شهید نواب صفوی و حمایت از ملت های مظلوم

سید حسین سیدی
شهید نواب صفوی
شهید نواب صفوی، جدا از اینکه به فکر ایران بود به فکر ملت های مظلوم و مسلمان دیگر نیز بود.

شهید نواب صفوی و حمایت از ملت های مظلوم

شهید نواب صفوی اعلی الله مقامه ، در حمایت از ملت های مظلوم (دنباله رو مکتب اجداد طاهرینش) نه تنها مردم ایران بلکه به فکر مردم سایر ملل نیز بود. چنانکه در یکی از دیدارهای او با شاه، وقتی که شاه از او پرسید: «آقای نواب صفوی! ما از فعالیت‌ های شما در عراق باخبر هستیم؛ نواب فوراً پاسخ داد: «برای مسلمان، همه کشورهای اسلامی یکی است؛ «نجف، ایران، ‌مصر و مراکش. همه جای دنیای اسلام خاک مسلمانان است. وظیفه مسلمان این است که کارش را انجام دهد.» همچنین آن روحانی مبارز به مسئله فلسطین اهتمام ویژه ای داشت و در دیدار خود با شاه پهلوی، آن را ابراز داشت. شاه پرسید: «آقای نواب صفوی چه می ‌خوانید؟ من شنیده‌ ام شما طلبه هستید و درس می ‌خوانید. ما آمادگی داریم که هزینه تحصیل شما را تأمین کنیم؛ نواب گفت: «من درس هستی و سیاه‌ مشق زندگی می ‌خوانم و مردم مسلمانان ایران این قدر غیرت دارند که این سرباز کوچک امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را خودشان اداره کنند، اما من به شما نصیحت می ‌کنم: شما باید از فلسطین حمایت کنید. شما با مردم مظلوم و فقیر باشید.»[1]

بدون شک شهید نواب صفوی، حامی مظلوم بودن را از مکتب اهل بیت(علیهم السلام) آموخته بود. در احادیث معصومین پیوسته بر یاور مظلوم بودن و دوری از ظالم تاکید شده است. امام سجاد(علیه السلام) می فرماید: «اَللّهُمَّ إِنّى أَعوذُبِكَ مِنْ... أَنْ نَعْضِدَ ظالِما أَوْ نَخْذُلُ مَلْهوفا؛ خدايا به تو پناه مى ‏برم... از اين كه ظالمى را يارى كنيم و يا مظلوم و دلسوخته ‏اى را بى ‏ياور گذاريم.»[2] شعار ظلم ستیزی و به تبع آن، حمایت از مظلوم، شعار امام حسین(علیه السلام) بود. شعاری که حضرت، جان خود را به خاطر آن  فدا کرد. شهید نواب نیز به تبعیت از سالار شهیدان، جان خود را در این راه فدا کرد. روحش شاد.

نکته: یکی از سیاست های اصولی ایران اسلامی، حمایت از مظلومان جهان، علی الخصوص ملت مظلوم مسلمان فلسطین است. وظیفه ای که شهید نواب صفوی، بر آن تاکید داشت و آن را وظیفه هر مسلمان می  دانست.

به امید موفقیت ایران اسلامی در حمایت از مظلومان جهان، مخصوصا مسلمانان مظلوم.

شهید نواب صفوی و حمایت از ملت های مظلوم

پی نوشت:
1ــ کلیک کنید
2ــ صحيفه سجاديه ص 56 ،فرازی از دعاى 8

Share