رفتن به محتوای اصلی
روتیتر
ارائه دروس کتاب تفکر و سواد رسانه ای ویژه معلمین؛

پاورپوینت درس 6 کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم

تاریخ انتشار:
درس ششم، هفتم و هشتم از کتاب تفکر و سواد رسانه ای با محور قرار دادن عنصر اقناع، به بیان برخی از فنون اقناع مخاطب از طریق پیامهای رسانه ای پرداخته است.
تفکر و سواد رسانه ای

پاورپوینت درس 6 کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم

در پاورپوینت درس 6 کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم مباحثی چون فنون اقناع و نیز مباحث زیادی درباره کلیشه بدن همراه مثالهای تصویری آورده شده است.

اقناع عبارت است از ایجاد اشتراک معنا میان فرستنده و گیرنده که منجر به همراهی مخاطب با اهداف مولفان و صاحبان رسانه می شود. به بیان دیگر «اقناع غایت ارتباطات است». با توجه به اشتراک دو درس ششم و هفتم کتاب، پاورپوینت این دو درس در ادامه یکدیگر آورده شده است.

اصلاحات انجام شده در به روزرسانی پاورپوینت درس 6 کتاب تفکر و سواد رسانه ای از قرار زیر است:

۱- اصلاح شماره درس متناسب با حذف درس کلیشه بدن از این فصل
۲- اصلاح برخی نوتهای معلمین در پاورپوینت
۳- جداسازی پاورپوینت این درس و درس بعدی از یکدیگر


در فرآیند ارتباطات که نمودار کلی آن در درس پنجگانه سواد رسانه ای آورده شد، محوری ترین و مهمترین اتفاق «اقناع» است. در واقع اقناع عبارت است از ایجاد اشتراک معنا میان فرستنده و گیرنده که منجر به همگامی و همراهی مخاطب با اهداف و امیال مولفان و صاحبان رسانه می شود. به بیان دیگر «اقناع غایت ارتباطات است». در این میان بیشترین هدف زندگی اجتماعی و تفهیم و تفاهم با دیگران و فرستادن پیام، عبارت است از تشویق گیرنده به تغییر رفتار، نگرش، باور، ارزش یا دیدگاه افراد، مطابق نظر فرستنده که این موضوع، همان اقناع است.

پاورپوینت درس 6 کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم - فنون اقناع

درس ششم، هفتم و هشتم از کتاب تفکر و سواد رسانه ای با محور قرار دادن عنصر اقناع، به بیان برخی از فنون اقناع مخاطب از طریق پیامهای رسانه ای پرداخته است. پیش از آنکه وارد بحث شویم، ذکر این نکته در مورد کتاب تفکر و سواد رسانه ای ضروری است که با توجه به حجم بالا و اهمیت فراوان مطالب درس ششم، و همچنین به دلیل آنکه درس هفتم عملا نمونه ای بسط یافته از درس ششم است، تصمیم گرفتیم تا به جای ارائه پاورپوینت مستقلی برای درس هفتم، مطالب درس ششم را در دو پاورپوینت بسط دهیم. همچنین فنون اقناع ارائه شده در درس هشتم که به صورت اختیاری ارائه شده است، در پاورپوینت جداگانه ای ارائه شده است. اما با توجه به تعدد فنون اقناع، از میان ۱۳ فن اقناعِ مورد بررسی، هفت مورد را به همراه مصادیقشان در بخش اول و در قالب یک جلسه آموزشی و همچنین ۶ مورد دیگر را در پاورپوینت دوم برای شما دبیران عزیز آماده کرده ایم. فلذا این مطلب اختصاص دارد به پاورپوینت بخش اول مبحث فنون اقناع.

کلیشه بدن - فنون اقناع

پاورپوینت درس 6 کتاب تفکر و سواد رسانه ای

فنون اقناع در تمامی کارکردهای رسانه مورد استفاده قرار می گیرند. کارکردهایی از جمله خبر، سرگرمی، آموزش، ارشاد، بسیج عمومی و تبلیغات. اما کاربست فنون اقناع در کارکرد تبلیغات بیش از سایر کارکردهای رسانه مورد رجوع و مورد توجه است. از همین رو ما نیز برای توضیح هر یک از فنون اقناع به یک پیام بازرگانی استناد کرده ایم و در انتها نیز با ذکر مصادیقی بیشتر، سعی کرده ایم تا دست شما را برای تمرین دادن به دانش آموزانتان بیشتر باز بگذاریم. در ادامه با ۷ فن اقناع که در این درس به آنها پرداخته ایم بیشتر آشنا خواهیم شد:

1. گواهی دادن ستاره ها، نخبگان و مردم عادی:این فن پای فرد سومی را به میان می­­کشد تا گیرنده پیام آن چه را هدف نویسنده بوده است، راحت­تر بپذیرد.
2. استفاده از زیبایی: افراد زیبا، برای جذب و جلب توجه شما الگوی خوبی هستند.
3. طنز: بسیاری از پیام های رسانه ای از این شیوه استفاده می کنند تا توجه ما را بیشتر به خود جلب کنند، و ازین راه موجب شوند تا پیام آن ها با احساسی خوب و مفرح در ذهن ما همراه شود.
4. ترس: رسانه با استفاده از فن ترس تلاش می کند تا شما را از مفهومی نهی کند و یا با برانگیختن حساسیت شما، شما را به سمت پذیرش مفهومی هدایت کند و یا با ایجاد حس تهدید سرعت شما را در گرایش یافتن به سمت مفهومی بالا ببرد.
5. تداعی: در این روش سعی می­شود تا پیوندی بین یک فکر، نظر، محصول،‌خدمت، یا هر چیز دیگر با آرزو­ها، امیال، غرایز و احساسات مطلوب انسانی مانند زیبایی،امنیت، حریم خصوصی،‌موفقیت، سلامت، تفریح ، شادی و… در ذهن مخاطب هدف خود ایجاد شود.
6. تطمیع: شیوه ای است برای ترغیب کسی تا به شما برای رسیدن به هدفتان کمک کند. حراج، تخفیف، قرعه کشی، هدیه رایگان، یکی بخر چندتا ببر و… نمونه هایی از فن تطمیع هستند.
7. اغراق: در فن اغراق، فرستنده پیام گوشه ای از واقعیت پیام خود را می گیرد و آن را تا جای ممکن بزرگتر و بحرانی تر از آنچه هست به مخاطب معرفی می کند. به حدی که مخاطب در مقابل عظمتی پوشالی قرار می گیرد و ترغیب به پذیرفتن این پیام می شود.

کلیشه بدن - فنون اقناع - فن استفاده از زیبایی در تبلیغ

پاورپوینت درس 6 کتاب تفکر و سواد رسانه ای

در ادامه می توانید پاورپوینت درس ششم را که به توسعه مفهوم فنون اقناع که بالاتر گفته شد می پردازد دریافت کنید. همچنین فیلمهایی که در ادامه آورده شده است به ترتیب نمونه هایی برای توضیح هر یک از فنون اقناع هستند که سایت ما آنها را برای شما دبیران عزیز تفکر و سواد رسانه ای آماده نموده است.

برای استفاده از پاورپوینتهای رمزدار روی گزینه read only کلیک کنید...

موضوع مقالات

دیدگاه‌ها

علی چ., 05/30/2018 - 10:02

خوب

Maryam س., 11/20/2018 - 21:05

ببخشید پاور درس ۶ چجوری دانلود کنم؟

m.khalili

In reply to by Maryam

ش., 12/08/2018 - 00:14

علیکم السلام
متاسفانه برنامه ها و ترافیک کاری آنقدر زیاد شده که امسال نتونستیم اقدام خوبی انجام بدیم.... دعا کنید که موقعیتش فراهم بشه تا فایلهای تولیدی درج بشه إن شاءالله...

و برخی دوستان میتونند شماره تلگرام بدهند براشون ارسال بشه...

معراج زیده سرایی

In reply to by m.khalili

ی., 10/27/2019 - 13:10

لطفاً برای من ارسال کنید. ممنون meraj_zs

مهمان ش., 12/08/2018 - 17:43

چطوری دانلود کنم؟

معراج زبده سرایی ی., 10/27/2019 - 13:08

لطفاً در تلگرام پیام بدین meraj_zs

عباسي پ., 12/05/2019 - 09:32

چرا فيلم ها نصفه است

محمد ی., 12/08/2019 - 22:40

بسیار بسیار عالی . خیلی خیلی کارسازه این مطالب و تدریس رو بسیار لذت بخش می کنه . تشکر فراااااوان

میلاد اصغری ی., 12/29/2019 - 11:32

ببخشید من درس6 را دانلود کرده ام وقتیکه باز می کنم رمز می خواهد

مهمان ش., 11/13/2021 - 15:03

سلام ببخشید شرمنده ولی اینا از سایت مدرسه هنر و رسانه آینه است؟؟ انگار حق امتیازش براشون محفوظه ها!!

یاور

In reply to by مهمان

پ., 12/09/2021 - 22:22

علیکم السلام
نه هیچ کدام از پاورها از مدرسه آیینه نیست
قبلا بود ولی پاک کردیم و پاورهای دیگه جایگزین کردیم (پاورهایی که توسط اعضای سایت طراحی شده بودند)

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا