الهام امپریالیسم (قسمت دوم)

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل الهام امپریالیسم (قسمت دوم)12.33 مگابایت
الهام حیدر اوغلو علی اِف، متولد دسامبر ۱۹۶۱ چهارمین رییس جمهوری آذربایجان از سال ۲۰۰۳ تا کنون، و رهبر حزب "آذربایجان نوین" است که پس از پدرش حیدر علی اِف به این منصب رسید. او در سال ۱۹۷۷ وارد "موسسه دولتی روابط بین الملل مسکو" شد و...

الهام امپریالیسم (قسمت دوم)

در سال ۲۰۱۲ علی اِف به عنوان چهره سال از نظر موسسه گزارش جرایم فساد معرفی شد. انتشار اسناد پاندورا در سال ۲۰۲۱ نشان داد که او و خانواده اش ثروت عظیمی دارند و در پولشویی گسترده مشارکت می کنند.

تماشای قسمت اول «الهام امپریالیسم»

تحکیم قدرت:

علی اِف در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۶ با دو بار اصلاحاتی که در قانون اساسی پدید آورد، جایگاه خود را مستحکم کرد، محدودیت دو دوره ای برای ریاست جمهوری را برداشت، دوره ریاست را از پنج به هفت سال افزایش داد، دو معاون رئیس جمهوری در نظر گرفت که در صورت عدم کفایت رئیس جمهور وظایف او را انجام خواهند داد که پیش از این به عهده نخست وزیر بود. اصلاحیه سوم کنار گذاشتن حداقل سن برای ریاست جمهوری و نمایندگی، و به نوعی باز کردن راه برای پسرش بود که آن زمان ۱۹ سال سن داشت. در ۲۰۱۷ همسر خود مهربان علی اِف را به عنوان یکی از معاونان خود منصوب کرد و نهایتا در سال ۲۰۱۸ برای چهارمین بار به ریاست جمهوری برگزیده شد.

جنگ:

جنگ دوم قره باغ مهمترین اتفاق دوره ریاست او بوده که با پشتیبانی مستقیم ترکیه منجر به بازپس گیری زمین های اشغالی آذربایجان از جمهوری خودخوانده آرتساخ شد.

پس از کشف منبع نفتی در دریای خزر که عملا ثبات حکومت علی اِف را تثبیت کرده، رشد اقتصادی آذربایجان سرعت زیادی به خود گرفت و علی اِف پول زیادی در ارتش سرمایه گذاری کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۶ به حدی رسید که توان مقابله با نیروی نظامی ارمنستان را داشته باشد.

در سال ۲۰۱۹ بار وی کار آمدن دولت جدید پاشینیان، ارمنستان پیشنهاد شروع تازه ای برای گفتگوهای در مورد قره باغ کوهستانی داد و دیدارهای سطح بالایی بین دو کشور بین علی اِف و پیشینیان شد که دو طرف آن رو بسیار سازنده خواندند. با این وجود مذاکرات در سال ۲۰۲۰ متوقف شد و جنگ بین دو کشور درگرفت.

در میانه جنگ با ارمنستان در سال ۲۰۲۰، او به بزرگترین حزب مخالف خود یعنی "جبهه مردمی آذربایجان" تاخت و گفت که آن ها "از ارمنی ها هم بدترند و ما باید کارمان را با ستون پنجم تمام کنیم".

پرچم:

انقلاب روسیه بر علیه حکومت تزاری و بلشویک ها، به منطقه آذربایجان یک فرصت استقلال در حد فاصل بین ۲۸ ماه می سال ۱۹۱۸ تا ۲۷ آپریل ۱۹۲۰ (حدودا ۲۳ ماه) از امپراتوری روسیه داد.

در این مدت زمان کوتاه، اولین پرچم جمهوری آذربایجان پرچمی سرخ رنگ بود که یک ستاره هشت گوشه و یک هلال ماه در آن قرار داشت. این پرچم از ۲۱ ژوئن تا ۹ نوامبر، یعنی حدود چهار ماه و نیم به عنوان پرچم "جمهوری دموکراتیک آذربایجان" به کار رفت.

پیش از این، علی بَی حسین زاده که رهبر جریان پان ترکیستی و حزب "مساوات" بود، به دستور ژنرال تامپسون انگلیسی پرچم جمهوری آذربایجان را طراحی کرد. او بر "ترک بودن، اسلامی بودن و اروپایی شدن" آذربایجان تاکید داشت و رنگ های آبی، سبز و قرمز به ترتیب نماد این مفاهیم بودند که رنگ آبی در واقع منتسب به مغول ها بود. در ابتدا قرار بر این بود که رنگ سبز در بالای پرچم، قرمز در میان، و رنگ آبی پایین پرچم باشد اما نهایتا رنگ آبی در بالا، رنگ قرمز در وسط و سبز در پایین آن قرار گرفت. ستاره هشت گوشه در این پرچم نمادی از "هشت ملت ترک" یعنی آذری ها، عثمانی ها، جغتای ها، تاتار ها، قزاق ها، سلجوق ها، قیچاق ها و ترکمن ها ست.

خود الهام علی اِف در جایی به این نکته اقرار می کند که پرچم جدید کشورش توسط انگلیسی ها طراحی شده است.

Share