ببینید | وضعیت اقلیت ارمنی در ترکیه از منظر حقوق بین‌الملل - دکتر احمد کاظمی

دریافت ویدئو
برای تفهیم و درک پاسخ این سؤالات، ویدئو اظهارات دکتر احمد کاظمی پژوهشگر ارشد حقوق بین‌الملل و اوراسیا را مشاهده نمایید.

ببینید | وضعیت اقلیت ارمنی در ترکیه از منظر حقوق بین‌الملل - دکتر احمد کاظمی

چرا ارامنه ترکیه به ارامنه آشکار و پنهان تقسیم شده‌اند؟

 ارامنه یکی از ریشه‌دارترین اقلیت‌های مذهبی و قومی در ترکیه هستند که هم در دوره عثمانی و هم در دوره جمهوری ترکیه تحت‌تأثیر ایده وطن خالص ترک، تاریخ تلخ و اندوهناکی داشته‌اند.

ارامنه در اواخر دوره عثمانی و آن مقطعی که «طلعت پاشا» وزیر کشور عثمانی و از رهبران جمعیت اتحاد و ترقی می¬گفت: «تنها یک ارمنی باید بماند، آن هم در موزه»، درگیر اخراج، جابه‌جایی اجباری و حوادث خشونت باری شدند که از دید بسیاری از کشورها، نسل‌کشی محسوب می‌شود.

رجب طیب اردوغان در ۲۳ آوریل ۲۰۱۴ زمانی که نخست‌وزیر ترکیه بود بدون استفاده از واژه نسل‌کشی، از نوادگان این کشتار پوزش خواست و پیامدهای این حوادث را غیرانسانی خواند.

در دوره جمهوری ترکیه نیز علی‌رغم تعهد آنکارا به رعایت حقوق اقلیت‌های غیرمسلمان (از جمله ارامنه) در معاهده لوزان (۱۹۲۳)، مصادیق متعددی از نفرت‌پراکنی، نقض حقوق مذهبی، فرهنگی و زبانی ارامنه وجود دارد.
قتل «هراند دینک» سردبیر نشریه آگوس ارمنی در ۱۰ ژانویه ۲۰۰۷، مصداقی از تبعات نفرت‌پراکنی مستمر علیه ارامنه در ترکیه بود.

وجود فضای خفقان تاریخی علیه ارامنه در ترکیه باعث شده است که تعدادی از ارامنه این کشور، هویت خود را مخفی نگه دارند که این موضوع موجب شکل‌گیری دو گروه ارامنه حمشین (آشکار) و ارامنه کریپتو (پنهان) شده است؛ به همین دلیل نیز آمار ارامنه ترکیه از ۷۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

چرا معضل مصادره اموال و آثار فرهنگی و مذهبی ارامنه در ترکیه که از سال ۱۹۳۶ شروع شده است، هنوز حل نگردیده است؟
✔ وضعیت ارامنه ترکیه از منظر دسترسی به «حق تماس» چگونه است؟
✔ دلیل اقبال جامعه ترکیه به کتاب «مادربزرگ من» (نوشته فتحیه چتین) - کتابی که فجایع علیه ارامنه در اواخر عثمانی را روایت می‌کند؟- چیست؟
✔ مهم‌ترین مصادیق نقض حقوق اقلیت ارمنی ترکیه به‌عنوان بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی غیرمسلمان این کشور از منظر حقوق بین‌الملل اقلیت‌ها کدام‌اند؟

⫸⫸⫸ برای تفهیم و درک پاسخ این سؤالات، ویدئو اظهارات دکتر احمد کاظمی پژوهشگر ارشد حقوق بین‌الملل و اوراسیا مشاهده نمایید. ⫷⫷⫷

ببینید |  وضعیت اقلیت ارمنی در ترکیه از منظر حقوق بین‌الملل - دکتر احمد کاظمی

جهت اطلاع از مجموعه تحلیلها و یادداشتها در خصوص مسائل آذربایجان و قفقاز کلیک کنید.

Share