مصاحبه با حجت الاسلام موسوم صمدوف پس از آزادی از زندان

زندگی خود یک امتحان است و در آن حوادث غیرقابل پیش بینی رخ می دهد؛ زندان هم یقیناً یکی از امتحانات الهی است، قسمت شد که ما هم مدتی در زندان باشیم، طبیعتاً انسان در این مدت (زندان) با امتحانات مختلف مواجه می شود.

مصاحبه با حجت الاسلام موسوم صمدوف پس از آزادی از زندان

در این بخش از ضیاءالصالحین، فیلم و متن مصاحبه با حجت الاسلام دکتر موسوم (محسن) صمدوف، رهبر حزب اسلام جمهوری آذربایجان را پس از آزادی از زندان 12 سالۀ دیکتاتور آذربایجان (الهام علی اف) از نظر می گذرانید.

مصاحبه با حجت الاسلام دکتر موسوم (محسن) صمدوف

بِسمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم وَ هُوَ خَيرُ نَاصِرٍ وَ مُعِين

زندگی خود یک امتحان است و در آن حوادث غیرقابل پیش بینی رخ می دهد؛ زندان هم یقیناً یکی از امتحانات الهی است، قسمت شد که ما هم مدتی در زندان باشیم، طبیعتاً انسان در این مدت (زندان) با امتحانات مختلف مواجه می شود و هرچه قدر مدت آن زیاد باشد، بالطبع امتحانات نیز در آن زیاد می شود. در کل شاکریم به درگاه حق که ما را از این امتحانات ما را بیرون آورد، حال چگونه بیرون آمدیم آن را تنها خدا می داند. اما طبیعی است که هرکس بخواهد فعالیت سیاسی و اجتماعی داشته باشد، باید عواقبی چون زندانی شدن را نیز در نظر داشته باشد و در تقدیر ما هم این مسئله بود و قسمت و نصیب ما هم شد. در زندان ها انسان ها و مردان معتقد و پولادین دیدیم بدین معنا که می توان گفت حقیقتاً زندان هم یک دانشگاه و آموزشگاه است که انسان بعد از آن مرحله خودش را خیلی بهتر می شناسد.

فعالیت های آتی شما چگونه خواهد بود؟ آیا ادامه خواهید داد؟

ما امروز ساعت 6 و 6:30 آزاد شده ایم، تازه بیرون آمده ایم، طبیعی است که ما به خاطر فعالیت های دینی، اجتماعی، سیاسی در جامعه و مطرح نمودن آنها دستگیر شده بودیم، خودمان نیز عضو حزب اسلامی که یک حزب سیاسی است، بودیم و همچنین مسئولیت آن را به عهده داشتیم، طبیعی است که سیاست یک مفهومی است که اگر شما در آن را نزنید او در شما را خواهد زد. (اگر شما هم به سراغ آن نروید، او به سراغ شما خواهد آمد.) و کسی نمی تواند بگوید که از سیاست دور خواهد بود، چون این حرف درستی نیست. اما به عنوان رهبر حزب اسلامی بعدازاین نیز فعالیتم متناسب با رویکرد هم سنگرانم خواهد بود و امید است که اگر خداوند مصلحت بداند، تلاش خواهیم کرد که هرچه در توان داریم، برای بهبودی اوضاع سیاسی و اجتماعی جمهوری آذربایجان مضایقه نکنیم.

مصاحبه با حجت الاسلام دکتر موسوم (محسن) صمدوف

با توجه به جریانات اخیر، اکنون اوضاع کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟ (مضمون سؤال)

چون مدت زیادی است که در مکان سربسته ای بوده ایم و به خاطر ارتباط کم با محیط بیرون اطلاعات چندانی نداریم. اما می توانم بگویم یکی از اساسی ترین مشکلات ملت ج.آذربایجان مسئله قراباغ کوهستانی است و آن نیز به همت و فداکاری و قدرت فرزندان شجاع مردم آذربایجان، این مسائل تا حدودی برطرف شد، البته درست است که مسئله قراباغ کوهستانی هنوز هم حل نشده است و ما هنوز امروز هم ناراحتی آن را می کشیم. ما می خواستیم که با پایان این جنگ، مسئله قراباغ کوهستانی هم به طور ریشه ای حل شود که دیگر دشواری های مربوط به خارج کردن نیروهای صلح بانی روسی و غیره را از کشورمان تحمل نکنیم.

اگر مناسبات با دین اسلام در جامعه به لحاظ معنوی خوب باشد، روحیه مردم همواره عالی خواهد بود که همه نیازمند این هستند. هم سیاستمداران و هم دیگران که در دیگر جاهای مختلف جامعه زحمت می کشند، به این نیاز دارند. ملت ما با احیای اهداف معنوی در خود می تواند به سایر اهداف خود نیز نایل آیند.

Share