رفتن به محتوای اصلی
روتیتر
علی حسن زاده

اقسام جهاد از منظر مقام معظم رهبري بخش اول - جهاد علمي

تاریخ انتشار:
جهاد علمی

جهاد علمي

حَدَّثَنَا الشَّيْخُ الْفَقِيهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى بْنِ بَابَوَيْهِ الْقُمِّيُّ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَسْرُورٍ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَامِرٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْمُعَلَّى بْنُ مُحَمَّدٍ الْبَصْرِيُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ عُمَرَ [عَمْرِو] بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُدْرِكِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ: إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ جَمَعَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ النَّاسَ فِي صَعِيدٍ وَاحِدٍ وَ وُضِعَتِ الْمَوَازِينُ فَتُوزَنُ دِمَاءُ الشُّهَدَاءِ مَعَ مِدَادِ الْعُلَمَاءِ فَيَرْجَحُ مِدَادُ الْعُلَمَاءِ عَلَى دِمَاءِ الشُّهَدَاءِ.

(الأمالي  للصدوق، ص 168)

امام جعفر صادق(ع) فرمودند: در روز رستاخير خداوند مردم را يک جا گرد مي آورد و ترازوهاي عدالت برپا مي شود آن گاه خون شهيدان با مرکب علماء سنجيده مي گردد پس مرکب علما بر خون شهيدان برتري مي يابد. زيرا تنها از طريق دانش است که منزلت جهاد معلوم مي شود و شروط و حدود آن بيان مي گردد.

تنها به وسيله علم است که فرق ميان جهاد مشروع و جنگ نامشروع مشخص مي‌شود. و جهاد واجب و جهاد مستحب از طريق علم معلوم مي‌گردند. هم چنين از طريق علم است که واجب کفايي و واجب عين در جهاد مشخص مي‌شود.

و اين علم است که يک ملت را در عرصه مختلف فرهنگي، اقتصادي، نظامي و… در مقابل ساير ملل و دشمنان خود جايگاه مستحکمي مي بخشد و صاحب قدرت و نفوذ در ملل مي کند.

۱- جهاد علمي؛

در صدر اسلام، مبارزه با بي سوادي و تحريص و تحريض به علم و دانش، جامعه اسلامي را حدود هفت، هشت قرن از همه دنياي متمدن آن روز جلوتر برد.04/۰۷/1369

وظيفه معلّم و فرهنگي و دانش آموز که اينها در مرکز دايره قرار دارند و همچنين همه کساني که با امور فرهنگي کشور سر و کار دارند، يک جهاد و مبارزه طولاني است.15 /۰۲/۱۳۷۲

من جوانان عزيز را به يك مجاهدت حقيقي دعوت مي كنم. مجاهدت فقط جنگيدن و به ميدان جنگ رفتن نيست. كوشش در ميدان علم، اخلاق، همكاري هاي سياسي و تحقيق نيز براي مردم جهاد محسوب مي شود.06 /۱۲/۱۳۸۱

برادران عزيز! مايه علمي را مستحکم کنيد.07 /۰۴/۱۳۸۳

ما بايد علم را با همه معناي کامل آن به عنوان يک جهاد دنبال کنيم؛ اين را من به جوانها، استادان و دانشگاهها مي گويم. 01/۰۱/۱۳۸۵

جهاد فقط در ميدان جنگ نيست، در ميدان علم هم مثل بقيه ميادين زندگي، جهاد لازم است.03 /۰۷/۱۳۸۷

جهاد يعني تلاش بي وقفه، همراه با خطرپذيري - در حد معقول البته - و پيشرفت و اميد به آينده.03 /۰۷/۱۳۸۷
يکي از انواع جهاد با نفس هم اين است که شما شب تا صبح را روي يک پروژه تحقيقاتي صرف کنيد و گذر ساعات را نفهميد. 02/0۴/1389

امروز درس خواندن، علم آموزي، پژوهش و جديت در كار اصلي دانشجوئي، يك جهاد است؛16/۰۵/۱۳۹۱

من عقيده ام اين است كه كار علمي در دانشگاه و در كشور بايد جهادي باشد؛ كار علمي جهادي انجام بگيرد. 06/0۵/1392

ابلاغ سياست هاي کلي علم و فناوري از طرف مقام معظم رهبري به (نظام آموزش عالي، تحقيقات و فناوري)

۱- جهاد مستمر علمي با هدف کسب مرجعيت علمي و فناوري در جهان با تأکيد بر:

۱-۱- توليد علم و توسعه نوآوري و نظريه پردازي.

۲-۱- ارتقاء جايگاه جهاني کشور در علم و فناوري و تبديل ايران به قطب علمي و فناوري جهان اسلام.

۳-۱- توسعه علوم پايه و تحقيقات بنيادي.

۴-۱- تحول و ارتقاء علوم انساني به ويژه تعميق شناخت معارف ديني و مباني انقلاب اسلامي با: تقويت جايگاه و منزلت اين علوم، جذب افراد مستعد و با انگيزه، اصلاح و بازنگري در متون، برنامه ها و روش هاي آموزشي و ارتقاء کمي و کيفي مراکز و فعاليت هاي پژوهشي مربوط.

۵-۱- دستيابي به علوم و فناوري هاي پيشرفته با سياستگذاري و برنامه ريزي ويژه29/۰۶/۱۳۹۳

موضوع مقالات

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا