۱۳ آبان چه روزی است؟ و چرا روز دانش آموز نامیده شد؟

روز دانش آموز
دلیل نامگذاری روز دانش آموز، شهادت جمعی از دانش آموزان شهر تهران می‌باشد که به برای اعتراض به رژیم پهلوی در صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ در محوطه دانشگاه تهران جمع شده بودند.

روز سیزدهم آبان ماه اتفاقات بزرگی در تقویم جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده است از تبعید حضرت امام خمینی رحمه الله به ترکیه ۱۳ آبان ۱۳۴۳و کشتار دانش آموزان در سال ۱۳۵۷ ش توسط رژیم شاه تا تسخیر لانه جاسوسی و روز مبارزه با استکبار جهانی در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۵۸، اما سیزدهم آبان ماه به نام روز دانش آموز نام گذاری شده است.

۱۳ آبان چه روزی است؟ و چرا روز دانش آموز نامیده شد؟

دلیل نامگذاری روز دانش آموز، شهادت جمعی از دانش آموزان شهر تهران می باشد که به برای اعتراض به رژیم پهلوی در صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ در محوطه دانشگاه تهران جمع شده بودند. به منظور گرامی‌داشت این روز، ۱۳ آبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز دانش آموز نامگذاری شده است.

در این تظاهرات که دانش آموزان با همیاری قشرها دیگری از مردم نیز همراه بود، با شروع شلیک گاز اشک آور و سپس گلوله، ۵۶ نفر دانش آموزان و  تجمع کنندگان به شهادت رسیدند و صدها تن دیگر زخمی شدند.

امام خمینی (رحمه الله) در پیامی به مناسبت روز دانش آموز فرمودند : « … عزیزان من صبور باشید، که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است … ایران امروز جایگاه آزادگان است… من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته ام … صدای آزادیخواهی و استقلال طلبی شما را به گوش جهانیان می رسانم ».

روز دانش آموز ، ۱۳ آبان

Share

دیدگاه‌ها

تظاهرات نه تضاهرات

۱۹ بیشتر دقت کن...

لطفاپرمحتواتر.اینطوری بیشترعالی تراست.

شما می تونید به ویژه نامه 13 آبان مراجعه نمایید .. قطعا پربارتر و پر محتواست:

روز دانش آموز - ویژه نامه دانش آموزان تاریخ ساز/ 13 آبان

نه اشتباه است

بسیار عالی است.

خوب بود فقط نمکش یکم کمه

ممنونم از انشا خوب شما که در اینترنت گذاشته اید

از روش انشا نوشتی

به نظر من خوب بود ولی بیشتر توضیح میداد بهتر بود

درود بر رهبر انقلاب
مرگ بر ضد ولایت فقیه

عالی ممنون

عالی بود ممنون