مقام قرب حضرت فاطمه علیها السلام در پیشگاه الهی
مقام قرب حضرت فاطمه علیها السلام در پیشگاه الهی
«فاطمه بضعة منى» یعنی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پاره اى از وجود و هستى پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم است، هم از نظر جسمى و هم از حیث روحى.
مقام قرب فاطمی
مى دانیم بالاترین قرب «فنا» است. «فنا» به معنى فراموش کردن همه چیز، و همه کس، و حتى فراموش کردن خویشتن در برابر خداوند. یعنى انسان به مرحله اى برسد که جهان هستى را جز سرایى نبیند، و عالم آفرینش را جز سایه اى کمرنگ مشاهده نکند. همه جا خدا را ببیند، و همه جا در جستجوى او باشد. خویشتن را پروانه وار در آتش شمع وجود او بسوزاند، و هستى خویش را در هستى او محو و نابود ببیند.
یکى از آثار رسیدن به این مقام «تسلیم مطلق» در برابر اراده او است، آنچه او مى خواهد، بخواهد، و آنچه او مى پسندد، بپسندد. هم رضاى او رضاى خدا باشد، و هم رضاى خدا رضاى او. و با در دست داشتن این معیار به سراغ مقام عرفان بانوى اسلام، فاطمه زهرا سلام الله علیها و قرب او در درگاه خدا مى رویم و این حقیقت را از زبان پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه وآله وسلم مى شنویم:
1: در کتابهاى متعدد معروفى از اهل سنت و در روایات متعدد و فراوانى آمده است که پیغمبر به فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمود: «ان اللّه یغضب لغضبک و یرضى لرضاک». خداوند به خاطر تو خشمگین مى شود و به خاطر رضاى تو راضى.
و نیز در همان کتاب در جاى دیگر مى خوانیم: پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: «فانما هى فاطمة بضعة منى یریبنى ما ارابها و یؤذینى ما آذاها»: «فاطمه پاره تن من است آنچه او را آزار دهد مرا آزار مى دهد و آنچه او را به زحمت افکند مرا به زحمت مى افکند.»
بدیهى است علاقه پدر و فرزندى هرگز نمى تواند چنین پدیده اى را توجیه کند، زیرا پیغمبر به عنوان «رسول اللّه» چیزى را اراده نمى کند جز آنچه خدا اراده کند و هماهنگى و رضاى فاطمه با خشنودى و رضاى خدا و پیامبر دلیلى جز محو اراده او در اراده و خواست خدا ندارد.
این نکته شایان دقت است که معمولا جمله «فاطمه بضعة منى» به معنى فاطمه پاره تن من است تفسیر و ترجمه مى کنند، در حالى که در این جمله سخنى از تن در میان نیست، بلکه مفهوم حدیث این است که فاطمه سلام الله علیها پاره اى از وجود و هستى پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم است، هم از نظر جسمى و هم روحى، در خود روایات نیز شاهد بر این معنى داریم که به خواست خدا خواهد آمد.
نویسنده: آیت الله مکارم شیرازی
منبع: برترین بانوی جهان فاطمه زهرا سلام الله علیها
پى نوشت ها:
1. مستدرک الصحیحین ج 3 ص 153- این حدیث را «ابى حجر در «الاصابة» و «ابن اثیر» در «اسد الغابة» آورده اند.
2. صحیح بخارى «کتاب النکاح» باب ذب الرجل عن ابنته - مضمون این دو حدیث در بسیارى از کتب معروف مانند «خصائص نسائى» «فیض الغدیر»، «کنز العمال»، «مسند احمد»، «صحیح ابى داود» و «حلیة الاولیا» آمده است.
افزودن دیدگاه جدید