شاخصه های زندگی به سبک حضرت زهرا در کلام امام خامنه ای
در این نوشتار قصد داریم شاخصه های زندگی به سبک حضرت زهرا سلام الله علیها را در کلام امام خامنه ای بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بخوانید.
زندگی به سبک حضرت زهرا سلام الله علیها از منظر رهبر معظم انقلاب
الف) دختری به سبک حضرت فاطمه سلام الله علیها
حضرت زهرا سلام الله علیها در سنین شش، هفت سالگى بودند که قضیه ى شعب ابى طالب پیش آمد. شعب ابى طالب، دوران بسیار سختى در تاریخ صدر اسلام است؛ حضرت فاطمه سلام الله علیها مثل یک مادر، مثل یک مشاور، مثل یک پرستار براى پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم بوده است. آن جا بوده که گفتند فاطمه «ام ابیها» - مادر پدرش - است. این مربوط به آن وقت است؛ یعنى وقتى که یک دختر شش، هفت ساله این گونه بوده است. البته در محیط هاى عربى و در محیط هاى گرم، دختران زودتر رشد جسمى و روحى مى کنند؛ مثلاً به اندازه رشد یک دختر ده، دوازده ساله امروز. این، احساس مسئولیت است. آیا این نمى تواند براى یک جوان الگو باشد، که نسبت به مسائل پیرامونى خودش زود احساس مسئولیت و احساس نشاط کند؟ آن سرمایه عظیم نشاطى را که در وجود اوست، خرج کند، براى این که غبار کدورت و غم را از چهره پدرى که مثلاً حدود پنجاه سال از سنش مى گذرد و تقریباً پیرمردى شده است، پاک کند. آیا این نمى تواند براى یک جوان الگو باشد؟ این خیلى مهم است.{ گفت و شنود در دیدار جمعى از جوانان به مناسبت هفته جوان 07/02/1377.}
ب) همسرى به سبک حضرت فاطمه سلام الله علیها
یک وقت انسان فکر مى کند که شوهردارى، یعنى انسان در آشپزخانه غذا را بپزد، اتاق را تر و تمیز و پتو را پهن کند و مثل قدیمی ها تشکچه بگذارد که آقا از اداره یا از دکان بیاید! شوهردارى که فقط این نیست. شما ببینید شوهردارى فاطمه زهرا سلام الله علیها چگونه بود. در طول 10 سالى که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در مدینه حضور داشت، حدود نُه سالش حضرت زهرا و حضرت امیرالمؤمنین(علیهماالسلام) با همدیگر زن و شوهر بودند. در این نُه سال، جنگهاى کوچک و بزرگى ذکر کرده اند - حدود شصت جنگ اتفاق افتاده - که در اغلب آنها هم امیرالمؤمنین(علیه السلام) بوده است. حالا شما ببینید، او خانمى است که در خانه نشسته و شوهرش مرتب در جبهه است و اگر در جبهه نباشد، جبهه لنگ مى ماند - این قدر جبهه وابسته به اوست - از لحاظ زندگى هم وضع روبه راهى ندارند، همان چیزهایى که شنیده ایم: «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً * إِنمَّا نُطْعِمُکمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکمُ جَزَاءً وَ لَا شُکُورًا» ؛ یعنى حقیقتاً زندگى فقیرانه محض داشتند، در حالى که دختر رهبرى هم هست، دختر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم هم هست، یک نوع احساس مسئولیت هم میکند. ببینید انسان چقدر روحیه قوى مى خواهد داشته باشد تا بتواند این شوهر را تجهیز کند؛ دل او را از وسوسه ى اهل و عیال و گرفتاری هاى زندگى خالى کند، به او دلگرمى دهد؛ بچه ها را به آن خوبى که او تربیت کرده، تربیت کند. این طور خانه دارى، این طور شوهردارى و این طور کدبانویى کرد و این طور محور زندگى فامیل، ماندگار در تاریخ قرار گرفت. آیا اینها نمى تواند براى یک دختر جوان، یک خانم خانه دار یا مُشرف به خانه دارى الگو باشد؟ اینها خیلى مهم است.{ گفت و شنود در دیدار جمعى از جوانان به مناسبت هفته ى جوان 07/02/1377}
ج) مادری به سبک حضرت فاطمه سلام الله علیها
از لحاظ وظائف زنانگى، وظیفه ى همسرى، وظیفه مادرى، تربیت فرزند، پذیرائى و مهربانى با شوهر، یک زن نمونه است. آنچه که در خطاب به امیرالمؤمنین علیه السلام از این بزرگوار نقل میشود، تعبیرى که میکند، خشوع و خضوعى که نشان می دهد، اطاعت و تسلیمى که در مقابل امیرالمؤمنین علیه السلام دارد؛ بعد تربیت این فرزندان، فرزندى مثل امام حسن علیه السلام، فرزندى مثل امام حسین علیه السلام، فرزندى مثل زینب. حالا شما بگویید امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) امام بودند و طینت امامت داشتند؛ زینب سلام الله علیها که امام نبود. فاطمه زهرا سلام الله علیها او را در همین مدت 9 سال تربیت کرده بود. بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم هم که ایشان مدت زیادى زنده نماند. یک دختر جوان هجده نوزده ساله، با این همه مقامات معنوى و اخلاقى و سجایاى رفتارى، وجود یک چنین عنصرى، یک چنین موجودى در هر جامعه اى، در هر تاریخى، در هر ملتى که باشد، مایه افتخار است و دیگر نداریم نظیر این بزرگوار را.{بیانات در سالروز ولادت حضرت حضرت فاطمه سلام الله علیها 13/۰۳/1389}
د) بندگى به سبک حضرت فاطمه سلام الله علیها
ارزش فاطمه زهرا سلام الله علیها به عبودیت و بندگى خداست. اگر بندگى خدا در فاطمه زهرا سلام الله علیها نبود، او صدیقه کبرى نبود. صدیق یعنى چه؟ صدیق کسى است که آنچه را مى اندیشد و مى گوید، صادقانه در عمل، آن را نشان دهد. هرچه این صدق بیشتر باشد، ارزش انسان بیشتر است، مى شود صدیق؛ «فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ». «صدیقین» پشت سر «نبیین»اند. این بزرگوار صدیقه کبرى است؛ یعنى برترین زن صدیق. این صدیق بودن به بندگى خداست. اگر بندگى خدا نمى کرد، صدیقه ى کبرى نمى شد. اساس، بندگى خداست. نه فقط فاطمه زهرا سلام الله علیها، بلکه پدر فاطمه هم - که مبدأ و سرچشمه فضائل همه معصومین اوست و امیرالمؤمنین علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها قطره هایى هستند از دریاى وجود پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، ارزشش پیش خدا به خاطر عبودیت است.{بیانات در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 05/05/1384}
اسلام، فاطمه - آن عنصر برجسته و ممتاز ملکوتى - را بعنوان نمونه و اسوه زن معرفى مى کند. آن، زندگى ظاهرى و جهاد و مبارزه و دانش و سخنورى و فداکارى و شوهردارى و مادرى و همسرى و مهاجرت و حضور در همه میدان هاى سیاسى و نظامى و انقلابى و برجستگى همه جانبه او که مردهاى بزرگ را در مقابلش به خضوع وادار مى کرد، این هم مقام معنوى و رکوع و سجود و محراب عبادت و دعا و صحیفه و تضرع و ذات ملکوتى و درخشندگى عنصر معنوى و همپایه و هم وزن و هم سنگ امیرالمؤمنین علیه السلام و پیامبر علیه السلام بودن اوست. زن، این است. الگوى زنى که اسلام مى خواهد بسازد، این است.{سخنرانى در دیدار با جمع کثیرى از پرستاران، به مناسبت میلاد حضرت زینب کبرى سلام الله علیها و روز پرستار 22/08/1370}
ه) حضرت فاطمه سلام الله علیها نمونه انسان کامل
در زندگى معمولى این بزرگوار، یک نکته مهم است و آن جمع بین زندگى یک زن مسلمان در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظایفش در خانه از یک طرف و بین وظایف یک انسان مجاهد غیور خستگى ناپذیر در برخوردش با حوادث سیاسى مهم، بعد از رحلت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم که به مسجد مى آید و سخنرانى و موضعگیرى و دفاع مى کند و حرف مى زند و یک جهادگر به تمام معنا و خستگى ناپذیر و محنت پذیر و سختى تحمل کن است. از طرف دیگر، یک عبادتگر و بپادارنده نماز در شبهاى تار و قیام کننده للَّه و خاضع و خاشع براى پروردگار است و در محراب عبادت، این زن جوان مانند اولیاى کهن الهى، با خدا راز و نیاز و عبادت مى کند. این سه بُعد را با هم جمع کردن، نقطه درخشان زندگى فاطمه زهرا سلام الله علیها است. آن حضرت، این سه جهت را از هم جدا نکرد. بعضى خیال مى کنند انسانى که مشغول عبادت مى باشد، یک عابد و متضرع و اهل دعا و ذکر است و نمى تواند یک انسان سیاسى باشد. یا بعضى خیال مى کنند کسى که اهل سیاست است - چه زن و چه مرد - و در میدان جهاد فى سبیل اللَّه حضور فعال دارد، اگر زن است، نمى تواند یک زن خانه با وظایف مادرى و همسرى و کدبانویى باشد و اگر مرد است، نمى تواند یک مرد خانه و دکان و زندگى باشد. خیال مى کنند اینها با هم منافات دارد؛ در حالى که از نظر اسلام، این سه چیز با یکدیگر منافات و ضدیت ندارد و در شخصیت انسان کامل، کمک کننده هم است.{سخنرانى در دیدار با هیأت نظارت، بازرسان و ناظران شوراى نگهبان و جانبازان استان هاى فارس و همدان 22/09/1368}
م) محدثه بودن حضرت فاطمه سلام الله علیها
از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: «انّ فاطمة کانت محدّثة»{بحار الانوار: ج ۱۴، ص ۲۰۶} آن بزرگوار «محدّثه» بود. یعنی فرشتگان بر او فرود می آمدند، با او مأنوس می شدند و با او سخن می گفتند. این، مشخّصه ای است که روایات متعدّدی درباره آن وجود دارد. «محدّثه» بودن مخصوص شیعه هم نیست. شیعه و سنّی معتقدند که در دوران اسلام، کسانی بوده اند یا می توانسته اند وجود داشته باشند که فرشتگان با آنها سخن بگویند. مصداق این در روایات ما، فاطمه زهراست. در روایت امام صادق علیه السلام چنین است که فرشتگان الهی نزد فاطمه زهرا سلام الله علیها می آمدند؛ با او حرف می زدند و آیات الهی را بر او می خواندند؛ همان تعبیراتی که نسبت به مریم سلام الله علیها در قرآن هست که: «ان اللَّه اصطفیک و طهّرک و اصطفیک علی نساء العالمین»{سوره آل عمران: ۴۲} این عبارات را فرشتگان به فاطمه زهرا سلام الله علیها خطاب می کردند و می گفتند: «یا فاطمة، انّ اللَّه اصطفیک و طهَّرک؛» خدا تو را برگزیده و پاک قرار داده است. «و اصطفیک علی النساء العالمین؛» تو را بر زنان عالم برتری داده است. بعد امام صادق علیه السلام، در همین روایت می فرماید: یک شب که ملائکه با آن حضرت مشغول صحبت بودند و این تعبیرات را می کردند، فاطمه زهرا سلام الله علیها به آنها فرمود: «ألیست المفضّلة علی نساء العالمین مریم؟» یعنی آن زنی که خدای متعال فرموده است «واصطفیک علی نساء العالمین» آیا مریم نیست که خدا او را بر زنان عالم برگزید؟ ملائکه در جواب، به فاطمه زهرا سلام الله علیها عرض کردند: «مریم نسبت به زنان دوران خودش برگزیده بود و تو نسبت به زنان همه دوران ها - از اوّلین و آخرین - برگزیده هستی». این چه مقام معنوی والایی است! انسان عادّی - مثل ما – نمی تواند این عظمت و رتبه را به درستی، حتّی در ذهن خود، تصوّرکند. یا در روایتی از امیرالمؤمنین علیه السلام، نقل شده است که فاطمه زهرا سلام الله علیها به ایشان می گوید: «ملائکه می آیند و مطالبی را به من می گویند.» امیرالمؤمنین به ایشان می-گوید: «وقتی صدای ملک را شنیدی، به من بگو تا آنچه را می شنوی بنویسم.» و امیرالمؤمنین، آنچه را که ملائکه به فاطمه زهرا سلام الله علیها املا می کردند نوشت و این، کتابی شد که در نزد ائمّه ما علیهم السّلام بود و هست و «مُصْحَفُ فاطمة» یا «صَحیفَةُ فاطمة» نامیده می شود.{ بیانات در دیدار بانوان به مناسبت روز زن 25/9/71}
ن) مقام معنوی حضرت فاطمه سلام الله علیها
امّا مقام معنوی این بزرگوار، نسبت به مقام جهادی و انقلابی و اجتماعی او، به مراتب بالاتر است. فاطمه ی زهرا سلام الله علیها بصورت یک بشر و یک زن، آن هم زنی جوان است؛ اما در معنا، یک حقیقت عظیم و یک نور درخشان الهی و یک بنده ی صالح و یک انسان ممتاز و برگزیده است. کسی است که رسول اکرم به امیرالمؤمنین(علیهماالسّلام) فرمود: «یا علی... انت قائد المؤمنین الی الجنّة... و فاطمة قد اقبلت یوم القیامة... تقود مؤمنات امّتی الی الجنّة: { بحارالانوار، ج 43 ، ص 24} یعنی در روز قیامت، امیرالمؤمنین علیه السلام مردان مؤمن را و فاطمه ی زهرا سلام الله علیها زنان مؤمن را به بهشت الهی راهنمایی می کنند. او، عِدل و همپایه و هم سنگ امیرالمؤمنین است. آن کسی که وقتی در محراب عبادت می ایستاد، هزاران فرشته ی مقرّب خدا، به او خطاب و سلام می کردند و تهنیت می گفتند و همان سخنی را بیان می کردند که فرشتگان، قبلاً به مریم اطهر گفته بودند؛ عرض می کردند: «یا فاطمة انّ اللَّه اصطفاک و طهّرک و اصطفاک علی نساء العالمین» این، مقام معنوی فاطمه ی زهراست.{ دیدار جمع کثیری از بانوان کشور با رهبر انقلاب۱۳۶۸/۱۰/۲۶}