رفتن به محتوای اصلی

چه عواملی باعث می‌شود انسان با داشتن همسر شایسته رضامندتر شود؟

تاریخ انتشار:

 

چه عواملی باعث می‌شود انسان با داشتن

همسر شایسته رضامندتر شود؟

1. آرامش و رواحتی

انسان ها نوعاً در این دنیای پر هیاهو به دنبال گمشده‌ای می‌گردند كه آنها را به نوعی مناسب و صحیح آرام كند. به عبارت دیگر از سرعت طوفان سهمگین غرائز، هیجانات و عواطف آنها كاسته و با سرعتی ملایم، كشتی وجود آنها را بر ساحل خوشبختی هدایت كند.بلی؛ آرامش، گمشده و جزء لاینفك هر زندگی به شمار می‌رود. قرآن كریم كه كتاب هدایت همة بشریت و قانون اساسی جاودان اسلام است به طرز بسیار زیبایی این موضوع را ترسیم كرده و می‌فرماید: «هُوَ الَّذی خَلَقَكُم مِن نَفسٍ واحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنها زَوجَها لِیسكُنَ‌ اِلَیها؛ (1) او كسی است كه شما را از یك ماهیت آفرید و همسرش را از آن قرار داد، تا بدین وسیله، آرامش یابد.

امام سجاد‏علیه‏السلام می‌فرماید: «خداوند همسر را مایة آرامش و انس قرار داده تا انسان در كنار او آسایش یابد» بنابراین همسر موافق و شایسته مایة آرامش است.این آسایش، محدود و یك طرفه نیست بلكه مرد شایسته، مایه آرامش زن و زن شایسته‌ هم، باعث آرامش مرد است.

2. خیر و بركت

انسان در زندگی خود دنبال كمال، توسعه و پیشرفت است و از جمله چیزهایی كه دغدغه ذهنی بسیاری از افراد است، ارتزاق و راههای كسب روزی حلال است.این از مواردی است كه اسلام بر آن تأكید كرده و به تجربه نیز ثابت شده كه رزق و روزی در پی انتخاب همسر شایسته زیاد می‌شود. نبی مكرم اسلام ‏صلی‏الله‏علیه ‏وآله در همین زمینه می‌فرمایند: «اِمْرَأَةٌ صَالِحَةٌ خَیرٌ مِنَ الذَّهَبِ وَ الفِضَّۀِ؛ همسر شایسته، برتر از طلا و نقره است» و نیز: «الزَّوْجَةُ الصَّالِحَةُ أَحَدُ الْكَسْبَینِ؛ (2) زن صالحه و شایسته یكی از دو كسب است.‌»؛ یعنی كسبی كه شخص انجام دهد و از آن  سود می‌برد دو تا است؛ یكی زن شایسته و دیگری چیزهایی غیر از آن.

در توضیح خیر و بركت وجود زن و استمرار این بركت، همین بس كه پیامبر اسلام‏ صلی‏الله‏علیه ‏وآله زن صالحه را بهترین متاع دنیا معرفی كرده و می‌فرماید: «خَیرُ مَتَاعِ الدُّنْیا الزَّوْجَةُ الصَّالِحَةُ؛ (3) بهترین کالای دنیا، زن شایسته است.‌»

آیا می‌شود بهترین متاع دنیا را داشت و باز هم ناراضی بود؟

3. انیس و مونس

انسان به عنوان موجودی که از جسم و روح تشکیل شده و احساس و عاطفه دارد به دنبال سنگ صبور و هم ‌رازی می‌ گردد که عقده‌ های خود را بگشاید، به او محبت كرده و از محبت و مهر او بهره‌مند شود، به او دل سپارد و عواطف مواج و خروشان خویش را در ساحل هستی او آرام كند.

نیاز انسان به همدمی موافق و یاوری مهربان،‌ نیازی راستین است كه می‌تواند منشأ بسیاری از ارزشهای دیگر باشد.اگر چه ممكن است عشق و شیفتگی به همسر، هدف نباشد؛ اما می‌تواند گذرگاهی بس زیبا در جهت نیل به مراد حقیقی و جاودانه به حساب آید.

امام صادق‏علیه‏السلام در این باره می‌فرمایند: «خَمْسُ خِصَالٍ مَنْ فَقَدَ وَاحِدَةً مِنْهُنَّ لَمْ یزَلْ نَاقِصَ الْعَیشِ زَائِلَ الْعَقْلِ مَشْغُولَ الْقَلْبِ...وَ الرَّابِعَةُ الْأَنِیسُ الْمُوَافِقُ قُلْتُ وَ مَا الْأَنِیسُ الْمُوَافِقُ قَالَ الزَّوْجَةُ الصَّالِحَةُ؛ (4) پنج خصلت است كه هر كسی یكی از آنها را نداشته باشد همیشه در زندگی دچار كمبود است، عقلش کار نمی‌کند و دلش در گرو است؛...و چهارم، همدم موافق سؤال کردم همدم موافق كدام است؟ امام فرمود: همسر شایسته.‌»

 بنابراین انسان با داشتن مونس خوب و صالح، ‌از نظر روحی آرام می‌شود.

4. تمكین

خداوند متعال برای ادامه حیات انسان و تداوم نسل وی، غریزه جنسی را در وجود او به ودیعه گذاشت.لذا عنایت و موهبت الهی به آن تعلق گرفت كه با استفاده از همسر مناسب، هم نسل انسان در سراشیبی سقوط قرار نگرفته و هم لذتهای غریزی به ورطه هولناك هوس دچار نشود.پس تمكین زن برای مرد و همچنین مرد برای زن، ضمن ایجاد رابطه‌ای شوق برانگیز، نقش عمده‌ای در میزان رضایت ایشان ایفا می‌كند، عفت و پاكدامنی را حفظ كرده و شیرین‌ترین لحظات را به آنها هدیه می‌دهد.

رسول حق ‏صلی ‏الله ‏علیه‏ و آله می ‌فرماید: «عَلَیهَا أَنْ تَطَیبَ بِأَطْیبِ طِیبِهَا وَ تَلْبَسَ أَحْسَنَ ثِیابِهَا وَ تَزَینَ بِأَحْسَنِ زِینَتِهَا وَ تَعْرِضَ نَفْسَهَا عَلَیهِ غُدْوَةً وَ عَشِیةً؛ (5) یعنی بر همسر لازم است از بهترین عطر استفاده كند، زیباترین لباسش را بپوشد، ‌خود را به نیكوترین وجه آرایش دهد و صبح و شب خود را به شوهر عرضه كند.

درباره تمكین، رسول خدا دستور عجیبی دارند.این دستور در پاسخ به زنی كه از حق شوهر پرسیده بود، داده شد. ایشان فرمودند: «وَ لَا تَمْنَعَهُ نَفْسَهَا وَ إِنْ كَانَتْ عَلَى ظَهْرِ قَتَبٍ؛ (6) زن، مرد را از كام‌گیری منع نكند هر چند بالای شتر باشد.‌» و همچنین ایشان در جهت فراهم كردن خواسته همسر می‌فرمایند «لَا تُطَوِّلْنَ صَلَاتَكُنَّ لِتَمْنَعْنَ أَزْوَاجَكُنَّ؛ (7) برای اینكه همسر را از سر وا كنید، نماز خویش را طولانی نكنید!»

 بنابراین برطرف كردن نیاز جنسی همسر، ضمن اینكه رضایت را در چهره طرفین نمایان می‌كند، به خواسته‌های طبیعی هر دو طرف پاسخ داده و ایشان را به اوج لذت حلال رهنمون می‌كند كه عامل بزرگی در جهت جلوگیری از هوسهای كاذب و چشم چرانی ها، نگاه‌ های آلوده، انجام محرَّمات و خطرهای دیگر بوده و از عوامل حفظ عفت و پاكدامنی است.از اینرو پیامبر اكرم‏صلی‏الله‏علیه‏وآله می‌فرمایند: «مَنْ أَحَبَّ أَنْ یلْقَى اللَّهَ طَاهِراً مُطَهَّراً فَلْیتَعَفَّفْ بِزَوْجَة؛ (8) كسی كه دوست دارد پاك و طاهر به لقای الهی نائل گردد باید با انتخاب همسر [شایسته] موجبات عفت خود را فراهم آورد.‌»

 واضح است تنها، همسری به آموزه‌های دینی و دستورات دین در باب تمكین به نحو احسن، عمل می‌كند كه متدین و شایسته باشد .و در این مورد هم باز این همسر شایسته است كه رضایتمندی شوهرش را تأمین می‌نماید.

5. پاداش فراوان

دنیا برای مؤمنین راستین، صحنه امتحان است، آنان تمام سختیهای دنیای فانی را به امید رسیدن به خداوند تحمل كرده و چشم امید به الطاف او دارند.وقتی كه احساس می‌كنند عملی موجب رضایت الهی است با تمام وجود سعی در اجرای آن دارند.

یكی از عرصه‌هایی كه برای انجام آن، ثواب فراوانی قرار داده شده نفس ازدواج است.تداوم این ثوابها با مسئولیت‌پذیری و انجام دادن وظایف زناشویی محقق می‌شود.

امام صادق‏علیه‏السلام می‌فرمایند: «رَكْعَتَانِ یصَلِّیهِمَا الْمُتَزَوِّجُ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِینَ رَكْعَةً یصَلِّیهَا غَیرُ مُتَزَوِّجٍ؛ (9) دو ركعت نمازی كه انسان همسردار می‌خواند برتر از هفتاد ركعت نمازی است كه فرد مجرد اقامه می‌كند.‌»

این پدیده آنچنان مهم است كه پیامبر اكرم ‏صلی‏ الله‏ علیه‏ و آله در پاسخ به زنانی كه خواهان شركت در جهاد و بهره‌ مندی از ثواب آن هستند می‌ فرماید: «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ؛ (10) جهاد زن شوهرداری خوب است.‌»

و نیز می‌فرمایند: «أَیمَا امْرَأَةٍ خَدَمَتْ زَوْجَهَا سَبْعَةَ أَیامٍ أَغْلَقَ اللَّهُ عَنْهَا سَبْعَةَ أَبْوَابِ النَّارِ وَ فَتَحَ لَهَا ثَمَانِیةَ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ تَدْخُلُ مِنْ أَینَمَا شَاءَتْ؛ (11) هر زنی كه هفت روز شوهرش را خدمت كند خداوند هفت در دوزخ به روی او می‌بندد و هشت در بهشت به رویش می‌گشاید تا از هر در كه خواهد وارد [بهشت] شود.‌»

البته باید توجه داشت این خدمت، مخصوص زنان نبوده و خدمات بزرگ و كوچك مردان شایسته نیز ثواب ویژه دارد.در این باره رسول خدا‏ صلی ‏الله‏ علیه ‏و آله فرموده‌اند : «اِنَّ الرَّجُلَ لَیُوجَرُ فِی رَفْعِ اللُّقْمَةِ اِلَی فِی اِمْرَأَتِهِ؛ (12) مردی كه به طرف دهان همسرش لقمه‌ای بالا برد پاداش دارد.‌»در جای دیگری نبی مكرم اسلام‏صلی‏الله‏علیه‏وآله می‌فرمایند: «جُلُوسُ الْمَرْءِ عِنْدَ عَیالِهِ أَحَبُّ إلَى اللهِ تَعَالى مِنْ اِعْتِكَافٍ فِی مَسْجِدِی هَذَا؛ (13) نشستن مرد نزد همسرش در پیشگاه الهی محبوب‌تر از اعتكاف در مسجد من است.‌»

 همسران شایسته، از آن جهت كه به دنبال تقرب به پیشگاه خداوند هستند همسران خویش را خدمتگزاری می‌كنند و از بابت این الطاف و پاداشها خوشحال و راضی‌اند.

 

پی‌نوشـــــــــــــت‌ها:

 

 (1). اعراف/189.

 (2). غرر الحكم، عبدالرحمن آمدی،‌ تهران، دفتر تبلیغات، ص 405، ‌ش 9281.

 (3). الجعفريات، محمد بن محمد بن اشعث، چاپ مکتبة نینوی الحدیثیه، تهران، ص 91؛ دعائم الاسلام، ج 2، ص 195.

(4). خصال صدوق، ج 1، ص 284، ح 24، (ترجمه از كتاب «الحياة» ترجمه شده توسط استاد احمد آرام).

(5). كافي، ج 5، ص 158، ح 7.

(6). پيام پيامبر، ‌بهاء الدین خرمشاهی (1376)،‌ ص434.

(7). من لا يحضر الفقيه، شیخ صدوق، 1404 هـ . ق)،‌ قم،‌ جامعه مدرسین، ج 3، ص 438.

(8). دعائم الاسلام، قاضی عمان مغربی،‌ (1408 هـ . ق)،‌ دار المعارف مصر، ج 2، ص 189، ح 184.

(9). مستدرك الوسائل، ج 14، ص 155 16359 ـ‌5.

(10). تحف العقول، ابن شعبه حرانی،‌ قم، جامعه مدرسین، ص 60.

(11). ارشاد القلوب، دیلمی،‌ حسن بن ابی الحسن (1380)،‌ انتشارات شریف رضی، ج 1، ص 175.

(12). ثواب الاعمال، شیخ صدوق، (1406 هـ . ق)، ق،‌ منشورات شریف الرضی، ص 273.

(13). مجموعه ورام، ورام بن ابی فراس، (1406 هـ . ق )، قم: مکتبه الفقیه، ج 2، ص 122.

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا