استرس در دانش آموزان و راهکارهای کاهش آن
انواع اضطراب تحصيلی :
- اضطراب تسهيل كننده يا تسريع كننده : ميزان متوسط اضطراب و فشار موجب تسهيل كاركردفرد مي شود.
- اضطراب ناتوان كننده :اگر اضطراب از حد معينی فراتر رود باعث پريشانی ، عدم تمركز ، احساس درماندگي ، اختلال ذهنی ،شناختي و رفتاری /جسمی می گردد.
عملكرد ضعيف افراد مضطرب تنها به نقايص شناختي مربوط نمي شود. دراين افراد اضطراب مي تواند مربوط به شايستگي و صلاحيت انجام امتحان ، نقص درروش های مطالعه و كمبود مهارت های امتحان باشد.
در اضطراب امتحان متغيرهاي زيادي مؤثر مي باشد كه در اين ميان اضطراب عمومي و كلي مهم تر مي باشد.
زمان شكل گيري اضطراب امتحان :
- اضطراب امتحان در سنين 12ـ10 سالگي شكل مي گيرد .
- در 25% از دانش آموزان اضطراب امتحان آسيب زا بوده و با افزايش سن ميزان آن افزايش مي يابد.
نقش جنسيت در اضطراب امتحان :
به دليل مسايل فرهنگی و نقش های جنسيتی دختران مضطرب تر از پسران هستند ،زيرا اضطراب توسط دختران و زنان پذيرفته شده است . (كريگ و دابسون 1995).
گسترش و ثبات اضطراب امتحان :
ساراسون (1973) اعتقاد دارد،اضطراب حالتي است كه در تعامل والدين با كودك گسترش يافته و ثبات مي يابد. او ادعا مي كند والدين كودكان داراي اضطراب امتحان ، علاوه بر اين كه نياز به محبت و امنيت آنها راناديده مي گيرند ،دركمك كردن به آنها نيز كارا نيستند. اين اوليا فرزندان خود را بون توجه به علايق و استعدادهاي آنهابراي كسب موفقيت مورد نظر خود تحت فشار قرار مي دهند. در برخي موارد والدين آرزوهاي تحقق نيافته ي خود را به فرزندانشان القا مي كنند.
عوامل مؤثردرميزان اضطراب امتحان :
- تنبيه كودك به واسطه ي نمره ي كم
- انتظارات معلم
- مهارت هاي تحصيلي و روش هاي مطالعه
- دشواري امتحان
- شرايط برگزاري امتحان
- هوش
- طبقه اقتصادي ،اجتماعي
- انگيزه پيشرفت
- نوع شخصيت
عوامل بوجود آورنده ی اضطراب امتحان :
- 1. فردي: انتظاربيش از حد از خود/ضعف اعتماد به نفس/عدم باور مثبت نسبت به موفقيت / رقابت بيش از حد/عدم آمادگي و برنامه ريزي لازم / عدم تمركزبر امتحان و درس خواندن /شخصيت مضطرب و كمال گرا/كم بودن انگيزه / هوش متوسط/ و...
- 2. خانوادگي :سخت گيري بيش از اندازه /عدم حمايت و تشويق /والدين مضطرب/اختلافات خانوادگي /رقابت غير منطقي/تهديدهاي بي مورد/توجه بيش از حد به مسايل تحصيلي فرزند/ الگوهاي خشك فرزندپروري/سرزنش و تنبيه / وضعيت اقتصادي پايين / عدم تشويق / و...
- 3. عوامل مدرسه اي : انتظارات غير واقعي آموزگاران /محيط نامناسب امتحان / مقررات خشك/ نوع پرسش هاي امتحان / ايجاد رقابت هاي ناسالم / عدم توجيه دانش آموزان براي امتحان /عوامل مزاحم مثل سر و صداو نور/ تهويه ي نامناسب
نشانه ها و علايم اضطراب امتحان :
- · ناراحتي هاي گوارشي ،آشفتگي معده ،سرگيجه، بي اشتهايي، حالت تهوع
- · تپش قلب ، بي خوابي، تنگي و كوتاهي نفس
- · لرزش در صدا ، ضعف ، عرق كردن
- · لكنت زبان ،خشكي دهان
- · عدم تمركز ، ضعف خود پنداره ، آشفتگي ذهن ، ارزيابي غلط از توانايي هاي خود، افت تحصيلي ، بيزاري از مدرسه ، خطاهاي ادراكي، حواس پرتي، هيجانات افراطي، كاهش سيستم ايمني بدن
علايم اضطراب پس از امتحان :
- · بي تفاوتي ساختگي و ظاهري
- · احساس گناه ( چرا بيشتر مطالعه نكردم )
- · خشم ( آموزگار نمي خواست من نمره ي قبولي بياورم )
- · سرزنش ( اگر كتاب درسي آنقدر خسته كننده نبود! )
- · افسردگي ( دليلي نمي بينم كه بعد از امتحان در مدرسه بمانم)
درمان های روان شناختی ، دارودرمانی يا هر دو ؟
مطالعات نشان داده است كه انواع خاص مداخله هاي روان شناختي نه تنها از دارو نماهاي معتبرمؤثر- تر هستند بلكه بهتر از رويكردهاي دارويي موجود بوده و دست كم در موقعيت قابل قبولي قرار دارند . مداخله ي روان شناختي اثر دراز مدت و حتي بيماران تا دوسال بعد نيز وضعيت بهبود خود را حفظ مي - كنند ، درحالي كه داروها عوارض جانبي مانند گيجي ،خشكي دهان را ايجاد نموده و قطع آن نيز به دليل وابستگي جسمي و رواني فرد را دچار مشكل مي نمايد .
شيوه های درماني شناختی ـ درمانی
- 1. تن آرامي
- 2. حساسيت زدايي منظم
- 3. ايمن سازي در مقابل استرس
- 4. آموزش مهارت هاي مطالعه
- 5. مقابله با باورهاي غير عقلاني و غير منطقي
- 6. ايمن سازي در مقابل استرس
- 7. روش پس خوراند زيستي ( افراد به گونه اي به دستگاه هاي هدايت كننده متصل مي شوند تا بتوانند پيوسته اطلاعات دقيقي درباره ي فعاليت هاي فيزيولوژيكي خود مانند ضربان قلب يا تنش عضلاني رادر اختيار داشته باشند . براساس دستور العمل هاي درمانگر و توجه به علامت هاي دستگاه هدايت كننده بيماران به تدريج مي آموزند كه فعاليت هاي ارادي و حتي فعاليت هاي فيزيولوژيكي غير ارادي خود را مهار كنند . )
- 8. آموزش توجه (عدم توجه به محرك هاي نامربوط به تكليف و توجه به محرك هاي مربوط به تكليف)
نقش اولياي مدرسه در كاهش اضطراب امتحان :
- - عدم ايجاد ترس و واهمه از امتحان در دانش آموزان ( جلسه ي امتحان نه انتقام)
- - اطمينان خاطر به دانش آموزان درراستاي طراحي سؤالات از متن كتاب
- - گنجاندن سؤالات دشواردر شماره هاي آخر
- - اجتناب از ايجاد رقابت ناسالم در ميان دانش آموزان
- - هدف امتحان ارزيابي از دانسته هاي دانش آموزان مي باشد نه آنچه را كه نمي دانند
- - توجه به اصول سنجش و اندازه گيري خصوصاً سطح دشواري سؤالات
- - اجراي امتحانات مستمر و خودآزمايي به منظور آشنا كردن دانش آموزان با سؤالات و نحوه ي امتحان
- - كاهش اعتبار نمره و ارزش گذاري به فعاليت هاي علمي و تحقيقات
- - آموزش هاي جبراني
- - اجراي مسابقات علمي متعدد
نقش مدير در كاهش اضطراب امتحان :
- · اعلام برنامه ي امتحان به دانش آموزان يك هفته قبل از امتحان
- · تنظيم زمان آزمون ها با توجه به سختي و آساني دروس
- · اجتناب از برگزاري امتحانات با وقت بسيار كم
- · هدايت دانش آموزان به محل برگزاري امتحان چند دقيقه قبل از شروع آزمون
- · پيش بيني محل برگزاري و امكانات مناسب مانند تهويه ، نور كافي ، دماي مناسب ، صندلي ، حذف عوامل مزاحم صوتي و ... جهت اجراي آزمون
- · توسل به دعا و نيايش و توكل به خدا هنگام شروع امتحان
- · عدم جابجايي دانش آموزان هنگام شروع امتحان
- · حضور معلم در جلسه و بيان جملات آرامش بخش به دانش آموزان
- · عدم گفتگو با دانش آموز در زمان امتحان
- · عدم توقف مراقبين بالاي سر دانش آموزان
- · عدم گوشزد نمودن مراقبين به جواب اشتباه سؤال
- · اجتناب از برخورد شديد با دانش آموزان خاطي
- · پيش بيني سيستم تهيه سؤالات امتحاني با كيفيت بالا و خوانا و مناسب
- · عدم گفتگو با دانش آموزان حين امتحان
نقش خانواده در كاهش اضطراب امتحان :
- · جو عاطفي دور از تنش و مشاجره
- · محدود نمودن ميهماني و رفت و آمدهاي مكرر
- · توجه به خواب ، استراحت و تفريح دانش آموزان
- · كاهش يا حذف وظايف محوله ي خانگي به دانش آموزان
- · حمايت عاطفي و اطمينان بخشي دردوران امتحانات به دانش آموزان
- · كاهش زمان تماشاي تلويزيون تا حد امكان
- · خودداري از ايجاد ترس ودلهره در دانش آموزان
- · خودداري از فشار و توقع بيش از براي مطالعه از دانش آموزان
- · خودداري از سرزنش دانش آموزان به واسطه ي امتحان ناموفق
- · خودداري از حبس نمودن دانش آموزان جهت مطالعه
- · پيش بيني تغذيه ي مناسب و قوي ويژه ي دانش آموزان در ايام امتحانات و عدم مصرف مواد كافئين دار مانند : نوشابه ، قهوه و غذاهاي ادويه داردربرنامه ي غذايي
- · عدم بروز انتظار بالا و كمال گرايي از فرزندان از سوي خانواده نسبت به نمرات بالا
- · عدم مقايسه فرزندان با يكديگر و با ديگران
- · عدم تأكيد مكرربه درس خواندن
- · ايجاد انگيزه ، تقويت روحيه با ارايه ي پاداش و تقويت هاي مطلوب
- · مروربرگه هاي امتحاني فرزندان به منظور شناسايي ورفع نقاط ضعف درسي آنان
- · مصرف عرق نعناع ، دوغ ، عرق بيدمشك و كاسني
- نقش دانش آموزان در كاهش اضطراب امتحان :
- · توسل به دعا و نيايش و توكل به خدا هنگام امتحان
- · تقسيم مباحث كتاب ومطالعه ي به مرور دروس
- · تنظيم وقت با برنامه ي امتحاني
- · بستن كتاب وتكرار مطلب آموخته شده به منظور كاهش اضطراب
- · تكرار جملاتي مانند : « شروع هركاري درابتدا آنطور كه بايد خوشايند نيست ، وقتي كه پيشرفت كردم انگيزه ي بيشتري پيدا خواهم نمود. » به منظور كاهش اضطراب و افزايش اعتماد به نفس
- · شب امتحان زمان مرور درس است .
- · اضطراب نوعي احساس فريب انگيز است كه به شما القا مي كند از پس هركاري كه قراراست انجام دهيد بر نمي آييد. پس در شرايط اضطراب دست از تلاش و كوشش برنداريد و به مطالعه ي درس امتحاني مشغول شويد .
- · بيان اضطراب و قلمداد نمودن اضطراب امتحان به عنوان يك اختلال جزيي
- · استراحت و غذاي كافي جهت شب امتحان
- · حفظ سلامتي و آرامش رواني در دوران امتحان
- · نشستن روي صندلي امتحان و كشيدن چند نفس عميق
- · رهانمودن عضلات بدن و تنفس عميق
- · پوشيدن لباس مناسب و خوردن تغذيه ي كافي قبل از امتحان
- · خودداري از القاي منفي مانند : من حتماً قبول نخواهم شد.
- · ابتدا سؤالات آسان را پاسخ دهيد
- · به اتفاقات و رخدادهاي خاص درجلسه توجه نكنيد.
- · از نشستن در كنار دانش آموزان مزاحم خودداري كنيد.
توصيه هاي ويژه آغاز امتحانات دانش آموزان ( روش های صحيح مطالعه ):
بارها شنيده ايم كه دانش آموزان مي گويند : «ديگر حال و حوصله خواندن اين كتاب راندارم »و يا « 10 بار خوانده ام و تكرار كرده ام ولي باز ياد نگرفتم » در اين مورد مشكل چيست ؟ مطمئناً اگر چنين باشد، مطالعه كاري سخت و طاقت فرسا است . اما چنين نيست. واقعيت اين است كه اين گروه از فراگيران ، روش صحيح مطالعه رانمي دانند و متأسفانه درمدرسه نيز چسزي راجع به چگونه درس خواندن نمي آموزند. يادگيري و مطالعه ، رابطه ي تنگاتنگ و مستقيم بايكديگر دارند، تاجايي مي توان اين دو را لازم و ملزوم يكديگر دانست ، براي اينه ميزان يادگيري افزايش يابد بايد قبل از هرچيز مطالعه اي فعال و پويا داشت . براي داشتن مطالعه اي فعال و پويا نوشتن نكات مهم در حين خواندن ضروري است تا براي مرور مطالب ، دوباره فعال و پويا نوشتن نكات مهم حين خواندن ضروري است تا براي مرور مطالب ،
مزايای شيوه ی صحيح مطالعه :
- 1. كاهش زمان مطالعه
- 2. افزايش ميزان يادگيری.
- 3. طولاني تر نمودن مدت نگهداری مطالب درحافظه
- 4. بخاطر سپاری آسان اطلاعات
منبع : سایت حافظ فساء
افزودن دیدگاه جدید