ایمان آوردن حضرت حمزه علیه السلام - حجت الاسلام محسن قرائتی
ایمان آوردن حضرت حمزه علیه السلام - حجت الاسلام محسن قرائتی
تفسیر آیه ۱۲۲ سوره انعام درباره ایمان آوردن حضرت حمزه علیه السلام توسط حجت الاسلام محسن قرائتی
أَوَمَنْ کَانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْنَهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُوراً یَمْشِى بِهِ فِى النَّاسِ کَمَن مَثَلُهُ فِى الظُّلُمَتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا کَذَ لِکَ زُیِّنَ لِلْکَفِرِینَ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ
ترجمه:
و آیا آنکه (به واسطه جهل و شرک) مرده بود، پس او را (با هدایت خویش) حیات بخشیدیم و براى او نورى (از ایمان) قرار دادیم که با آن در میان مردم راه خود را بیابد، مَثَل او مَثَل کسى است که در ظلمتهاى (جهل و شرک) قرار دارد و از آن بیرون آمدنى نیست؟ این گونه براى کافران، کارهایى که مىکردند جلوه داده شده بود.
این آیه درباره ایمان آوردن حضرت حمزه، عموى پیامبر نازل شده است، که چون از اذیت و آزار ابوجهل نسبت به رسول خدا و مکتب او آگاه شد، به حمایت از پیامبر سراغ ابوجهل رفت و با مشت بر سر او کوبید. آنگاه گفت: من از امروز، به محمّد ایمان مى آورم.
از آن پس تا زمان شهادت، یک افسر رشید و با ایمان براى اسلام بود.
در تعابیر قرآنى، «مرگ»، هم بر مرحله قبل از نطفه گفته شده است: «کنتم امواتاً فأحیاکم» هم به گمراهى: «أوَ مَن کان میتاً» هم به منطقه بى گیاه و خشک: «فسقناه الى بلد میّت» هم به مرگ موقّت: «فقال لهم اللّه موتوا ثمّ أحیاهم» و هم به مرگ حقیقى: «انّک میّت و انّهم میّتون» .
امام باقر (علیه السلام) فرمودند: نورى که در میان مردم راه را از چاه نشان مى دهد، امام و رهبر آسمانى است.
پیام ها :
۱- حیات و مرگ واقعى انسان، ایمان و کفر اوست. «میتاً فأحییناه»
۲- ارشاد و هدایت، کار خداست، هر چند خود انسان زمینهى هدایت را فراهم مىکند. «فأحییناه»
۳- استفاده از تمثیل، سؤال و مقایسه، در تبلیغ و تربیت مؤثّر است. «أومن کان... کمن مثله...»
۴- مؤمن، هرگز به بن بست نمى رسد. او در جامعه هم بینش دارد و هم حرکت. «نوراً یمشى به فى النّاس»
۵ - وقتى نور نباشد، ظلمت ها انسان را فرامى گیرد. «فىالظلمات لیس بخارج منها»
۶- حقّ، یکى و باطل بسیار است. (کلمه «نور» مفرد آمده، ولى کلمهى «ظلمات» جمع آمده است)
۷- جز نور ایمان و هدایت الهى، براى بشر نجات بخشى نیست. «لیس بخارج منها»
۸ - زیبا پنداشتن اعمال، مانع رشد و خروج انسان از تاریکى است. «لیس بخارج منها کذلک زیّن للکافرین»
۹- کارهاى انسان بى ایمان، در دید و تفکّر او مؤثّر است. «کذلک زیّن لکافرین ما کانوا یعملون»
۱۰- کارهاى پر جاذبه، کفّار (مثل ابتکارات و اختراعات و تکنولوژى و تمدّن)، چنان براى آنان جلوه کرده که نمىگذارد انحرافات و سقوط انسانیّت خود را درک کنند. «زیّن للکافرین ما کانوا یعملون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
افزودن دیدگاه جدید