انسان در ايام اعتكاف بايد روزه بگيرد؛ بنابراين كسى كه نمى تواند روزه بگيرد مانند مسافر، مريض و زن حائض يا نفساء و كسى كه عمداً روزه نگيرد، اعتكافش صحيح نيست. امام على عليه السلام فرمود:
لا اعتكاف الا بالصوم [1]
اعتكاف نيست مگر به روزه گرفتن.
اعتكاف مسافر و مريضى كه نمى تواند روزه بگيرد صحيح نيست و اعتكاف زن حائض يا نفساء نه تنها صحيح نيست، بلكه به جهت توقف در مسجد، گناهكار است.
مسأله: لازم نيست كه روزه، مخصوص به اعتكاف باشد، بلكه هر روزه اى باشد صحيح است؛ مثلًا در ايام اعتكاف مى تواند روزه قضا يا نذرى يا استيجارى بجا آورد.[2]
پرسش: اگر روزه شخص معتكف باطل شود، آيا اعتكاف او هم باطل مى شود؟
پاسخ: آرى؛ اعتكاف او هم باطل مى شود.[3]
پرسش: به علت بيمارى از روزه گرفتن معذورم، آيا مى توانم بدون روزه اعتكاف كنم؟
پاسخ: همه مراجع: خير چون روزه شرط صحّت اعتكاف است.[4]
پرسش: آياروزه هاى قضاى خود را مى توانيم دراعتكاف بگيريم؟
پاسخ: همه مراجع: آرى جايز است.[5]
پرسش: آيا مى توان روزه روزسوم اعتكاف را كه واجب مى شود، از روزه قضا حساب كرد، يا خودش واجب جداگانه است؟
پاسخ: روزه گرفتن در روز سوم واجب است و اگر روزه قضا هم باشد، مانعى ندارد.[6]
--------------------------------
[1] وسائل الشيعه، ج 7، ح 14052.
[2] تحريرالوسيله، ج 1، ص 305؛ عروة الوثقى، ج 2، ص 250، م 4.
[3] استفتائات جديد، مكارم شيرازى، ج 2، ص 167، س 505.
[4] رساله دانشجويى، ص 165.
[5] همان.
[6] عروة الوثقى، كتاب الاعتكاف، م 4.