دانلود پاورپوینت درس 7 و 8 کتاب تفکر و سواد رسانه ای - ما می توانیم! (ادامه فنون اقناع ۱)

ارائه دروس کتاب تفکر و سواد رسانه ای ویژه معلمین
تاب تفکر و سواد رسانه ای
درس ۶، ۷ و ۸ از کتاب تفکر و سواد رسانه ای با محور قرار دادن عنصر اقناع، به بیان برخی از فنون اقناع مخاطب از طریق پیامهای رسانه ای پرداخته است.

دانلود پاورپوینت درس 7 و 8 کتاب تفکر و سواد رسانه ای - ما می توانیم! (ادامه فنون اقناع ۱)

اقناع عبارت است از ایجاد اشتراک معنا میان فرستنده و گیرنده که منجر به همراهی مخاطب با اهداف مولفان و صاحبان رسانه می شود. در این درس ادامه فنون اقناع 1 را مورد بررسی قرار می دهیم.

اصلاحات انجام شده در به روزرسانی این پاورپوینت از قرار زیر است:
۱- حذف فن برجسته سازی و انتقال آن به درس دروازه بانی خبر
۲- تغییر چینش و اصلاح عناوین فنون اقناع مورد بحث در این اسلاید
۳- اصلاح برخی نوتهای معلمین و افزودن برخی نکات به این نوتها
۴- اصلاح شماره درس در درس و فیلمهای بارگذاری شده.


همانطور که پیشتر گفتیم، در فرآیند ارتباطات که نمودار کلی آن در درس پنجگانه سواد رسانه ای آورده شد، محوری ترین و مهمترین اتفاق «اقناع» است. در واقع اقناع عبارت است از ایجاد اشتراک معنا میان فرستنده و گیرنده که منجر به همگامی و همراهی مخاطب با اهداف و امیال مولفان و صاحبان رسانه می شود. به بیان دیگر «اقناع غایت ارتباطات است». در این میان بیشترین هدف زندگی اجتماعی و تفهیم و تفاهم با دیگران و فرستادن پیام، عبارت است از تشویق گیرنده به تغییر رفتار، نگرش، باور، ارزش یا دیدگاه افراد، مطابق نظر فرستنده که این موضوع، همان اقناع است.

فن اقناعی تکرار

درس ۶، ۷ و ۸ از کتاب تفکر و سواد رسانه ای با محور قرار دادن عنصر اقناع، به بیان برخی از فنون اقناع مخاطب از طریق پیامهای رسانه ای پرداخته است. پیش از آنکه وارد بحث شویم، ذکر این نکته در مورد کتاب تفکر و سواد رسانه ای ضروری است که با توجه به حجم بالا و اهمیت فراوان مطالب درس ۶، و همچنین به دلیل آنکه درس ۷ عملا نمونه ای بسط یافته از درس ۶ در موضوع فن ارابه یا همراهی با جماعت است، تصمیم گرفتیم تا به جای ارائه پاورپوینت مستقلی برای درس ۷، مطالب درس ۶ را در دو پاورپوینت بسط دهیم. همچنین فنون اقناع ارائه شده در درس ۸ که به صورت اختیاری ارائه شده است، در پاورپوینت جداگانه ای ارائه شده است. اما با توجه به تعدد فنون اقناع، از میان ۱۳ فن اقناعِ مورد بررسی، ۷ مورد را به همراه مصادیقشان در بخش اول و در قالب یک جلسه آموزشی و همچنین ۶ مورد دیگر را در پاورپوینت دوم برای شما دبیران عزیز آماده کرده ایم. فلذا پس از ارائه هفت فن اقناعِ گواهی دادن ستاره ها، استفاده از زیبایی، طنز، ترس، تداعی، تطمیع و اغراق در درس قبل، این مطلب اختصاص دارد به پاورپوینت بخش دوم مبحث فنون اقناع.

فن اقناع مقایسه چاکلز و چی توز

هر پیام ارتباطی می تواند از چند فن اقناع مختلف برای ارتباط گیری با مخاطب خود استفاده کند، در همین راستا در برخی از مثالهای این درس به طور همزمان چند فن اقناع را در مصادیق مورد بررسی، بیان می کنیم.

فنون اقناع در تمامی کارکردهای رسانه مورد استفاده قرار می گیرند. کارکردهایی از جمله خبر، سرگرمی، آموزش، ارشاد، بسیج عمومی و تبلیغات. اما کاربست فنون اقناع در کارکرد تبلیغات بیش از سایر کارکردهای رسانه مورد رجوع و مورد توجه است. از همین رو مثل درس قبل در این درس نیز برای توضیح هر یک از فنون اقناع به یک پیام بازرگانی استناد کرده ایم و در انتها نیز با ذکر مصادیقی بیشتر، سعی کرده ایم تا دست شما را برای تمرین دادن به دانش آموزانتان بیشتر باز بگذاریم.

کتاب تفکر و سواد رسانه ای

در ادامه با ۶ فن اقناع جدیدی که در این درس به آنها پرداخته ایم بیشتر آشنا خواهیم شد:
1. تکرار: پیام های رسانه ای هرچقدر بیشتر تکرار شوند، بیشتر در ذهن ما تثبیت و همین امر موجب اعتماد بیشتر ما به آن ها می شود. تکرار یک پیام به مانند ضربات چکشی است که کم کم یک میخ را به داخل چوب می راند.
2. ارابه (همراهی با جماعت یا واگن): ضرب المثلی داریم که می گوید «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» این فن به شما القا می کند که اگر عده ای زیاد مشغول کاری هستند یا به چیز خاصی عقیده دارند برای شما بهتر است که به آن ها بپیوندید. مانند افرادی که برای سوار شدن در ارابه ای که شروع به حرکت کرده است با یکدیگر رقابت می کنند تا جا نمانند.
3. استفاده از ترین ها (شدت): برخی ساختارهای زبانی باعث می شود ما شدت چیزی را بیشتر احساس کنیم و همین مسئله باعث می شود تا برای کار خاصی قانع شویم. به کارگیری صفات عالی (‌ترین) ‌در تبلیغات از این دسته است. وقتی فروشگاهی، محصول خود را ارزان ترین، بهترین، پرفروش ترین، اولین، و… بیان می کند، شما برای خرید از آن بیشتر ترغیب می شوید. 
4. ادعای آشکار: بعضی وقت ها پیام های رسانه ای مستقیم و با سند و مدرک آشکار، ادعاهایی قابل آزمایش را مطرح می کنند برای اینکه توجه شما را به خود جلب کنند و شما را نسبت به مصرف آن محصول قانع کنند. اما آیا این برای شما امکانپذیر است که آن محصول را به آزمایشگاه مخصوصی ببرید و درستی و نادرستی آن اجزا و درصدها را مشخص کنید؟
5. مقایسه: بسیاری از پیام های رسانه ای سعی می کنند تا با این روش محصول، آرا یا نظریاتی را در ذهن مخاطب جا بیاندازد. البته مقایسه درست و خوب، مقایسه ای است که در آن قیاس شوندگان با همدیگر مشابه باشد و شرایطی یکسان برای مقایسه داشته باشند.
6. استفاده از نمادها: نمادها کلمات یا تصاویری هستند که مفاهیمی بزرگتر را به ذهن ما متبادر می کنند. این مفاهیم به طور معمول، محتوایی احساسی و قوی دارند. پیام های رسانه ای به طور معمول از شدت و قدرت نمادها برای پذیرش و مقبولیت نزد مخاطبان استفاده می کنند.

در ادامه می توانید از طریق پاورپوینت بخش دوم فنون اقناع، فنون فوق را با مصادیق فراوان تمرین نمایید. همچنین ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برای تدریس هرچه بهتر دبیران تلاش شده است تا در بخش Note زیر هر اسلاید توضیحات کاملی راجع به مباحثی که بایست در کلاس مطرح شود آورده شود. فلذا دبیران محترم ضمن مطالعه این بخشها تمام تلاش خود را بایست بکنند تا مفاهیم را با شیوه های اکتشافی برای شاگردانشان جا بیاندازند و با وقت کافی گذاشتن روی مثالها لذت کشف دسته بندی های عالم رسانه را با دانش آموزانشان به اشتراک بگذارند.

بزودی إن شاءالله فایلهای اختصاصی و تولیدی خود سایت قرار داده می شود، از شکیبایی شما متشکریم.

Share

دیدگاه‌ها

عالی

پاور پوینت رو از کجا باید دانلود کنیم.من پیدا نمیکنم

عالی است . فقط پاور را بزلرین لطف شما کامل میشه

عالی

خوب