تاثیر رسانه ها بر نوجوانان

تعداد کلمات 820 / زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
نوجوان و رسانه ها
استفاده از انواع رسانه ها برای نوجوانان جذاب است. رسانه های مختلف مخصوصا تلویزیون و رایانه از جمله وسایلی هستند که نوجوانان به آنها علاقه ی فراوان دارند و از استفاده ی از آنها لذت می برند.

تاثیر رسانه ها بر نوجوانان

رسانه های مختلف مخصوصا تلویزیون و رایانه از جمله وسایلی هستند که نوجوانان به آنها علاقه ی فراوان دارند و از استفاده ی از آنها لذت می برند. والدین نیز دوست دارند فرزندشان طریقه ی استفاده ی صحیح از این وسایل را فرا بگیرد تا دچار مشکل نشود. با ضیاءالصالحین همراه باشید تا در مورد تاثیر رسانه ها بر نوجوانان بیشتر بدانید.

تاثیر رسانه ها بر نوجوانان

چرا همیشه بر سر استفاده از تلفن، تلویزیون، ویدئو و بازی های کامپیوتری باید با فرزندم بحث کنم؟

وقتی بچه ها بزرگتر می شوند بر سر مسایل مختلف با والدینشان بحث و جدل دارند. نوجوانان دوست دارند برنامه های تلویزیونی مورد علاقه ی خودشان را تماشا کنند، به موسیقی مورد علاقه ی خودشان گوش کنند و بازی های اینترنتی انجام دهند. آنها از انجام این فعالیت ها لذت می برند.

آنها دوست دارند کارهای دوستانشان را تقلید کنند و خوش بگذرانند و گاهی نمی دانند که آیا این کار درست است یا نه. آنها دوست دارند وقتشان را بگذرانند و خوش باشند والدین به عواقب این کار بچه ها فکر می کنند. آنها می دانند که تلویزیون تماشا کردن و انجام بازی های کامپیوتری وقت گذرانی است و جای انجام فعالیت های مفید را نمی گیرد. والدین می ترسند که برنامه های تلویزیونی و بازی های کامپیوتری تأثیر بدی بر فرزندانشان بگذارد.

تاثیر رسانه ها بر نوجوانان

نظارت والدین در میزان استفاده از تلفن، تلویزیون، ویدئو و بازی های کامپیوتری

یکی از مهم ترین مسایل والدین این است که تصمیم بگیرند فرزندشان چه برنامه ای را تماشا کند و یا این که چه مدت آن برنامه را ببیند. آنها باید برای فرزندشان حد و مرزی در نظر بگیرند و در عین حال او را بیش از حد محدود نکنند تا مخفیانه علایق خودش را دنبال کند. اگر شما برنامه ی خاصی برای تلویزیون تماشا کردن فرزندتان دارید، سعی کنید تا حدی نیز به او آزادی دهید.

در مواردی مثل وقتی که تکالیفش را انجام داد، یا تعطیلات آخر هفته و شرایطی از این قبیل به او اجازه دهید بیشتر تلویزیون تماشا کند. زمانی که دوست فرزندتان به خانه ی شما می آید نیز می توانید بیشتر به آنها اجازه دهید مشغول انجام بازی های کامپیوتری شوند. اگر فرزندتان فیلمی را کرایه کرده و مشغول تماشای آن است، کنار او بنشینید و بعداز فیلم درباره ی آن حرف بزنید. وقتی کسی در خانه نیست، به او اجازه دهید موسیقی بنوازد، چون مزاحم کسی نمی شود.

تاثیر رسانه ها بر نوجوانان

آزادی

به فرزندتان اجازه دهید کارهای مورد علاقه اش را انجام دهد. او را در کلاس های مورد علاقه اش ثبت نام کنید. از او بخواهید به جای تماشای فیلم و تلویزیون بیشتر کتاب و مجله بخواند. سعی کنید بیشتر در کنار فرزندانتان و اعضای خانواده باشند و با آنها به پارک، سینما و گردش بروید. از شم خودتان استفاده کنید. شما خودتان می دانید که فرزندتان به چه چیزهایی علاقه دارد و چه مدت طول می کشد که کارهای مختلف را انجام دهد. هر یک از اعضای خانواده به انجام فعالیت خاصی علاقه دارد؛ نباید خواسته های آنها را نادیده بگیرید.

خودتان فیلم های مناسبی برای فرزندتان تهیه کنید. اگر فیلمی مناسب فرزندتان نیست، نگذارید او آن را تماشا کند. نگذارید فرزندتان فیلم های ماهواره ای را ببیند و از وسایل مناسب برای کنترل آنتن و شبکه های تلویزیونی استفاده کنید. بررسی کنید تا بفهمید چه فیلم هایی مناسب سن فرزندتان است. درباره ی فیلم های تلویزیونی نیز تحقیق کنید و بعضی از قسمت های سریال ها را ببینید تا بفهمید آیا آنها مناسب سن فرزندتان هستند یا نه.

فیلم های ویدیویی و بازیهای کامپیوتری خیلی وقت نوجوانان را می گیرند. اگر فرزندتان تکالیفش را به موقع انجام می دهد و زیاد مشغول این نوع بازی ها نمی شود، به او اجازه دهید گاهی با بازی های کامپیوتری نیز خودش را مشغول کند. قبل از خریدن بازی خاصی برای فرزندتان درباره ی آن تحقیق کنید و ببینید آیا مناسب فرزندتان است یا نه.

گاهی از این که فرزندتان از کامپیوتر استفاده می کند و با استفاده ی از آن تحقیق می کند و تکالیفش را انجام می دهد خوشحال می شوید ولی گاهی نسبت به این مسئله احساس نگرانی می کنید. او می تواند با استفاده از اینترنت مطالب آموزشی مختلفی را یاد بگیرد. البته ممکن است استفاده ی نادرستی هم از اینترنت داشته باشد، مدام با دیگران چت کند و یا به سایت های غیرمجاز سر بزند. در هر صورت والدین باید برای استفاده از این وسیله محدودیت هایی در نظر بگیرند و بر کارهای فرزندشان نظارت کنند.

اگر فرزندتان تکالیفش را به خوبی انجام می دهد و با شما و دوستانش مشکلی ندارد، نیازی نیست نگران این مسائل باشید. وقتی برای هر یک از این وسایل محدودیت هایی در نظر می گیرید، خونسرد باشید و فرزندتان را مسخره نکنید. نباید از فرزندتان انتقاد کنید، بلکه از برنامه هایی که او می بیند انتقاد کنید.

تاثیر رسانه ها بر نوجوانان

 منبع: کتاب «راهنمای کامل تربیت کودک (از تولد تا نوجوانی)»

مطالب مرتبط:

چگونگی تاثیر رسانه ها بر کودکان و نوجوانان

اثرات مخرب رسانه های تصویری بر کودکان

پدیدآورنده: 
Share