خانواده متعالی - استاد پناهیان (بخش 3)
خانواده متعالی - استاد پناهیان (بخش 3)
در این بخش از ضیاءالصالحین، سومین قسمت بیانات ارزشمند حجت الاسلام علیرضا پناهیان را با موضوع «خانواده متعالی» به مدت 49 دقیقه با علاقه مندان به اشتراک می گذاریم.
خلاصه بخش سوم : خانواده متعالی / حجت الاسلام پناهیان
در مقام اصلاح اخلاق خانواده و یا ارتقاء فرهنگ خانواده ابتدا باید نگاه و تلقی و تعریف و برداشت خود را از آغاز آن یعنی ازدواج تا فرزندآوری تا پدر و مادر داری اصلاح کنیم و آنچه را که باید نگاه کنیم. اگر نگاه ما نسبت به امر ازدواج اصلاح بشود و اگر اشتباهاتی را که از فرهنگ های دیگری که طبیعتا به ما تهاجم دارند و به فرهنگ و سبک زندگی ما وارد شده و یا اشتباهاتی که به مرور زمان نسبت به مفهوم خانواده در فرهنگ خودمان پدید آمده را اصلاح کنیم به طور طبیعی خیلی از جزئیات به صورت خود به خودی اصلاح خواهند شد.
در جهت اصلاح درست و تعریف صحیحی که باید داشته باشیم این روایت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که شرح آیات قرآن است بسیار کمک می کند. «زوجو ایاماکم ، مجردهایتان را ازدواج دهید.»
امر ازدواج اینگونه است که بشتر دیگران را ازدواج بدهید یا به تعبیر دیگر بزرگترها جوان ها را ازدواج بدهند و بزرگترها نسبت به امر ازدواج جوانان اهتمام داشته باشند. برخی مواقع بزرگترها آنقدر این کار را نمی کنند تا جوان ها به زبان در می آیند. این اشکالی ندارد ولی بهتر این است که بزرگترها وظیفه خود را بدانند. این سفارش ظریف دین اسلام است که دوست دارد حیا و حجاب در زبان و مرام جوان ها باقی بماند.
رسول گرامی اسلام سه فایده برای ازدواج ذکر می فرمایند:
روزیشان زیاد می شود، جوانمردی آنها زیاد می شود و اخلاق انان نیکو می شود.
حالا چطور اگر کسی ازدواج کند روزی اش زیاد می شود؟این مسئله در قرآن هم آمده است اما امروزه بعضا پیش خودشان برعکس فکر می کنند و می گویند که ما پولی نداریم که بخواهیم ازدواج بکنیم در حالی که کسی که پول ندارد و می خواهد روزی اش زیاد شود باید ازواج بکند و پولدار شود اینکه ما فکر می کنیم که پولی نداریم که ازدواج کنیم نتیجه بی ایمانی ماست وقتی حساب ها پر پول شد بعد می گوییم خب الان خدا به ما توفیق داده است که ازدواج کنیم در حالی که دیر شده و خدا فقط به ما توفیق داده که ایمان نداشته باشیم.
حالا اگر کسی ازدواج کرد و روزی اش زیاد نشد شاید مشکل از جای دیگری باشد یا بگوید حتما خدا خواسته که من فقیر باشم چون من مهمترین اقدام که ازدواج باشد برای زیاد شدن روزی ام انجام دادم من به استثنائاتی که خودشان در کسب روزی و به دست آوردن روزی بی عرضه اند کاری ندارم که خب همیشه برای هر مسئله ای استثنائاتی هم وجود دارد در در مورد آنها باید جداگانه بحث کرد ولی ازدواج باعث افزایش روزی انسان می شود.
مورد دوم می فرمایند که اگر جوانی ازدواج بکند و مروتش زیاد می شود جوانمردی اش زیاد می شود حضرت فرمودند مروت نزد ما اهل بیت علیهم السلام به این معنی است که اگر خدا بهت نداد شکر کنی و اگر بهت داد ایثار بکنی و ببخشی می فرمایند کسی که ازدواج بکنند مروتش افزایش پیدا می کند یعنی از خود گذشته می شود صبر چیست؟ تو نداری هاییش خدا را شکر می کند این همان مروت و جوانمردی است و این در اثر ازدواج است.
مورد سوم بعد با ازدواج کردن اخلاقش هم بهتر می شود طبیعت انسان اینه که خلق و خوی انسان رو نرم می کند طلبه جوانی از قم می گفتند که مدتی است سر نماز حال خوشی دارم و بعضی موقع هم گریه می کنم گفتم این که خوب است این کار مگر مشکلی دارد؟گفت نه تقریبا دلیلش رو هم میدانم که این حال خوش از کجاست دلیلش رو پرسیدم گفت ما تازه عقد کردیم و بناست که ازدواج کنیم خانمم خیلی با من با محبت بر خورد می کنند خب ایشان وقتی با من اینگونه با محبت رفتار می کنند روی نمازم تاثیر می گذارد و خیلی قشنگ می شود ما در اثر ازدواج کردن اینطور نمازمان خوب شده اینها با هم چه ربطی دارد.
روایت داریم می فرمایند که آدم لئیم با چوب ادب می شود و آدم شریف با محبت ادب می شود وقتی خانم شما بهتون محبت کرده شما معنوی تر شدی این یعنی آدم شریف است. با محبتی که خانمش بهش کرده نمازش قشنگ شده ازدواج یعنی همین اگر یک جوان بعداز ازدواج نماز خوان و با اخلاق تر شد این اتفاق طبیعی است که تو زندگیش افتاده بعداز ازدواج ادم اخلاقش نیکو می شود.
افزودن دیدگاه جدید