت ما بزرگ است و باید با دنیا کار کنیم.
نمی شود مسائل داخلی را هم نادیده گرفت؛ رهبری سالهاست ما را به اقتصاد و انسجام اجتماعی و مشارکت توجه می دهد. چقدر ما گوش کردیم؟ بسیاری از جوانان ما آزرده و مایوس شدند.

وفاق ملی اکسیر است و بدون آن به جایی نمیرسیم. مردم به ما باور ندارند باید صادقانه راه حل ها را به آنها ارائه کنیم و اعتمادزایی  کنیم.

زاکانی: مشکل ما تحریم‌های آمریکا نیست تجویزهای اقتصادی آمریکاست

بنده یک پزشک هستم؛ اگر پزشک تشخیص غلط دهد نسخه غلط می پیچد. تشخیص غلط به کارنامه سیاه منجر می شود.

مشکل اقتصادی ایران تحریم ظالمانه آمریکا نیست. تجویزهای اقتصادی آمریکاست. لذا بنده برای تحول در اقتصاد در چهار محور اساسی برای ارتقای شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصتهای داخلی، منطقه ای و جهانی قائلم که اولاً باید تاکید بر استقلال اقتصادی و ثبات بخشی در اقتصاد کشور بر اساس دلارزدایی از اقتصاد و تکیه به پول ملی و افزایش قدرت ملی کنیم.

ثانیاً جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم.

ثالثاً حاکمیت مردمسالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مشارکت مردم کارها را پیش ببریم.

رابعاً خلق ثروت و توزیع عادلانه ثروت را در دستور کار بگذاریم.

قاضی‌زاده هاشمی: مردم و خانواده‌ها هزینه تصمیمات اشتباه ما را می‌پردازند

حرف های کلی شنیدیم که قبلا تکرار شده و یک دهه برای ما رشد اقتصاد منفی ایجاد کرده.

هزینه تصمیمات اشتباه را مردم و خانواده های ما می پردازند.

برخی تصمیم ها سبب کوچکتر شدن سفره مردم و افزایش طلاق و کاهش ازدواج شده است.

هر تصمیمی می گیریم باید ببینیم اثر عینی آن بر سفره مردم چه خواهد شد.

با جزئیات راهکارها را گفته ام؛ نسخه هایی که دوستان می دهند، مردم اثر آن را یک دهه پس داده اند.

باید اقتصاد را پیش بینی پذیر کنیم باید بخش خصوصی را شریک راهبردی کنیم.

یک روز صادرات گوجه را ممنوع کنیم یک روز پیاز و یک روز هم آزاد کنیم

از مردم آزاری در اقتصاد دست برداریم؛ مثل قانون مالیاتی وگمرکی و صدور مجوز ثبت اسناد.

خام فروشی نفت داریم ولی فرآورده ها را همسایه ها روی سر و دست می برند.

 سیاست ارزی تجاری باید به نفع تولید و رفاه خانوار باشد.

نفت را می فروشیم ولی با ۳ برابر قیمت روغن وارد می کنیم درحالی که شرکت های دانش بنیان ما می توانند با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر همان را تولید کنند.

قالیباف: مهم ترین موضوع برنامه هفتم، خانواده محوری است

برنامه هفتم توسعه به یک سند ملی تبدیل شده حتما دارای اشکالاتی هم است.

ما بیش از 9 میلیون بشکه نفت جزو خروجی انرژی آن است که بخش قابل توجهی از آن هدر می ورد.

ما ظرفیت های بزرگی داریم که آن ها را هدر می دهیم.

ما اقتصاد را پیش بینی پذیر نکرده ایم؛ دو روز قبل وزارتخانه ای تصمیمی گرفته است که داد همه درآمده است.

کمیته‌ای پیش‌بینی شده است که هرکجا نیاز باشد، در برنامه هفتم اصلاح صورت گیرد ولی قرار نیست آن را کنار بگذاریم زیرا انسجام از بین می‌رود.

از انرژی حوزه پتروشیمی فقط هفت و نیم درصد استفاده می‌کنیم ولی می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی درست و مدیر قوی، این عدد را به سادگی ۲ برابر کنیم.

 پزشکیان: در نفت کلی ضرر می کنیم/ ما گران می خریم ارزان می فروشیم

هیچ کشوری بدون رشد صادرات و سرمایه گذاری خارجی پیشرفت  نداشته است.

تحریم فاجعه است اینکه بگوییم تحریم ها را دور می‌زنیم بله دور می زنیم ولی در این مسیر کلی بخور بخور وجود دارد.

آیا ماشین دست دوم برای ما افتخار شده است؟

با وجود رشد تورم ۴۰ درصدی، حقوق‌ها را ۲۰ درصد زیاد می‌کنیم/ این روند قابل ادامه دادن نیست.

کدام تئوری و کدام دانشمند می گوید می توان با این روش فعلی به نتیجه رسید و رشد و توسعه را محقق کرد؟

ماشین های دست دوم ‌خریدش باعث افتخار شده است.

نمی توانیم تکنولوژی را وارد کنیم و پروژه را از دست می دهیم.

تنها ۱۲ درصد بهره وری در نفت داریم و این را که باید جواب بدهد؟ 

جلیلی: لازمه تحقق رشد ۸ درصدی شناخت فرصت‌هاست

اگر می‌گوییم رشد هشت درصدی محقق می‌شود لازمه این است که فرصت‌ها را ببینیم.

راهبرد فشار حداکثری با برنامه ریزی و شناخت فرصت و جذب سرمایه گذاری شکست خورد‌.

همان کسانی که می‌گفتند که با ما توافق نمی‌کنند آمدند و با ما توافقات طولانی مدت بستند.

اگر نگاهمان به برخی ضعف ها القایی باشد و فرصت‌ها را نبینیم حتما موفقیت‌ها کسب نمی‌شود.

برای سرمایه‌گذاری باید بسته مجوزها را آماده کرده باشید که افراد در درون ساختار اداری شما گیر نکنند.

اگر سازو کار دقیق و درست نداشته باشید صادرکننده و واردکننده با مشکل مواجه می‌شوند.

صادرات و ارز آوری باید تبدیل به ماموریت برای تمامی دستگاه ها تبدیل شود.

رئیس جمهور باید نقص‌ها و مشکلات را بشناسد و فرصت‌ها را هم بشناسد که با رفع نقص‌ها به رشد کشور کمک کند.

زاکانی: پزشکیان نکات کلی بیان کردند و آخرش گفتند نمی‌شود/ تعجب می‌کنم آقای پزشکیان چطور نامزد شدند

مردم! با این صحبت‌ها  نامید نشوید؛ ما می توانیم.

مردم عزیز صحبت های ناامید کننده شما را ناامید نکند.

اقای پزشکیان می‌گوید نمی‌توانیم،؛ تعجب می کنم چگونه نامزد ریاست جمهوری شده است؟

پور محمدی: به گذشته نظام مردم و دولت‌ها افتخار می‌کنم و به توان ملت و دولت اعتقاد دارم

باید باتوجه به قوت‌ها ضعف‌هایمان را حل کنیم.

چرا رهبری فرمودند ۳۰تا ۳۵ درصد برنامه‌های توسعه اجرا شده، مگر قانون نبود؟

۸درصد درست است اما باید کشور امکان اجرای آن را داشته باشد.

در دوران رئیسی کشور دو سال بی برنامه بود. دوسال طول کشید برنامه تصویب شود.

Share