درمان زخم با تار عنکبوت

تعداد کلمات 345 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
درمان زخم با تار عنکبوت
دانشمندان روسی با استفاده از تارهای عنکبوت درصدد درمان زخم ها هستند.

درمان زخم با تار عنکبوت

در این بخش از ضیاءالصالحین قصد داریم خواص تار عنکبوت را بررسی کنیم. در ادامه همراه ما باشید تا درباره چگونگی درمان زخم با تار عنکبوت بیشتر بدانید.

درمان زخم با تار عنکبوت

دانشمندان مؤسسه کورچاتوف به همراه محققان دانشگاه مسکو، مرکز تحقیقات ملی پیوند و اندام های مصنوعی و سایر مؤسسات علمی روسیه در حال بررسی خواص «تار های عنکبوتی مصنوعی» هستند.

این ماده منحصر به فرد که از آن می توان بانداژ درست کرد، توسط دانشمندان با کمک قارچ های مخمر به دست آمده است. برای به دست آوردن آن، مخمر با ژن های مهندسی شده مخصوصی که مسئول تولید آنالوگ های پروتئینی هستند، کاشته می شود که عنکبوت ها از آن برای تولید قوی ترین تار های خود استفاده می کنند. هنگامی که داخل زخم قرار می گیرند، بازسازی بافت را تحریک می کنند، بهبود را تسریع می بخشند و می توانند از ایجاد اسکار جلوگیری کنند.

ولادیمیر بوگوش عضو موسسه کورچاتوف در بیانیه ای به روزنامه "ایزوستیا" اشاره می کند که از اواخر دهه هشتاد قرن بیستم توجه بر پروتئین های تولید شده توسط عنکبوت ها در ایجاد شبکه آن ها متمرکز شده است. این به دلیل دوام و وزن سبک آن است که از تمام مواد تولید شده توسط انسان پیشی می گیرد. اخیراً مشخص شده است که این پروتئین ها با بدن انسان زیست سازگار هستند و بر بافت های آن تأثیر مثبت می گذارند. او می افزاید، اما اشکال اصلی استفاده از «تار عنکبوت مصنوعی» دشواری تولید آن است. زیرا فناوری تولید چند مرحله ای است و به توسعه محصول مخمر، تصفیه پروتئین و بسیاری از فرآیند های پیچیده دیگر نیاز دارد.

بنابراین، کارشناسان مرکز تحقیقات ملی پیوند و پروتز، «تار عنکبوت مصنوعی» به دست آمده توسط دانشمندان مؤسسه کورچاتوف را که آن را «ابریشم عنکبوت» نامیده اند، با ابریشم کرم ابریشم ترکیب کردند که ساخت آن آسان و مقرون به صرفه است. نتایج آزمایش ها بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است که مواد ارزان تری که از این طریق به دست می آیند، خواص احیا کنندگی بالای خود را حفظ می کنند.

درمان زخم با تار عنکبوت

منبع: لبنانو فایلز (Lebanonfiles)

Share