نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره نحسی ماه صفر
نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره نحسی ماه صفر
در این نوشتار قصد داریم نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره نحسی ماه صفر را ارائه کنیم، با ضیاءالصالحین همراه باشید تا در این مورد بیشتر بخوانید.
متن پاسخ و پرسش از آیت الله مکارم شیرازی از مراجع معظم تقلید درباره نحس بودن ماه صفر به این شرح است:
آیا ماه صفر نحس است؟
پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : ایام، ذاتا سعد و نحس ندارد مگر به خاطر حوادثی که در آن واقع شده، لذا به این دلیل که در ماه صفر 3 تن از معصومین علیهم السلام چشم از جهان بسته اند و مشکلاتی که برای اسرای کربلا پیش آمد، همچنین، چون ماه حرام تمام می شده و دوباره جنگ و نزاع در بین قبایل عرب صورت می گرفته، ممکن است عنوان نحس به خود گرفته باشد، به هر حال می توان تاثیر آن ها را با صدقه و دعا حل کرد.
آیا انجام برخی کار ها مانند خرید خانه و یا مسافرت در ماه صفر اشکالی دارد؟
پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : مانعی ندارد، اما بهتر است قبل از انجام آن در این ماه مقداری صدقه دهید.
ماه صفر دومین ماه قمری است که برای نامگذاری آن دو دلیل ذکر می شود:
دلیل اول: این که از صُفْرَة به معنای زردی گرفته شده، زیرا زمان انتخاب نام با فصل پاییز و زرد شدن برگ درختان مقارن بوده است.
دلیل دوم: این که از صِفْر به معنای خالی گرفته شده است، چرا که با پایان یافتن ماه های حرام(رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم) قبایل بار دیگر وارد جنگ می شدند و شهرها خالی می شد.
معروف است که صفر ماهی منحوس است. در چرایی منحوس بودن ماه صفر دلایلی از جمله رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، شهادت امام حسن علیه السلام و امام رضا علیه السلام در این ماه را ذکر می کنند. همچنین ابتدای ماه صفر با ورود کاروان اسرا به شهر شام مصادف است، و نیز آغاز جنگ صفین در نخستین روز صفر بوده است.
در برخی از روایات اسلامی آمده است که مسلمانان از انجام کارهای مهم در ماه صفر، پرهیز و برای دفع آفات و بلایای این ماه بسیار صدقه دهند. به همین دلیل مسلمانان از این ماه به عنوان ماهی نحس و بد یمن یاد می کنند، چرا که در این ماه وحی قطع می شود. حضرت علی علیه السلام در این مورد فرموده است: با رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم چیزی قطع شد که با فوت هیچ احدی قطع نشد.
مطالب مرتبط و پیشنهادی :
افزودن دیدگاه جدید