انگیزه چیست؟ و راههای افزایش انگیزه کدام است؟

انجمن‌ها: 

انگیزه چیست؟ و راههای افزایش انگیزه کدام است؟

زمانی که رفتاری از شما سر می زند، آن رفتار از انگیزه های شما سرچشمه می گیرد. بنابراین بطور دقیق می توان گفت انگیزه همان چیزی است که باعث می شود شما رفتار خاصی را از خود بروز دهید، بر آن پافشاری کنید و آنرا به مراتب تکرار کنید. پس می توان گفت مهم ترین عامل برای رسیدن به موفقیت در هر کاری، داشتن انگیزه بالا است. ما در این مقاله دقیقاً می خواهیم به همین موضوع بپردازیم و انگیزه را بطور کامل بررسی کنیم و با راه هایی که به شما یشنهاد می دهیم، کمک کنیم که انگیزه خود را افزایش دهید. در واقع شما در این مقاله علاوه بر راههای افزایش انگیزه ، با موارد زیر به خوبی آشنا خواهید شد:

انگیزه چیست؟ و راههای افزایش انگیزه کدام است؟

انگیزه چیست؟

  • چه دلیلی وجود دارد که شما تصمیماتی را اتخاذ می کنید و آنها را در جهت معینی پیش می برید؟
  • به چه دلیل است که در برابر موانع و مشکلات پافشاری می کنید و سعی می کنید از آنها عبور کنید؟
  • چرا رفتار خاصی را چندین بار تکرار می کنید؟
  • اصلا علت همه تلاش ها و حرکت های انسان ها به سمت هدف برای چیست؟

علت و دلیل همه اینها در اصل به انگیزه های شما باز می گردد. این انگیزه و هدف است که کنترل رفتارها و افکار شما را در دست دارد و آنها را در جهت معیّنی پیش می برد. پس ساده ترین و راحت ترین تعریف انگیزه می شود:

دلیل انجام کار + نیروی انجام کار + هدفمند بودن

در واقع انگیزه، نیرویی است که ما را به سمت انجام کارهایمان سوق می دهد و بزرگترین هل دهنده ما به سمت موفقیت است. اگر بخواهم ساده تر توضیح دهم می توانم بگویم انگیزه برای انسان مانند سوخت برای خودرو است. همان طور که خودرو بدون سوخت و بنزین کار نمی کند و هیچ حرکتی ندارد اگر چه تمام شرایط دیگر را دارا باشد، انسان هم بدون انگیزه و تلاش هرگز نمی تواند به سمت انجام هیچ کاری روانه شود و به موفقیتی در زندگی برسد.

انگیزه چیست؟ و راههای افزایش انگیزه کدام است؟

روانشناسی ایجاد انگیزه

بسیاری از افراد از سطح زندگی خود ناراضی هستند و به چیزهایی که دارند، قانع نیستند. به عبارت دیگر با دیدن کمبودهای خودشان انگیزه خود را در زندگی از دست می دهند و به قول خودشان دیگر نمی توانند کاری را از پیش ببرند. اما در صورتی که با این کار خودشان، تنها نیروی مفیدی که باعث رسیدن آنها به آن اهدافی که دارند می رسانند را از بین می برند. یعنی با این کار  سوخت موتور خودشان را خالی می کنند و دیگر هیچ حرکتی را در آن مسیر نمی توانند انجام دهند. در واقع بهتر است بدانید که 3 رکن اصلی انگیزه که روانشناسان و محققان بسیاری هم به آنها اشاره می کنند، موارد زیر است:

جهت: هدف شما به کدام سمت است و چه کاری را انجام می دهید؟

پافشاری: در برابر مشکلات باید پافشاری داشته باشید تا انگیزه تان بالا بماند.

شدت: این که با چه کیفیتی کاری را انجام می دهید.

پس شما تا زمانی که این 3 عامل و رکن را در کنار یکدیگر نداشته باشید، نمی توانید انگیزه خود را بالا نگه دارید و داشتن آنها، شما را بمب انگیزه و انرژی می کنند.

انگیزه چیست؟ و راههای افزایش انگیزه کدام است؟

تفاوت انگیزه و انگیزش

بصورت خیلی خلاصه وار، تفاوت این دو را توضیح می دهیم:

انگیزه مهم ترین نیرویی است که ما را به سمت موفقیت سوق می دهد و هل دهنده ما به سمت اهدافمان است.

انگیزش فرایندی است که انگیزه را ایجاد می کند و باعث می شود که آن بوجود بیاید.

امیدوارم به بهترین شکل ممکن تفاوت های این دو مورد، یعنی انگیزه و انگیزش را متوجه شده باشید و بتوانید از بی انگیزگی بخوبی دوری کنید.

انگیزه چیست؟ و راههای افزایش انگیزه کدام است؟

انواع انگیزه

انگیزه در زندگی 2 نوع مختلف دارد که هر کدام از آنها می توانند به شدت در موفقیت ما تاثیر گذار باشند. انگیزه درونی و انگیزه بیرونی. در ادامه این انگیزه ها را بطور کامل به شما توضیح خواهیم داد…

1. انگیزه درونی

  • تصور کنید اگر هیچ رئیس یا مافوقی وجود نداشت
  • اگر نگران رنجیده خاطر شدن والدین خود نبودید
  • یا اگر ترس از دست دادن یا آسیب دیدن همسر و فرزندان خود را نداشتید
  • و اگر نیازی نبود که به هیچ کسی در مورد کارهایتان پاسخی بدهید
  • و در یک کلام اگر شما را بصورت کامل به حال خود رها می کردند، به انجام چه کارهایی روی می آوردید؟

پاسخ این سوال ها نشان دهنده انگیزه های درونی شماست. بله کاملاً درست متوجه شده اید! انگیزه درونی همان چیزی است که شما را بدون هیچ نوع دستوری از جانب دیگر آن مجبور به بروز رفتار خاصی می کند.

تمام کارهایی که در اوقات فراغت برای خود انجام می دهید، همگی از انگیزه های درونی شما سرچشمه می گیرند.

اگر به درس خواندن علاقه مند هستید، دوست دارید در زمینه موفقیت کتاب های بسیاری مطالعه کنید، یا این که تعطیلات آخر هفته تان را در کنار دوستان در نقطه ای به دور از هیاهوی شهر به سر ببرید، همه این تصمیمات و رفتارها از همان انگیزه های درونی شما ساطع می شوند.

انگیزه درونی همان چیزی است که بدون ترس از تنبیه یا تشویق شما را مجبور به انجام کار خاصی می کند. شاید بتوان اینگونه تعریف کرد که انگیزه درونی در اصل همان علایق ذاتی شماست. هیچ فردی برای پیگیری علایق ذاتی خود نیاز به شنیدن دستوری از دیگران ندارد. بلکه بصورت کاملا خودجوش به دنبال آنها می رود و از انجام دادن آنها لذت فراوانی می برد.

2. انگیزه بیرونی

  • پدر شما با وجود خستگی بسیار هر روز صبح به محل کار خود می رود و تا پاسی از شب به فعالیت در آنجا می پردازد تا هزینه های جاری زندگی شما را تأمین کند.
  • دانش آموزان در مدرسه به مطالعه دروس خود می پردازند. چون دوست دارند با کسب نمرات بالا مورد تشویق معلمان و اولیای خود قرار بگیرند.
  • شما پول های خود را در بانک پس انداز می کنید برای اینکه از آینده هراس دارید.
  • کارمندی که وظایف خود را به خوبی انجام می دهد تا ترفیع درجه بگیرد.

همه اینها نمونه های بارز انگیزه بیرونی هستند.

در وجود همه انسان ها ترس از تنبیه و اشتیاق برای مورد تحسین قرار گرفتن وجود دارد. اگر رفتارهای روزمره خود را بررسی کنید متوجه خواهید شد که بسیاری از آنها از این دو گزینه سرچشمه می گیرند.

فرقی نمی کند شما یک بانوی خانه دار باشید یا یک کارمند و یا حتی یک سرمایه گذار بزرگ؛ در هر موقعیت و منصبی که قرار دارید، انگیزه های بیرونی فرمانروای بسیاری از اعمال و رفتار شما هستند و تعیین می کنند که در هر موقعیتی چه رفتاری را از خود بروز دهید.

انگیزه درونی مهمتر است یا انگیزه بیرونی؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که رفتارهایی که بر اساس انگیزه درونی انجام می دهید بهتر هستند یا آن دسته از کارهایی که بر اساس انگیزه های بیرونی از شما سر می زند؟

پاسخ این سوال به این صورت است هر یک از این دو مورد در جایگاه خود لازم و کارآمد هستند. برخی اوقات نیاز است بترسیم تا از بعضی خطرات احتمالی مصون بمانیم و گاهی نیاز داریم تا برای مورد تشویق واقع شدن کارهای خاصی را انجام دهیم.

اما اینجا دو نکته مهم وجود دارد: اول این است ممکن است این عامل ترس و تشویق بعد از مدتی از بین رفته و دیگر وجود نداشته باشد. آن گاه تکلیف شما چه خواهد بود؟ آیا شما همچنان به همان رفتارهای سابق ادامه خواهد داد یا الگوهای خود را تعویض خواهید کرد؟

و دوم هم این که انگیزه بیرونی بعد از مدتی شما را معتاد به خودش می کند! به نوعی که دیگر اگر نباشند، شما نمی توانید کاری را انجام دهید و نیازمندشان هستید.

بنابراین بهتر است در هر کاری انگیزه های درونی خود را مورد توجه قرار دهیم. زیرا آنها از بین نمی روند و تغییر نمی کنند. انگیزه های درونی از ذات و علایق شما سرچشمه می گیرند.

درست است که امکان دارد علایق برخی افراد در طول زندگی بارها تغییر کند، اما این نکته را باید در نظر داشته باشید که تغییر علایق درونی بسیار بهتر از این است که عاملی که باعث انگیزه بیرونی به شما بوده است از بین برود و آنگاه شما نوعی شکست را تجربه کنید.

زمانی که علایق شما تغییر می کند، در واقع شما هیچ نوع احساس سرخوردگی و ناکامی نخواهید داشت. تنها تلاش می کنید که کارهای خود را مطابق با علایق جدیدتان پیش ببرید. بنابراین در شروع هر کاری توجه به انگیزه های درونی خود را جزو الزامات قرار دهید تا کمترین میزان پشیمانی را برای شما به همراه داشته باشد…

انگیزه چیست؟ و راههای افزایش انگیزه کدام است؟

چرا بی انگیزه می شویم؟

قطعاً برای شما هم زمان هایی پیش آمده که بی حال بودید، حوصله انجام هیچ کاری را نداشتید، انگار از زندگی سیر شده اید و در یک کلام، هیچ انگیزه ای برای زندگی ندارید. به خاطر این که نقشه راهی را برای خودمان تعیین نکرده ایم، کاری که دقیقاً افراد موفق آنرا انجام می دهند و افراد غیر موفق از آن غافل هستند.

برای این که حس بی انگیزگی در وجود شما پدیدار شود، دلایل مختلفی وجود دارد که در ادامه به 4 مورد از مهم ترین های آنها اشاره خواهیم کرد. 

1- انتخاب های نادرست و نابجا

خیلی از وقت ها برای ما پیش می آید که بصورت کاملاً ناآگاهانه مسیر دیگران را ادامه می دهیم یا تصمیماتی را که دیگران برای ما اتخاذ می کنند به سادگی می پذیریم.

در حالی که هیچگونه آگاهی نسبت به عواقب این تصمیمات و نتایجی که ممکن است برای ما به همراه داشته باشند نداریم. این موارد از درست تصمیم نگرفتن ناشی می شود.

تنها دلیل ما برای انجام بعضی کارها این است که چون مشاهده کرده ایم فرد دیگری در انجام آن کار به موفقیت رسیده، بصورت کاملاً کورکورانه از او تقلید می کنیم و در نهایت بعد از مدتی وقتی نتیجه ای که باب میل ما باشد حاصل نشد، از ادامه مسیر ناامید و بی انگیزه می شویم…

2- توقعات عجیب داریم

مشکلی که این روزها گریبان گیر بسیاری از افراد شده است این است که آنها فکر می کنند دست به هر کاری می زنند و یا هر تصمیمی که می گیرند باید در کوتاه ترین زمان ممکن، برای آنها عالی ترین نتایج را به همراه داشته باشد. در نتیجه بعد از گذشت مدت زمانی از انجام ادامه آن کار ناامید شده و به کلی آنرا رها می کنند. فقط به این دلیل که فکر می کردند باید بعد از مدت زمان بسیار کوتاهی از نتایج تصمیمات خود شگفت زده شوند!

اما واقعیت چیز دیگری است. شما هر تصمیمی را که اتخاذ می کنید، باید برای مدت زمانی بر آن مداومت داشته باشید تا بتوانید به نتایجی که مد نظر دارید دست پیدا کنید. 

گر چه این موضوع بسیار ساده است. اما بسیاری از اشخاص از این فاکتور اصلی و مهم چشم پوشی می کنند و متاسفانه دلیل عدم موفقیت آنها نیز همین مسئله است. زمانی که به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا نکردند، انگیزه و هدف خود را بطور کامل از دست می دهند و از ادامه مسیر صرف نظر می کنند. در حالی که شاید اگر کمی دیگر بر اقدامات خود پافشاری داشتند، به نتایج فوق العاده جذابی دست پیدا می کردند.

3- نمی دانیم به چه چیزی علاقه داریم

آیا علایق خود را به درستی می شناسید؟

دلیل بسیاری از بی انگیزگی ها این است که اشخاص هرگز علایق واقعی خود را درک نکرده اند. تنها توهم علاقه به کاری در وجود آنها موج می زند و بر اساس همین توهم و تصورات غلط اقدام می کنند و کاری را آغاز می نمایند. اما پس از مدتی خسته و دلزده و افسرده می شوند. اغلب از خود این سوال را می کنند اصلاً چرا این کار را انجام دادم؟

بنابراین برای جلوگیری از این گونه اتفاقات باید ابتدا انگیزه ها و استعداد های خود را بصورت کامل و دقیق شناسایی کنید و سپس قدم در راه رسیدن به اهداف بگذارید. در غیر این صورت بعد از مدت زمان کوتاهی دچار پشیمانی های بسیار بزرگ خواهید شد.

4- تحت تاثیر حرف های ناامید کننده هستیم

بارها به وضوح این موضوع را مشاهده کردیم که افراد توانمند بسیاری تنها به دلیل منفی بافی های اطرافیان خود از ادامه مسیری که برای آنها موفقیت های بزرگ و قطعی را به همراه داشت بازمانده اند.

خیلی از اوقات خود فرد دارای پتانسیل های بسیار بالا و انرژی بسیار خوبی برای رسیدن به اهداف بزرگ می باشد. اما اطراف او با اشخاصی احاطه شده که مدام با سخنان منفی خود، ذهن و افکار وی را مغشوش و پریشان می کنند. در نهایت بعد از مدتی انگیزه های او بطور کامل از بین می رود و از ادامه مسیر دست می کشد. این نکته را به خاطر داشته باشید که قرار نیست همه مانند شما فکر کنند و یا مانند شما آرزوها و اهداف بزرگی داشته باشند.

همیشه این موضوع را مد نظر خود قرار دهید که هر شخصی در زندگی دقیقاً به همان چیزهایی دست پیدا می کند که مدام در افکار خود با آنها درگیر است. اگر شما ذهنی دارید که مرتب جایگاه های بزرگ و اهداف بلندی را برای شما به تصویر می کشد، پس یقین داشته باشید که بطور قطع به آنها دست پیدا خواهید کرد. تنها کافی است که تحت تاثیر حرف های ناامیدکننده دیگران قرار نگیرید و با پشتکار مسیر خود را ادامه دهید. لازم است به انگیزه های درونی خود توجه کنید تا بتوانید به موفقیت دست پیدا کنید.

البته دلایل بسیار زیاد دیگری هم وجود دارند که باعث بی انگیزگی ما می شوند که ما اکنون فقط آنها را نام می بریم تا به شما سر نخی داشته باشید تا خودتان خیلی بهتر و کامل تر آنها را یاد بگیرید؛ از جمله:

  • کمال گرایی
  • عدم مدیریت زمان
  • منفی گرایی
  • پیدا نکردن رسالت خود
  • داشتن انتظار معجزه و انجام ندادن هیچ کاری
  • عدم استفاده از بزرگترین قدرت خود (اشرف مخلوقات بودن)

انگیزه چیست؟ و راههای افزایش انگیزه کدام است؟

راههای افزایش انگیزه

بعد از این که اهمیت داشتن انگیزه بالا و تعریف و انواع انگیزه را دانستیم، وقت آن رسیده که با راه هایی ساده اما فوق العاده مهم و فوق العاده آشنا شویم تا بتوانیم با استفاده از آنها انگیزه سازی کنیم و موفقیت را از همیشه به خودمان نزدیک تر ببینیم  و در واقع مدیریت انگیزه داشته باشیم. پس تکنیک های ایجاد انگیزه را یاد بگیرید و سپس به آنها عمل کنید.

1. کتابچه موفقیت

یکی از اساسی ترین مشکلات ما این است که منتظر وقوع معجزات بسیار بزرگی توسط خودمان هستیم تا اسم خود را یک فرد موفق بگذاریم!

همین عامل باعث می شود که احساس ناامیدی و بی انگیزگی در ما ایجاد شود. پس باید به کوچکترین موفقیت های خود هم توجه کنیم. آنها را بصورت کتابچه کوچکی برای خود تهیه کنیم و اجازه دهیم تا از دست یابی به آنها تمام وجودمان غرق لذت شود.

مشکل همه افراد هم این است آنها لذت های کوچک را از خود دریغ می کنند و برای همین هرگز انگیزه ای برای تجربه لذت های بزرگتر ندارند.

برای دستیابی به آرزوهای بزرگتان ابتدا باید تغییرات کوچک و مثبت خود را جشن بگیرید. تنها کسی که باید با او رقابت کنید خودتان هستید. شما باید نسبت به روز گذشته تنها یک قدم بهتر باشید. تنها یک گام مثبت بردارید و در پایان باید این موفقیت را برای خود به شیرین ترین شکل ممکن به یادگار بگذارید. از همین امروز شروع کنید و تمام موفقیت های خود را، هر چند کوچک بصورت یک لیست بسیار زیبا بنویسید، آنها را مرتب مرور کنید، لذت ببرید و ایمان داشته باشید که موفقیت های بزرگتان به زودی از راه خواهند رسید.

2. ورودی های ذهنتان را کنترل کنید

بارها این نکته را گوشزد کرده ایم که آنچه آینده رفتار ها و کارهای شما را تحت تاثیر قرار می دهد ورودی های ذهن شما هستند.

پس برای بار چندم تکرار می کنیم که این ورودی ها را کنترل کنید. نباید توقع داشته باشید زمانی که مدام با افراد منفی باف در ارتباط هستید و یا مدام در حال مطالعه کتاب های منفی یا تماشای فیلم های غم انگیز می باشید، بتوانید تبدیل به فرد با انگیزه ای شوید!

شما تنها زمانی می توانید انگیزه را درون خود زنده نگه دارید که با افراد مثبت اندیش و کارهای مثبت زندگی خود را احاطه کنید. بسیاری از افراد هنوز به جادوی مثبت اندیشی و ارتباط با افراد مثبت ایمان نیاورده اند. برای یک بار هم که شده آنرا امتحان کنید. هزینه ای برای شما نخواهد داشت اما مسلماً از نتایج آن شگفت زده خواهید شد.

3. هدفتان را دقیق مشخص کنید

بعضی از دوستان حتی خودشان هم نمی دانند قرار است نهایتاً به چه چیزهایی دست پیدا کنند و چه هدفی دارند. با این حال توقع دارند بسیار پر انرژی و با انگیزه باشند و مسیر موفقیت را با سرعت به سمت جلو طی کنند.

اما لازم است در اینجا به این عزیزان یادآوری کنیم که تا زمانی که به درستی ندانید که قرار است به کجا برسید، چه کارهایی انجام دهید و از زندگی چه توقعاتی دارید، هرگز نخواهید توانست انگیزه های خود را برای همیشه زنده نگه دارید و از آنها نهایت استفاده را ببرید.

مسافری را تصور کنید که نقشه ای در دست ندارد و نمی داند که باید به کدام سمت حرکت کند. بنابراین مسلماً در جای خود ایستاده و هیچگونه حرکتی نخواهد داشت. اما اگر به همین شخص نقشه ای داده شود که مسیر را بطور واضح نشان می دهد، او شروع به حرکت و پیشروی می کند و در نهایت به هدف مورد نظر خود می رسد.

زندگی انسان ها دقیقا نمونه بارز همین مثال است. اگر یک فرد بداند از زندگی خود چه چیزی می خواهد، بدون شک به آن خواهد رسید و به سمت آن حرکت خواهد کرد. اگر هنوز هیچ حرکتی نکرده اید و در جای خود ساکن باقی مانده اید، پس لازم است یک بار دیگر مروری بر اهداف و برنامه های خود داشته باشید و ببینید آیا چیزی را که دوست دارید بطور واضح و روشن مشخص کرده اید؟

4. اطلاعات خود را زیاد کنید

مطالعه و تحقیق، هر دو باعث بالا رفتن سطح دانش و آگاهی شما می شود. افرادی که دانش بالایی دارند معمولاً نسبت به دیگران فعال تر هستند. آنها مدام در حال پیشروی و حرکت به سمت جلو می باشند و این امر باعث افزایش انرژی می شود. 

بله بالا رفتن سطح اطلاعات این مزیت را برای شما به همراه می آورد. زمانی که اطلاعات شما افزایش پیدا می کند، مدام دوست دارید که آنها را تجربه کنید و در زندگی خود به کار بگیرید تا ببینید واقعاً نتایج آن چه خواهد بود؟

به همین علت است که معتقدیم هرچه دانش و آگاهی شما بالاتر و فراتر برود قطعاً انگیزه شما برای بهتر کردن زندگی خود بیشتر خواهد شد. بنابراین از تأثیر مطالعه و کسب تجربیات جدید غافل نشوید. می توانید در هر جایی که هستید و  از هر شخصی که فکر می کنید کسب دانش کرده  و دریچه های  آگاهی را  برای خود باز کنید.

5. همذات پنداری کنید

همیشه فرد موفقی وجود دارد که احساس کنید از لحاظ بعضی ویژگی ها شباهت زیادی به شما دارد و بتوانید با او همذات پنداری کنید، برخی کارهای او را الگوی رفتاری خود قرار دهید و از او تقلید کنید تا بتوانید شبیه او باشید. 

مثلاً به این فکر کنید که فرد موفق مورد علاقه شما چگونه همیشه با انگیزه و پر انرژی است و در این مورد از او تقلید کنید. مسلماً پاسخ خوبی دریافت خواهید کرد و احساس خوبی در وجود شما ایجاد می شود. زیرا مدام در ذهن شما این نکته تکرار می شود که اکنون رفتار شما شبیه به رفتار یک فرد موفق شده است.

بنابراین حتماً یک الگوی موفق برای خود داشته باشید. البته نیاز نیست در تمام موارد به او شبیه شوید. زیرا هر انسانی با توجه به ویژگی های ذاتی خود منحصر به فرد است و تنها کافی است که در برخی موارد از او تقلید کنید تا نتایج مثبتی بگیرید.

6. جملات انگیزشی

شاید با قدرت بتوان گفت خواندن جملات انگیزشی ساده ترین اما در عین حال کارساز برای افزایش انگیزه موفقیت شما باشد. اکثر انسان های موفق تعدادی از این جملات را برای خود انتخاب می کنند تا وقتی بی انگیزه و اراده می شوند به آنها مراجعه کنند و انرژی و انگیزه از دست رفته خود را برگردانند.

پیشنهاد من این است که شما هم تعدادی از این جملات را برای خود انتخاب کرده و مدام آنها را با خود تکرار کنید. همچنین می توانید در پس زمینه گوشی و یا لپ تاپ خود از این جملات استفاده کنید تا هر زمان که چشم شما به آنها می افتد، مجدد انگیزه زندگی خود را به بالاترین حد ممکن برسانید. اگر نمی دانید جملاتی که بتوانند انگیزه شما را فوق العاده زیاد کنند و اتفاقات فوق العاده خوبی را برای شما رقم بزنند را از کجا پیدا کنید، پیشنهاد می کنم حتماً جملات انگیزشی را که به بیش از 100 جمله انگیزشی درجه یک اشاره شده است مطالعه کنید و با استفاده از آن دوباره بمب انگیزه و انرژی شوید.

انگیزه چیست؟ و راههای افزایش انگیزه کدام است؟

انگیزه برتر ما برای زندگی چیست؟

گاهی اوقات ما بر این باوریم که بی استعداد هستیم و توانایی انجام هیچ کاری را نداریم. فکر می کنیم هرگز به موفقیت دست نخواهیم یافت و نمی توانیم آینده روشنی را برای خود رقم بزنیم. اما نکته قابل ذکر اینجاست که ما اصلاً بی استعداد نیستیم! بلکه از این مشکل رنج می بریم که انگیزه کافی برای شروع فعالیت های خود و به ثمر رساندن آنها نداریم.

این انگیزه است که در ما احساس حرکت و پویایی و هدفمندی را ایجاد می کند و این انرژی را به ما می دهد تا با قدرت به سمت اهداف خود گام برداریم. بنابراین اگر هنوز موفق به دستیابی به آرزوهای بزرگ خود نشده اید، نیاز به نگرانی نیست!

مهم ترین انگیزه یا بهتر است بگویم انگیزه برتر ما برای رسیدن به موفقیت و ادامه زندگی زمانی ایجاد می شود که بدانیم چه استعدادهایی داریم و چقدر می توانیم بوسیله این استعدادها اتفاقات فوق العاده ای برای خودمان و دیگران رقم بزنیم. در واقع شناخت استعدادهایمان به ما حس اعتماد به نفس فوق العاده ای خواهد داد که در نهایت این اعتماد به نفس منجر به افزایش باورنکردنی انگیزه ما خواهد شد.

طبیعتاً کشف استعداد هم کار راحتی نیست و اگر در آن تخصص نداشته باشید، ممکن است مسیر زندگی خود را به کلی تغییر دهید و آرزوها و اهداف خود را نابود کنید. پس باید یک فرد یا تیم حرفه ای روی شما کار کند تا استعدادها و علایق اصلی شما پیدا شده و رسالت زندگی شما مشخص شود.

انگیزه چیست؟ و راههای افزایش انگیزه کدام است؟

نقش انگیزه در موفقیت

فکر می کنید همه افراد سرشناس و موفق دنیا همیشه همان قدر که در شبکه های اجتماعی و در تلویزیون سرحال شاد و سرزنده ظاهر می شوند هستند؟

واقعیت این است آنها هم مانند ما گاهی اوقات بی انگیزه، خسته و کلافه می شوند و از همه چیز فاصله می گیرند. آنها هم گاهی احساس می کنند که دیگر توانی برای ادامه دادن ندارند. بنابراین نیاز نیست نگران این باشید که اگر گاهی بی انگیزه شدید دیگر نخواهید توانست به موفقیت دست پیدا کنید.

اصلاً این طور نیست! شما تنها نیاز به کمی استراحت و تجدید قوا دارید و مجدداً می توانید مسیر موفقیت خود را با همان انرژی سابق و همان قدر سر حال به سمت جلو حرکت کنید. شما اگر راه هایی که در همین مقاله آموختید را اجرا کنید می توانید انگیزه از دست رفته خود را بازگردانید.

شما نباید از اشخاص موفق در ذهن خود بت بسازید. مدام با خود تکرار کنید او هم مانند من یک انسان است و بدون شک تمام احساساتی که من تجربه می کنم او نیز تجربه خواهد کرد، فقط او نحوه برخورد متفاوتی نسبت به مشکلات دارد. این شیوه تفکر به شما آرامش ذهنی می دهد تا دیگر در هنگام وقوع حالت های منفی دلسرد و نگران نشوید.

انگیزه چیست؟ و راههای افزایش انگیزه کدام است؟

بهترین راه افزایش انگیزه

در این مقاله تماماً درباره انگیزه صحبت کردیم و جوانب مهمی از آنرا مورد بررسی قرار دادیم. اما شما باید این نکته را بدانید که انگیزه، بحثی نیست که به این راحتی ها بتوان از آن رد شد و با چند نکته مختصر، آنرا بطور کامل مدیریت کرد. در واقع شما تنها زمانی می توانید آنرا در وجود خود مدیریت کرده و به بالاترین حد ممکن برسانید که بطور کامل آموزش آنرا دیده باشید و بدانید که نسبت به خودتان باید چگونه آنرا افزایش دهید. حالا چطور می توان این کار را انجام داد؟

 

راستی شما وقتی انگیزه خود را از دست می دهید چه کار می کنید؟ به نظر شما نقش انگیزه در موفقیت افراد چقدر است؟  تفکر شما درباره انگیزه چگونه است؟ نکات خود را زیر همین مقاله در بخش نظرات برای ما و دیگر کاربران سایت ضیاءالصالحین به اشتراک بگذارید.

موفق باشید…

پدیدآورنده: 
Share