11_ جلسه یازدهم 15/ 9/ 93
مراتب و انواع کشف
منظور عرفا از عقل در حوزه کشف، عقل عرفی و عام نیست، بلکه عقل به معنای خاص است
انبیا عقل کل و کل عقل هستند
کشف: اطلاع بر صور و معانی غیبی و امور حقیقی
علم الیقین: علم به وسیله دلیل و برهان
عین الیقین و حق الیقین: علم به وسیله کشف
عظمت مصاحبت با پیامبر و امام
ـ نسبت به منسوبان به پیامبر و خاندان آن حضرت باید نهایت ادب و احترام را روا داریم
اقسام کشف:
1ـ صوری و شهودی: از طریق حواس باطنی
2ـ معنوی و وجودی: مشاهده آنچه به واسطه ادراکات ظاهری و باطنی قابل ادراک نیست
کشف صوری: کشفی که از طریق حواس پنجگانه در عالم مثال رخ میدهد
1ـ گاهی از طریق مشاهده است مانند مشاهده صور متجسد و انوار روحانی
2ـ گاهی از طریق شنیدن است
3ـ گاهی از طریق استنشاق است
ان لله فی ایام دهرکم نفحات الا فتعرضوا لها و قال انی لاجد نفس الرحمن من قبل الیمن
4ـ گاهی از طریق لمس است
در صورتی که دو بدن مثالی یا دو نور اتصال یافته باشد
رأیت ربی تبارک و تعالی فی احسن صورۀ فقال فبم یختصم الملأ الاعلی یا محمد؟ قلت انت اعلم ای ربی، مرتین قالفوضع الله کفه بین کتفی فوجدت بردها بین ثدیی فعلمت ما فی السماوات و ما فی الارض ثم تلا وکذلک نری ابراهیم ملکوت السماوات و الارض و لتکون من الموقنین
اختصام ملأ اعلی
نکته: ملأ اعلی بر دو قسمند: گروهی که مظهر جمال و تشبیه و گروهی مظهر جلال و تنزیهند بنابراین مختلفند و اختصام ملأ اعلی بدین سبب است
انسان کامل جامع جمال و جلال است
5ـ گاهی از طریق چشیدن است
قال النبی رأیت انی اشرب اللبن حتی خرج الری من اظافیری تا سیری از سر ناخنهایم بیرون زده بود
متعلق کشف صوری