پاسخ به یک شبهه؛ چرا به اصل 15 قانون اساسی عمل نمی‌ شود؟

موضوع: 
یادداشت سردبیر سایت ضیاءالصالحین پیرامون شبهه به اصل 15 قانون اساسی؛
اصل 15 قانون اساسی زبان مادری | تفسیر اصل ۱۵ قانون اساسی | موضوع اصل ۱۵ قانون اساسی
آنهایی که برای خودشان پرچم و نقشه توهمی درست کرده اند که دنبال زبان مادری هستیم، همه ی اینها شعاری بیش نیست و اغلب هم بازیچه ی دست صهیونیست ها هستند.

پاسخ به یک شبهه؛ چرا به اصل 15 قانون اساسی عمل نمی‌ شود؟

ابتدا ببینیم که اصل 15 (پانزدهم) قانون اساسی چه می گوید:

«زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران، فارسی است. اسناد و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد. ولی استفاده از زبان های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.»

پاسخ به یک شبهه؛ چرا به اصل 15 قانون اساسی عمل نمی‌ شود؟

در مورد زبان مادری برای اقوام اقدامات اساسی صورت گرفته ولی شاید خیلی ها از این مسائل خبر ندارند و یا در برخی موارد توجه کافی نشده است؛

۱. در سال 1398 در مجلس شورای اسلامی طرح اجرای اصل 15 (پانزدهم) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با عنوان «تدریس زبان های محلی و قومی در مدارس و دانشگاه های کشور» با امضای 145 نفر از نمایندگان جهت طی مراحل و اقدامات قانونی تقدیم شده است ... (منبع)

البته در پی نوشت این خبر هم نظر ما این بود که در عنوان طرح یک ایراد اساسی وجود دارد و با متن اصلی قانون تفاوت داشته و نیاز به اصلاح دارد؛ در اصل 15 تدریس ادبیات محلی در مدارس آزاد است نه در دانشگاه ها؛ لذا این اختلاف می تواند مانع اجرای طرح شده و پروسه ی اجرای آن را طولانی کند.

۲. شبکه های تلویزیونی محلی به همه ی استان های کشور تخصیص داده شده و اقوام ایرانی به زبان محلی خود می توانند در آن شبکه ها تولید محتوا کرده و به مخاطبین خود ارائه دهند. همچنین رادیوهای بومی ویژه ی هر استان نیز راه اندازی شده است.

۳. حالا با پان ترک ها و پان عرب ها و... کاری نداریم؛ ولی برای نمونه از افراد آذری زبان که در اجرای این طرح عجله دارند، سؤال می شود: برای کتب درسی جهت تدریس در مدارس آیا نسخه های آماده در اختیار دارید؟

اگر در اختیار دارید، با رعایت شرایط بفرمائید ارائه دهید:

اولاً؛ این کتب شما باید با فرهنگ ایرانی و اسلامی سازگار باشد. یعنی ترویج افکار پان ترکیسم صهیونیستی و تاریخ های مجعول و یا فرهنگ غربی غیراسلامی در آن نباشد.

ثانیاً؛ با کدام الفبا می خواهید این کتب را در مدارس بیاورید؟ این مسئله را روشن کنید...

ثالثاً؛ پشتیبانی کتب را کدام کارگروه ویژه در وزارت آموزش وپرورش بر عهده خواهد داشت؟ این مسئله را نیز روشن کنید...

اما آنهایی که برای خودشان پرچم و نقشه توهمی درست کرده اند که دنبال زبان مادری هستیم، همه ی اینها شعاری بیش نیست و اغلب هم بازیچه ی دست صهیونیست ها هستند و هیچ برنامه ی خاصی برای اجرای این طرح ندارند و از پرچم و نقشه درست کردنشان معلوم می شود که دنبال چه هستند و ما فعلاً با این قماش افراد کاری نداریم و حق اعتراض هم برای آنها قائل نیستیم، هروقت توانستند صف خود را از تجزیه طلبان و آشوبگران جدا کنند، می توان با آنها به گفتگو نشست و صحبت کرد.

پاسخ به یک شبهه؛ چرا به اصل 15 قانون اساسی عمل نمی‌ شود؟

اما در نظام جمهوری اسلامی - علاوه بر مواردی که عرض شد - تاکنون چه اقدامات قابل توجهی انجام شده؟

2 مورد دیگر هم به موارد فوق اضافه می کنیم:

۱. چاپ کتب هر قومیتی تاکنون آزاد بوده و کتاب های زیادی هم چاپ شده برای هر قومیتی با هر نوع الفبایی که دوست داشته اند به چاپ رسیده و منتشر شده است.

۲. تألیف بزرگ ترین دایرةالمعارف ترکی آذربایجانی در اربیل اتفاق افتاده است و البته هنوز هم ادامه دارد که شخص آیت الله سید حسن عاملی به عنوان نماینده ولی فقیه از آن رونمایی کردند.(منبع)

در حاشیه این رونمایی آقای عباس لسانی قصاب که از لیدرهای پان ترک در استان اردبیل محسوب می شود و در زندان به سر می برد گفته بود که نظام ما را خلع سلاح کرد و دیگر بهانه ای محکمی نخواهیم داشت. (به نقل از یک منبع موثق)

به این عبارات توجه می کنید؟

یعنی غیرمستقیم دارند اعتراف می کنند که همه این بازی ها بهانه است، فقط اگر مردم در حرف های اینها به دقت تأمل داشته باشند خیلی از حقایق روشن می شود.

پاسخ به یک شبهه؛ چرا به اصل 15 قانون اساسی عمل نمی‌ شود؟

مخلص کلام:

هر اصلی که در قانون اساسی کشور تصویب شده قابل اجراست ولی نه اینکه مجری و مدعیان آن بیگانگان باشند، ما در داخل کشور یک خانواده هستیم و خودمان هم درخواست ها و دغدغه های خودمان را بلدیم چگونه اعلام و مشکلاتمان را چگونه حل کنیم؛ لذا دست هر اجنبی مداخله گر را در امور داخل کشور قطع می کنیم، اصلاً انقلاب کرده ایم که استقلال داشته باشیم، و در چارچوب جمهوری اسلامی هم آزاد باشیم.

و این را هم به عنوان تتمه بحث عرض کنم که هیچ کشوری به اندازه ی جمهوری اسلامی زیرساخت های تعالی بخش و دقیق تری ندارد. ولی باید با وحدت و همدلی و همت مضاعف در اجرای صحیح این قوانین زیرساختی کوشید.

Share