قدیمی ترین باشگاه های فوتبال ایران کدامند؟

موضوع: 
بازیکنان دوچرخه سواران و دارایی در جریان دیدار نهایی جام حذفی تهران ۱۳۲۵
مورخان فوتبال ایران نخستین باشگاه حرفه ای و سازمان یافته در ایران را باشگاه دارایی می دانند.

قدیمی ترین باشگاه های فوتبال ایران کدامند؟

در این نوشتار سعی می کنیم تا به تاریخ تأسیس و پیدایش بزرگترین و قدیمی ترین باشگاه های فوتبال ایران بپردازیم؛ با ما همراه باشید...

فوتبال با حفر نخستین چاه نفت در مسجد سلیمان توسط کارگران انگلیسی شرکت نفت ایران – بریتانیا وارد ایران شد. به همین دلیل مسجد سلیمان را خواستگاه فوتبال ایران می نامند. به تدریج فوتبال به مناطق دیگر جنوب ایران مثل آبادان، اهواز و حتی بوشهر گسترش یافت. در این دوران تیم های محلی فوتبال شکل گرفت اما هیچکدام تبدیل به یک باشگاه یا تیم سازمان یافته نشدند. مورخان فوتبال ایران نخستین باشگاه حرفه ای و سازمان یافته در ایران را باشگاه دارایی می دانند.

قدیمی ترین باشگاه های فوتبال ایران کدامند؟

پیشنهادی: 17 مورد مهم و اساسی از قوانین داوری فوتبال

بزرگترین و قدیمی ترین باشگاه های فوتبال ایران :

• باشگاه فوتبال دارایی :

باشگاه فوتبال دارایی یک باشگاه فوتبال ایرانی در شهر تهران می‌باشد. این باشگاه در سال ۱۳۱۵ با نام اولیه خورشید، تأسیس شده‌است. این تیم از قدیمی‌ترین تیم‌های فوتبال ایران است. دارایی از نخستین تیم‌های تهران بود که طرفدار خودش را داشت و دیدار توفان و دارایی در سال ۱۳۲۴ اولین مسابقه مهم و تاریخ ساز باشگاهی در ایران بود که ۱۵ هزار تماشاگر داشت. در سال ۱۴۰۰ دارایی تهران احیا و در لیگ دسته سوم فوتبال ایران حاضر شد.

افتخارات:

  • لیگ فوتبال ایران
    • قهرمانی (۱): ۱۳۴۱
  • جام باشگاه‌های تهران
    • قهرمانی ۷ بار: ۲۱–۱۳۲۰، ۱۳۲۲، ۱۳۲۶، ۱۳۲۷، ۴۱–۱۳۴۰، ۱۳۴۶، ۱۳۵۳
    • نایب قهرمانی ۶ بار: ۱۳۳۸، ۴۰–۱۳۳۹، ۱۳۴۴، ۴۵–۱۳۴۴، ۱۳۶۶، ۱۳۶۷
  • جام حذفی تهران
    • قهرمانی ۲ بار: ۱۳۲۵، ۱۳۴۰
    • نایب قهرمانی ۲ بار: ۱۳۲۸، ۱۳۵۹

باشگاه فوتبال دارایی

• باشگاه فوتبال راه آهن :

باشگاه فوتبال راه‌آهن یک باشگاه فوتبال ایرانی است که در سال ۱۳۱۵ در تهران بنیان نهاده شده است. این باشگاه یکی از نخستین باشگاه‌های فوتبال در ایران و از دیرپاترین باشگاه‌های کنونی فوتبال ایران است که به گونه پیوسته در فوتبال تهران و ایران حضور داشته‌است. باشگاه راه‌آهن در روز ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ به شهر ری منتقل شد. این تصمیم محمدحسن انصاری‌فرد مدیرعامل وقت باشگاه بود که راه‌آهن را تیمی از شهرری بداند تا جلوی انتقال آن به سایر شهرستان‌ها گرفته شود. در آن زمان به اصرار سازمان تربیت بدنی، هیچ شهری نمی‌توانست بیش از دو باشگاه داشته باشد و چون تهران باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را داشت، راه‌آهن هم در آستانه انتقال به شهرستانی دیگر قرار داشت. اتفاقی که برای باشگاه‌های پاس، پیکان و صبا افتاد. با انتقال راه‌آهن به شهرری اما این باشگاه قدیمی عملاً در تهران ماند. باشگاه راه‌آهن ۱۹ خرداد ۱۳۹۰ در فرابورس ایران به فروش گذاشته شد و با قیمت ۱۲۰ میلیارد ریال توسط محمدی فر به نمایندگی از مالکین یک گروه موادغذایی و ۵ شرکت خصوصی در قالب ۵ سهامدار خریداری شد. در ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۱ شرکت هواپیمائی قشم ایر و گروهی از شرکتهای وابسته به شرکت هلدینگ توسعه سورینت قشم که مالک آنها بابک زنجانی بود اقدام به خریداری سهام این باشگاه کردند.

پس از دستگیری بابک زنجانی به عنوان مالک هلدینگ سورینت قشم، این باشگاه نیز مانند سایر اموال وی، چند ماهی در اختیار دادستانی قرار گرفت و سپس به هلدینگ یزدان کیان‌آرا واگذار شد و نام باشگاه، به باشگاه فوتبال راه‌آهن یزدان تغییر پیدا کرد.

این تیم در حالی که در فصل ۱۳۹۶–۹۷ از لیگ آزادگان به لیگ دسته دوم فوتبال ایران سقوط کرده بود، در فصل ۱۳۹۷–۹۸ پس از شرکت نکردن در دو مسابقه لیگ دسته دو ایران کنار گذاشته شد و به لیگ دسته سوم مرحله اول سقوط کرد و بخاطر عدم حضور از مسابقات کنار گذاشته شد و بعد از گذشت یک سال عدم فعالیت تیم راه آهن مهر از سال ۱۳۹۹ در رده های پایه شروع به فعالیت نموده و در حال احیای دوباره باشگاه ریشه دار و قدیمی می‌باشد و به زودی هم فعالیت خود  را در رده بزرگسالان از سر می گیرد تا به سطح اول فوتبال ایران بازگردد.

افتخارات:

  • جام حذفی
    • نایب قهرمان: ۸۸–۱۳۸۷
  • لیگ دسته اول
    • نایب قهرمان - ۱۳۸۳
  • لیگ دسته دوم
    • قهرمان لیگ دسته دوم ۱۳۵۵
  • لیگ دسته دوم تهران
    • قهرمان ۱۳۴۴
  • جام حذفی تهران
    • نایب قهرمان - ۱۳۶۲

باشگاه فوتبال راه آهن

• باشگاه فوتبال شاهین :

باشگاه فرهنگی ورزشی شاهین یک باشگاه فوتبال ایرانی است. این باشگاه در سال ۱۳۲۱ راه‌اندازی شد و تا هنگام فروپاشی در سال ۱۳۴۶ قوی‌ترین، مهم‌ترین و مردمی‌ترین باشگاه فوتبال ایران بود. این باشگاه با امضای محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۴۶ منحل شد و با هوش و ذکاوت علی عبده، بنیان‌گذار باشگاه پرسپولیس، بازیکنان شاهین که پیکره اصلی تیم ملی فوتبال ایران را تشکیل می‌دادند به باشگاه پرسپولیس ملحق شدند تا مکتب، ذات و روحیه شاهین به پرسپولیس تزریق شود. کمی بعد از تلفیق این دو باشگاه، خیامی، مدیرعامل ایران ناسیونال (ایران‌خودرو فعلی) باشگاه پیکان را تشکیل داد و با ریخت و پاش فراوان اقتصادی، بازیکنان پرسپولیس را به خدمت گرفت. این تیم بدون حتی یک باخت، قهرمان لیگ وقت شد و قوی‌ترین تیم فوتبال باشگاهی ایران لقب گرفت. دیری نپایید که خیامی از تیم‌داری منصرف شد و باشگاه پیکان بعد از مدت کوتاهی از هم پاشید و تمام بازیکنان سابق پرسپولیس دوباره به باشگاه فوتبال علی عبده بازگشتند. با بازگشت ستاره‌های پرسپولیس، این تیم در سال ۱۳۵۰ اولین قهرمانی لیگ خود را رقم زد تا مسیر قهرمانی ستاره‌های شاهین و پرسپولیس در سال‌های بعد هموار شود. البته بعد از انحلال باشگاه شاهین، تیمسار پرویز خسروانی، مالک باشگاه تاج، تصمیم به خلق شاهینی جدید با نام شهباز گرفت. ولی بر خلاف تصورات و نیات وی، این تیم فروغی نداشت و نتوانست پیرو مکتب و اصول باشگاه مردمی شاهین باشد و چند سال بعد از شکل‌گیری به لیگ‌های پایین‌تر فوتبال باشگاهی ایران سقوط کرد

افتخارات:

باشگاه فرهنگی ورزشی شاهین در تاریخ خود در ۹ جام به قهرمانی دست یافت: ۳ قهرمانی در مسابقات جام باشگاه‌های تهران ۶ قهرمانی در جام حذفی تهران. شاهین هرگز موفق به قهرمانی در لیگ ایران نشده‌است، چرا که در دو دورهٔ حضور این تیم در سطح نخست فوتبال ایران لیگ سراسری ملی برگزار نمی‌شد. شاهین زمانی که با نام شهباز در فوتبال ایران حاضر بود در واپسین دوره جام تخت جمشید که در پی رخ دادن انقلاب نیمه‌کاره ماند صدرنشین بود. شاهین با بازیابی نام پیشین خود پس از انقلاب اسلامی ایران، توانست ۱ مرتبه دیگر قهرمان جام حذفی تهران شود.

  • جام باشگاه‌های تهران
    • قهرمانی (۴): ۱۳۳۰، ۱۳۴۴، ۱۳۵۴، ۱۳۹۸
    • نایب قهرمانی (۸): ۱۳۲۶، ۱۳۲۷، ۱۳۲۸، ۱۳۳۵، ۴۱–۱۳۴۰، ۱۳۴۱، ۱۳۶۴، ۱۳۶۵
  • جام حذفی تهران
    • قهرمانی (۶): ۱۳۲۷، ۱۳۲۸، ۱۳۲۹، ۳۷–۱۳۳۶، ۱۳۴۲، ۱۳۶۰
    • نایب قهرمانی (۳): ۱۳۳۲، ۳۸–۱۳۳۷، ۳۹–۱۳۳۸

شاهین قهرمان جام حذفی تهران ۱۳۴۲

• باشگاه فوتبال استقلال ایران :

باشگاه فوتبال استقلال ایران که به‌طور خلاصه استقلال ایران، استقلال تهران و استقلال نیز نامیده می‌شود، یک باشگاه فوتبال حرفه‌ای در ایران است که در چهارم مهر ۱۳۲۴ در شهر تهران بنیان‌گذاری شد. استقلال تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ در ابتدا دوچرخه‌سواران و سپس تاج نام داشت. این باشگاه با کسب ۳۷ عنوان قهرمانی رسمی در مسابقات استانی، کشوری و قاره‌ای پرافتخارترین باشگاه ایران محسوب می‌شود.

استقلال بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه آزادی در غرب تهران انجام می‌دهد. این باشگاه در حال حاضر در لیگ برتر ایران و جام حذفی ایران شرکت می‌کند و کهن‌ترین تیم هر دوی این جام‌ها است. رقبای اصلی استقلال در این دو جام، تیم‌های پرسپولیس از تهران و سپاهان از اصفهان هستند. استقلال با ده قهرمانی، دومین تیم پرافتخار لیگ‌های فوتبال ایران، و با 7 قهرمانی پرافتخارترین تیم جام حذفی ایران است. این باشگاه تا پیش از برگزاری رقابت‌های سراسری فوتبال در ایران در دهه ۱۳۵۰ خورشیدی و پس از آن در زمان جنگ ایران و عراق در دهه ۱۳۶۰، در جام‌های استان تهران (جام باشگاه‌های تهران و جام حذفی تهران) بازی می‌کرد. رقبای اصلی باشگاه در آن جام‌ها در ابتدا تیم‌های شاهین و دارایی و بعدتر تیم‌های پاس و پرسپولیس بودند. این باشگاه با سیزده قهرمانی در جام باشگاه‌های تهران پرافتخارترین تیم این جام و با چهار قهرمانی در جام حذفی تهران دومین تیم پرافتخار این جام محسوب می‌شود. یک قهرمانی در سوپرجام تهران ۱۳۷۳ دیگر قهرمانی استانی این باشگاه است؛ استقلال در مجموع با هجده قهرمانی، پرافتخارترین تیم جام‌های استان تهران است.

استقلال در 10 فصل اخیر 8 بار جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرده‌است. این باشگاه با 2 قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا (مسابقات باشگاهی قهرمانی آسیا ۱۹۷۰ و جام باشگاه‌های آسیا ۹۱–۱۹۹۰) و 2 نایب‌قهرمانی (جام باشگاه‌های آسیا ۹۲–۱۹۹۱ و جام باشگاه‌های آسیا ۹۹–۱۹۹۸) و 2 مقام سومی (مسابقات باشگاهی قهرمانی آسیا ۱۹۷۱ و جام باشگاه‌های آسیا ۰۲–۲۰۰۱) پرافتخارترین باشگاه فوتبال ایران در رقابت‌های آسیایی و سومین باشگاه پرافتخار قاره آسیا است. فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال این باشگاه را پس از الهلال عربستان و یوکوهاما مارینوس ژاپن، سومین باشگاه برتر فوتبال آسیا در قرن 20 اعلام کرده‌است. 

استقلال از پرطرفدارترین تیم‌های ایران است و در رقابت‌های لیگ برتر ایران و لیگ قهرمانان آسیا بازی‌های خانگی این تیم معمولاً در میان بازی‌های پر تماشاگر فصل هستند و در فصول اخیر این مسابقات استقلال بارها رکورد میانگین بیشترین تماشاگران بازی‌های خانگی را به خود اختصاص داده‌است. رکورد پرتماشاگرترین بازی جام باشگاه‌های آسیا و لیگ برتر ایران تا پایان سال ۲۰۲۰ نیز در اختیار استقلال است.

پرویز خسروانی از مؤسسان نخستین باشگاه و مالک آن تا پیش از انقلاب بود و بعد از انقلاب در حالی که در ابتدا سعی بر مصادره یا انحلال این باشگاه توسط گروه‌های سیاسی مختلف بود، در نهایت با تلاش عنایت‌الله آتشی نماینده سازمان تربیت بدنی دولت وقت در امور مربوط به سازمان ورزشی و فرهنگی تاج و تعدادی از بازیکنان پیشین و آن زمان استقلال به ویژه منصور پورحیدری، این باشگاه با تغییر نام و نشان‌واره از انحلال نجات یافت و به صورت رسمی تحت مالکیت سازمان تربیت بدنی درآمد؛ هرچند که در این راه تمامی دارایی‌های خود را از دست داد. با انحلال سازمان تربیت بدنی در ۱۳۸۹ و تأسیس وزارت ورزش و جوانان، مالکیت این باشگاه نیز به این وزارت‌خانه رسید. برند باشگاه استقلال نیز در ۱۳۹۲ و در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران به عنوان یکی از ۱۰۰ برند برتر ایران شناخته شد.

موزه باشگاه تاج که بعد از انقلاب ۱۳۵۷ مورد دستبرد واقع شد.

افتخارات:

استقلال با کسب ۳۷ عنوان قهرمانی رسمی در جام‌های استانی، کشوری و قاره‌ای پرافتخارترین تیم ایران است.

جام‌های رسمی استقلال

نوع

رقابت‌ها

عنوان‌ها

فصل‌ها

داخلی

کشوری

لیگ‌های فوتبال ایران

۱۰

۱۳۳۶، ۱۳۴۹، ۱۳۵۳، ۶۹–۱۳۶۸، ۷۷–۱۳۷۶، ۸۰–۱۳۷۹، ۸۵–۱۳۸۴، ۸۸–۱۳۸۷، ۹۲–۱۳۹۱، ۰۱–۱۴۰۰

جام حذفی ایران

۷

۵۷–۱۳۵۶، ۷۵–۱۳۷۴، ۷۹–۱۳۷۸، ۸۱–۱۳۸۰، ۸۷–۱۳۸۶، ۹۱–۱۳۹۰، ۹۷–۱۳۹۶

استانی

جام باشگاه‌های تهران

۱۳

۱۳۲۸، ۱۳۳۱، ۱۳۳۵، ۱۳۳۶، ۱۳۳۸، ۴۰–۱۳۳۹، ۱۳۴۱، ۴۸–۱۳۴۷، ۵۰–۱۳۴۹، ۱۳۵۱، ۱۳۶۲، ۱۳۶۴، ۱۳۷۰

جام حذفی تهران

۴

۲۷–۱۳۲۶، ۱۳۳۰، ۳۸–۱۳۳۷ ۳۹–۱۳۳۸

سوپر جام تهران

۱۳۷۳

قاره‌ای

لیگ قهرمانان آسیا

**۲

۱۹۷۰، ۹۱–۱۹۹۰

مجموع

۳۷

اولین قهرمانی آسیا ۱۹۷۰

 

• باشگاه فوتبال آرارات :

باشگاه فرهنگی ورزشی آرارات (ارمنی: Արարատ Թեհրան ֆուտբոլային ակումբ؛ راه‌اندازی ۴ ژوئیه ۱۹۴۴ میلادی برابر با ۱۳۲۳ خورشیدی) یک باشگاه ورزشی ویژه ارمنیان در شهر تهران است.

باشگاه فرهنگی ورزشی آرارات از بدو تأسیس، توجه ویژه‌ای به ورزش‌های پایه از جمله دو و میدانی و همچنین شنا داشته‌است و در سال ۱۹۵۰ میلادی، تنها چند سال پس از تأسیس، دارای تیم‌های ورزشی وزنه‌برداری، کوه‌نوردی، پینگ پنگ، اسکی، کشتی، بدنسازی، فوتبال، بسکتبال و والیبال بوده‌است.

از ورزشکاران قدیمی آرارات، می‌توان به لئون کورکچیان اشاره نمود که در مسابقات کشوری وزنه‌برداری، در وزن خود مقام قهرمانی را کسب نمود و علاوه بر آن رکورد جدیدی نیز در رده خود به ثبت رساند. هاکوپ کورکچیان نیز، در همان مسابقات، توانست در وزن خود مقام اول را کسب کند.

در همان سال‌های ابتدای تأسیس، تیم‌های ورزشی آرارات در چندین مسابقه جهانی در رشته‌های گوناگون شرکت نمودند که این روند تا کنون نیز ادامه دارد. از دیگر ورزشکاران مطرح آرارات در سالهای ابتدای تأسیس، هنریک تمرز بود که موفق شد در مسابقات المپیک ملبورن در سال ۱۹۵۶ مقام پنجم جهانی را در رشته وزنه‌برداری از آن خود کند.

تیم فوتبال آرارات از سال ۱۳۴۱ خورشیدی وارد مسابقات باشگاهی تهران شد.

تیم فوتبال این باشگاه پس از پرسپولیس و استقلال، پرهوادارترین تیم فوتبال پایتخت بود. تیم فوتبال آرارات تهران پس از مدتها دوری از مسابقات فعالیت خود را از تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۹۳ خورشیدی با برگزاری یک دیدار دوستانه با تیم استقلال به‌طور رسمی آغاز کرد.

باشگاه فوتبال آرارات

• باشگاه فوتبال برق شیراز :

باشگاه فوتبال برق شیراز یک باشگاه فوتبال ایرانی است که در سال ۱۳۲۵ در شهر شیراز پایه‌گذاری شد. این تیم قدیمی ترین باشگاه شهرستانی فوتبال ایران و شیراز است.

مجموعه افتخارات:

  • بهترین تیم شهرستانی به عنوان نماینده ایران در تورنمنت بین‌المللی دیوار بزرگ چین ۱۳۵۶
  • بهترین تیم شهرستانی و بهترین خط دفاع ۱۳۷۳
  • قهرمانی جام حذفی ۱۳۷۶
  • نایب قهرمانی جام حذفی ۱۳۷۵
  • قهرمان اولین دوره جام اتحادیه کشور ۱۳۷۹
  • بهترین نتیجه تاریخ تیم برق شیراز برد ۶ بر صفر برابر استقلال رشت (داماش کنونی) در سال ۱۳۸۰ در استادیوم حافظیه ،ضعیف‌ترین نتیجه این تیم شکست ۷ بر ۲ مقابل پیکان تهران در سال ۱۳۸۴ در پیکان شهر به ثبت رسیده.

باشگاه فوتبال برق شیراز

• باشگاه فوتبال عقاب تهران :

باشگاه فوتبال عقاب یک باشگاه فوتبال ایرانی در شهر تهران است که در لیگ دسته سه مرحله دوم فوتبال ایران حضور دارد. این باشگاه در سال ۱۳۲۳ هجری شمسی (۱۹۴۵ میلادی) تأسیس شده است.

باشگاه فوتبال عقاب تهران

• باشگاه فوتبال بانک ملی تهران:

تأسیس 1327... باشگاه فوتبال بانک ملی تهران یک باشگاه فوتبال حرفه‌ای ایرانی بود. تیم این باشگاه در لیگ آزادگان بازی می‌کرد. این تیم نماینده بانک ملی بود. این باشگاه در ابتدای دهه 80 برای همیشه از نفس افتاد.

باشگاه فوتبال بانک ملی تهران

• باشگاه فوتبال استقلال اهواز:

استقلال اهواز در سال ۱۳۲۷ با حمایت دکتر حکیم شوشتری بنیان‌گذاری گردید. این باشگاه در ابتدا یکی از شاخه‌های باشگاه تاج تهران بود و تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران به نام تاج اهواز شناخته می‌شد، این تیم در لیگ ۱۳۸۵-۸۶ به نایب قهرمانی لیگ برتر ایران رسید. در میان گمانه زنی های بسیار جهت انحلال، این تیم هنوز به فعالیت خود در پایین ترین دسته لیگ فوتبال ایران ادامه می‌دهد. در ۱۳۹۹ استقلال اهواز منحل شد اما دوباره در سال ۱۴۰۰ شرکت در لیگ استان خوزستان راآغاز کرد وبه لیگ دسته ۳ صعود کرد.

باشگاه فوتبال استقلال اهواز

• باشگاه فوتبال ایرانجوان بوشهر:

باشگاه ایران‌جوان در سال ۱۳۲۷ توسط مختار قنبری قلعه گیر و در ادامه حیدر بالنگستانی بنیان‌گذاری می‌شود (البته تیم جوان (ایران‌جوان) در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی تشکیل شده و مشغول فعالیت بود و در ۴ آبان سال ۱۳۲۷ به صورت رسمی ثبت شد).

باشگاه فوتبال ایرانجوان بوشهر

• باشگاه فوتبال شاهین بوشهر :

شاهین بوشهر یک باشگاه فوتبال در شهر بوشهر، ایران می‌باشد. باشگاه شاهین بوشهر در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۲۹ در محله بهمنی بوشهر تأسیس شد و ۱۳ سال بعد در سال ۱۳۴۲ با تأکید و حمایت عباس اکرامی مؤسس باشگاه شاهین تهران و با پیگیری عبدالمحمد پوربهی و علی توکلی با مجوز رسمی به نام شاهین بوشهر تغییر نام یافت. در دهه ۴۰ به دلیل مسائل سیاسی وقت و دستور انحلال شاهین، چند سالی با نام شهباز و پس از آن با نام تابان بوشهر ادامه فعالیت داد و سرانجام پس از انقلاب مجدداً با نام شاهین بوشهر حضور خود را در فوتبال ایران دنبال کرد.

این باشگاه در سال ۱۳۸۶ تحت پوشش سازمان انرژی اقتصادی پارس قرار گرفت و به نام شاهین پارس جنوبی بوشهر تغییر نام داد. این تیم پس از سالها حضور در دسته‌های پایین‌تر فوتبال ایران سرانجام در فصل ۱۳۸۷–۸۸ با پیروزی ۱–۰ مقابل شهرداری تبریز در پلی آف برای اولین بار به لیگ برتر فوتبال ایران صعود کرد.

افتخارات:

کشوری:

  • جام حذفی

2 نایب‌قهرمان (۱): ۹۱–۱۳۹۰

  • لیگ آزادگان

2 نایب‌قهرمان (۱): ۸۸–۱۳۸۷ ۹۸–۱۳۹۷

  • لیگ دسته دوم فوتبال ایران

1 قهرمان (۱): ۹۷–۱۳۹۶

غیررسمی:

  • جام شهدا

2 نایب‌قهرمان (۱): ۱۳۹۸

باشگاه فوتبال شاهین بوشهر

• باشگاه فوتبال کیان تهران :

باشگاه فوتبال کیان تهران باشگاهی بود که صدری میرعمادی در دهه ۱۳۳۰ تأسیس کرد و موفق شد در سال ۱۳۴۳ به عنوان نماینده تهران، مقام اول قهرمانی فوتبال کشور را بدست بیاورد.

افتخارات:

  • جام قهرمانی فوتبال ایران
    • قهرمان (۱): ۱۳۴۳
    • نایب قهرمان (۱): ۱۳۴۰
  • جام حذفی تهران
    • قهرمان (۱): ۱۳۶۵
    • نایب قهرمان (۱): ۱۳۴۰

باشگاه فوتبال کیان تهران

• باشگاه فوتبال پاس تهران :

باشگاه پاس تهران یک باشگاه قدیمی در فوتبال ایران بود که در سال ۱۳۳۲ با نام شهربانی تأسیس شد و در سال ۱۳۴۲ نام پاس را برگزید. در سال ۱۳۴۵ آیین‌نامه این باشگاه به‌طور رسمی نوشته شد. سر انجام در سال ۱۳۸۶ امتیاز این باشگاه به پاس همدان منتقل گردیده و این باشگاه منحل شد.

این باشگاه با ۱ قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا، 5 قهرمانی در لیگ فوتبال ایران، ۳ قهرمانی در جام قهرمانی فوتبال ایران، ۱ قهرمانی در لیگ فوتبال استان تهران و ۳ قهرمانی جام حذفی فوتبال تهران و مجموع ۱۳ قهرمانی رسمی سومین باشگاه پرافتخار ایران تلقی می‌شود. همچنین قهرمانی در جام میلز هندوستان و جام صلح و دوستی از عناوین غیررسمی این باشگاه هستند.

افتخارات رسمی پاس تهران

نوع

رقابت‌ها

عنوان‌ها

فصل‌ها

داخلی

کشوری

لیگ‌های فوتبال ایران

۵

۸۳–۱۳۸۲، ۱۳۷۱، ۱۳۷۰، ۱۳۵۶، ۱۳۵۵
جام قهرمانی فوتبال ایران

۳

۱۳۴۴، ۱۳۴۶، ۱۳۴۷

استانی

جام باشگاه‌های تهران

۱

۱۳۴۴–۴۵

جام حذفی تهران

۳

۱۳۴۷، ۱۳۴۹، ۱۳۷۰

قاره‌ای

لیگ قهرمانان آسیا

۱

۱۹۹۳

مجموع

۱۳

باشگاه فوتبال پاس تهران

• باشگاه فوتبال سپاهان اصفهان :

باشگاه فوتبال سپاهان با نام رسمی باشگاه فوتبال فولاد مبارکه سپاهان اصفهان یک باشگاه فوتبال در لیگ برتر ایران است که در سال ۱۳۳۲ توسط محمود حریری بازیکن تیم ملی فوتبال ایران و شاهین تهران در شهر اصفهان پایه‌گذاری شد. مالک این باشگاه، شرکت فولاد مبارکه اصفهان است.

سپاهان با کسب پنج مقام قهرمانی در دوره‌های دوم، نهم، دهم، یازدهم و چهاردهم لیگ برتر پس از پرسپولیس دومین تیم پرافتخار در مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران به حساب می‌آید و اولین تیم ایرانی است که به فینال لیگ قهرمانان آسیا (فرمت جدید) رسیده و تنها تیمی از ایران است که به جام باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۰۷ میلادی راه یافت. سپاهان پرافتخارترین تیم دههٔ ۱۳۸۰ فوتبال ایران و اولین باشگاهی در تاریخ لیگ فوتبال ایران است که توانست در فصل ۹۱–۱۳۹۰ برای سومین دورهٔ پی‌درپی قهرمان لیگ برتر شود. سپاهان همچنین با چهار قهرمانی در جام حذفی، یکی از تیم‌های پرافتخار این جام به حساب می‌آید. سپاهان به پشتوانهٔ مالی محکم و استوار شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ایران به عنوان باشگاهی با ثبات، ساختار حرفه‌ای، سازماندهی مناسب، منظم و اصولی شناخته می‌شود.

افتخارات:

کشوری

  • لیگ برتر
    • قهرمانی (۵): ۸۲–۱۳۸۱، ۸۹–۱۳۸۸، ۹۰–۱۳۸۹، ۹۱–۱۳۹۰، ۹۴–۱۳۹۳
    • نایب قهرمانی (۳): ۸۷–۱۳۸۶، ۹۸–۱۳۹۷، ۱۴۰۰–۱۳۹۹
  • جام حذفی
    • قهرمانی (۴): ۸۳–۱۳۸۲، ۸۵–۱۳۸۴، ۸۶–۱۳۸۵، ۹۲–۱۳۹۱

آسیایی

  • لیگ قهرمانان آسیا
    • نایب قهرمانی (۱): ۲۰۰۷

بین‌المللی

  • جام باشگاه‌های جهان
    • پنجم (۱): ۲۰۰۷

غیررسمی

  • جام اتحادیه تهران
    • قهرمانی: ۱۳۸۲
  • جام نقش جهان
    • قهرمانی: ۱۳۷۴

 

• باشگاه فوتبال نساجی مازندران :

تأسیس 1339... قدیمی ترین تیم مازندران

باشگاه فوتبال سپاهان اصفهان

• باشگاه فوتبال همای تهران :

باشگاه هما تهران در سال ۱۳۴۱ تأسیس شد. بنای اصلی این تیم را پرویز دهداری با تشکیل تیم فوتبال «گارد» شکل داد.

این تیم اولین قهرمان فوتبال تهران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. سال ۱۳۵۲ به نمایندگی از ایران در جام ریاست جمهوری کره حضور پیدا کرد و در دیدار افتتاحیه این بازی‌ها تیم ملی کره جنوبی را شکست داد و سرانجام به مقام سومی رسید.

تیم هما در دومین دوره جام تخت جمشید در سال ۱۳۵۳ تحت رهبری فریدون عسگرزاده سوم و در سومین دوره این جام در سال ۱۳۵۴ نایب قهرمان شد. هما در سال ۱۳۵۶ توانست به نایب قهرمانی جام حذفی کشور برسد. این تیم در سال 1360 توانست به مقام قهرمانی باشگاه‌های تهران دست یابد. در سال ۱۳۸۸ این تیم به جوانرود در استان کرمانشاه منتقل شد.

باشگاه فوتبال همای تهران

• باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران :

تأسیس 1342... در مورد تاریخ تأسیس پرسپولیس دو روایت وجود دارد. طبق روایت نخست علی عبده بنیانگذار باشگاه در سال 1342 باشگاه را ثبت کرد و یک تیم محلی را تشکیل داد و تا چند سال به طور آماتور فعالیت می کرد و حتی بر طبق این روایت در سال 1392 جشن 50 سالگی پرسپولیس برگزار شد. اما طبق روایت دوم این باشگاه در سال 1346 بنیان گذاشته شد و همزمان شدن این تأسیس با انحلال شاهین باعث شد 10 بازیکن شاهین دست جمعی به این باشگاه تازه تأسیس نقل مکان کنند با توجه به اینکه در لوگوی باشگاه پرسپولیس (since 1967) ، ( تأسیس از 1346) درج شده به نظر می رسد این روایت به حقیقت نزدیک تر باشد. این باشگاه در 1358 و در سونامی تغییر نام های ابتدای انقلاب مدتی به شهید چمران و سپس به آزادی خوانده شد اما پس از چند ماه به پیروزی تغییر نام داد. طبق اعلام شهریور 1395 اداره کل ورزش و جوانان تهران این باشگاه بار دیگر پرسپولیس خوانده شد.

افتخارات:

کشوری

چهارچوب رقابت‌ها قهرمانی نایب قهرمانی تاریخ و فصل
لیگ فوتبال ایران ۱۴ بار ۱۰ بار
  • جام منطقه‌ای، جام تخت جمشید، جام آزادگان، جام خلیج فارس[۲۱][۱۴۰][۱۴۱]
  • ۱۴۰۰–۱۳۹۹، ۱۳۹۹–۱۳۹۸، *۱۳۹۸–۱۳۹۷، ۱۳۹۷–۱۳۹۶، ۱۳۹۶–۱۳۹۵، ۱۳۸۶–۱۳۸۷، ۱۳۸۰–۱۳۸۱، ۱۳۷۸–۱۳۷۹، *۱۳۷۷–۱۳۷۸، ۱۳۷۵، ۱۳۷۴، ۱۳۵۴، ۱۳۵۲، ۱۳۵۰
    • نایب قهرمانی: ۰۱–۱۴۰۰، ۹۵–۱۳۹۴، ۹۳–۱۳۹۲، ۸۰–۱۳۷۹، ۱۳۷۲، ۱۳۷۱، ۶۹–۱۳۶۸، ۱۳۵۶، ۱۳۵۵، ۱۳۵۳
جام حذفی ایران ۶ بار ۲ بار
  • *۹۸–۱۳۹۷، ۱۳۸۹–۱۳۹۰، ۱۳۸۸–۱۳۸۹، *۱۳۷۷–۱۳۷۸، ۱۳۷۰، ۱۳۶۶[۲۱][۱۴۲][۱۴۳]
    • نایب قهرمانی: ۹۲−۱۳۹۱، ۸۵−۱۳۸۴
سوپر جام ایران ۴ بار ۱ بار
  • ۱۳۹۶، ۱۳۹۷، ۱۳۹۸، ۱۳۹۹
  • نایب قهرمانی: ۱۴۰۰
* قهرمانی دوگانه: لیگ و جام حذفی

آسیایی:

چهارچوب رقابت‌ها قهرمانی نایب قهرمانی تاریخ و فصل
جام برندگان جام آسیا
[۴۱][۵۱][۱۴۴]
۱ بار ۱ بار
  • ۱۹۹۰–۱۹۹۱
  • نایب قهرمانی: ۹۳–۱۹۹۲
لیگ قهرمانان آسیا   ۲ بار
  • نایب قهرمانی: ۲۰۱۸، ۲۰۲۰

باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران

• باشگاه فوتبال پیکان تهران :

باشگاه فوتبال پیکان تهران یک باشگاه فوتبال ایرانی است که سال ۱۳۴۶ با نام ایران در شهر تهران بنیانگذاری شده و از باشگاه‌های زیر مجموعه مؤسسه فرهنگی ورزشی ایران‌خودرو است. این باشگاه در سال ۱۳۸۷ به شهر قزوین انتقال یافت و در سال ۱۳۹۰ به دلیل نبود امکانات و مشکل مالی فوتبال قزوین، این تیم به تهران بازگشت و هم‌اکنون بازی‌های خود را در ورزشگاه انقلاب کرج انجام می‌دهد.

افتخارات:

  • جام قهرمانی فوتبال ایران
    • قهرمانی (۱): ۱۳۴۸
  • لیگ دسته اول
    • قهرمانی (۲): ۹۱–۱۳۹۰، ۹۵–۱۳۹۴
  • جام شهدا
    • مقام سوم (۱): ۱۳۹۳
  • جام باشگاه‌های تهران
    • قهرمان (۱): ۱۳۴۸

باشگاه فوتبال پیکان تهران

• باشگاه فوتبال ماشین سازی تبریز :

تأسیس 1347... قدیمی ترین باشگاه شمال غرب ایران

 

 

• باشگاه فوتبال ذوب آهن اصفهان :

تأسیس 1347...

 

 

• باشگاه فوتبال سپیدرود رشت :

تأسیس 1347... این تیم ابتدا سلامت بخش نام داشت اما در سال 1352 به سپیدرود تغییر نام داد.

 

 

• باشگاه فوتبال ملوان انزلی :

تأسیس 1348...

 

• باشگاه فوتبال ابومسلم خراسان :

تأسیس 1349... قدیمی ترین تیم شمال شرق ایران..

 

 

• باشگاه فوتبال تراکتور سازی تبریز :

تأسیس 1349... محبوب ترین تیم شمال غرب ایران..

Share

دیدگاه‌ها

قدیمی ترین و اولین باشگاه ثبت شده در کشور باشگاه فردوسی مشهد است که درسال 1303 بهه ثبت رسیده و نامی از این باشگاه برده نشده است. این باشگاه با راه اندازی تیم های فوتبال، دوومیدانی، کشتی، کوهنوردی و... فعالیت داشت.

فقط آبی

پس خیبر خرم اباد رو چرا ننوشتی!؟

یکی از بهترین و اولین تیمهای فوتبال کشور کارگر آبادان بود که هیچ نامی ازش برده نشده تیمی بود که تاج تهران قهرمان آسیا رو متوقف کرد

به نظر میرسه مطلب خیلی قدیمیه که عنوان شده استقلال پرافتخارترین تیم ایرانه.اونچه که واضحه تعداد قهرمانیهای پرسپولیس در ادوار مختلف لیگ سراسری خیلی بیشتر از استقلال و بقیه تیمهاس

افتخارات اسیایتون کو دوبار رفتید فینال رو پرافتخاری میدونید برای تیمتون که هیچ کاری نتونستید بکنید. اگه با دقت هم بخونی حتی قهرمانی اسیای پاس رو هم ننوشته الکی جوش نزن که تیمت رو بکنی تو چشم

1_ما تاجی ها از پرسپولیس شما قدمت بیشتری دارم 2_ما دوبار قهرمان آسیا شدیم 3_لنگ تهران یکی از لقب های شما پرسپولیسی ها هست 4_تاج تعداد برد بیشتری در تاریخ دربی داشته 5_ انقدر هم نگید ما۶ تابه شما زدیم مدرک جدیدی پیدا شده که میگه زمانی که استقلال با نام تاج با پرسپولیس شما بازی کرده و شما پرسپولیسی هم ۸ تا خورده اید ...و در آخر با یک شعار این مطلب رو تمام می کنم آبی آبی آبی لنگی .....

خیبر خرم آباد از پرسپولیس هم قدمتش بیشتره..1341..چرا اسم خیبر نیستش ؟؟