شرح و تفسیر دعای روز نوزدهم ماه رمضان از حجت الاسلام سید محمدتقی قادری

تعداد کلمات 1162 / زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
شرح و تفسیر دعای روز نوزدهم ماه رمضان از حجت الاسلام سید محمدتقی قادری
شرح و تفسیر دعای روز نوزدهم ماه رمضان از حجت الاسلام سید محمدتقی قادری

شرح و تفسیر دعای روز نوزدهم ماه رمضان از حجت الاسلام سید محمدتقی قادری

در این بخش، شرح و تفسیر دعای روز نوزدهم ماه رمضان از حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری را تقدیم روزه داران و میهمانان سفره الهی می نماییم.

شرح و تفسیر دعای روز نوزدهم ماه رمضان از حجت الاسلام سید محمدتقی قادری

متن و ترجمه دعای روز نوزدهم ماه رمضان

((اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِيْهِ حَظِّي مِنْ بَرَكاتِهِ، وَسَهِّلْ سَبِيلِي إِلى خَيْراتِهِ، وَلا تَحْرِمْنِي قَبُولَ حَسَناتِهِ، يا هادِيا إِلى الحَقِّ المُبِينِ. ای خدا در این روز بهره مرا از برکاتش وافر گردان، و به سوی خیراتش، مسیرم را سهل و آسان‌ساز، و از حسنات مقبول آن، مرا محروم مساز، ‌ای راهنمای به سوی دین حق آشکار.

شرح و تفسیر دعای روز نوزدهم ماه رمضان

شرح فراز اول دعای روز نوزدهم ماه رمضان

((اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِيْهِ حَظِّي مِنْ بَرَكاتِهِ،: ای خدا در این روز بهره مرا از برکاتش وافر گردان)) شرح و تفسیر این فراز (فراز اول دعای روز نوزدهم ماه رمضان) مبتنی بر بیان و توضیح 2 نکته است که فهم و درک این فراز را فراهم می کند؛

نکته اول؛ ماه رمضان از بین ماه های قمری تنها ماه قمری است که سر شار از خیر، برکت و دستور العمل معنوی، عرفانی و اجتماعی است.

نخستین خیر و برکتش همین روزه گرفتن است که روزه دار سرشار از معنویت و نورانیت و سبکبال می شود، چرا که انسان به سمت کسب تقوا و اجتناب از محرمات و انجام واجبات گام برمی دارد و فلسفه روزه همین است که در آیه «183» بقره آمده است: ((يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ‌: اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! روزه بر شما مقرّر گرديد، همانگونه كه بر كسانى كه پيش از شما بودند مقرّر شده بود، باشد كه پرهيزگار شويد.

دومین برکت و خیر در این ماه خواندن دعاهای ماثوره از اهل بیت علیهم السلام چون ((دعای ابوحمزه ثمالی، دعای جوشن کبیر، دعای سحر، دعاهای هرروز)) است که بخشی ازحظ دراین ماه است کسانی که توفیق خواندن این دعاهای ماثوره با مضامین پیدا می کنند حظ وبهره معنوی خاصی رامی برند حاضر نیستندهیچ چیز را با ان معامله کنند.

سومین برکت از برکاتی که در این روز ها می‌توان از آن بهره‌مند شد، توبه به درگاه خداوند است آن هم توبه نصوح که دیگر بازگشت به گناه وجود نداشته باشد چرا که خداوند توبه کنند گان را دوست دارد ازهمین رو درآیه (222) بقره می فرماید: «اِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ: خداوند توبه کنندگان و پاکان را دوست دارد» و توبه آنان را در صورت اصرار نورزیدن بر گناه می‌آمرزد.

چهارمین برکت از برکات دیگر این روز یتیم نوازی است که توفیق و حظ به این از خیر و برکت همسو شدن با امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام است که یکی از اسوه‌های بزرگ در یتیم نوا زی و رسیدگی به امور آنان بود، چنانچه درحدیثی فرمودند: «مِن أفضَلِ البِرِّ، بِرُّ الأَيتامِ: از برترین نیکی‌ها، نیکی به یتیمان است.غررالحکم.ج1، ص680»

پنجمین برکت این ماه قرائت قرآن است که یکی از مهم‌ترین اعمال در این روزهای با ارزش و مخصوصاً لیالی قدر می‌باشد چرا که خداوند متعال در آیه (186) سوره بقره می‌فرماید: (شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ اُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ : ماه رمضانی که قرآن در آن ماه نازل گردید» و این آیه نشان دهنده این است که این ماه، برپایی قرآن چه از نظر تلاوت و چه از نظر عمل می‌باشد چنانچه پیامبر اکرم (صلی‌الله‌ علیه‌ و‌آله‌ وسلّم) فرمودند: «علَيكَ بقِراءةِ القرآنِ؛ فانّ قِراءتَهُ كَفّارةٌ للذُّنوبِ، وسَترٌ فى النارِ، وأمانٌ مِن العذابِ. (الترغيب و الترهيب : 2 / 349 / 10.) بر تو باد قرائت قرآن زیرا که خواندن قرآن کفاره گناهان و پوششی از آتش (دوزخ) و ایمنی از عذاب است»

نکته دوم؛ روزه دار و صائم می داند که اگر لطف و عنایت حضرت حق نباشد ممکن است زمان به سرعت بگذرد واو با لب تشنه به کنارچشمه ای ازآب زلال معنویت قرار بگیرد ولی توفیق چشیدن و حظ بردن از این آب زلال را پیدا نکند، از همین رو توسل به دامن کبریایی حق تعالی پیداکرده و این چنین عاجزانه دعا و درخواست می کند: (اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِيْهِ حَظِّي مِنْ بَرَكاتِهِ،: ای خدا در این روز بهره مرا از برکاتش وافر گردان)

شرح و تفسیر دعای روز نوزدهم ماه رمضان از حجت الاسلام سید محمدتقی قادری

شرح فراز دوم دعای روز نوزدهم ماه رمضان

((وَسَهِّلْ سَبِيلِي إِلى خَيْراتِهِ، وَلا تَحْرِمْنِي قَبُولَ حَسَناتِهِ، يا هادِيا إِلى الحَقِّ المُبِينِ. ای خدا، و به سوی خیراتش، مسیرم را سهل و آسان‌ساز، و از حسنات مقبول آن، مرا محروم مساز، ‌ای راهنمای به سوی دین حق آشکار))
شرح و تفسیر این فراز دوم از دعای روز نوزدهم ماه رمضان نیز مبتنی بر بیان و توضیح 2 نکته است؛

نکته اول؛ آنکه انسان ها برای انجام کار خیر، دو دسته اند؛ برخی در کار خیر دچار مشکل بوده و برخی دیگر، آن را آسان انجام می دهند.

همچنین دو نوع مشکل برای برخی از انسان ها وجود دارد؛ برخی مشکل روحی داشته و برخی دیگر مشکل امکانات و ابزار دارند.

انسان هایی که مشکل روحی دارند، انجام اعمالی همچون نمازشب، مناجات، کمک به نیازمندان، جهاد، درس خواندن، أمربه معروف و نهی از منکر و ... برای آنان سخت است و باید از حضرت حق بخواهند کهد این مشکل را از سر راهشان بردارد و سختی های روحی را برایشان آسان گرداند.

برخی عشق به خدمت کار خیر دارند ولی امکانات و ابزار کار خیر ندارند؛ به عنوان مثال، شخص مشتاق کمک به نیازمند است؛ اما تمکن مالی ندارد؛ یا دوست دارد که علم خود را به دیگران برساند؛ ولی کسی آنان را دعوت به همکاری نمی کند و ...؛ باید از خدا بخواهد امکانات و ابزار فعالیت های خیر را در اختیار ش قرار دهد.

نکته دوم؛ از منظر قرانی نگاه خداوند متعال به بندگانش انست که کارها را برای مؤمنان و بندگانش آسان سازد؛ در آیه ۵ و ۶ سوره شرح آمده است: « فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرا * إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً/ به یقین با (هر) سختی آسانی است! * (آری) مسلّماً با (هر) سختی آسانی است». همچنین از طرفی دیگر فرمودند توسل به حضرت حق پیداکرده از ذات اقدسش بخواهید که کار را آسان کند اینگونه دعا کنید:«رَبِّ یَسِرْ و لا تُعَسِّر سَهِّل عَلَینا یا رب العالمین (تحفه الرضویه؛ ص 186) خدایا آسان گردان و سخت مگردان ای پروردگار هر دو عالم سهل و آسان گردان))

روزه دار که عشق انجام کار خیر و کمک رساندن به محرومین و جامعه را دارد، با توجه به این اصل قرآنی و روایی در روز نوزدهم دست به دعا برداشته و از خداوند متعال تسهیل در انجام خیر را درخواست کرده ومی گوید: ((وَسَهِّلْ سَبِيلِي إِلى خَيْراتِهِ، وَلا تَحْرِمْنِي قَبُولَ حَسَناتِهِ، يا هادِيا إِلى الحَقِّ المُبِينِ. ای خدا، و به سوی خیراتش، مسیرم را سهل و آسان‌ساز، و از حسنات مقبول آن، مرا محروم مساز، ‌ای راهنمای به سوی دین حق آشکار.

شرح و تفسیر دعای روز نوزدهم ماه رمضان از حجت الاسلام سید محمدتقی قادری

مطالب مرتبط و پیشنهادی : 

ویژه نامه ضیافت الله (ماه مبارک رمضان)

ویژه نامه احکام روزه و روزه داری

مجموعه استیکر ماه رمضان (ایام و مناسبتها)

دعاهای تصویری روزانه ماه مبارک رمضان

ویژه نامه پیام ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان

ویژه نامه نشانی از آسمان - ویژه ماه مبارک رمضان

ویژه نامه چندرسانه ای ماه ترین ماه (ویژه ماه مبارک رمضان)

Share