تبعیت از ولایت؛ ضرورت دینی - آیت الله میرباقری (جلسه 2)
در این بخش از ضیاءالصالحین، دومین قسمت از بیانات ارزشمند آیت الله سید محمد مهدی میرباقری را با موضوع «تبعیت از ولایت؛ ضرورت دینی» به مدت 33 دقیقه با مخاطبان عزیز به اشتراک می گذاریم.
خدای متعال در قرآن مکرر در مورد عالم دنیا و آخرت سخن گفته است، در بعضی موارد خدای متعال دنیا و آخرت را با هم مقایسه کرده است و فرموده است کسی که بیناست و می بیند با کسی که نمی بیند و نابیناست یکسان نیستند. این یک معنای ظاهری و یک معنای باطنی دارد، انسان غیر از چشم ظاهر، چشم باطن هم دارد. انسان اگر چشم باطنش بینا شود، ملکوت عالم را مشاهده میکند. عدهای از انسانها بصیر می شوند و حقایق عالم را درک می کنند. عده ای هم هستند که چشم بصیرت شان تاریک است. این دو دسته افراد با یکدیگر یکسان نیستند. این محیط دنیا و آخرت و این ظلمات و نور،این دوتا دار کجا هستند؟ در روایت داریم که حیات دنیا محیط دشمنان ماست و حیات آخرت محیط حیات ماست. ما در همین دنیا که آمدیم، دوتا عالم هست، یکی عالم دنیاست که محیط لهو و لعب است. دیگری دار آخرت است که حیات حقیقی ما آنجاست. ما وقتی در عالم زمین هبوط کردیم، دو جهان در مقابل ماست؛ دنیا و آخرت. در حیات دنیا اگر کسی با شیطان همراه شود تا آخر عمرش او را رها نمیکند. حیات دنیا محیط ولایت شیطان است. قرآن می فرماید: در حیات دنیا عده ای مشغول لهو و لعب هستند، عده ای مشغول تفاخر هستند، عده ای هم مشغول جمع کردن و تکاثر هستند. تعدادی هم مشغول زینت های دنیا هستند. حیات دنیا، مانند باران بهاری می ماند که وقتی خرم میشود و سرسبز میشود، کفّار شگفتزده این باران بهاری می شوند ولی طولی نمی کشد که همین سرسبزی تبدیل به گیاهان زرد می شود و مانند خس و خاشاک می شود. حیات آخرت، یعنی همراهی و مأنوس شدن با امیرالمؤمنین و وارد شدن در وادی ایمن امام. کسی که وارد ولایت امام می شود به یک نور و زیبایی و خلوص می رسد. در روایات از وادی توحید تعبیر وادی حیات می شود. امیرالمؤمنین می فرمایند: «خداوند متعال اگر می خواست خودش را مستقیم به بنده هایش معرفی میکرد اما نخواسته است و خداوند ما را باب الله، صراط الله، سبیل الله و وجه الله قرار داده است. باب توحید با امام گشوده می شود، اگر امام نباشد دربهای توحید به روی ما باز نمی شود و با امام می توانیم وارد باب توحید شویم. کسی که با امام همراه شود در صراط الله است. ولایت امیر المومنین برای کسانی هست که دنبال برتری جویی و فساد نیستند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: «من شهر علم و حکمت هستم و امیرالمومنین درب این شهر علم و حکمت است.» کسی میتواند از علم امیرالمؤمنین استفاده کند که وارد دار آخرت شود، کسانی که به امام می رسند که علوّ و فساد و خودبرتربینی نداشته باشند. به معنای حقیقی، عبد خدا باشد.
جهت دسترسی به مجموعه بیانات آیت الله سید محمد مهدی میرباقری کلیک کنید