دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات
![انتخابات](/sites/default/files/styles/wide/public/2024-11/Entekhabat-www.Ziaossalehin.ir-981128-05.jpg.webp?itok=MGYgSE9j)
دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات
دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات ؛ ایمان و اسلام باوری، قرآن شناسی و سنت شناسی، عدالت محوری و تقوا مداری، توانایی بدنی و دشمن شناسی، زهد و ساده زیستی، و صداقت و مدیریت مکتبی، از اصلی ترین شرایط رئیس جمهور صالح در نظام اسلامی است.
در آستانه فرا رسیدن دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نیز پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات ذکر می گردد:
![دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات](https://www.ziaossalehin.ir/sites/default/files/files/%2B%2BIran-Flag.png)
دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات
یکم: اعضای جامعه اسلامی که به عنوان «مؤمنین» شناخته می شوند و نیازی به عنوان «شهروند» ندارند، همواره با ایمان، حاکم و سرپرست خویش را بر می گزینند. نه تنها ایمان پذیرش فکری وجود خداست، بلکه مؤمن یک جا، نظام عقیدتی، نظام سیاسی، و نظام حقوقی حاکم بر زندگی خویش را با معیار الهی انتخاب می کند.
ایمان فقط تحوّلی از مقولة شناخت و باور در زندگی انسان نیست؛ مجموعه ای از شناخت، باور، محبّت و عمل است.
مؤمن، خدا را می شناسد، باور دارد، و به او محبت می ورزد. او را به عنوان ولی و حاکم و سرپرست شایستة انسان و جهان می شناسد و تنها او و نمایندگان او را به عنوان حاکمان مشروع و مفید در زندگی اجتماعی پذیر است. «اَللهُ وَلِی الَّذینَ آمَنُوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ اِلَی النُّورِ»؛(1) «خداوند ولی کسانی است که ایمان آوردند. آنهارا از تاریکیها به سوی نور می برند.»
![دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات](https://www.ziaossalehin.ir/sites/default/files/files/%2B%2BIran-Flag.png)
دوم: پذیرش و گزینش افراد و اشخاصی در برابر خدا و در کنار او بدون اذن الهی، و قبول فرمان و سلطة آنان بدون دستور خداوند، نوعی شرک است که با ایمان همخوانی ندارد و عامل تسلط شیطان بر زندگی انسانهاست. «اِنَّما سُلطانُهُ عَلَی الَّذینَ یَتَوَلَّونَهُ وَ الَّذینَ هُم بِهِ مُشرِکونَ؛»(2) «تسلط او(شیطان) تنها بر کسانی است که او را به سرپرستی خود برگزیده اند، و آنها که نسبت به خدا شرک می-ورزند.»
![دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات](https://www.ziaossalehin.ir/sites/default/files/files/%2B%2BIran-Flag.png)
سوم: انتخاب رئیس جمهور و هر وکیل و وزیر و کارگزاری، به انگیزة تأمین نیازهای گوناگون اجتماعی صورت می گیرد، و انسان از دیگران انجام کاری را می خواهد که خود از انجام آن ناتوان است. نیازهای دفاعی، اقتصادی، معرفتی، اجتماعی و ... زیر بنای فکری گزینشها و انتخاب مسئولان و مدیران است.
در تفکر توحیدی، بشریت غیر از خدا، ولی (3)، نصیر(4)، شفیع(5)، نگهدارنده (6) و مرشد(7) و راهنمائی ندارد و می داند که از هیچ کس و هیچ نیرویی بدون حول و قوّه او، کاری ساخته نیست. بنابراین حاکم و ولی مطلق هستی اوست و قبل از هر کار باید نظر الهی را شناخت و خوشنودی او را در نظر گرفت.
![دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات](https://www.ziaossalehin.ir/sites/default/files/files/%2B%2BIran-Flag.png)
چهارم: ریاست جمهوری در تفکر اسلامی جدا از جایگاه ولایت و رهبری، سمتی دارای جایگاه عقیدتی و فقهی نیست؛ بلکه رئیس جمهور نقش معاون اول و وزیر حاکم و والی اصلی در امت اسلامی را ایفا می کند. از این رو شرط اوّل مشروعیت و صلاحیت رئیس جمهور، هماهنگی کامل با ولایت فقیه است. در این اندیشه ریاست جمهوری، جایگاه معاون، مشاور، یار و نزدیک ترین همکار اجرائی ولی فقیه را گرفته است و مجری سیاستها و رهنمودهای مصوّب رهبری و قوانین ابلاغ شده از سوی قوّه مقننّه کشور است.
پنجم: انسانها در تفکر قرآنی سه گروه اند:
1. مؤمنین و متقین؛
2. کفار و مشرکین؛
3. منافقان.
در انتخابات جامعة اسلامی که برای گزینش مدیران و مسئولان عالی جامعة اسلامی صورت می گیرد، هیچ کس حق ندارد به کفار و مشرکان و احیاناً منافقان رأی بدهد و نهاد شورای نگهبان نباید صلاحیت عقیدتی، اخلاقی و سیاسی کاندیداها را احراز کند و کفار و منافقان در جامعه اسلامی هرگز نباید به ریاست جامعه اسلامی چشم طمع بدوزند. ایمان با گزینش کفار و منافقان و پذیرش سلطه آنان بر جامعة اسلامی و حتی بر یک مؤمن سازگار نیست. (8)
![دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات](https://www.ziaossalehin.ir/sites/default/files/files/%2B%2BIran-Flag.png)
ششم: رئیس جمهور صالح در تفکر قرآنی شاخصهای معرفتی، اخلاقی، رفتاری و عقیدتی ویژه ای دارد، که بدون این ویژگیها، غاصب محسوب می شود.
ایمان و اسلام باوری، قرآن شناسی و سنت شناسی، عدالت محوری و تقوا مداری، توانایی بدنی و دشمن شناسی، زهد و ساده زیستی، و صداقت و مدیریت مکتبی، از اصلی ترین شرایط رئیس جمهور صالح در نظام اسلامی است.
![دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات](https://www.ziaossalehin.ir/sites/default/files/files/%2B%2BIran-Flag.png)
هفتم: همان گونه که هماهنگی وزرا با رئیس جمهور ضرورت دارد و زنجیرة مدیریت کشور باید همفکری و همکاری داشته باشند و مدیران کل با استانداران، و فرمانداران با استانداران همراهی و همدلی برقرار کنند، هماهنگی حاکمان و رهبری، و رئیس جمهور با نظام بخش انسان و جهان و آفرینندة آسمان و زمین ضروری و سرحلقة تمام هماهنگیها و توفیقهاست.
پیام آوران الهی نخستین حلقه های هماهنگی با اوامر الهی هستند، و پیشوایان معصوم: دومین حلقه در ارتباط با نبی گرامی اسلام صلی الله علیه وآله و فقیهان جامعه الشرائط سومین حلقه و رابط امّت اسلامی با پیشوایان پاک محسوب می شوند.
![دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات](https://www.ziaossalehin.ir/sites/default/files/files/%2B%2BIran-Flag.png)
هشتم: انتخابات به طور عام و انتخاب ریاست جمهوری، در تفکّر اسلامی، از یک سو حق مردم است و از دیگر سو وظیفه آنان، حضور در صحنه و شرکت در رأی گیری حق مردم و وظیفه ای فراگیر و همگانی است.
عقل و اندیشه حکم می کند هیچ کس نسبت به سرنوشت خویش بی تفاوت نباشد و عقل و فطرت و عدالت خواهی ایجاب می کند شایسته ترین فرد در جایگاه خدمت و کرسی ریاست امت اسلامی قرار گیرد. راه تشخیص صالح ترینها، عکس و فیلم زیباتر و تبلیغات بیشتر نیست؛ استواری در ایمان، سابقة جهاد، نشاط و کارایی، صلابت در پاسداری از ارزشها، و تقوا و عدالت محوری و ایثار و فداکاری و دانش و آگاهی، ترازوی ارزیابی انسانهاست.
![دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات](https://www.ziaossalehin.ir/sites/default/files/files/%2B%2BIran-Flag.png)
نهم: پس ازولی فقیه، مهم ترین مسئله در زندگی جامعه ما، ریاست جمهوری و قوة مجریة کشور است. امنیت، عدالت، استقلال، آزادی، اتحاد اجتماعی، رفاه و آسایش عمومی و تعالی فرهنگی تا حدود زیادی به مواضع و رفتار و عملکرد وی ارتباط دارد. شناسایی، گزینش، حمایت و یاری و نصرت «شایسته ترین فرد» برای تصدی این جایگاه، وظیفه ای عمومی است که پاسداری از حقوق و وظایف اجتماعی بدون این اقدام میسّر نیست.
![دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات](https://www.ziaossalehin.ir/sites/default/files/files/%2B%2BIran-Flag.png)
دهم: تفکیک رهبری معنوی از رهبری سیاسی فاجعه ای بزرگ است که سرانجام به خانه نشینی و انزوای قرآن و حضور و سلطة قوانین و معیارهای به اصطلاح جهانی در زندگی مسلمانان می انجامد.
هدایت فرهنگی از هدایت سیاسی تفکیک پذیر نیست، از این رو این تمرکز در ولی فقیه تبلور یافته است.
![دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات](https://www.ziaossalehin.ir/sites/default/files/files/%2B%2BIran-Flag.png)
یازدهم: در عصر غیبت معیارهای معروف و منکر و شاخص های صالح و ناصالح تغییر نکرده و نمی کند. ارزشها و احکام الهی جاودانه است و حلال و حرام نبوی تا قیام قیامت معتبر است.
رئیس جمهور و نماینده مجلس و هر مسئول نظام اسلامی باید در آغاز در ترازوی عقیدتی و زن شود، سپس با ترازوی اخلاق، رفتار و کردارش ارزیابی گردد، سپس تواناییهای علمی و فنّی وی مورد توجه قرار گیرد. دانش و تخصّص یک معیار است، ولی تنها معیار و نیز معیار اوّل نیست.
سوابق ارزشی در صورتی معتبر است که تداوم یابد. وگرنه در جهت مثبت و منفی میزان حال فعلی افراد است. داوطلبان را با میزان قرآن و عترت بسنجیم و شایسته ترین را برگزینیم.
![دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات](https://www.ziaossalehin.ir/sites/default/files/files/%2B%2BIran-Flag.png)
دوازدهم: ایجاد جامعه ای از اولیاء الله و تشکل جهانی حزب الله، هدف نهایی و عالی حکومت اسلامی است. اولیاء الله کسانی هستند که فرمان خدا بر تمام ابعاد زندگی آنان حاکم شده است. چشم و گوش و دهان و دست و پای آنان و حتی عواطف و احساسات و قلب و روح آنان تسلیم خداست و پیدایش چنین جامعه ای، از بزرگ ترین اهداف پیامبران و اولیای الهی است. رئیس جمهور و دیگر کارگزاران جامعه اسلامی باید رو بدین سمت و سو داشته باشند و موازین و معیارها و روشهای غربی و آرمانهای کفّار را در جامعة اسلامی پی گیری نکنند.
«وَ مَن یَتَوَلَّ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا، فَاِنَّ حِزبَ اللهِ هُمُ الغالِبُونَ»؛ (9) «و کسانی که ولایت خدا و پیامبر او و افراد با ایمان را بپذیرند، (پیروزند؛ زیرا) حزب (و جمعیت) خدا پیروز است.» ایمان و اسلام باوری، قرآن شناسی و سنت شناسی، عدالت محوری و تقوا مداری، توانائی بدنی و دشمن شناسی، زهد و ساده زیستی، و صداقت و مدیریت مکتبی، از اصلی ترین شرایط رئیس جمهور صالح در نظام اسلامی است.
پیروز و حزب الله کسی است که خدا و پیامبر و انسانهای با ایمان را به ولایت برگزیند. پیروزی در دنیا و فلاح در آخرت در گرو گزینش اولیای الهی است.
![دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات](https://www.ziaossalehin.ir/sites/default/files/files/%2B%2BIran-Flag.png)
بیشتر بخوانید:
ویژه نامه انتخابهای تمدن ساز / ویژه انتخابات
تبیین وظایف مسئولان انتخابات در بيانات مقام معظم رهبری
نامزدهای انتخابات بخوانند + احادیث
پی نوشت دوازده نکته قرآنی پیرامون انتخابات :
1) بقره/ 256.
2) 2. نحل/ 100.
3) 3. انعام/ 70.
4) 4. شوری/ 31.
5) 5. انعام / 51.
6) 6. رعد/ 37.
7) 7. کهف/ 17.
8) 8. مائده/ 51 و 81.
9) 9. مائده / 56.
افزودن دیدگاه جدید