راهکارهای درمان و رفع گرفتگی بینی

راهکارهای درمان و رفع گرفتگی بینی
درمان گرفتگی بینی به علت آن بستگی دارد و درمان آن میتواند از دستگاه بخور تا مصرف آنتی‌ هیستامین متفاوت باشد.

راهکارهای درمان و رفع گرفتگی بینی

درمان گرفتگی بینی به علت آن بستگی دارد و درمان آن میتواند از دستگاه بخور تا مصرف آنتی هیستامین متفاوت باشد.

راهکارهای درمان و رفع گرفتگی بینی

انواع درمان گرفتگی بینی

گرفتگی بینی در شب به چند علت میتواند باشد، که عبارتند از تغییراتی در گردش خون، قرار گرفتن طولانی مدت تر در معرض آلرژن های داخل خانه، وضعیت خوابیدن و چند عامل دیگر. ­اگر شبها بینی شما  میگیرد یکی ازعلتهای زیر یا هر دو علت میتوانند مطرح باشند: موکوس اضافی راههای هوایی بینی را مسدود کرده است.  رگهای خونی داخل راههای هوایی بینی متورم و ملتهب هستند. ممکن است گرفتگی بینی شما شبها بدتر شود، زیرا در طول روز آنقدر سرگرم هستید که به این دقت نمیکنید که بینی شما واقعا چقدر گرفته است! اما این تمام ماجرا نیست؛

راهکارهای درمان و رفع گرفتگی بینی

عوامل زیر میتوانند منجر به موکوس بیشتر و التهاب بینی شده و گرفتگی بینی در شب را تشدید و زیاد کنند:.

جاذبه زمین

در طول روز وقتی ایستاده یا نشسته هستید، موکوس به طور طبیعی با نیروی جاذبه تخلیه میشود. موکوس از بینی و سینوس ها وارد حلق شده و بلعیده میشود و شما احتمالا متوجه این اتفاقها نمیشوید؛ اما وقتی دراز کشیده اید و بدن شما در وضعیت افقی قرار دارد، آناتومی شما بر خلاف جاذبه عمل میکند. موکوس میتواند به جای تخلیه شدن، در بینی و سینوس ها تجمع کند. خیلی از افراد متوجه میشوند یکی دو ساعت بعد از بلند شدن از رختخواب، گرفتگی بینی آنها شروع به بهتر شدن میکند.

تغییرات گردش خون

وقتی دراز میکشید، جریان خون به سمت بالا تنه ای شما  افزایش میابد که شامل سر و راههای هوایی بینی هم میشود. این افزایش جریان خون میتواند رگهای بینی و راههای هوایی آن را متورم کند. تغییرات طبیعی گردش خون ناشی از بارداری هم میتوانند علت گرفتگی بینی باشند.

راهکارهای درمان و رفع گرفتگی بینی

گرفتگی متناوب یکی از سوراخ های بینی

خیلی از افراد متوجه میشوند در زمانی از روز یکی از سوراخ های بینی آنها مسدود میشود، این گرفتگی در شب برای سوراخ دیگر بینی روی میدهد. این گرفتگی متناوب سوراخ بینی ناشی از فرایندی نرمال به نام سیکل بینی است. علت سیکل بینی  ناشناخته  است، اما اختلال محسوب نمیشود.

ریفلاکس اسید

ریفلاکس اسید عارضه ای است که در آن اسید معده به سمت مری بالا میاید. این عارضه که ریفلاکس نام دارد زمانی رخ میدهد که اسفنکتر بین معده و مری ضعیف شده و نمیتواند بسته بماند. ریفلاکس میتواند سبب تحریک بینی شده و گرفتگی ایجاد کند. افرادی که ریفلاکس دارند میتوانند در هر زمانی از روز علائم این عارضه را تجربه کنند. وقتی دراز میکشید و جاذبه اثر کمتری روی شما دارد، اسید معده هم راحت تر بالا میاید. به همین علت است که علائم ریفلاکس از جمله گرفتگی بینی، گلودرد، سرفه، ترشحات پشت حلق، خس خس سینه و خش دار شدن صدا در شبها و اوایل صبح بدتر است.

راهکارهای درمان و رفع گرفتگی بینی

چگونه گرفتگی بینی در شب را کاهش دهیم؟

تحقیقات نشان میدهند گرفتگی بینی در شب میتواند اثر بزرگی بر کیفیت خواب بگذارد. در واقع افرادی که سینوزیت مزمن  و خفیف دارند، سه برابر دیگران در معرض اختلالات خواب هستند، چون شبها مکررا  و تند تند از خواب بیدار میشوند. راهکار های زیر به شما کمک میکنند گرفتگی بینی را در شب کاهش دهید:. صاف دراز نکشید و زیر سرتان را با چند بالش بلند کنید. . یکی دو ساعت قبل از خواب و دراز کشیدن چیزی نخورید. . از دستگاه بخور سرد کنار تخت خودتان استفاده کنید. . در طول روز زیاد آب بنوشید. . سیگار نکشید و در معرض دود دست دوم سیگار هم نباشید. اگر بیماری خاصی عامل گرفتگی بینی شما باشد، پزشک دارو ها و روش هایی برای تسکین علائم شما توصیه خواهد کرد. مثلا آلرژی را میتوان با آنتی هیستامین یا استروئید های استنشاقی مداوا کرد. دارو هایی مانند آنتی اسید ها و مهارکننده های پمپ پروتون (امپرازول) نیز معمولا برای درمان ریفلاکس به کار میروند.

آیا گرفتگی بینی با خروپف کردن ارتباط دارد؟

بله، وقتی شب بینی شما گرفته است، بیشتر ممکن است با دهان نفس بکشید، زیرا راههای هوایی مسدود شده ی بینی بر جریان هوا اثر میگذارند. تنفس با دهان معمولا با خروپف در ارتباط است. کسانی که خروپف میکنند بیشتر ممکن است علائمی در بینی داشته باشند.

راهکارهای درمان و رفع گرفتگی بینی

بهترین راه باز کردن گرفتگی بینی در شب چیست؟

درست قبل از خواب، بینی را با محلول آب نمک و با استفاده از سینوس واش بشویید. زیر سرتان چند بالش بگذارید تا تخلیه ی سینوس ها بهتر انجام شده و موجب گرفتگی بینی نشود.

­آیا ممکن است به علت گرفتگی بینی در خواب خفه شوید؟

خیر، گرفتگی بینی باعث خفه شدن در خواب نمیشود. اگر نتوانید با بینی نفس بکشید، بدن شما به طور خودکار تنفس دهانی انجام خواهد داد.

مطالب مرتبط: 
Share