شرح دعای روز یازدهم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)
شرح دعای روز یازدهم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)
شرح دعای روز یازدهم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (رحمة الله علیه) به ضمیمه فایل های صوتی و تصویری و متن آن تقدیم حضورتان می گردد...
برای دسترسی به «شرح دعای سایر روزها» اینجا کلیک کنید
⮋ فیلم شرح دعای روز یازدهم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی ⮋
◆ متن و ترجمه دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان:
اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ وَ کَرِّهْ إِلَیَّ فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ بِعَوْنِکَ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِین؛[1]
خدايا! در اين روز، احسان و نيکويی را محبوب من گردان و فسق و معاصی را ناپسندم قرار ده و در اين روز، خشم و آتش قهرت را بر من حرام گردان. به ياری خودت، ای فريادرس فريادخواهان!
◆ اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ؛
⮜ درخواست لذت احسان از خداوند:
خدایا کاری کن که خوبیها را دوست داشته باشم و از بدیها بدم بیاید و عبادت و انجام هر کار خوبی نزد من محبوب باشد. این دعای خیلی خوبی است که انسان طوری باشد از کار خوب لذت برد. اگر خواستی کار خوبی انجام بدهی مخفیانه انجام بده و قصد قربت کن؛ اگر باخبری که همسایهات تنگدست است خیرات و صدقات خود را به شخص ناشناسی؛ مثلاً بهیکبار بری بده؛ بگو این قالی را برو بده در خانه فلانی؛ تا خداینخواسته همسایهات خجل نشود. طوری زندگی کنید که آبروی کسی را نریزید. در احسان، اهل ریاکاری نباشید که اگر این گونه بودید در قیامت برای شما اجر و پاداش نیست.
⮜ اجناس خوب و اعلاء صدقه بدهید:
جنس خوب هم صدقه بدهید؛ اگر متمکن هستی جنس اعلاء را برای صدقه و خیرات کنار بگذار.
شخص متمکنی میگفت برای زکات فطریه جو میشود داد؟ به او گفتم: مگر خودت نان جو میخوری؛ تو که وضعت خوب است، برنج اعلای آستانهاشرفیه بد است؟ چرا جو میدهی؟! تازه وقتی هم به درب منزل مستحق بردی نگو این فطریه هست؛ تو چهکار داری بگویی این برنجی که آوردهام؛ فطریه است! بگو به منزلتان میآمدم خواستم دستخالی نیایم؛ بگو عیدی است و... کاری نکن که فامیل فقیرت؛ همسایه تنگدستت خجالت بکشد.
بهترین خوبیها این است که آدمی به فامیل فقید کمک کند، بعضیها به فامیل کمک نمیکنند حتی مرحوم آیتاللهالعظمی بروجردی (ره) احتیاط میکردند و میگفتند: اگر در شهرتان مستحق وجود دارد؛ اشکال دارد که فطریه را به شهرهای دیگر بفرستید. پس اگر شما اهل تهران باشید و پول فطریه را فرستادی اصفهان اگر این پول در بین راه تلف شد، شما ضامن هستی و باید یکمرتبه دیگر این پول را بدهی.
پس دعا دعای خیلی خوبی هست؛ از خدا بخواهیم که احسان را در نزد ما محبوب کند.
◂ حدیث:
در حدیث وارد شده است «خَیرُکُم مَن اَطعَم الطَعام»[1] بهترین شماها کسانی هستند که اطعام طعام میکنند؛ غذا درست میکند و به دیگران اطعام میدهد.
در قدیم رسم بود کسی که مردهای داشت در شبهای جمعه همان غذایی که میت ایشان دوست داشت میپختند و خیرات میکردند؛ مثلاً اگر پدر مرحوم کسی، قیمهپلو دوست داشت، شب جمعه آن را تهیه میکردند و خیرات میکردند و ...
در روایت آمده است که ارواح مردگان مؤمنین در شبهای جمعه بر بالای پشتبام منازل اقارب و خویشان سر میزنند و میگویند: آن لقمههایی که جلوی سگان میاندازید به نیت ما خیرات کنید! ما محتاج هستیم، التماس میکنند![2]
⮜ والدین بعد از مرگ نیز باید از ما راضی باشند:
به یاد دارم، زمانی که بچهسال بودم و در مغازه پدرم کار میکردم، بعضیها سوار بر گاری؛ سیب قندی آورده بودند و داد میزدند؛ «خیرات مردهها». شما هم برای اموات خیرات داشته باشید. اما متأسفانه الان کسی به فکر مردگان نیست! آن وقت میگویند: آقا کار من پیچیده است و گره در زندگی دارم؛ باید چهکار کنم؟! وقتی پدرت از تو راضی نیست، همین میشود. اگر هم بگویی پدرم تا زنده بود از من راضی بود آن مربوط به زمان حیات آن خدابیامرز است، نه حالا که او را فراموش کردهایی! الان که دست او از دنیا کوتاه شده و تو برای او کار خیری نمیکنی از تو ناراضی است.
◂حدیث:
در روایت آمده است: بعضی از افراد هستند که در زمان حیات، والدین آنها از ایشان راضی بودند و بعد از مرگ از فرزندان خود؛ ناراضی هستند.[3]
شخصی در خواب دید که ارواح مؤمنین بهسرعت بهسوی بهشت در حرکت هستند و در بین ایشان شخصی بود که لنگلنگان بهسوی بهشت قدم برمیداشت؛ از او سؤال کرد: علت این که شما بهآهستگی در حال حرکت بهسوی بهشت هستید، چیست؟
مرد جواب داد: آن ارواح مؤمنینی که بهسرعت حرکت میکنند بهخاطر این است که اولاد آنها نسبت به اموات خود، اهل خیرات بودهاند، اما فرزند من برای پدرش کار خیری انجام نمیدهد و سیر و حرکت من بهسوی بهشت آهسته و کند میباشد.
مرد گفت: آدرس منزل فرزند شما کجاست تا به او اطلاع بدهم.
روح آن مؤمن گفت: پسرم رختشویی دارد و در فلان منطقه ساکن است.
این شخص از خواب بیدار میشود و فرزند آن مرحوم را پیدا میکند و شرح واقعه میکند و میگوید: فلانی پدرت از تو ناراضی است و در عالم خواب از تو گله کرد و از تو میخواست که برای او خیراتی داشته باشی.
پسر آن مرحوم که وضع مالی مناسبی نداشت و کمی عصبانی بود دست در زیر آب دریا کرد و مشتی آب بیرون ریخت و گفت: این مشت آب هم خیرات پدرم.
فردا شب در خواب دید که پدر این شخص با تندی حرکت میکند و تعجب کرد! پرسید داستان از چه قرار است؟
جواب داد: آن زمانی که پسرم با عصبانیت آن مشت آب را از دریا بیرون ریخت، در کنار ساحل دریا ماهی ریز و کوچکی در حال مردن بود و به خشکی افتاده بود؛ وقتی پسرم آن مشت آب را به بیرون دریا ریخت و گفت: این هم خیرات پدرم، آن مشت آب بر روی آن ماهی ریخت و او هم جانی گرفت و به داخل دریا پرید، و زنده ماند به برکت همان یک عمل این گونه شد.
یک کار خوب سبب نجات یک نفر میشود، لذا در حدیث آمده است: «خَیرُکُم مَن اَطعَم الطعامَ و اَفشاء السلام وَصَلَّی وَ الناسُ نیام»[4] بهترین شما کسی هست که اطعام کند و بلند سلام کند و اهل نماز شب باشد در زمانی که مردم در خواب هستند.
البته انسان باید خودش را از همه بدتر بداند و موقع نماز شب به یاد این حدیث نباشد که بله من از همه بهتر هستم؛ و دچار عُجب بشود.
⮜ پرهیز از عجب:
امام سجاد علیهالسلام در حدیث ابوحمزه ثمالی به ما یاد دادهاند و فرمودهاند: خدایا آیا در بین بندگانت از من بدتر وجود دارد «فَمن یَکونُ اسوءَ حالٍ منی»[5] با اینکه ایشان معصوم است، ولی اینگونه خودش را کوچک میبیند، بهخاطر همین هیچوقت نگویید که من خوب هستم. ولو حدیث میگوید شما خوب هستید و اهل اطعام طعام و خیرات و نماز شب هستید. همیشه بین خوف و رجاء باشید.
◆ وَ کَرِّهْ إِلَیَّ فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ:
خدایا من را طوری قرار بده که از فسق و معصیت بیزار بشوم و از گناهکردن بدم بیاید، اگر گناه در نظر شما به شکل نجاست تمثل پیدا بکند، هرگز گناه نمیکنی
⮜ راز عصمت معصوم:
اگر معصوم اهل گناه نیست بهخاطر این است که ایشان باطن و حقیقت گناه را میبینند و در منظر ایشان گناه زشت جلوه میکند.
◆ وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ؛ خدایا غضب و آتش خودت را بر من حرام کن.
⮜ خاطره:
در نجف اشرف شخصی با آیتالله سیبویه شوخی میکرد و میگفت: شما جلوی در بهشت، من را هل بدهید تا داخل بهشت شوم؛ من توان جهنم رفتن را ندارم؛ «خدایا ما حال جهنم رفتن نداریم، جهنم خیلی مشکل است؛ انشا الله هر کسی با ولای امیرالمؤمنین علی علیهالسلام از دنیا برود جهنم نمیرود».[6]
⮜ شفاعت اهلبیت (علیهمالسلام):
امام صادق علیهالسلام فرمودهاند: شما ایمانتان را با خودتان بیاورید، ما از شما دستگیری و شفاعت میکنیم؛ آیاتی که در قرآن درباره شفاعت آمده است مربوط به کسانی است که باایمان از دنیا میروند، آیات دو نوع هستند؛ بعض آیات گفتهاند: «وَ لا یُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ»[7] و بعض آیات این گونه است که «مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ»[8] یعنی شفاعت نیست، پس جمع بین این دودسته از آیات به این است که شفاعت نیست برای مردودین و شفاعت هست برای تجدیدیها.
قبولیها هم شفاعت دارند منتها برای افزایش درجه؛ اما نوع ما از گروه دوم هستیم؛ یعنی جزو تجدیدیها هستیم و انشاءالله با ولای اهلبیت ما را شفاعت میکنند و تجدیدی ما را درست میکنند و فقط اولیای الهی از گروه قبولیها میباشند؛ ولی خدا نکند که ما جزو مردودین باشیم.
⮜ سرانجام وابستگی به دنیا:
استاد ما آقای برهان میگفت: شخصی در حالت احتضار بود؛ هر چه شهادتین را به او تلقین میکردیم او شهادتین را نمیگفت! اتفاقاً نفس او برگشت و حال او جا آمد و از او پرسیدیم: فلانی چرا شهادتین را نمیگفتی؟
ایشان گفت: مدتی است یک آینهقدی خریده بودم و به آن علاقه داشتم؛ تا میخواستم شهادتین را بگویم، شیطان را میدیدم که به من میگوید: اگر شهادتین را بگویی، آیینه را میشکنم! و بعدازاین واقعه ایشان آئینه را برد و فروخت.
اینها همه از عوارض محبت به دنیاست، ممکن است بهخاطر یک آئینه انسان ایمانش را از دست بدهد!
◆ بِعَوْنِکَ (کمک):
خدایا همه این دعاها را از تو خواستم؛ ولی تا خودت کمک نکنی من نمیتوانم به این امور متخلق بشوم و بدون یاری تو این مسائل محقق نمیشوند.
شما باید یکقدم بردارید تا خدا هم شما را کمک کند. در روایت آمده است: اگر شما یکقدم بهسوی او برداری خداوند هروله کنان بهسوی تو میدود؛[9] لذا ناامید هم نباش. ولی باید یکقدم بهسوی او برداری تا امدادهای الهی را ببینی.
◆ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِین:
یعنی ای خدایی که هر کسی که به تو بگوید الهی پناهم بده تو پناهش میدهی.
پینوشت:
[1] کافی، ج: ۴، ص: ۵۰.
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْقَاسَانِیِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْقَاسِمِ الْجَعْفَرِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ [علیهالسلام] قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ [صلیالله علیه و آله و سلّم] خَیْرُکُمْ مَنْ أَطْعَمَ الطَّعَامَ وَ أَفْشَی السَّلَامَ وَ صَلَّی وَ النَّاسُ نِیَامٌ.
[2] رک: جامع الأخبار، ص ۱۶۹.
قَالَ [صلیالله علیه و آله و سلّم] إِنَّ أَرْوَاحَ الْمُؤْمِنِینَ تَأْتِی کُلَّ جُمُعَةٍ إِلَی السَّمَاءِ الدُّنْیَا بِحِذَاءِ دُورِهِمْ وَ بُیُوتِهِمْ یُنَادِی کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ بِصَوْتٍ حَزِینٍ بَاکِینَ یَا أَهْلِی وَ یَا وُلْدِی وَ یَا أَبِی وَ یَا أُمِّی وَ أَقْرِبَائِی اعْطِفُوا عَلَیْنَا یَرْحَمُکُمُ اللَّهُ بِالَّذِی کَانَ فِی أَیْدِینَا وَ الْوَیْلُ وَ الْحِسَابُ عَلَیْنَا وَ الْمَنْفَعَةُ لِغَیْرِنَا وَ یُنَادِی کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ إِلَی أَقْرِبَائِهِ اعْطِفُوا عَلَیْنَا بِدِرْهَمٍ أَوْ بِرَغِیفٍ أَوْ بِکِسْوَةٍ یَکْسُوکُمُ اللَّهُ مِنْ لِبَاسِ الْجَنَّةِ ثُمَّ بَکَی النَّبِیُّ[صلیالله علیه و آله و سلّم] وَ بَکَیْنَا مَعَهُ فَلَمْ یَسْتَطِعِ النَّبِیُّ [صلیالله علیه و آله و سلّم] أَنْ یَتَکَلَّمَ مِنْ کَثْرَةِ بُکَائِهِ ثُمَّ قَالَ أُولَئِکَ إِخْوَانُکُمْ فِی الدِّینِ فَصَارُوا تُرَاباً رَمِیماً بَعْدَ السُّرُورِ وَ النَّعِیمِ فَیُنَادُونَ بِالْوَیْلِ وَ الثُّبُورِ عَلَی أَنْفُسِهِمْ یَقُولُونَ یَا وَیْلَنَا لَوْ أَنْفَقْنَا مَا کَانَ فِی أَیْدِینَا فِی طَاعَةِ اللَّهِ وَ رِضَائِهِ مَا کُنَّا نَحْتَاجُ إِلَیْکُمْ فَیَرْجِعُونَ بِحَسْرَةٍ وَ نَدَامَةٍ وَ یُنَادُونَ أَسْرِعُوا صَدَقَةَ الْأَمْوَات.
[3] درر الأخبار با ترجمه، ترجمه فارسی، ص: ۵۷۱.
مشکاة الانوار: از کتاب محاسن، از حضرت امام باقر علیهالسلام روایت شده که فرمود: از حضرت رسول صلّیاللَّه علیه و آله سؤال شد: کیست که حقش بر مرد بالاتر از همه باشد؟ فرمود: پدر و مادرش و فرمود: همانا مرد به پدر و مادرش نیکوکار میشود درحالیکه آنها زنده بودهاند، و [پس از مردن ایشان] بر ایشان، استغفار نمیکند عاق والدین میشود، و بهدرستی که مرد عاق والدین میشود درحالیکه آنها زنده بودهاند و پس از اینکه ایشان مردند بر ایشان زیاد استغفار میکند.
[4] کافی، ج: ۴، ص: ۵۰.
[5] مصباح کفعمی، ص ۵۹۵.
[6] ارشاد القلوب، ترجمه سلگی، ج ۲، ص ۳۴۹.
شخصی بر «زید بن علی» وارد شد و عرض کرد: یا ابن رسولاللَّه، از آنچه خدا به شما داده برایم حدیث کن؟ فرمود: پدرم از پدرش از جدّش روایت کرد که پیامبر صلّیاللَّه علیه و آله و سلّم فرمود:
هر کس ما اهلبیت علیهمالسلام را دوست بدارد، در قیامت او را شفاعت میکنیم، و کسی که ما را دوست بدارد با ما محشور میشود و با ما وارد بهشت میگردد.
[7] سوره مبارکه؛ بقره : ۴۸.
وَ اتَّقُوا یَوْماً لا تَجْزی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئاً وَ لا یُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ وَ لا یُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ.
ترجمه : و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمیپذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته میشود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری میشوند.
[8] سوره مبارکه بقره، آیه ۲۵۵.
اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ.
ترجمه: هیچ معبودی نیست جز خداوند یگانه زنده که قائم به ذات خویش است، و موجودات دیگر، قائم به او هستند؛ هیچگاه خواب سبک و سنگینی او را فرانمیگیرد؛ (و لحظهای از تدبیر جهان هستی، غافل نمیماند) آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آن اوست؛ کیست که در نزد او، جز به فرمان او شفاعت کند؟
[9] پیام پیامبر، ترجمه فارسی، ص: ۳۰۳.
از پیامبر اکرم رسول خدا صلّیاللَّه علیه و آله روایت شده است که خداوند متعال میفرماید: «اگر کسی با این بینش که من زیان و نفع میرسانم، مرا به دعا خواند، خواستهاش را روا میدارم». از ابوذر غفاری روایت شده است که گفت: شنیدم: رسول خدا صلّیاللَّه علیه و آله فرمود: خداوند - عزوجل - میفرماید: «اگر کسی کار نیکی انجام دهد، مانند آن ده برابر خواهد داشت و هرآنکس مرتکب کار زشتی شود، پاداش بدی، بدیای مانند آن است، یا چیزی از آن را میبخشایم و اگر کسی یک وجب به من نزدیک شود، یک ذراع به او نزدیک میشوم، و اگر کسی یک ذراع به من نزدیک شود، من بهاندازه فاصله بین دو دست باز به او نزدیک میشوم. اگر کسی آهسته رو بهسوی من نهد، رحمت من شتابان شامل او میشود و اگر کسی در حالی به دیدار من آید که به پری زمین گناه همراه داشته باشد، امّا چیزی را شریک من نگرداند، در حالی به دیدارش میروم که برابر با گناهش آمرزش به او ارزانی میدارم.»
مطالب مرتبط و پیشنهادی :
⮜ ویژه نامه شب و روز یازدهم ماه مبارک رمضان
⮜ مجموعه استیکر ماه رمضان (ایام و مناسبتها)
⮜ دعاهای تصویری روزانه ماه مبارک رمضان
⮜ ویژه نامه پیام ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان
⮜ شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان توسط مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) + صوت
افزودن دیدگاه جدید