1. هر آنچه روزه را باطل مى كند، اعتكاف را نيز باطل مى كند.[1]
مسأله: يكى ازمبطلات اعتكاف ارتداد است. اگر معتكف در ميان اعتكاف مرتد شود اعتكافش باطل مى شود؛ گرچه توبه كند.[2]
پرسش: اگر معتكف در روز به جهت حالت تهوع، قى كند، حكم اعتكافش چيست؟
پاسخ: اگر بى اختيار باشد، روزه و اعتكافش صحيح است.[3]
2. خروج عمدى از مسجد، اعتكاف را باطل مى كند.
مسأله: اگر معتكف به جهت ضرورت از مسجد خارج شود و به قدرى طول بكشد كه صورت اعتكاف بر هم بخورد، اعتكافش باطل مى شود.[4]
3. انجام محرمات اعتكاف مانند خريد وفروش، بوييدن عطر و گياهان خوشبو.
مسأله: اگرمعتكف، اعتكاف واجب را با آميزش (جماع) باطل كند، كفاره بر او واجب مى شود و در ساير محرمات اعتكاف كفاره واجب نيست؛[5] هرچند احتياط مستحب است.[6]
مسأله: اگر معتكف درحال اعتكاف خريد و فروش كرد گرچه اعتكافش باطل مى شود، اما معامله او باطل نيست.[7]
پرسش: ارتكاب سهوى محرمات چه حكمى دارد؟
پاسخ: آية الله مكارم: خالى از اشكال نيست.
آية الله فاضل: غير از جماع ضررى به اعتكاف نمى زند.
آية الله بهجت: ارتكاب سهوى حرام، مبطل نيست.
پرسش: بعد از نماز صبح محتلم شدم، اما غسل را تا ظهر به تأخير انداختم، آيا اعتكاف اشكال پيدا كرده است؟
پاسخ: توقف جنب در مسجد حرام است و پس از احتلام بايد فورى از مسجد خارج شويد و غسل كنيد. چنانچه در انجام دادن غسل تأخير كنيد و با حال جنابت در مسجد بمانيد، اعتكاف شما باطل است.[8]
4. غصب مكان اعتكاف: اگر شخصى جاى كسى را كه جلوتر از او گرفته غصب كند، اعتكافش اشكال دارد.
پرسش: اگر شخصى جاى كسى را كه معتكف بوده غصب كند، آيا اعتكافش صحيح است؟
پاسخ: اگر جاهل به موضوع باشد، اعتكاف او صحيح است ولى اگر غصب بودن را مى دانسته و حكم اعتكاف را نمى دانسته، اعتكاف او صحيح نيست.[9]
5. حائض شدن زن در روزهاى اعتكاف.
--------------------------------------
[1] عروة الوثقى، ج 2، ص 259.
[2] عروة الوثقى، ج 2، ص 250، م 1.
[3] توضيح المسائل مراجع، م 1646؛ توضيح المسائل وحيد، م 1654.
[4] عروة الوثقى، ج 2، ص 257، م 36.
[5] عروة الوثقى، ج 2، ص 261، م 9.
[6] استفتائات جديد، مكارم شيرازى، ج 2، ص 168.
[7] عروة الوثقى، ج 2، ص 261، م 8.
[8] تعليقات على العروة، ج 1، احكام الاعتكاف، م 9؛ وسيلة النجاة، ج 1، م 1204.
[9] استفتائات جديد مكارم، ج 2، ص 167، س 508.