وجوه چهارگانه ارزیابی ترور شهید هنیه از منظر حقوق بین الملل

دریافت ویدئو
دکتر کاظمی استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه در گفتگو با دیدار نیوز با تسلیت شهادت مجاهد بزرگ و نستوه فلسطینی شهید اسماعیل هنیه گفت در ارزبابی اقدام تروریستی و سبعانه رژیم صهیونیستی از منظر حقوق بین الملل 4 نکته قابل ارزیابی هست...

وجوه چهارگانه ارزیابی ترور شهید هنیه از منظر حقوق بین الملل

دکتر کاظمی استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه در گفتگو با دیدار نیوز با تسلیت شهادت مجاهد بزرگ و نستوه فلسطینی شهید اسماعیل هنیه گفت در ارزبابی اقدام تروریستی و سبعانه رژیم صهیونیستی از منظر حقوق بین الملل 4 نکته قابل ارزیابی هست:

نکته اول؛ ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران،و نقض حاکمیت کشور میزبان، نقض فاحش منشور سازمان ملل به ویژه ماده ۲ در خصوص احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و نقض قواعد آمره حقوق بین الملل و تعهدات عام الشمول کشورها می‌باشد. این اقدام مصداق بارز نقض صلح و امنیت بین المللی هست اما شورای امنیت به دلیل حمایت آمریکا، انگلستان و فرانسه از جنایات رژیم صهیونیستی در جلوگیری از نقض و تهدید صلح و امنیت بین‌المللی ناتوان می‌باشد . نشست شورای امنیت نیز این موضوع را نشان داد.
نکته دوم؛ شهید اسماعیل هنیه به عنوان نخست وزیر سابق فلسطین و رهبر حماس با گذرنامه دیپلماتیک و به عنوان مهمان رسمی و با دعوت رسمی تهران برای شرکت در مراسم تحلیف حضور داشت. بنابراین ترور ایشان نقض فاحش کنوانسیون ۱۹۷۵ سازمان ملل در خصوص حمایت از اشخاص تحت حمایت بین المللی می‌باشد. طبیعتا تعاریف یک جانبه و غیر حقوقی تابعان حقوق بین‌الملل یا کشورها از تروریسم، خللی در اجرای این کنوانسیون در خصوص اشخاص تحت حمایت بین المللی ایجاد نمی‌کند. این کنوانسیون از جمله بسترهای حقوقی برای تعقیب حقوقی اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی می‌باشد.
نکته سوم؛ ترور شهید هنیه به عنوان رهبر جنبش فلسطینی حماس در ادامه جنایات رژیم صهیونیستی مبنی بر ارتکاب نسل کشی علیه فلسطینیان می‌باشد که در نتیجه آن در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۴۰ هزار غیرنظامی شهید شدند. از منظر حقوق بین‌الملل کیفری قتل و ترور رهبران یک جمعیت، مصداق نسل کشی محسوب می‌شود. در حال حاضر پرونده جنایت نسل کشی رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری و همچنین دیوان بین‌المللی کیفری مفتوح می‌باشد. بنابراین تسریع و تعمیق رسیدگی به جنایات رژیم صهیونیستی در این محاکم بین المللی و همچنین ضرورت همکاری کشورها برای اجرای اصل صلاحیت جهانی در اجرای درخواست دادستان دیوان بین المللی کیفری برای بازداشت سران رژیم صهیونیستی از جمله نتانیاهو اهمیت مضاعف پیدا می‌کند.
نکته چهارم؛ اقدام رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه در تهران نشان می‌دهد که این رژیم تحت تاثیر حمایت های آمریکا و انگلیس از “تروریسم دولتی” به “جنون تروریسم دولتی” رسیده است که خود را مقید هیچ تعهد حقوقی، انسانی ، بشری و اخلاقی نمی داند. از منظر حقوق بین‌الملل در این گونه وضعیت ها، اقدامات مبتنی بر دفاع مشروع و همچنین اقدامات تلافی جویانه از حقوق ذاتی کشورها محسوب می‌شود. هدف از اقدامات تلافی جویانه حقوق بین‌الملل وادار کردن ناقضان قواعد حقوق بین الملل به احترام به قواعد بنیادین حقوق بین الملل و توقف نقض آنها می‌باشد. نقض فاحش قواعد بنیادین حقوق بین‌الملل در جریان اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه جز آن دسته از مصادیقی هست که حقوق ذاتی برای کشور زیان دیده جهت به کارگیری موثر اقدامات تلافی جویانه و متقابل ایجاد می‌کند.
نهایت اینکه همه اشکال تروریسم در حقوق بین الملل به ویژه تروریسم دولتی محکوم هست. ترور خصلت و ابزار رژیم ها، گروه‌ها و باندهایی هست که از سر ضعف دست به خشونت و بحران آفرینی می‌زنند. اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران، ابعاد و وسعت بحران‌های دهگانه‌ای که از زمان عملیات طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی در حوزه‌های داخلی و خارجی با آن مواجه است تشدید خواهد کرد.

وجوه چهارگانه ارزیابی ترور شهید هنیه از منظر حقوق بین الملل

Share