غدیر و مهدویت - حجت الاسلام طبسی / جلسه 4
غدیر و مهدویت - حجت الاسلام طبسی / جلسه 4
چهارمین جلسه از بیانات ارزشمند حجت الاسلام نجم الدین مروجی طبسی با عنوان «غدیر و مهدویت » ویژه عید غدیر خم/ مدت زمان سخنرانی : 25 دقیقه
متن سخنرانی :
در ارتباط با مقوله حسنی، آیا ایشان از علامات است و آیا اگر هست از علامات حتمیه هست؟ آیا مثبت است؟ تکلیف ما در برابر او چیست؟
یک روایت از علامه مجلسی در مرآت و در شرح کافی شریف جلد ۲۶ صفحه ۱۵۴ ، داریم که حسنی از علامات است که شاید این روایت هم از روایات درست باشد.
یعقوب سراج از امام صادق علیه السلام پرسید: «گشایش شیعیان شما چه زمانی است؟» حضرت فرمود: وقتی بین بنی عباس اختلاف بیفتد و سلطنت آنها سست شود و در آنها طمع کند کسی که در این سطح نیست (که به تسخیر حکومت بپردازند) عرب، از حکومت سرپیچی میکنند و هر صاحب قدرتی وارد میدان میشود. شامی ظهور میکند و یمانی رو میکند و حسنی حرکت میکند و صاحب الأمر از مدینه به طرف مکه خروج میکند، در حالی که میراث رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم با او است… و از خداوند، اذن ظهور میخواهد. برخی دوستان حضرت مطلع میشوند و خبر به حسنی میرسد و او به خروج مبادرت میکند که اهل مکه بر او یورش میبرند و او را میکشند و سرش را برای شامی میفرستند. در این زمان، صاحب الامر ظهور میکند و مردم با ایشان بیعت کرده و همراه میشوند.
از این روایت، به چند مطلب میتوان پی برد:
حرکت سید حسنی یکی از علائم ظهور است؛ چرا که وقتی از امام سوال میشود: «گشایش شیعه چه زمانی اتفاق میافتد؟ حضرت اموری را بر میشمارد که یکی از آنها حرکت سید حسنی است و پس از ذکر این امور، میفرماید «وخرج صاحب هذا الامر» که مرحوم مازندرانی این جمله را جزای عبارت قبل (اذا اختلف…) میداند (مازندرانی، ۱۴۲۱: ج ۱۲، ص ۳۰۱).
دو حرکت توسط سید حسنی آغاز میشود که یکی از آنها به مدت کوتاهی پیش از خروج و دیگری پس از ظهور اتفاق میافتد. در بخشی از روایت آمده است: «و تحرک الحسنی و خرج صاحب هذا الامر» که به حرکت قبل از خروج اشاره دارد و روایت، درباره کیفیت این حرکت توضیحی نداده است. در بخش دیگر روایت آمده است وقتی خبر ظهور حضرت به او میرسد، حسنی به خروج مبادرت میکند که در این حرکت، کشته خواهد شد.
حرکتی توسط حسنی آغاز میشود که مبدا این حرکت مشخص نیست، اما در ادامه، به مکه منتهی میشود. البته برخی شروع این حرکت را از مکه و به انگیزه خروج میدانند که با ظاهر روایت سازگار نیست. زمان حرکت حسنی بسیار نزدیک به زمان ظهور حضرت است، زیرا در روایت بیان شده است که حسنی حرکت میکند و امام علیه السلام نیز از مدینه به سوی مکه روانه میشود. وقتی امام به مکه میرسد، خداوند اذن ظهور میدهد. وقتی این خبر به حسنی میرسد، مبادرت به خروج میکند و کشته میشود و سپس امام علیه السلام ظهور میکند.
در روایت، به مثبت یا منفی بودن شخصیت سید حسنی یا بر حق بودن یا نبودن حرکتش، اشاره مستقیمی نشده است، اما از قرائنی میتوان حدس زد شخصیتی مثبت بوده و حرکت وی بر حق باشد، زیرا اولاً در روایت آمده است که «پس اذن ظهور داده میشود و بعضی از دوستان حضرت باخبر میشوند و خبر به سید حسنی میرسد…»، از این که برخی از موالی و دوستان حضرت از «اذن ظهور» مطلع میشوند و خبر را به سید حسنی میرسانند، معلوم میشود وی نیز از خواص است که از این خبر مهم آگاهی مییابد؛ چرا که اطلاع از «اذن ظهور» امری نیست که همگان از آن مطلع شوند بلکه خود ظهور علنی است.
البته برخی مرجع ضمیر در «موالیه» را سید حسنی دانستهاند (مازندرانی، همان: ج ۱۲، ص ۳۰۲). در این صورت، معنای روایت چنین میشود که برخی دوستان سید حسنی از اذن ظهور مطلع میشوند و به او خبر میدهند. در چنین صورتی نیز احتمال صورت اول به قوت خود باقی است و بلکه تقویت هم میشود؛ چون وقتی دوستان سید حسنی از خواص باشند، خودش جایگاه ویژهای خواهد داشت.
ثانیاً: وی توسط اهل مکه کشته میشود و سرش برای سفیانی فرستاده میشود. با توجه به این که سر او برای سفیانی فرستاده میشود، معلوم میشود او از دشمنان سفیانی است، اما این که او از دوستان امام زمان علیه السلام نیز باشد، قطعی نیست؛ زیرا معلوم نیست هر کس با سفیانی مخالف باشد، حتماً با امام زمان علیه السلام موافق خواهد بود.
در باره سرنوشت سرنوشت سید حسنی چنین گفته شده است که به دست مردم مکه کشته شده و سرش برای سفیانی فرستاده میشود؛ زیرا مردم مکه با حرکت اهل بیت علیهم السلام موافقتی نداشته و ندارند، بلکه در زمان ظهور، از مخالفان هستند و حضرت با آنها مقابله خواهد کرد.
ویژه نامه پیشنهادی: عید غدیر خم - ویژه نامه کمال الدین و تمام النعمة
افزودن دیدگاه جدید