میرمهنا بندرریگی ؛ فرماندهی که نفس اروپایی‌ها را در خلیج‌ فارس بریده بود

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل میرمهنا بندرریگی17.44 مگابایت
میرمهنا دوغابی (بندرریگی)، در سال ۱۱۱۴ خورشیدی در زمان پادشاهی کریم خان زند در بندر کوچکی از توابع بندر گناوه در استان بوشهر به نام بندر ریگ به دنیا آمد.

میرمهنا بندرریگی ؛ فرماندهی که نفس اروپایی‌ها را در خلیج‌ فارس بریده بود

در تاریخ و تمدن ایران اسلامی اسطوره‌های بزرگ و مطرحی وجود دارند که برای دفاع از خاک و آب کشور جانانه دفاع کردند اما هنوز برای بیشتر مردم ایران ناشناخته مانده‌اند که "میرمهنا" بندرریگی از دلاوران مبارزه با استعمارگران هلندی و انگلیسی در خطه جنوب از جمله آنها است.

پدر میر مهنا، میر ناصر نام داشت که در آخرین سال ‌های فرمانروایی نادرشاه افشار، حاکم بندر ریگ و رود حلّه و جزیره خارک بود. میر ناصر در اون زمان تلاش کرد که زمین عرب های بوشهر به دست انگلیسی ها و بیگانگان نیفته. گذشت تا اینکه پسرش بزرگ شد. میر مهنا کسی بود که با هلندی‌ ها، انگلیسی‌ ها و پرتغالی‌ ها و بیگانگانی که قصد تصرف و تکه ‌تکه کردن ایران رو داشتن به شدت مخالف بود.

میرمهنا حضور بیگانه توی ایران رو مساوی با فقر مردم میدونست. واسه همین بود که تصمیم به مبارزه گرفت. برای مبارزه هم باید به راه های بازرگانی (دریایی و زمینی) مسلط می شد. اون شروع کرد به جمع آوری نیرو. کار به اینجا رسید که به مدت 15 سال قدرت شکست ناپذیر خلیج فارس بود.

دلاوری هاش باعث شده بود که نیروهای نظامی بیگانه ای که توی خلیج فارس حضور داشتن، وحشت کنن و از دولت های مرکزی خودشون کمک بخوان. اما به هر حال این قهرمان مبارزه با استعمار ، کار خودش رو کرد و موفق شد که هلندی ها رو از جزیره خارک بیرون کنه و بهشون نشون بده کت تن کیه.

میرمهنا ؛ فرماندهی که نفس اروپایی‌ها را در خلیج‌ فارس بریده بود

جهت دسترسی به بخش ویژه مشاهیر و مفاخر ایران کلیک کنید.

پدیدآورنده: 
Share