تفسیر نور | پیامهای آسمانی جزء چهارم قرآن

تعداد کلمات ۶۶۷ / زمان تقریبی مطالعه : ۳ دقیقه
تفسیر نور | پیامهای آسمانی جزء چهارم قرآن
در این نوشتار، نگارنده سعی کرده است پس از ذکر آیه و ترجمه آن، روایاتی تفسیری در خصوص آیه مورد نظر نقل کرده و سپس به تفسیر آن آیه بپردازد.

تفسیر نور | پیامهای آسمانی جزء چهارم قرآن

در این بخش از ضیاءالصالحین، به تفسیر مختصر آیات منتخب جزء چهارم قرآن کریم پرداخته شده است. نگارنده سعی کرده است پس از ذکر آیه و ترجمه آن، روایاتی تفسیری در خصوص آیه مورد نظر نقل کرده و سپس به تفسیر آن آیه بپردازد. در ادامه با پیامهای آسمانی جزء چهارم قرآن کریم ما را همراهی کنید.

تفسیر نور | پیامهای آسمانی جزء چهارم قرآن

1. لَن تَنَالُواْ الْبرَّ حَتَى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَ مَا تُنفِقُواْ مِن شىَ‏ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ: نيكى را در نخواهيد يافت تا آن گاه كه از آنچه دوست مى ‏داريد انفاق كنيد. و هرچه انفاق مى ‏كنيد خدا بدان آگاه است.

 يگانه راه رسيدن به مقام نيكوكاران، انفاق خالصانه از امور مورد علاقه است، نه فقط ذكر و دعا. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ ...»{ آل عمران، 92}

2. يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَ لَا تمَوتُنَّ إِلَّا وَ أَنتُم مُّسْلِمُونَ: اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد، آن چنان كه شايسته ترس از خداست از او بترسيد و جز در مسلمانى نميريد.

✓ اسلام، نه تنها چگونه زيستن را به ما مى ‏آموزد، بلكه چگونه مردن را نيز به ما آموزش مى‏دهد. «لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»{آل عمران، 102}

3. الَّذِينَ يُنفِقُونَ فىِ السَّرَّاءِ وَ الضرَّاءِ وَ الْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَ الْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يحُبُّ الْمُحْسِنِينَ: {متّقين} كسانى هستند كه در راحت و رنج انفاق مى ‏كنند و خشم خود را فرو مى ‏برند و از {خطاى} مردم مى ‏گذرند، و خداوند نيكوكاران را دوست مى ‏دارد.

✓ انفاق، سخاوت مى‏ خواهد نه ثروت. «فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ»

✓ كسى كه مى ‏خواهد محبوب خدا شود بايد از مال بگذرد و خشم و غضب را فرو برد. «وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»{آل عمران، 134}

4. وَ لِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ يَمْحَقَ الْكَفِرِين: و تا مؤمنان را پاكيزه گرداند و كافران را نابود سازد.

✓ شكست امروز مهم نيست، پايان كار اصل است. «وَ يَمْحَقَ الْكافِرِينَ» {آل عمران، 141}

5. إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِين: اين شيطان است كه دوستان خويش را {از قدرت كفّار} مى ‏ترساند، پس اگر ايمان داريد از آنان نترسيد و فقط از {مخالفت} من بترسيد.

✓ مؤمن واقعى از غير خدا نمى ‏ترسد و مى ‏داند كه ايمان از شجاعت جدا نيست. «وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» {آل عمران، 175}

6. إِنَّ فىِ خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلَافِ الَّيْلِ وَ النهَّارِ لاَيَاتٍ لّأِوْلىِ الْأَلْبَابِ: هر آينه در آفرينش آسمانها و زمين و آمد و شد شب و روز، خردمندان را عبرتهاست.

✓ قرآن، مردم را به تفكّر در آفرينش ترغيب مى‏كند. «خَلْقِ»، «لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ»{آل عمران، 190}

7. رَبَّنَا إِنَّكَ مَن تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ وَ مَا لِلظَّلِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ: اى پروردگار ما، هر كس را كه به آتش افكنى رسوايش كرده ‏اى و ظالمان را هيچ ياورى نيست.

✓ ستمگران، از شفاعتِ ديگران محروم هستند. «ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ»{آل عمران، 192}

8. يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اصْبرِواْ وَ صَابِرُواْ وَ رَابِطُواْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ: اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد، شكيبا باشيد و ديگران را به شكيبايى فراخوانيد و در جنگها پايدارى كنيد و از خدا بترسيد، باشد كه رستگار شويد.

✓ مسلمانان بايد مشكلات يكديگر را تحمل كنند، و يكديگر را به صبر سفارش كنند. «صابِرُوا»{ آل عمران، 200}

9. وَ ءَاتُواْ النِّسَاءَ صَدُقَاتِهَّن نحِلَةً فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شىَ‏ءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَكلُوهُ هَنِيًا مَّرِيًا: مهر آنان را به طيب خاطر به آنها بدهيد. و اگر پاره ‏اى از آن را به رضايت به شما بخشيدند بگيريد كه خوش و گوارايتان خواهد بود.

✓ مهريّه، بهاى زن نيست، بلكه هديه ‏ى مرد به همسرش مى ‏باشد. «نِحْلَةً» {نساء، 4}

10. وَ مَن يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَ لَهُ عَذَابٌ مُّهِينٌ: و هر كه از خدا و رسولش فرمان نبرد و از احكام او تجاوز كند، او را داخل در آتش كند و همواره در آنجا خواهد بود و براى اوست عذابى خواركننده.

✓ نافرمانى رسول خدا، نافرمانى خداست. «يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ» {نساء، 14}

تفسیر نور | پیامهای آسمانی جزء چهارم قرآن

جهت دسترسی به مجموعه "پیامهای آسمانی آیات منتخب قرآن کریم" کلیک کنید.

تفسیر نور | پیامهای آسمانی جزء چهارم قرآن

Share