الهام امپریالیسم (قسمت اول)

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل الهام امپریالیسم (قسمت اول)6.59 مگابایت
انتشار اسناد پاندورا در سال ۲۰۲۱ نشان داد که او و خانواده‌اش ثروت عظیمی دارند و در پولشویی گسترده مشارکت می‌کنند.

الهام امپریالیسم (قسمت اول)

در سال ۲۰۱۲ علی اِف به عنوان چهره سال از نظر موسسه گزارش جرایم فساد معرفی شد. انتشار اسناد پاندورا در سال ۲۰۲۱ نشان داد که او و خانواده اش ثروت عظیمی دارند و در پولشویی گسترده مشارکت می کنند.

تماشای قسمت دوم «الهام امپریالیسم»

الهام حیدر اوغلو علی اِف، متولد دسامبر ۱۹۶۱ چهارمین رییس جمهوری آذربایجان از سال ۲۰۰۳ تا کنون، و رهبر حزب "آذربایجان نوین" است که پس از پدرش حیدر علی اِف به این منصب رسید. او در سال ۱۹۷۷ وارد "موسسه دولتی روابط بین الملل مسکو" شد و در سال ۱۹۸۵ دکتری تاریخ گرفت.    

قدرت خانوادگی الهام علی اف:

او و خانواده اش افرادی ثروتمند و صاحب یا سهامدار شرکت های نفت و گاز، ساخت و ساز و ارتباطات هستند. الهام در زمان حکومت پدر به مناصب ورزشی و سیاسی رسید و در سال ۲۰۰۳ که پدرش در بستر بیماری بود به عنوان نخست وزیر منصوب، و پس از مرگ پدر جایگزین او شد. پدرش حیدر علی اِف افسر سابق سرویس KGB و رهبر حزب کمونیست آذربایجان بود که سیاست "ملی گرایی آذربایجانی" را برگزید و با سرنگون کرد اِلچیبَی در سال ۱۹۹۳ به قدرت رسید.

طبق گفته موسسه های حقوق بشری انتخاب او در سال ۲۰۰۳ با فساد و حذف رقبا همراه بوده. علی اِف در سال ۲۰۰۸ در دور دوم مجددا به عنوان رییس جمهور برگزیده شد. در این زمان، کمیسیون مرکزی انتخابات اپلیکیشنی منتشر کرد که به شهروندان اجازه نظارت لحظه ای بر روند شمارش آرا را می داد اما یک روز قبل از شروع انتخابات به طور تصادفی، نتیجه را درحالی که علی اِف با رای ۸۵ درصدی پیروز انتخابات شده بود، نمایش داد.    

اقتصاد خانواده علی اف:

سیاست خارجی حکومت علی اِف بر استحکام روابط با اتحادیه اروپا، روابط عمیق اقتصادی با روسیه و همکاری با اتحاد نظامی ناتو از طریق "طرح اقدام شراکت اختصاصی، IPAP" در سال ۲۰۱۴ بوده. او تاکنون در جلسات متعدد ناتو شرکت داشته و کشورش در افغانستان با ناتو در قالب "عملیات اقدام قاطع" همکاری داشته است. او در سال ۲۰۱۹ به عنوان رئیس "شورای کشورهای ترک" انتخاب شد.

معروف است که علی اِف برای ترغیب مقامات غربی از "دیپلماسی خاویار" استفاده می کند. او سعی کرده تا روابط گسترده ای با اتحادیه اروپا برقرار کند. در سال ۲۰۱۷ به فرانسه سفر کرد و فعالیت شرکت های غربی در جمهوری خودخوانده آرتساخ را "غیرقابل قبول و نقض قوانین بین المللی" دانست. در سال ۲۰۲۰ از امانوئل مکرون خواست که به خاطر متهم کردن کشورش به استفاده از مزدوران سوری در جنگ قره باغ، عذرخواهی کند.

در سال ۲۰۱۶، علی اِف با مقامات روسیه و ایران در باکو دیدار کرد که منجر به امضای اعلامیه ای برای توسعه کریدور شمال- جنوب شد که از هند تا شهر سنت پترزبورگ امتداد دارد.

در سال ۲۰۱۲ علی اِف به عنوان چهره سال از نظر موسسه گزارش جرایم فساد معرفی شد. انتشار اسناد پاندورا در سال ۲۰۲۱ نشان داد که او و خانواده اش ثروت عظیمی دارند و در پولشویی گسترده مشارکت می کنند.    
 

Share