معرفت و محبت حقیقی به اهل بیت علیهم السلام

حاج شیخ جعفر ناصری
از بن بست تا شاهراه

توسل به اهل بیت علیه السلام طبیعتا دارای مراتب است. فقط اکتفا نمودن به الفاظ، دردی را درمان نمی کند؛ بلکه از ما محبتی می خواهند که پشتوانه ‏اش را پذیرفته باشیم. توسلی برای انسان کارساز است که پشتوانه آن، حقیقت و ملکوتی به نام پذیرش باطنی باشد.
شخصی خدمت حضرت موسی بن جعفر علیه السلام آمد و می‏ خواست بدگویی کند. عرض کرد: بعضی از شیعیان شما ادعای محبت شما را می‏ کنند؛ ولی فلان گناه را انجام می‏ دهند. حضرت جملاتی فرمودند کنایه از اینکه این مطلب، امر دین را برای آن ها فاسد نمی‏ کند.[۱] گویا حضرت می‏خواهند تعریضی به خود این شخص داشته باشند که آنچه دین انسان را فاسد می ‏کند، این است که ما را به ظاهر بپذیرد؛ ولی در باطن، انکار داشته باشد.
این بد است که انسان درباره مقامات اهل بیت علیهم السلام صحبت کند؛ اما باطناً باور نداشته باشد. این گونه انسان ها ضایع می ‏شوند؛ یعنی قیامت با آمال و آرزوهایی وارد می ‏شوند، ولی هیچ پشتوانه ای ندارند.
انسان باید پذیرش باطنی ‏اش نسبت به اهل بیت علیهم السلام در حدّ تسلیم باشد. شاید انسان چند روایت هم بخواند و سطح اطلاعاتش بالا برود؛ ولی این اطلاعات غیر از آن معرفت است. معرفت به مراتب اهل بیت علیهم السلام تمام شرایط توحید مانند تقوا، طهارت و غیره را لازم دارد. اگر انسان این معرفت را پیدا کرد، آن وقت است که در برزخ تنها نیست.
چه بسا اهل بیت علیهم السلام در خواب خیلی‏ ها بیایند؛ اما از وراء حجاب تجلّی می‏ کنند. یک عقیده عامیانه هست که می‏گویند: «اگر فلان سید را در خواب دیدی، جدّ آن سید بوده است». این عقیده، یک حقیقت است. تجلّی محبت‏ انسان ها به اهل بیت علیهم السلام در خواب، در محدوده ایمان افراد است. اگر کسی بخواهد خود امام را در خواب ببیند، باید زمینه، استعداد و لیاقت داشته باشد.
خواب هایی که مردم می‏بینند با مراحل مختلف ایمان، ارتباط دارد. در روایات نقل شده است که اگر فلان عمل را انجام بدهی، اهل بیت علیهم السلام را در خواب خواهی دید.[۲] بسیاری اوقات، کسی که آن اعمال را انجام می دهد، واقعا اهل بیت علیهم السلام را در خواب می ‏بیند، ولی خودش متوجه نمی ‏شود؛ یعنی هم در تعبیر خواب، سررشته ندارد و هم این قاعده را نمی داند که اهل بیت علیهم السلام به حسب استعدادها تجلّی می‏ کنند؛ حتی در خواب. این به درجات ایمان بستگی دارد. بعضی می‏توانند حضورِ مفیدی را درک کنند که مراتب بسیار بالایی از ایمان می خواهد، بعضی هم مراتب پایین تری را درک می کنند.
————————————————
[۱]. مشارق أنوار الیقین، ص۲۸۹.
[۲]. بحار الأنوار، ج‏۵۳، ص۳۲۹.

------------------
منبع : بنیاد هاد

Share