گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمدرضا انهاری، مدیر انجمن نجات از حلقه(بخش سوم و پایانی)

از امکان جبران گناهان در برزخ تا محاکمه در قیامت
عرفان حلقه

در دو بخش پیشین این گفت وگو تاریخچه و روش های به اصطلاح درمانگری عرفان انحرافی حلقه، شیوه های جذب و تبلیغات این فرقه و بخشی از ادعاها و انحرافات سرکرده آن در زمینه معارف و آموزه های دینی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. اینک در بخش سوم و پایانی دیگر انحرافات نظری رئیس این فرقه پیرامون تعالیم دینی نقد و بررسی می شود که متن آن را از نظر می گذرانید.

* سرکرده عرفان حلقه مدعی وجود تناقض در قرآن نیز هست، نظر شما درباره این ادعا چیست؟
- وی در جایی بیان می کند که قرآن تناقض دارد. قرآن یک جا می گوید برو، یک جا می گوید نرو، یک جا می گوید بنشین، یک جا می گوید ننشین. در صورتی که این نمی فهمد اینجا تناقضی وجود ندارد. اگر این کتاب، کتاب وحیانی است، چه تناقضی می تواند در آن باشد؟ اصلا وحی خدا اگر تناقض داشته باشد، یعنی غلط. وقتی غلط است یعنی قرآن باطل است، یعنی رسول خدا کتاب وحی اش باطل است. این خیلی مهم است. این یکی از بزرگترین غلط های آقای طاهری بود که برگشته می گوید که قرآن دارای تناقض است. در صورتی که افکار خودش دارای تناقض است. قرآن را نمی فهمد. اگر کسی منطق خوانده باشد، عرض بنده را بهتر متوجه می شود. باید هشت وحدت در تناقض باشد که تناقض محقق شود. «در تناقض هشت وحدت شرط دان». وحدت موضوع و محمول و مکان که داریم، این وحدت ها باید باشد، اگر نباشد، اصلا تناقض تحقق نمی یابد. مثال بزنم که افراد همه بتوانند متوجه شوند. من به فرزند دانش آموزم می گویم مدرسه نرو، چه ساعتی می گویم نرو؟ ساعت 12 شب. ساعت 7 صبح می گویم مدرسه برو. بچه بگوید بابا چرا شما اینجوری هستید، یک بار می گویید برو، یک بار می گویید نرو. من می گویم عزیز دلم آن ساعتی که گفتم نرو، ساعت 12 شب بود. اکنون که می گویم برو، ساعت 7 صبح است. اینجا بین آن نرو و برو وحدت زمانی وجود ندارد. آقای طاهری نمی فهد که در قرآن یک جا می گوید بروید بکشید، یک جا می گوید نکشید، تناقضی به این مطالب نیست. فهم شما نادرست است. شما دارای تناقض هستید که فکر می کنید قرآن دارای تناقض هست.
طاهری آمده از این خلأ موجود در جامعه ما که یکسری افراد ارتباط با متخصصین فن ندارند، استفاده می کند. شما دقت بفرمایید متأسفانه برخی افراد به متخصصین مراجعه نمی کنند. ما وقتی بیمار می شویم، سراغ مکانیک نمی رویم. وقتی ماشین مان خراب می شود، سراغ پزشک نمی رویم. بلکه به اهل فنش مراجعه می کنیم. یک چیز روشنی است. در مسائل دینی هم باید به متخصص دین مراجعه کنیم. اگر اینطور نباشد، لطمه می خوریم زیرا از بطن قضیه وارد می شود. همه جوانب را بررسی و بحث دینی را مطرح می کند. سرکرده عرفان حلقه می آید به افرادی که بینش و بصیرت دینی ندارند و شبهات زیادی در ذهنشان است، این شبهات را می گیرد، روی آنها کار می کند و یک برنامه به افراد می دهد. در مورد حجاب شبهه دارد. طرف می گوید کجای اسلام گفته حجاب داریم؟ در صورتی که نرفته قرآن و روایات را بخواند و به عالم و مرجع دینی مراجعه کند. طاهری می گوید ما حجاب مان پرهیز از خودنمایی است. یا در مورد نماز یک بحثی را مطرح می کند. طرف حوصله نماز خواندن ندارد. یکسری می گویند آقا دلت پاک باشد. همه اینها را کنار می گذارد. می گوید آقا نماز کیفیتی است که‎ اجرا می شود. می گوید در قرآن «اقیموا الصلوه» مطرح کرد نگفت إقراءُ الصلوه. یعنی نماز خواندنی نیست. نماز را نخوانید. نماز وصل کردنی است. وی در کتاب انسان از منظری دیگر و کتاب عرفان کیهانی مطرح می کند که تمام سیر و سلوک ما بر مبنای اتصال است نه عبادت، نه سجده، نه دعا و ذکر. می گوید همه اش اتصال و کیفیت است. وی از خلأها استفاده می کند و یک سری مطالب را به خورد افراد می دهد و مردم هم که مراجعه به متخصص نمی کنند، تازه بعد از اینکه گرفتار مسائل متافیزیکی و یکسری مشکلات روانی در عرفان حلقه می شوند، مراجعه می کنند که آقای طاهری این بلاها را به سر ما آورده است. قبلش مردم بیایند، مراجعه کنند، این مشکلات و شبهاتشان حل می شود.
* در خصوص توسل به اهل بیت(ع) چه بحثی دارد؟
- طاهری در خصوص ائمه اطهار(ع) و توسل یک شبهه کهنه وهابیت را مطرح کرد. می گوید حاجت خواستن از اهل بیت(ع) و زیارت قبور اهل بیت(ع) مصداق شرک است. این در فایل های صوتی اش وجود دارد. من در این خصوص یک اشاره هم به کتاب هایش خواهم کرد. وی مدعی است که شما وقتی که از اهل بیت(ع) حاجت می خواهید، در واقع مراجعه به من دون الله می کنید. از غیر خدا حاجت تان را می خواهید و چون از خدا نمی خواهید، این مصداق شرک است. وی مطرح می کند که شما وقتی از اهل بیت(ع) حاجت می خواهید، در واقع پیمان «ایاک نعبد و ایاک نستعین» را زیر سؤال بردید، آیه قرآن را می آورد و می گوید تو باید از چه کسی استعانت کنی؟ «ایاک نستعین» در صورتی که این دارد یک قسمتی از قرآن را بیان می کند، قسمت دیگر را بیان نمی کند. خود قرآن که سوره حمد می فرماید «ایاک نعبد و ایاک نستعین»، در سوره بعدی (بقره) می فرماید «واستعینوا بالصبر و الصلوه» «از صبر و نماز یاری جویید» (بقره ـ 45) چرا خداوند نفرمود «و استعینو بالله»؟ فرمود به صبر و صلاه. صبر و صلاه دو مقام هستند. دو حالت انسانی اند. یکی اش حالت نفسانی و دیگری هم حالت عبادی است که خداوند می فرماید از اینها استعانت کنید. یا برای نمونه می فرماید «تعاونوا علی البر و التقوی» «در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید!» (مائده ـ 2) می فرماید از همدیگر کمک بگیرید در بِر و تقوی، نفرمود از من کمک بگیرید. آیا خداوند متعال اینجا دارد شرک را مطرح می کند؟ یا در جای دیگر می فرماید «و ابتغوا الیه الوسیله» «و وسیله ای برای تقرب به او بجوئید!» (مائده ـ 35). در جای دیگر می فرماید «واعتصموا بحبل الله» «و همگی به ریسمان خدا [ قرآن و اسلام، و هر گونه وسیله وحدت ]، چنگ زنید» (آل عمران ـ 103) نه «واعتصموا بالله». حبل الله، این حبل واسطه است. حبل چیست؟ امیرالمؤمنین(ع) می فرماید این حبل صراط من است، راه ولایت است. «و اعتصموا بحبل الله» یعنی این حبل، حبل الله المتین، همان راه اهل بیت(ع) و ولایت است. کسی از شیعیان، امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) را مستقل در رفع حاجت نمی داند که بگوید امام رضا(ع) خودش حاجت مرا برآورده می کند. هیچ شیعه ای امام(ع) را خدا نمی داند مگر اینکه واقعا کسی باشد که اهل بیت(ع) را خدا بداند و او مشرک است، مانند علی اللهی ها که خود امیر المؤمنین(ع) اینها را در گودال ریخت و آتش زد. اگر شیعه ای هم به اشتباه به این مسیر دارد می رود، این هم غلط می رود. راه شیعیان این نیست. این اشتباه خاص خود فرد است. یکسری آموزه های غلطی که در مراسم های عزاداری هیئات ما هست و متأسفانه در برخی مدیحه سرایی های مداحان، برخی مطالب را مطرح می کنند. اینها این را عَلَم می کنند که شیعیان اینطور با اهل بیت(ع) برخورد می کنند. به هر صورت آن خطای فرد است نه راه و روش شیعیان. زیارت و توسل به اهل بیت(ع) شرک نیست.
مسئله بعدی هم که درباره توسل مطرح می کند و خطاست، این است که قرآن می فرماید «لیس للانسان الا ما سعی» «براى انسان جز آنچه براى به دست آوردنش تلاش کرده است چیزى نیست» (نجم ـ 39) طاهری از آیه استفاده می کند که در کارهای زمینی باید تلاش کنی. دیگر نروی از اهل بیت(ع) خانه و فلان بخواهی. خدای متعال رزاق علی الاطلاق است. وقتی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و آبرو داران عالم مثل امام حسین(ع) و امام رضا(ع) را در روزی واسطه قرار می دهیم، بالاخره در امر اخروی هم اهل بیت(ع) را واسطه قرار می دهیم. «من ذا الذی یشفع عنده الا باذنه» «کیست که در نزد او، جز به فرمان او شفاعت کند؟!» (بقره ـ 255) شفاعت را هم از اهل بیت(ع) می خواهیم، با اذن خدای متعال. از اینطرف هم حاجت های دنیایی مان را هم از اهل بیت(ع) می خواهیم باذن خدا، به وساطت اهل بیت(ع). جالب است خدای متعال در حدیث قدسی می فرماید موسی نمک طعام زندگی ات را هم از من بخواه. «لیس للانسان الا ما سعی»، این هست که ما باید تلاش کنیم. از تو حرکت از خدا برکت. اما این برکت را با دعا، توسل، حاجت خواستن از خدا و اهل بیت(ع) و با وساطت آن بزرگواران خواستیم و هیچ منافاتی ندارد. وی یک آموزه کهنه وهابیت را دارد نبش قبر می کند و متأسفانه به خورد یکسری جوان ناآگاه و برخی خانم ها می دهد که بله زیارت اهل بیت(ع) شرک است اما خوشبختانه این را هم عرض کنم که ما در میان حلقه ای ها افرادی را داریم که زیارت اهل بیت(ع) را شرک نمی دانند. من به آنها تبریک می گویم که به صورت کلی مسخ عرفان حلقه نشده اند. زیرا می گویند آقا ما رفتیم قم تحصن کردیم، زیارت رفتیم. ما می گوییم خدا را شکر مسخ کامل نشدید.
رئیس این فرقه در کتاب چند مقاله مطرح می کند که من تناسخ را قبول ندارم. یعنی یک راه رد گم کنی را ایجاد می کند. وی تناسخ را رد می کند اما بعد می آید به شیوه مدرن تر تناسخ را پیاده می کند به اسم رسوخ ارواح سرگردان. مطرح می کند که انسان ها کالبدهای مختلف دارند، مانند کالبد ذهنی که این کالبد ذهنی برخی جاها می گوید همان روح وقتی انسان می میرد، از انسان فارغ می شود، به بزرخ نمی رود و به واسطه علقه هایی که دارد، سرگردان است، به افراد رسوخ می کند و باعث می شود که خلق و خوی افراد عوض شود، کارهایشان در اختیار خودشان نیست. برخی به واسطه رسوخ آن روح سرگردان یا جن است که این حالت را نشان می دهند. سرکرده عرفان حلقه رسوخ روح و ارواح را به بدن افراد دیگر معتقد است اما در واقع از این طرف، رد گم کنی می گوید که من تناسخ را قبول ندارم اما از طرف دیگر می گوید ارواح سرگردان در بدن شما رسوخ می کند. اسلام اصلا ارواح سرگردان را از ریشه قبول ندارد. انسان بعد از مرگ به برزخ می رود. در قرآن می فرماید «لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فیما تَرَکْتُ کَلاَّ إِنَّها کَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلی‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ» «شاید در آنچه ترک کردم (و کوتاهی نمودم) عمل صالحی انجام دهم!» (ولی به او می گویند:) چنین نیست! این سخنی است که او به زبان می گوید (و اگر بازگردد، کارش همچون گذشته است)! و پشت سر آنان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند!» (مؤمنون ـ 100) اصلا برگشتی وجود ندارد.
یک مسئله ای که خیلی مهم است، این است که اعضای حلقه برای کارهایشان راه در رو قرار می دهند، یعنی همانطور که در بحث تناسخ مثال زدم که می آید اول مقاله ای در رد تناسخ می نویسد، سپس به یک شیوه دیگر می آید بحث تناسخ را در اذهان عمومی جا می اندازد، مسئله اهل بیت(ع) هم همین طور است. وی در کتاب چند مقاله یک مقاله ای به عنوان با اولیاء الهی دارد. یعنی در آنجا می خواهد اثبات کند که من خودم ولایتمدار هستم و اولیاء الهی را قبول دارم. وقتی در آموزه های عرفان حلقه ریز می شویم، می بینیم که این اولیای الهی باید معنا بشود. منظورشان کدام اولیای الهی است. همانطور که عرض کردم، وی وقتی زیارت اهل بیت(ع) و توسل را شرک و من دون الله می داند، از این طرف چطور می آید مقاله با اولیای الهی را می نویسد؟ منظور طاهری از این اولیای الهی چیست؟ اینجا باید بحث شود که وقتی می گوید من خودم معلم هستم، ارتباط با روح القدس دارم، آگاهی برایم نازل می شود، بعد یکجا هم مطرح می کند که انسان ولی خدا است، همان بحث خلیفه الله، به صورت غیرمستقیم از آن بحث یا از آن آموزه های پسر خدا در مسیحیت استفاده می کند که انسان می تواند ولی خدا شود حتی من هم ولی خدا هستم، تو هم ولی خدا هستی. وقتی اتصال به روح القدس داشته باشی، این آگاهی ها دریافت شود، همه ولی خدا هستیم. این را باید دقت کنیم که این مقالاتی که ایشان نوشته است، راه در رو و یک دامی است که افراد فریب این را بخورند که وی که مدعی ولایت مداری و دوستدار اهل بیت(ع) بودن است. این مسئله قابل دقت است. عزیزان در این موضوع باید دقت داشته باشند. یک موضوع دیگر هم هست که در کتاب انسان از منظری دیگر و حتی پشت سوگندنامه هایی که تفویض می کند و یک پایان نامه را به افراد می دهد، یکسری مطالب را نوشته از این قرار که وقتی که منِ طاهری اتصال به روح القدس یا شعور کیهانی را به شما تفویض می کنم، یکی از موارد قطع این لایه محافظ که تفویض می کنم تا موجودات غیر ارگانیک به شما حمله نکنند، قرار دادن هر نامی حتی مقدسین و معصومین به جای نام خدا و هوشمندی داخل پرانتز شعور کیهانی است. شما ببینید یعنی خدا و شعور کیهانی در یک رتبه قرار داده شد. حالا ما بیاییم معصومین(ع) را در جای نام اینها مثلا شعور کیهانی بگذاریم، این باعث می شود که سوگندنامه نقض شود؟ این لایه محافظ نقض شود؟ سلب شود؟ خب این شعور کیهانی چیست که در کنار نام خدا قرار داده شده و از طرف دیگر ایشان می گوید درمان و شفا از طریق شعور کیهانی از خدا گرفته می شود. خب اینجا شما می بینید که اهل بیت(ع) را حذف می کند و می گوید که توسل به اهل بیت(ع) و زیارت شان شرک است. توسل به اهل بیت(ع) نقض پیمان «ایاک نعبد و ایاک نستعین» است اما از این طرف می گوید که شما باید درمان، شفا و آگاهی را از هوشمندی الهی دریافت کنید، یعنی از خدا بخواهید. خدا به هوشمندی الهی می دهد و هوشمندی الهی هم به شما. یعنی در واقع اینجا به راحتی اهل بیت(ع) را حذف می کند و شعور کیهانی، هوشمندی و روح القدس را به تعبیر خودش جای اهل بیت(ع) قرار می دهد. در واقع می گوید استعانت از اهل بیت(ع) شرک است اما استعانت از روح القدس و هوشمندی و شعور کیهانی در عرفان حلقه که همه اش یک نام است، این شرک نیست.
* انحرافات دیگری که سرکرده عرفان حلقه در آموزه های دینی وارد کرده چیست؟
- وی بحث وحدانیت خدای متعال را هم زیر سؤال می برد. در کتاب چند مقاله و انسان و معرفت بیان می کند. مطرح می کند که به واسطه همان «نفخت فیه من روحی» که در قرآن می فرماید، چون روح خدا در ما دمیده شده، پس روح خدا در ما هست، پس ما خدا هستیم و این را قشنگ در جای جای سخنرانی ها، کلیپ ها و فایل های صوتی اش مطرح می کند. خدا را به عنوان یک عاشق مطرح می کند که انسان در معاد با خدا مواجه می شود. خدا اینجوری با انسان صحبت می کند، شاید اگر همه داستان را بدانید، برای من عاشق گریه کنید، یعنی انسان برای خدا گریه کند. برخی از شما پس از کسب اطمینان از قدرت خدایی خود و احساس بی نیازی نسبت به من خواهید گفت حالا که خدا هستیم و بی نیاز به او چرا برای خود خدایی نکنیم و فقط عده اندکی خواهند بود که خدایی در وحدت را انتخاب کرده به سوی من آمده، با من به وحدت می رسند، یعنی انسان با خدا به وحدت می رسد اما خدایِ در وحدت و خدایِ در کثرت آخرین آزمایش است. یعنی بحث وحدت بین خالق و مخلوق مطرح می شود و انسان خدا می شود. این طور وحدانیت خدای متعال را زیر سؤال می برد و خدا را به صورت یک سری کثرات متعدد مطرح می کند که در روز قیامت بعد از اتفاق جهنم و بهشت، انسان بعد از اینکه خروج از جهنم می کند، وارد بهشت در کثرت و بهشت در وحدت می شود.
* آیا درباره بحث عصمت اهل بیت(ع) هم ادعای غلط و قابل خدشه ای دارد؟
- به راحتی در فایل صوتی بیان می کند، در مقالاتش مُدام می گوید امامان معصوم امامان معصوم. این وجهه متشرعانه را در مقالات مطرح می کند اما در کلاس هایش به راحتی بیان می کند که هیچ کدام از اهل بیت(ع) و پیامبران اصلا ادعا نکردند که ما معصومیم. ما این مسائل را به آنها نسبت می دهیم و اینها را بزرگ می کنیم. اصلا جایی در روایت دیدید که اهل بیت بگویند من معصوم هستم؟ شما دقت کنید در قرآن اصلا به طور خاص یک آیه داریم در بحث عصمت اهل بیت(ع). «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» «خداوند فقط می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملًا شما را پاک سازد». (احزاب ـ 33) قشنگ مشخص است که خدای متعال منظورش این نیست که شما را از آلودگی و کثیفی لباس پاک کند که در قرآن آیه نازل شود که خدا بدن شما را پاک کند. منظور «الرجس» یعنی هر ناپاکی و هر نجاست، کثافت و آلودگی روحی را از شما دور می کند، یعنی شما معصوم هستید. در زیارت جامعه کبیره داریم که «عصمکم الله من  الزلل و امنکم من الفتن» «خدا شما را از لغزش ها حفظ کرد و از فتنه‏ ها ایمن داشت» که خدای متعال شما را معصوم قرار داد. اصلا بحث عقلی اش هم مشخص است. پیامبر که بخواهد وحی خدای متعال را به انسان ها برساند، اگر معصوم نباشد، پس حتما در ارسال و انتقال وحی الهی به مردم دچار اشتباه و خطا می شود. پس حتما باید خطا و اشتباه نکند که مردم بتوانند به او اعتماد و اطاعتش کنند. اگر خدای متعال عده ای از انسان های غیر معصوم را در میان مردم بفرستد و بفرماید که و «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول»، اطاعت آنها را هم واجب کند، از طرف دیگر آنها اشتباه هم کنند، خب عقلا باطل است که خدا امر کند از کسی که اشتباه می کند، اطاعت کنید. مشخص است که دستور خدای متعال اگر اینطور باشد که از اهل بیت(ع)، رسول خدا(ص) و پیامبران که معصوم نباشند اطاعت کنید، این با حکمت و عدالت خدا منافات دارد.
* اگر موافق باشید، به بحث معاد بپردازیم. انحرافات این فرقه در بحث معاد را توضیح دهید.
- رئیس این فرقه عدالت خدا را هم زیر سؤال می برد. در کتاب انسان و معرفت در بحث معاد، فایل های صوتی و جلساتش بحث یوم المجادله را مطرح می کند. موضوع را اینگونه عنوان می کند که در یوم المجادله همه انسان ها از خدا شاکی می شوند. یعنی در واقع یکی از آموزه های دیگر اسلام را در خصوص معاد تحریف معنوی می کند و می گوید روز مجادله در قیامت به خاطر این است که افراد به دلیل اینکه آگاهی ندارند، ـ ببینید آگاهی کلید واژه عرفان حلقه است، یعنی اتصال به روح القدس، دریافت آگاهی ـ یعنی به دلیل اینکه در عرفان حلقه نیستند، باعث می شود که یک تصویر مبهم از مراحل معاد داشته باشند و مثل ناشنوایان و نابینایان در این فضا دنبال یک نور صدایی می گردند برای اینکه یک امکانات زندگی خاصی را برای خودشان فراهم کنند و چون ناتوان می شوند، از این وضعیت خسته می شوند، آزارشان می دهد، به همین دلیل می گوید شروع به اعتراض می کنند. اعتراض آنها بر این اساس است که طرح خلقت الهی را ناعادلانه می دانند و همه طرح های زیرمجموعه آن را نامناسب و بی فایده تلقی می کنند. بنابراین در قالب سؤالاتی به محاکمه خدا می پردازند. این محاکمه عامل دیگری هم دارد که آن را به اوج می رساند. در واقع روز قیامت روز محاکمه کردن خداست. نه بنده های خدا. یعنی وی اینقدر با فهم و شعور مردم بازی می کند و به مردم اینطور تفهیم می کند که انسان ها در روز مجادله خدای متعال را به خاطر ناعدالتی و بی عدالتی اش زیر سؤال می برند. چطور زیر سؤال می برند؟ تقصیر خودشان را گردن خدا می اندازند با سؤالاتی که مثلا خدایا اگر به من این آگاهی ها را می دادی، اگر به من این امکانات را می دادی، من گمراه نمی شدم. مثلا امکانات چه چیز می تواند باشد؟ حلقه. یعنی گمراهی خودش را مثل شیطان می خواهد به گردن خدا بیاندازد. قشنگ می آید بحث قیامت را تحریف می کند. می گوید در آن روز مردم خدا را به محاکمه می کشند به خاطر بی عدالتی هایی که انجام داده و طوری مطرح می کند که مردم به خاطر فهم نادرست شان کارهای خدا را ناعادلانه جلوه می دهند اما در واقع می خواهد بگوید که این اتفاق در قیامت می افتد و مردم خدا را بی عدالت فرض می کنند. بحث معاد بسیار گسترده است. بنده در این خصوص نوید این را عرض می کنم که کتابی به اسم «پنداری از معاد» که نقد آموزه های عرفان حلقه در بحث معاد و نزدیک به 140 صفحه است، ان شاءالله منتشر خواهد شد. بنده در این کتاب بحث معاد را با قرآن، روایات، نظریات علما و مباحث علمی توضیح دادم و بررسی کردم.
معاد از اصول دین ما است و بازی با معاد یعنی دخالت در امر اصول دین و اعتقادات مردم. آموزه های انحرافی که در عرفان حلقه در بحث معاد وجود دارد، بسیار ناراحت کننده و نگران کننده است زیرا اعتقاد به معاد خیلی مهم است. خداوند متعال بیش از یک سوم آیات قرآن را به معاد اختصاص داده است. بیش از هزار و چند آیه را به معاد و بحث بهشت و جهنم اختصاص داده. یعنی بحث خیلی مهمی است. شما نگاه کنید. انسان هدفش از زندگی را باید مشخص کند. آینده چه اتفاقی برایش می افتد؟ می آید اتفاقات آینده انسان را برای انسان به صورت معاد ساختگی عرفان حلقه ترسیم می کند. دست می گذارد روی بحث مرگ و نکیر و منکر. اصلا می گوید نکیر و منکر در درون ماست. فرشتگان نکیر و منکر را رد می کند و می گوید سؤالات درونی ما باعث می شود که خودمان از خودمان سؤال بپرسیم. ملک الملک را به عنوان قانون آنتروپی یعنی قانون افت و کهولت بیان می کند که بالاخره ملک الموتی نیست. یعنی آن ملک الموت در واقع یک قانون افت و کهولت است. به راحتی آموزه های اسلامی را تحریف می کند.
بعد می آید فلسفه مرگ را بیان می کند. می گوید لحظه جان دادن برای انسان، بسیار لذت بخش است در صورتی که انسان وقتی جان می دهد، به واسطه اعمالی که انجام داده، اگر صالح بود، طوبی له، خوشبخت می شود و مرگش مانند بو کردن گلی است. اگر فاسق و فاجر و گنه کار بود، به شدت جان می دهد. در آیات و روایات بسیاری به این موضوع اشاره شده اما وی می گوید نه، لحظه مرگ، یک لحظه بسیار شیرین برای همه است. یعنی این موضوع را تعمیم می بخشد که کسی از مرگ نترسد، مرگ یک چیز شیرینی است. خب این اشتباه است. آموزه های قرآن اینطور نیست. اگر اینجوری باشد، در رحمت برای همه را باز کنیم که همه بدانند که مرگ شیرین است، خب هرکسی بمیرد، این لحظه شیرین را درک می کند، راه خودکشی را به صورت غیرمستقیم برای انسان ها باز می کند. چه جوری راه خودکشی را بیشتر برای مردم باز می کند؟ می آید در بحث برزخ، یعنی واقعا یک فیلم سینمایی خرافی را من برای شما دارم تعریف می کنم، باید گوش کنید، بخندید یا گریه کنید. می گوید برزخ روز جبران است، یعنی یک فرصت جبران برای همه است. در صورتی که در قرآن داریم که «لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فیما تَرَکْتُ کَلاَّ إِنَّها کَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلی‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ» «شاید در آنچه ترک کردم (و کوتاهی نمودم) عمل صالحی انجام دهم!» (ولی به او می گویند:) چنین نیست! این سخنی است که او به زبان می گوید (و اگر بازگردد، کارش همچون گذشته است)! و پشت سر آنان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند!» (مؤمنون ـ 100). می گوید برزخ علاوه بر صحنه آزمایش، فرصت بازنگری و جبران هم هست. یعنی دنیا صحنه آزمایش بود، وی آزمایش را به بحث برزخ کشاند. عده ای هم که در اثر عدم تعالی سرگردان و سرسپرده اند، مانند مردودی های یک آزمون (یعنی شده یک داستان امتحان تجدیدی) می توانند در آزمون تجدیدی شرکت کنند. هر لحظه فرصت جدیدی برای جبران است. یعنی آقا شما خودکشی کن، هر اشتباهی هم که کردی و هر فسق و فجوری هم انجام دادی، خیالت راحت باشد، لحظه شیرین مرگ می رسد، برزخ هم جبران می کنی. خب این خیلی خطرناک است. ببینید چطور آینده انسان ها را دارد تصویر می کشد. من تعجب می کنم از افرادی که دم می زنند از اینکه ما خودمان اسلام شناسیم اما دارند در عرفان حلقه اینطور به اسلام و مسلمین خیانت می کنند و راه ارتزاق از راه حرام با این آموزه های انحرافی و افساد فی الارض از طریق عرفان حلقه را ایجاد می کنند. مسائل معاد در این عرفان انحرافی بسیار خطرناک است.
سرکرده عرفان حلقه برای قیامت زمان تعیین می کند. وی قیامت را به دو دسته تقسیم می کند؛ قیامت زمینی و قیامت اصلی. قیامت زمینی در صورتی رخ می دهد که زمین بعد از گذر چند میلیارد سال نابود می شود و این قیامت اتفاق می افتد و بعد از آن است که قیامت اصلی اتفاق می افتد. با این ادعا پس تا چند میلیارد سال دیگر قیامت اتفاق نمی افتد، در صورتی که قرآن می فرماید که زمان قیامت بسیار نزدیک است. بحث بعدی این است که می گوید همه از جهنم خروج می کنند حتی یزید. شمر هم که سر امام حسین(ع) را بریده، چون در او روح الله وجود دارد، از جهنم خروج می کند. در واقع دارد تحریف می کند. انسان از برزخ خارج و وارد یک داستان جدیدی به اسم بهشت در کثرت می شود. به خاطر همین مطالب است که آمریکا دارد از او حمایت می کند. بسیاری از افرادی که دنبال نیو اِیج(دین جهانی) هستند، از طاهری حمایت می کنند. در شبکه های ماهواره ای دائما برنامه پخش می کنند که طاهری یک دانشمند است. در صورتی که عرفان های کاذب و فرقه های غربی و شرقی را جمع کرده و به اسم عرفان اسلامی ایرانی به خورد مردم می دهد.
*درباره نامه مادر طاهری هم توضیح دهید.
مادر طاهری نامه ای در حمایت از او نوشته. البته نامه منسوب به مادر طاهری است و گرنه خودشان سواد آنچنانی ندارند. مادرش اعتراض کرد که بچه من الان چند سال است در زندان است و ایشان دارد به حکم مراجع به سمت اعدام کشیده می شود. من خواهش می کنم که سایه شوم و سنگین حکم مراجع برداشته شود و بچه من آزاد شود. ببینید چه توهینی به مراجع می کند. این مادر را باید توجیه کرد. خواهش می کنم مستندسازان به میدان بیایند. مادران و پدران داغدیده و آسیب دیده، آنها که بچه هایشان به خاطر عرفان حلقه خودکشی کردند، آنها که روانی شدند، آنها که تیمارستانی شدند و بچه های طلاق بیایند از طاهری و دار و دسته و مسترهای او شکایت کنند. چقدر آمار طلاق در عرفان حلقه داریم. قتل هم اتفاق افتاده. متأسفانه اخیرا بحث آدم ربایی هم در عرفان حلقه مطرح شده بود. خب بالاخره از کسی که قائل به توبه و جبران در برزخ است، هر کاری برمی آید و این مفاسد بر او بار می شود. مگر اینکه یک سری رگه های مقدسی از سابق داشته باشد که جالب است در عرفان حلقه می گویند تو به دلیل داشتن این اعتقادات، قفل ذهنی داری.
ببینید مادر طاهری می گوید بچه ام در زندان است. ما می گوییم مادر محترم آقای طاهری آن زمانی که باید بچه ات را تربیت می کردی، محمدعلی را رها کردی. اینها به کشورهای مختلف ـ ترکیه و ژاپن ـ سفر کردند. یک سری آموزه های غلط را جمع کرده. در عرصه کشاورزی و درس موفق نشده، آمده یک فرقه را به جان جامعه انداخته و مردم را اسیر کرده. ای مادر تو که الان نگرانی بچه ات در زندان است، خب ببین چرا در زندان است؟ این همه مفاسد، مبانی انحرافی و جرم و جنایت در عرفان حلقه وجود دارد. اگر کسی با چاقو شخصی را بکشد، مادر قاتل باید بگوید چرا پسر مرا زندانی کردند؟ کجای عقل و عرف این را قبول می کند؟ ایشان مدعی العموم داشته. شاکی خصوصی نداشته. همه اینها نشان می دهد وی در جامعه فسادی را ایجاد می کند. بعد یک سری آدم جاهل و مغرض در شبکه های ماهواره ای مانند بی بی سی و وی او اِی که دنبال ایجاد هرج و مرج هستند، بیایند راحت از این پل استفاده کنند، سواری بگیرند و بگویند ایران دارد اندیشمندانش را زندانی و اعدام می کند. خب این چه اندیشمندی است که این همه مطالبش ضد قرآن است، چه اندیشمندی است که تمام پزشکان دارند بر علیه او جبهه می گیرند که آقا این درمانگری اش یک شیادی است. در خود بی بی سی که این مسائل را مطرح می کند، آن پزشکان می آیند اعتراض هم می کنند. بی بی سی از طرفی سرکرده عرفان حلقه را توسط پزشکان نقد می کند و از طرفی می گوید او یک دانشمند است.
وی یک جامعه گسترده از ایران را به انحراف کشانده. نه تنها باید زندانی بشود، بلکه باید روزی صد بار وی را اعدام کنند و من مطمئنم این حرف بسیاری از آسیب دیده هاست که بنده ساعت ها با دوستان و اساتید دیگر به این عزیران مشاوره می دهیم. آسیب دیده ها می گویند اگر سرکرده عرفان حلقه را صد بار اعدام کنند، کم است. ایشان لطمه جسمی به ما نزد، آسیب روحی به ما وارد کرد. خانواده ها را از هم گسیخت. انسان ها را روانی کرد. انسان ها را به سمت خودکشی کشاند. آقای تبار مطرح می کند، در کلیپ ادعاهای واهی وکیل طاهری هم مطرح شد، خود طرف می گوید که معامله جن گیری و جن خریدن در خانه من انجام شد. دو میلیون و پانصد هزار تومان پرداخت شد. همه اینها را شما کنار می گذارید، بعد می گویید حکومت اسلامی آمده یک دانشمند را دستگیر و زندانی کرده. مسترها، بی بی سی و وی  او اِی چقدر جاهلانه به این مسئله نگاه می کنند، چشم و سرشان را مثل کبک زیر برف کردند. یک مسئله خنده دار و مضحک را مطرح می کنند. اینها هر چقدر این مسائل را بزرگ کنند، ما خوشحال می شویم که چقدر اینها جاهلند. نگاه نمی کنند که اصلا این چه چیزهایی گفته. همانطور با مسترهایشان که صحبت می کنیم، اصلا نمی فهمند متنی که طاهری گفته چیست، وکیل طاهری اصلا خودش کتاب ها را نخوانده. می گوید طاهری چنین حرف هایی نزده است. فایل های صوتی اش را گوش نکرده، می گوید چنین حرف هایی نزده است. ما گفتیم بفرمایید این حرف ها و این هم مستندات. تو خودت گوش نکردی، ندیدی، نخواندی، می گویی طاهری همه کارهایش با مجوز بوده است.
* لطفا درباره شکواییه ای که در سایت نجات از حلقه راه اندازی کردید، توضیح دهید.
- ما شکواییه ای در سایت نجات از حلقه ایجاد کردیم که استقبال کثیری شد. خوشبختانه افراد دارند شکایت می کنند. اسم مسترهای زیادی در این شکواییه ها برده شده و الحمدلله در حال پیگیری حقوقی است. خوشحالیم که هر مستر یک شاکی خصوص پیدا کند که دیگر دست از پا خطاتر، نیایند این عرفان ضاله را در بین مردم ترویج بدهد و من تا تمام مسترها را با کمک انجمن نجات از حلقه و آسیب دیده ها به جرم و جنایت تدریس آموزه های انحرافی عرفان حلقه به دادگاه نکشم، از این راه دست نمی کشم چرا که آسیب دیده ها باید حمایت شوند. خدا را شکر وکلای بسیار حاذق در حال پیگیری این مسئله هستند. جا دارد از کانون وکلای بسیج ایران و رئیس آن، جناب آقای دکتر محبی تشکر کنم که دست همکاری به ما داده اند. از آسیب دیده ها تقاضا می کنم که بدون هیچ ترسی شکایت کنند. در هر شهری داریم وکیلش را مهیا می کنیم. نگران نباشند، با حفظ آبرو و امنیت اجتماعی وکلا را در اختیار این عزیزان قرار می دهیم و کارشان را پیگیری می کنیم. الحمدلله اکنون تعداد زیادی هم ثبت نام کردند. مانند کمپین نجات از حلقه که قریب به 18000 نفر از مردم شرکت کردند. الحمدلله اکنون بعد از یکی دو هفته قریب به 600 نفر این شکایت ها را انجام دادند و آمار در حال بالا رفتن است. جالب است من مسترهایی را که می شناختم، اسم هایشان را در این شکواییه ها می بینم که چه کارها و جنایت هایی کردند. به حول قوه الهی اینها در حال پیگیری است.
یکسری افراد هم هستند که نقد عرفان حلقه را انجام می دهند. من از آنها تشکر می کنم اما چون مطالعه میدانی ندارند، بازتاب نقدشان در دسترس شان نیست، یعنی نقدی می کنند، دیگر نگاه نمی کنند که آنها چه برخوردهایی دارند. اینها خودشان خیلی شیطنت های خاصی دارند که هر چه شما بگویید، یک بهانه و راه گریزی را برای خودشان ایجاد می کنند. برخی نقدها خام است. در نقد عرفان حلقه خیلی باید دقت کنیم. مثلا نگوییم که خود طاهری مستقیم گفته نماز نخوانید، خب اینها می گویند که ایشان درباره نماز مقاله دارد. درباره عصمت اهل بیت(ع) و اولیای الهی مقاله دارد. چرا شما می گویید ایشان با اهل بیت(ع) مشکل دارد.
قشنگ و راحت برای خودشان راه در رو درست می کنند اما وقتی انسان با اینها برخورد عمیق داشته باشد، می بیند که راه در روها کجاست. برخی فقط کتاب ها را می خوانند، خیلی عالی است اما من به پژوهشگران پیشنهاد می کنم در کنار کتاب ها، حتما فایل های صوتی و تصویری اش را هم مشاهده کنند و به غرفه های پاسخگویی به شبهات که انجمن نجات از حلقه دارد، مراجعه کنند. ما در دوره های خاص مان به این عزیزان آموزش می دهیم که حلقه ای ها از چه راه هایی در مناظره برای جدل استفاده می کنند تا آنها را بیشتر با راه های جدل آشنا کنیم. تقاضا می کنم کارشناسان بیشتر به ما مراجعه کنند. الحمدلله اکنون بیش از 50 کارشناس در شهرهای مختلف داریم که به صورت دور کاری در حال فعالیت هستند. از جمله اساتید در کرمانشاه مانند استاد مالمیر، برخی اساتید خوب مانند استاد مهدوی، استاد هوشیار، استاد مظاهری سیف، استاد شریف دوست و بسیاری عزیزان هستند که فعالیت های خوبی دارند.
* از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، بسیار ممنون و سپاسگزاریم.

منبع: روزنامه کیهان

Share