رابطه عید فطر و ظهور امام زمان علیه السلام

زمان مطالعه : 5 دقیقه
رابطه عید فطر و ظهور امام زمان علیه السلام
اعمالی که مسلمانان در روز عید فطر انجام می دهند ارتباط خاصی با ظهور امام زمان علیه السلام دارند. مانند خواندن دعای ندبه در روز عید فطر...

رابطه عید فطر و ظهور امام زمان علیه السلام

مسلمانان پس از پایان ماه رمضان و یک ماه روزه داری و اطاعت از دستورات الهی در روز عید فطر منتظر پاداش وعده داده شده خداوند هستند. ظهور و حاکمیت صالحان و امنیت ناشی از آن در قرآن به بندگان صالح وعده داده شده است. عید فطر باید زمینه ساز ظهور امام زمان علیه السلام شود و یادآوری ظهور را برای منتظران داشته باشد. در این نوشتار بیشتر درباره رابطه عید فطر و ظهور امام زمان علیه السلام صحبت خواهیم کرد.

رابطه عید فطر و ظهور امام زمان علیه السلام

نماز عید فطر و یادآوری ظهور امام عصر علیه السلام

در عید فطر مسلمانانی که یک ماه به عبادت خدا و انجام دستورات الهی پرداخته اند ، در مسجد و... جمع شده و نماز عید فطر می خوانند. در این نماز که 9 قنوت دارد ، مسلمانان بهترین خواسته ها و خیرها را از خالق هستی درخواست می کنند و از خدا می خواهند که هر خیری که به چهارده معصوم عنایت کرده را به ما عطا کند و هر شری که از اهل بیت علیه السلام دور کرده، را از آنها نیز دور کند.

برای تحقق این خواسته ها ظهور ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف لازم است پس باید در این روز مسلمانان از خدا ظهور منجی را بخواهند. عید فطر باید زمینه ساز ظهور امام عصر علیه السلام شود و یادآوری ظهور را برای منتظران داشته باشد.

رابطه عید فطر و ظهور امام زمان علیه السلام

روزه داران پرهیزکار یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

روزه داری و پرهیز از گناه و انجام کارهای نیکو برای رسیدن به تقوا است و چیزی که ما را به ظهور می رساند نیز رعایت تقوا است. یاران قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف باید در رعایت تقوا کوشا باشند و روحیه انتظار را در خود نگاه دارد.

آنها باید همانطور که در ماه مبارک رمضان تقوا نگاه داشته اند، در عصر غیبت تقوا پیشه کنند تا عید ظهور را درک نمایند. رعایت تقوا چه در ماه مبارک رمضان چه در دوران غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که به فیض یاری و درک برکات عصر ظهور ختم می شود، همه برای مومن سرشار از پیروزی و سعادتمندی است.

رابطه عید فطر و ظهور امام زمان علیه السلام

عید فطر و آمادگی برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

در ماه مبارک رمضان که ما روزه می گیریم، شادی های کوچکی مانند شادی لحظه افطار، شادی عید و امیدواری حضور در نماز و ... را تجربه می کنیم . تجربه این شادی ها همه برای کسب آمادگی درک عید بزرگ ظهور و شادی و امنیت ناشی از آن است.

انتظار فرج به انسان مسیر داده و او را از گمراهی می رهاند.منتظران ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که در عصر غیبت تقوا را رعایت می کنند، خواهان رضایت حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف و شادی حاصل از آن هستند.

یک بخش شادی منتظران مربوط به ظهور و امنیت و شادی آن دوران آرمانی بشر است و یک مرتبه این شادی هم مربوط به قیامت و فرا خواندن انسان ها همراه با امام شان می شود، آنها که به انتظار حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف زیسته اند به پیروزی و اعلی درجه سعادت می رسند.

رابطه عید فطر و ظهور امام زمان علیه السلام

خواندن دعای ندبه در روز عید سعید فطر

«عید» در ادبیات الهی روزی است که در آن گناه نشود. ماه رمضان ماه غفران الهی است که مردم در پایان این ماه، جشن بندگی و آزادی از آتش جهنم می گیرند و پایان ماه مبارک رمضان به همین دلیل عید شمرده می شود.

شب جمعه نیز شب غفران است و روز آن یعنی روز جمعه به عنوان «عید» نامیده شده است بنابراین از جمله دعاهایی که در روز عید فطر و هم روز جمعه می خوانیم، دعای ندبه است. جنس عید در اسلام جنس بندگی و شکر خداوند است که در آن بندگان در برابر غفران و بخشش الهی شکرگزاری می کنند.

با کنار هم قرار دادن «فلسفه عید» و وارد شدن دعای ندبه در این روز به این نتیجه می رسیم که انسان منتظر در روز عید فطر در عین شکرگزاری، «ندبه» نیز می کند؛ یعنی شادی همراه با غم. این شادی از آن جهت است که خداوند او را بخشیده است اما او با خود می گوید ای کاش این بخشش و غفران با حضور امام عجل الله تعالی فرجه الشریف، کامل و تمام می شد.

همراهی شکر و ندبه و همراهی سرور و ابراز تاسف در روز عید فطر از این جهت است که ما نسبت به نعمت الهی شکر می کنیم و همزمان به درگاه خداوند ندبه می خوانیم که چرا این نعمت و غفران با حضور حضرت بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف کامل و تام نمی شود. خواندن دعای ندبه در عید سعید فطر به ما یادآوری می کند باید در آن عید بزرگ، جایزه اصلی مومنانه یعنی ظهور را طلب کنیم.

همچنین توصیه به خواندن زیارت امام حسین در برخی مناسبت ها و دعای ندبه در عید به این دلیل است که ارتباط با امام حسین علیه السلام مکتب سازی می کند و ارتباط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف این مکتب را به اوج آرمانی خود می رساند و به واسطه این دو امام علیه السلام هویت سازی کرده و به آرمان ها می رسیم.

رابطه عید فطر و ظهور امام زمان علیه السلام

دعا برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در عید فطر

عید فطر، عید بازگشت به فطرت انسان است، انسان در عید فطر برگشت به فطرت اصیل خود می کند و زمانی که این برگشت را داشته باشد راحت تر حقایق را درک می کند. دعای فرج یکی از ادعیه توصیه شده در روز عید فطر است، عید فطر با توجه به اینکه بازگشت به فطرت انسان است زمان مناسبی برای قرائت این دعا است.

این دعا در ابتدا با ندبه آغاز می شود، خدایا بلا و گرفتاری زیاد شده است. اگر منتظران ظهور به این باور برسند که با ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قادر خواهند بود از بلاها و گرفتاری ها خلاص شوند و با حال اضطرار به دعا بپردازند قطعا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور خواهد کرد. تا زمانی که اجتماع قلوب حاصل نشود و یکدلی در مردم وجود نداشته باشد، ظهور محقق نمی شود.

همچنین در دعای ندبه می خوانیم قبولی نماز ما به امضای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است و گناه ما به واسطه ایشان بخشیده می شود و دعای ما به واسطه ایشان به اجابت می رسد و رزق ما به برکت وجود حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف مبسوط می شود و همه اعمال ما در ارتباط با امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است و جایزه ای که از خدای متعال در عید فطر مسئلت می داریم، همه به شرط امضای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است. پس در عید فطراز خدا ظهور ایشان و ثبت امضای ایشان پای اعمالمان را بخواهیم.

رابطه عید فطر و ظهور امام زمان علیه السلام

وظیفه منتظران بعد از یک ماه روزه داری

تقوایی که در ماه رمضان با روزه داری و افطاری و اطعام و اذکار و شب زنده داری ها به دست آمده و فرصت بهره مندی از عید فطر و عید ظهور را می دهد، باید حفظ شود وگرنه عمل ما تباه و گرفتار حبط می شود.

در ماه رمضان که درهای خدا بر روی ما باز شده است و ما تقوا پیشه کرده و کارهای نیک انجام می دهیم باید این دستاوردها را حفظ کنیم تا ذخر و شرف و مزیدی برای رسیدن به عصر ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد. البته حفظ دستاوردهای عمل از انجام آن عمل سخت تر است.

بعد از ماه رمضان و در طول سال و طول عمر انگیزه های دوری از گناه را حفظ کنیم تا همانطور که به عید فطر رسیدیم به عید ظهور هم رسیده و از شادی آن بهره مند شویم.

رابطه عید فطر و ظهور امام زمان علیه السلام

مطلب پیشنهادی: ویژه نامه بازگشت به فطرت/ ویژه عید سعید فطر

پدیدآورنده: 
Share

دیدگاه‌ها

جالب بود دستتان درد نکند