سید خراسانی - نشانه های ظهور امام زمان

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل سید خراسانی - نشانه های ظهور امام زمان98.08 مگابایت
موضوع: 
قیام سید خراسانی یکی از علائم و نشانه‌های ظهور مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) معرفی شده است و در مجموع از روایات چنین استفاده می‌شود که قیام وی از مشرق زمین آغاز و به سوی عراق به پیش می‌رود.

سید خراسانی

سید خراسانی از افرادی است که در روایات نشانه‌ های ظهور امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) به او اشاره شده و از یاوران ایشان دانسته شده است. در برخی روایات عنوان شده که وی نشانه‌ای در دست راست دارد و به همراه لشکر خود به فرماندهی شعیب بن صالح، همزمان با سفیانی به سمت کوفه حرکت کرده، لشکر سفیانی را شکست می‌دهد.

قسمت 1 تا 7 سخنرانی استاد مهدی مرشد قیام سید خراسانی 

سید خراسانی

شخصیت خراسانی

نسب و سایر خصوصیات سید خراسانی و قیام وی در هاله‌ ای از ابهام قرار دارد، نه از روایات تصویر مشخصی در این زمینه به دست می‌آید و نه محققین اتفاق نظر دارند.

بر اساس برخی روایات، وی از فرزندان امام حسن(علیه السلام) یا امام حسین(علیه السلام) است که از او به عنوان هاشمی خراسانی یاد شده است و صفات جسمی وی را که دارای صورت نورانی و خالی بر گونه یا دست راست دارد بیان کرده‌اند.

قیام سید خراسانی یکی از علائم و نشانه‌های ظهور مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) معرفی شده است و در مجموع از روایات چنین استفاده می‌شود که قیام وی از مشرق زمین آغاز و به سوی عراق به پیش می‌رود. فرماندهی نظامی این سپاه را مردی به نام شعیب بن صالح بر عهده دارد و نبرد سختی بین سپاه او و سفیانی در می‌گیرد و خراسانی فاتح میدان خواهد بود و سرانجام نیز با امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیعت می‌کند.[بحارالانوار، ج۵۳، ص۱۵ و نیز علی کورانی، عصر ظهور، سازمان تبلیغات چاپ دوم، ۱۳۷۹. ترجمه عباس جلالی، ص۲۴۷]

حرکت پرچم‌ های سیاه

حرکت پرچم‌های سیاه از سمت خراسان، یکی از علامات ظهور به شمار رفته است. در روایات آمده است: از سه چیز انتظار فرج داشته باشید: «ایجاد اختلاف بین اهلشام، حرکت پرچم‌های سیاه از خراسان و ترس در ماه رمضان».[الغیبة، ص۲۵۱.] صاحبان این پرچم‌های سیاه، پس از حرکت از سمت خراسان، خود را به کوفه می‌رسانند و وقتی که امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور کرد، عده‌ای را برای بیعت کردن با ایشان، به سمت او می‌فرستند.[شیخ طوسی، الغیبه، ص۴۵۲] این گروه، در مدت زمان کوتاهی مسیر بین خراسان و کوفه را طی می‌کنند.[نعمانی، الغیبة، ص۲۸۰.]درباره این‌که این پرچم‌های سیاه متعلق به خراسانی است یا شخص دیگر، از برخی روایات چنین برمی‌آید که این پرچم‌ها متعلق به جوانی از بنی هاشم در خراسان است، اما در برخی روایات دیگر، از این شخص به «حَسَنی» نام برده شده است.[بحار الانوار، ج۵۳، ص۱۵.] در ادامه روایت آمده که «شعیب بن صالح» همراه با او است و بر اساس آن برخی معتقدند جوان بنی‌هاشمی (سید خراسانی)، همان سید حسنی است.

زمان و مکان قیام

بر اساس روایات، «خراسانی»، «سفیانی» و «یمانی»، هر سه در یک سال، یک ماه و یک روز (به صورت هم‌زمان)، قیام می‌کنند.[شیخ مفید، محمد بن محمد، الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج۲، ص۳۷۵، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، ۱۴۱۳ق.]

برخی روایات، محل خروج «حسنی» را «سرزمین دیلم» معرفی کرده‌اندکه به سمت شعیب بن صالح که از سمرقند حرکت کرده[الخرائج و الجرائح، ج۳، ص۱۱۵۵] می‌رود و سپس آن دو به سمت کوفه حرکت می‌کنند، اما اشاره‌ای به مکان آغاز قیام «خراسانی» نشده و به صورت مجمل بیان می‌کند که وی از مشرق قیام می‌کند.

برخی معتقدند واژه «مشرق» انصراف به قسمت‌های شرقی سرزمین‌های اسلامی دارد و محل خروج خراسانی، نمی‌تواند مکانی فراتر از مرزهای کشورهای اسلامی باشد.

 

فیلم و انیمیشن ضیاءالصالحین

Share