بیوگرافی شهید اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه مشهور به اسماعیل هنیه

بیوگرافی شهید اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه مشهور به اسماعیل هنیه
اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۴م. وی سمت‌های دیگری همچون نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، ریاست دانشگاه اسلامی غزه، دبیر پیشین هیئت امنای دانشگاه اسلامی غزه و رئیس دفتر شیخ احمد یاسین را داشت.

بیوگرافی شهید اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه مشهور به اسماعیل هنیه

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۴م. وی سمت‌های دیگری همچون نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، ریاست دانشگاه اسلامی غزه، دبیر پیشین هیئت امنای دانشگاه اسلامی غزه و رئیس دفتر شیخ احمد یاسین را داشت.

وی در بامداد ۱۰ مرداد 1403 ش در محل اقامتش در تهران، پایتخت ایران، ترور و به شهادت رسید که واکنش‌های متعددی از سوی رهبران سیاسی و مذهبی داشت. مراجع تقلید مانند آیت‌الله خامنه‌ای، حسین نوری همدانی، ناصر مکارم شیرازی و عبدالله جوادی آملی شهادت هنیه را تسلیت گفته و محکوم کردند. گروه‌های مقاومت اسلامی همچون حزب الله لبنان، جنبش انصارالله یمن، جنبش جهاد اسلامی فلسطین، نخست‌وزیر لبنان، وزیران خارجه کشورهایی همچون چین، ترکیه، روسیه، سوریه، پاکستان و قطر، تشکیلات خودگردان فلسطین، جنبش فتح، جریان حکمت ملی عراق ترور هنیه را محکوم کردند. در ایران، یمن و فلسطین نیز عزای عمومی اعلام شد.

ترور هنیه نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تهدید امنیت و ثبات منطقه شمرده شده است. روز ۱۱ مرداد آیت‌الله خامنه‌ای بر جنازه هنیه نماز میت خواند و جنازه وی در تهران تشییع شد.

 بیوگرافی شهید اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه مشهور به اسماعیل هنیه

زندگینامه

اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه مشهور به اسماعیل هنیه و ملقب به ابوالعبد در ۲۹ ژانویه ۱۹۶۲م یا ۱۹۶۳م در اردوگاه الشاطی در غزه به دنیا آمد. وی تحصیلات مقدماتی را در همان اردوگاه به پایان برد و سپس در دانشگاه غزه به تحصیل پرداخت.

او در سال ۱۹۸۷م در رشته ادبیات عرب در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شد. سه پسر و سه نوه هنیه در جریان حملات رژیم صهیونیستی به غزه در ۱۰ آوریل ۲۰۲۴م کشته شدند. اسماعیل در سال‌های پایانی عمر خود در قطر زندگی می‌کرد.

فعالیت‌ها و سمت‌ها

اسماعیل هنیه، در ششم می ۲۰۱۷م و پس از خالد مشعل، رهبری سیاسی حماس را برعهده گرفت. او پیش از آن، با پیروزی در انتخابات ۲۰۰۶م در فلسطین، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین شد؛ اما در ژوئن ۲۰۰۷م از سوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، کنار گذاشته شد.

برخی از فعالیت‌ها و سمت‌های هنیه عبارتند از:

دبیر پیشین هیئت امنای دانشگاه اسلامی غزه

✔ مدیر سابق علمی دانشگاه اسلامی غزه

✔ رئیس دفتر شیخ احمد یاسین

✔ عضو سابق هیئت مدیره جمعیت اسلامی غزه

✔ رئیس باشگاه جمعیت اسلامی غزه به مدت ده سال

✔ ریاست دانشگاه اسلامی غزه.

هنیه در طول فعالیت‌های سیاسی‌اش چند بار توسط اسرائیل زندانی شد از جمله در سال ۱۹۸۹م سه سال به زندان افتاد.  در ۱۹۹۲م نیز همراه با تعدادی از فعالان حماس و جهاد اسلامی به مدت یک سال به مرج الزهور در جنوب لبنان تبعید شد.

وی در سال ۲۰۱۸م از سوی آمریکا در فهرست تروریستی قرار گرفته بود.

ترور

اسماعیل هنیه در ۱۰ مرداد سال ۱۴۰۳ش/۲۵ محرم ۱۴۴۶ق در محل اقامتش در تهران ترور و به شهادت رسید. حماس  و وزرات خارجه ایران در بیانیه‌ای مستقل ترور هینه را از سوی رژیم صهیونیستی بیان کرده‌اند. دفتر رسانه‌ای رژیم صیهونیستی اسرائیل نیز با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت ترور هنیه را برعهده گرفت. این رژیم، در سال ۲۰۰۳م نیز با بمباران هوایی قصد ترور هنیه را داشت که او جان سالم به در برد.

او برای شرکت در مراسم تحلیف نهمین رئیس جمهور ایران به تهران آمده بود. آیت‌الله خامنه‌ای، روز ۱۱ مرداد در تهران بر جنازه هنیه نماز میت خواند و پس از آن توسط مردم تهران تشییع شد.

واکنش‌ها

ترور هنیه واکنش‌های متعددی از سوی رهبران سیاسی و مذهبی داشت. آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران، و مراجع تقلید همچون نوری همدانی، ناصر مکارم شیرازی و عبدالله جوادی آملی شهادت هنیه را تسلیت گفته و محکوم کردند. رئیس جمهور ترکیه، گروه‌های مقاومت اسلامی مانند حزب الله لبنان، جنبش انصارالله یمن، جنبش جهاد اسلامی فلسطین، نخست‌وزیر لبنان، وزیران خارجه کشورهایی همچون چین، ترکیه، روسیه، سوریه، قطر، اردن، مصر، عراق، پاکستان و عمان، تشکیلات خودگردان فلسطین، جنبش فتح، جریان حکمت ملی عراق، اخوان المسلمین در اردن ترور هنیه را محکوم کردند. وزرای خارجه برخی از کشورها مانند عراق، عمان، اردن و معاون اول رئیس جمهور ایران، ترور هنیه را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه دانسته‌اند. حماس با بزدلانه دانستن این اقدام گفته است که این ترور بی‌پاسخ نخواهد ماند.

در پی ترور هنیه، ایران و یمن سه روز و در فلسطین یک روز عزای عمومی اعلام کردند. در پی ترور هنیه، شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز، نشست اضطراری برگزار کرد و برخی از اعضای آن شورا ترور هنیه را محکوم کردند.

پدیدآورنده: 
Share